اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خواب همیشگی الینا دختر ۶ ساله!



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,  خطاهای  پزشکی

13 اردیبهشت‌ماه امسال، پدر الینا بی‌خبر از سرنوشت شومی که انتظارشان را می‌کشد، دختر 6 ساله‌اش را برای همین عمل شایع و معمولی به یکی از بیمارستان‌های گرگان می‌برد.

6 سال بیشتر ندارد، الینا دختری اهل گرگان است که عفونت لوزه سوم آزارش می‌داد ، پدرش هم مثل همه پدرها برای رهایی دخترش از گلو دردهای پی‌درپی، تصمیم گرفت تا الینا را به تیغ جراحی پزشک بسپارد، تیغی که به‌جای لوزه، رشته زندگی دخترک را برای همیشه پاره کرد.

به گزارش فارس،  لوزه‌ها 2 غده کوچک در 2 سوی گلو هستند که از ورود میکروب‌ها به بدن از راه دهان جلوگیری می‌کنند؛ لوزه کودکان بزرگ است اما با رشد آن‌ها لوزه‌هایشان کوچک‌تر می‌شود، اما بعضی وقت‌ها این اندام چرکین و دردناک می‌شوند که به آن ورم لوزه میگویند.

لوزه‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن و غدد لنفاوی هستند، ولی در شرایطی مانند عفونت‌های تنفسی مکرر و تورم بیش‌ازاندازه لوزه‌ها تا حدی که مانع تنفس شوند جراحی و برداشتن آن‌ها توسط پزشکان توصیه می‌شود.

بهتر است بدانید که هنوز یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی کودکان است و هدف از این جراحی برداشتن لوزه‌ها با حداقل خونریزی، حداقل جراحت به بافت‌های اطراف با حداقل عوارض است چراکه این‌یک عمل معمول و شایع است و بسیاری از کودکان این جراحی را تجربه کرده‌اند.

لوزه های مرگ آلود الینا

اما 13 اردیبهشت‌ماه امسال، پدر الینا بی‌خبر از سرنوشت شومی که انتظارشان را می‌کشد، دختر 6 ساله‌اش را برای همین عمل شایع و معمولی به یکی از بیمارستان‌های گرگان می‌برد.

به گفته پدر پیش از عمل تمام آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند تا از سلامت جسمی الینا اطمینان پیدا کنند و با خیالت راحت دخترش را به اتاق جراحی بفرستند.

الینا بیهوش می شود

الینا با پدر و مادر خداحافظی می‌کند و با دعاهای خانواده بدرقه و راهی اتاق عمل می‌شود. خانواده با خیال اینکه این عمل هیچ‌گونه عوارضی ندارد و بعد از ساعتی می‌توانند دخترشان را دوباره ببیند، پشت در اتاق عمل انتظار الینا را می‌کشند.

دقایق انتظار پشت در اتاق عمل، دقایقی که ثانیه‌هایش ساعت‌ها و ساعت‌هایش روزها طول می‌کشد. انگار زمان می‌ایستد و عقربه‌ها از جایشان تکان نمی‌خورند. پدر دل‌شوره‌هایش شروع می‌شود، جراحی از حد معمول طولانی‌تر شده و خانواده چشمهای منتظرشان را به در اتاق عمل سپرده‌اند.

الینایی که بیدار نشد

بالاخره پزشک از اتاق عمل بیرون می‌آید و تمام امیدهای خانواده الینای خردسال ناامید می‌شوند، دخترک در کمال ناباوری با داروی بیهوشی به خواب می‌رود و دیگر بیدار نمی‌شود. خوابی که شاید پایان قصه کوتاه دخترک باشد.

به گفته خانواده الینا عوارض عمل باعث متورم شدن قفسه سینه کودک شده است و به علت تزریق داروی بیهوشی و عمل مجدد، منجر به ایست قلبی و پایین آمدن ضریب هوشی کودک شده است و الینا با تمام آرزوهای کودکیش از 13 اردیبهشت در کما به سر می‌برد.

پیگیری علت به کما رفتن الینا

اما در همین ارتباط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تشکیل دوتیم ویژه برای پیگیری علت مشکل به وجود آمده برای کودک 6 ساله حین عمل جراحی در بیمارستان گرگان خبر داد.

سید محمدحسینی ضمن همدردی با خانواده و بستگان این کودک تأکید کرد: درصورتی‌که قصور پزشکی ثابت شود با خاطیان و عاملان آن برخورد جدی خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: مباحث جراحی مبحث تخصصی و پیچیده‌ای است و تا زمانی که بررسی دقیق و فنی انجام نشود نمی‌توان اظهارنظر صریحی داشت.

وی همچنین از رسانه‌ها و مردم شریف استان خواست از انجام اظهارنظرهای احساسی خودداری کنند زیرا هم‌اکنون نیز بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها بستری هستند که ممکن دچار استرس و تشویش شوند.

حسینی همچنین از ایجاد محدودیت برای پزشک معالج تا به ثمر رسیدن تحقیقات لازم خبر داد و گفت: به‌محض مشخص شدن دلیل این حادثه آن را اعلام خواهیم کرد.

شبکه‌های مجازی علت انتشار بیشتر خطاهای پزشکی

اسفندماه 94 بود که ایرج حریرچی در مورد خطاهای درمانی گفت: خطاهای درمانی یکی از موضوعات مهم و جدی است که در دنیا مطرح است و کشورهای دیگر برنامه‌هایی که تأثیر بر میزان سلامت و مرگ‌ومیر ناشی از خطاهای درمانی دارند را ارائه داده‌اند.

