اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خواسته های ایران و 1+5 از یکدیگر چیست؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,غنی سازی اورانیوم

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تشریح آنچه غرب از ایران انتظار دارد، آنچه ایران به دنبال آن است و آنچه منتقدان می گویند، پرداخته است.

به گزارش «تیک»، آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان اجرای بازرسی های دقیق بر فعالیت های هسته ای ایران و اعمال محدودیت برای تعداد سانتریفیوژهایی هستند که ایران می تواند برای غنی سازی اورانیوم از آنها استفاده کند. آنها همچنین به دنبال آن هستند که بخش زیادی از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور خارج شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه این کشور بر اعمال محدودیت هایی تاکید دارند که اگر ایران در صدد برآمد تعهداتش را زیر پا بگذارد، نتواند ظرف یک سال سوخت کافی برای ساخت یک سلاح هسته ای تولید کند.

جان کری تاکید کرده است که هدف اصلی از مذاکرات جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است و این هدفی است که اسرائیل و آمریکا بر سر آن با هم توافق نظر دارند.

اما تهران می گوید توافقی قابل قبول است که به این کشور اجازه دهد به انرژی هسته ای مورد نیاز برای تولید برق و مقاصد پزشکی دسترسی داشته باشد. ایران همچنین تاکید دارد که باید به تحریم های اقتصادی این کشور پایان داده شود. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران اعلام کرده این کشور به دنبال آن است که پس از پایان مدت زمان اجرای توافق، توانایی غنی سازی در سطح صنعتی را داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: طرف های مذاکره کننده به ویژه کشورهای غربی و خصوصا آمریکا باید یک بار و برای همیشه دریابند که تحریم و توافق باهم سازگار نیستند. اما از طرف دیگر منتقدان توافق از جمله اسرائیل با اشاره به تلاش های مخفی تهران در زمینه تولید سوخت هسته ای و انجام دادن دیگر فعالیت های هسته ای نظامی خواهان برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای ایران هستند.

مدت زمان تعیین شده برای دستیابی به چارچوب کلی توافق پایان ماه مارس است و توافق نهایی هم باید تا ژوئن امضا شود.

بر اساس این توافق احتمالا توانایی ایران در زمینه تولید سوخت هسته ای دست کم به مدت ده سال به شدت محدود می شود. اما این محدودیت ها به تدریج کاهش خواهند یافت. پس از پایان مدت زمان توافق فعالیت های ایران همچنان مورد بازرسی قرار خواهد گرفت و ایران قادر نخواهد بود سوخت مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای تولید کند.

اما این مسئله مشخص نیست که آیا ایران موظف خواهد شد به تمام پرسش های بازرسان درمورد فعالیت هایش در زمینه طراحی بمب پاسخ دهد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک 


ویدیو مرتبط :
۶ خواسته کودک و ۶ خواسته نوجوان - رازی که نمی دانستید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرگزاری فرانسه و رویترز: فشار بر اوباما هدف جنجال اسرائیل علیه ایران / 3 خواسته نتانیاهو از آمریکا



خبرگزاری فرانسه و رویترز: فشار بر اوباما هدف جنجال اسرائیل علیه ایران / 3 خواسته نتانیاهو از آمریکا

ایران معتقد است حمله نظامی از سوی آمریکا صورت نمی گیرد. مقامات تهران اطمینان دارند آمریکا مانع از حمله اسرائیل علیه ایران نیز خواهد شد. به همین دلیل اسرائیل به دنبال اظهارنظر جدی تری از اوباما در نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا نشست دیگری است که این برآورد ایران را تغییر دهد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری های فرانسه و رویترز در دو گزارش مفصل و جداگانه به نقل از شماری از تحلیلگران و مقامات اسرائیل و آمریکا اعلام کردند هدف اصلی جنجال اخیر در اسرائیل بر سر حمله نظامی به ایران، تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آمریکاست.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: تحلیلگران اسرائیلی معتقدند اظهارات مطرح شده از سوی مقامات تل آویو درباره احتمال حمله نظامی این رژیم علیه برنامه هسته ای ایران با هدف به دست آوردن تعهد جدی تری از آمریکا در زمینه برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد.

رسانه های اسرائیل در روزهای اخیر با انتشار گسترده نظرات و اظهارات تحلیلگران و مقامات امنیتی، سیاسی و نظامی فعلی و سابق این رژیم، به موضوع حمله نظامی تل آویو به ایران پرداختند.

همچنین مطبوعات و شبکه های رادیو تلویزیون اسرائیل نیز به صورت غیرعادی بر موضوع حمله نظامی احتمالی این رژیم به تاسیسات هسته ای ایران متمرکز شده اند. شماری از این نظرات و مطالب، حمله نظامی یکجانبه تل آویو علیه ایران بدون کسب موافقت و هماهنگی با آمریکا را تایید می کردند و برخی دیگر چنین اقدامی را منوط به هماهنگی و همراهی آمریکا می دانند.

همزمان، برای مقابله با واکنش احتمالی ایران به حمله تل آویو، ماسک های مقابله با گازهای سمی در میان اسرائیلی ها توزیع شد. سیستم اطلاع رسانی و هشدار به اسرائیلی ها درباره احتمال حمله موشکی به اسرائیل از طریق ارسال پیامک (اس ام اس) آزمایش شد و برآوردهایی درباره حجم خسارت مالی و انسانی واکنش ایران به حمله اسرائیل منتشر شدند. همه اینها، گمانه زنی ها درباره نزدیکی زمان اقدام نظامی تل آویو علیه ایران را تقویت می کردند.

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل و شماری از مقامات ارشد این رژیم گفته اند که جنگ با ایران ممکن است 30 روز طول بکشد و منجر به کشته شدن 500 اسرائیلی شود.

در واکنش به این اتفاقات،"یوری ساگوی" رئیس سابق سازمان اطلاعات امنیت نظامی اسرائیل با نگارش مطلبی در روزنامه چپگرای هاآرتص گفته است: ما شاهد اقدامات سازمان دهی شده،  آگاهانه و با هدف معینی هستیم تا اسرائیل در وضعیتی از نگرانی قرار بگیرد.

"دینیس شاربیت " استاد علوم سیاسی در دانشگاه اسرائیل نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: افزایش اظهارات علنی در اسرائیل درباره ایران با هدف آماده سازی افکار عمومی برای عواقب بروز درگیری و وادار کردن باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به توضیح دادن مقاصد خود درباره برنامه هسته ای ایران است.

وی افزود: در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل با هدف کسب تعهد شفاف تری از سوی آمریکاست که اگر ایران به برنامه هسته ای اش ادامه دهد به این کشور حمله خواهد کرد یا اینکه حداقل به اسرائیل برای این اقدام، چراغ سبز نشان خواهد داد.

در آمریکا این نگرانی وجود دارد که حمله  یکجانبه اسرائیل به ایران، منجر به نابودی تاسیسات هسته ای این کشور نشود . این تاسیسات در زیر زمین ایجاد شده اند.  چنین حمله ای همچنین می تواند تهران را به انجام حملات انتقام جویانه در سطح جهان، بکشاند و آمریکا را در جنگ دیگری در خاورمیانه درگیر کند.

شاربیت اضافه  کرد: سران اسرائیل معتقدند مواضع کاخ سفید، مبهم اند. مقامات اسرائیلی تلاش می کنند از طریق افزایش اظهارنظر علنی درباره حمله به ایران ، آمریکایی ها را به تشریح مواضع شان وادار کنند.

عاموس یادلین رئیس سابق سازمان اطلاعات امنیت اسرائیل هم با انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست گفته است: اسرائیل تمایل دارد تعهد قوی تری از آمریکا درباره ایران، کسب کند. رئیس جمهور آمریکا باید به اسرائیل سفر کند و به سران و مردم اسرائیل بگوید منع ایران از کسب سلاح هسته ای به سود آمریکاست و اگر مجبور به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران بشویم، قطعا دست به این اقدام خواهیم زد.

یادلین که با نخست وزیر و مقامات ارشد نظامی امنیتی تل آویو ارتباط مستمری دارد پیشنهاد کرد اوباما در این باره در پارلمان اسرائیل سخنرانی کند.

3 تعهدی که اوباما باید به اسرائیل بدهد

رویترز هم در گزارشی با عنوان " اسرائیل واشنگتن را به سمت تندروی با ایران هل می دهد" نوشت: هدف از افزایش هشدارهای اسرائیل درباره نزدیک شدن به زمان حمله نظامی علیه ایران، بیش از آنکه تهران باشد، آمریکاست.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش اعلام نشود به رویترز گفت: ایران معتقد است حمله نظامی از سوی آمریکا صورت نمی گیرد. مقامات تهران اطمینان دارند آمریکا مانع از حمله اسرائیل علیه ایران نیز خواهد شد. به همین دلیل اسرائیل به دنبال اظهارنظر جدی تری از اوباما در نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا نشست دیگری است که این برآورد ایران را تغییر دهد.

رویترز می نویسد: انتظار می رود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حاشیه نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اوباما ملاقات کند و از او بخواهد سه تعهد به اسرائیل ارائه کند. اول: حمله نظامی آمریکا به ایران در صورت عقب نشینی نکردن این کشور در زمینه هسته ای. دوم: ارائه زمانبندی فشرده (تعیین مهلت) برای مذاکرات هسته ای غرب با ایران و سوم: افزایش تحریم ها علیه تهران.

قبل از این در نوامبر 2011 هم اسرائیل شاهد افزایش اظهارنظرها و گمانه زنی درباره حمله نظامی به ایران بود. در آن مقطع نیز اسرائیل قصد داشت قدرت های جهانی را به تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران وادار کند.

یک دیپلمات آمریکایی در اسرائیل هم گفت: حمله یکجانبه از سوی اسرائیل علیه ایران، اقدامی احمقانه خواهد بود./عصرایران