وی ادامه داد: این خطاها فقط مختص پزشک و پرستار نیست و خیلی از آن‌ها سیستماتیک و ناشی از نظامی است که وجود دارد.

حریرچی گفت: در این مدت اخیر میزان گزارش از خطاهای پزشکی بالا رفته که دو علت دارد. اول به دلیل بیشتر شدن و به وجود آمدن شبکه‌های مجازی که این‌گونه اخبار سریعاً انتشار پیدا می‌کند و صحت‌وسقم خبر توسط خبرنگار سنجیده نمی‌شود.

او گفت: خیلی از موارد هم اشتباه پزشکی وجود داشته که این اتفاق در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد. یک دلیل آن‌هم این است که اصول ایمنی بیمار انجام نمی‌شود.

حریرچی دراین‌باره که چرا انتشار اخبار مربوط به خطاهای پزشکی این‌قدر بازتاب دارد گفت: از نظر ما علت آن اول زیادشدن و گسترده شدن فضای رسانه‌ای است و دلیل دوم حساسیت شخص وزیر بهداشت و کل وزارتخانه است. وزیر بهداشت در جلسه شورای معاونین همواره توصیه می‌کنند که با این موارد طوری برخورد کنید که انگار برای نزدیکان خود شما این اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: قسمت قابل‌توجهی از این خطاها را می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کنیم که البته تعداد این خطاها هم کاهش پیداکرده است.

دستور تشکیل کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی از سوی وزیر بهداشت

در فروردین‌ماه امسال نیز حریرچی در ارتباط با خطاهای پزشکی گفته بود: با توجه به گزارش مواردی از خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های کشور، وزیر بهداشت کمیته‌ای را متشکل از افراد باتجربه از معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تشکیل داد.
وی گفت: خطاهای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما حتی یک مورد آن موجب نگرانی است و لازم است با اقدامات کارشناسی شده، جلوی بروز و افزایش این خطاها که موجب مرگ یا آسیب جدی به بیماران می‌شود، گرفته شود.

خطاهای پزشکی هر سال الیناهای زیادی را می کشند

شاید اگر خطاهای پزشکی را هم جزو بیماری‌ها به‌حساب بیاوریم بتوانیم بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین علت مرگ مردم جهان را خطاهای پزشکی اعلام کنیم. به‌طوری‌که  به‌طور متوسط سالانه بیش از 250 هزار نفر در ایالات‌متحده براثر خطاهای پزشکی جان خود را از دست می‌دهند؛

اما در ایران سیستم ثبت تخلفات و خطاهای پزشکی وجود نداشته یا کامل نبوده است و آمار دقیقی از میزان خطاهای پزشکی در کشور نداریم. خطاهای پزشکی انواع مختلفی دارد از تشخیص اشتباه بیماری گرفته تا تجویز یا تحویل داروی اشتباه برای بیمار مانند استفاده از گازهای خطرناک به‌جای گاز اکسیژن که مواردی از آن سال گذشته در کشورمان نیز گزارش شد.

اشتباهاتی که در اکثر موارد با دقت عمل لازم و نظارت دقیق وزارت بهداشت بر عملکرد مراکز درمانی قابل‌پیشگیری است. اگر هر پزشکی اجازه نداشته باشد خودسرانه در هر رشته تخصصی اقدام به جراحی کند و استانداردهای جهانی برای انجام یک جراحی از آزمایش‌های قبل از عمل گرفته تا تکنسین‌های بیهوشی در نظر گرفته شود و همه تحت نظارت وزارت بهداشت قرار داشته باشند شاید بسیاری از این اتفاقات دیگر رخ ندهند و دیگر الیناها آرزوهایشان را فقط خواب نبینند.


ویدیو مرتبط :
قدرت عجیب یک دختر 10 ساله مقابل پسر 11 ساله- مچ اندازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسیدپاشی خواستگار در اتاق خواب دختر 16 ساله/انگیره این جنایت جواب منفی بود



اخبار حوادث - اسیدپاشی خواستگار در اتاق خواب دختر 16 ساله/انگیره این جنایت جواب منفی بود

دختر نوجوان پاکستانی در ایالت پنجاب پاکستان تنها به دلیل استفاده از حق انتخاب و دادن پاسخ منفی به یک درخواست ازدواج، قربانی اسیدپاشی شد و بشدت آسیب دید.

دختر نوجوان پاکستانی در ایالت پنجاب پاکستان تنها به دلیل استفاده از حق انتخاب و دادن پاسخ منفی به یک درخواست ازدواج، قربانی اسیدپاشی شد و بشدت آسیب دید.


 این دختر 16 ساله از سوی دو مرد با اسید مورد حمله قرار گرفت و به گفته پزشکان، حال او بشدت وخیم است.
 
پزشکان می گویند این قربانی جدید اسید پاشی در پاکستان، بیش از 90 درصد دچار سوختگی شده و بینایی اش را تقریبا از دست داده است.
 
به گفته پلیس، بعد از اینکه یکی از دو فرد مهاجم با جواب منفی این دختر نوجوان و خانواده اش به درخواست ازدواج وی مواجه شد، شبانه به همراه یکی از دوستانش با بالا رفتن از دیوار خانه این خانواده و ورود به اتاق، یک ظرف پر از اسید را به سر و روی این دختر بی گناه پاشید.
 
مقامات پلیس از دستگیری یکی از دو مهاجم خبر داده و اعلام کردند که مهاجم دیگر نیز بزودی دستگیر خواهد شد.
 
پلیس گفت که فرد دستگیر شده به جرم خود اعتراف کرده است و در یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم تروریستی محاکمه خواهد شد.

 

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران