اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خرید و فروش وام مسکن متوقف شد



 

 

خرید و فروش وام مسکن متوقف شد

 

 

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه مطالبات معوق نداریم، گفت: برای جلوگیری از خرید و فروش وکالتی وام خرید مسکن و متضررشدن مردم، اوراق ممتاز جایگزین وام خرید مسکن شد.

قدرت الله شریفی در گفتگو با مهر رقم تسهیلات پرداختی بانک مسکن در بخش مسکن مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون را 70 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون 162 هزار میلیارد ریال قرارداد برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مهر منعقد شده است که این رقم با توجه به میزان تعهدات بانک باید به 200 هزار میلیارد ریال برسد.

مسکن مهر

مدیرعامل بانک مسکن از اختصاص 121 هزار میلیارد ریال خط اعتباری دیگر در بخش مسکن مهر بر اساس وعده بانک مرکزی خبرداد و تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات فقط بر روی مسکن مهر متمرکز نشده ایم، بلکه مسکن مهر تنها یکی از حوزه های فعالیت بانک است، ولی به دلیل گستردگی، شتاب و پیشرفت مسکن مهر بخش عمده ای از فعالیتهای بانک در این بخش صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به تعهدات خود در قبال سپرده گذاران عمل می کنیم، از پرداخت 202 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخشهای مختلف توسط بانک مسکن خبرداد و عنوان کرد: از این رقم 97 درصد تسهیلات یعنی رقمی معادل 196 هزار میلیارد ریال به بخش مسکن اختصاص یافته است.

مطالبات معوق نداریم

شریفی با بیان اینکه بانک مسکن با مطالبات معوق کمتری نسبت به سایر بانکها مواجه است، دلیل آن را دریافت وثایق ملکی به  عنوان پشتوانه تسهیلات پرداختی اعلام کرد و گفت: افرادی هم که تسهیلات مسکن دریافت می کنند، برای حفظ مسکن خریداری شده و به عبارتی سرپناه خود، به موقع اقساط را پرداخت می کنند.

طرحهای جدید

وی از ارائه چند طرح بانک مسکن به شورای پول و اعتبار برای تصویب خبرداد و افزود: این طرحها به زودی در شورای پول و اعتبار تصویب و پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

اوراق مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه استفاده و خریداری اوراق مسکن برای واحد مسکونی که از تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن بانک مسکن استفاده نکرده باشد، بلامانع است، اظهارداشت: بر این اساس افراد می توانند برای هر واحد مسکونی تا مبلغ 20 میلیون تومان از اوراق مسکن استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش وام ساخت مسکن از 15 به 30 میلیون تومان، در مورد ممنوعیت خرید و فروش وام مسکن گفت: بانک به منظور جلوگیری از متضرر شدن مردم و حل مشکل خرید و فروش وام مسکن، اوراق ممتاز را جایگزین کرده است، به نحویکه با سپرده گذاری، تا مبلغ 20 میلیون تومان از این اوراق یا خودشان استفاده کنند و یا اینکه در بازار عرضه کنند.

شریفی ادامه داد: فردی که این تسهیلات را از بازار دریافت می کند، می تواند خانه را به نام خود خریداری نماید، تمام این اقدامات هم برای حل مشکلاتی که در بخش خرید و فروش وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن ایجاد می شود، صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: خرید و فروش وام خرید مسکن به صورت وکالتی مردم را متضرر می کند، زیرا پس از فوت یکی از طرفین و یا ورشکستگی مشکلاتی ایجاد می شود، بنابراین وام حساب ممتاز را جایگزین کردیم تا مردم از آن استفاده کنند.

مدیرعامل بانک مسکن نرخ این اوراق را در بازار متغیر عنوان کرد و گفت: اما نرخ سود تسهیلات آن در بانک 12 درصد است.

اوراق مسکن در فرابورس

به گفته وی برای رفع نوسانات قیمت، اوراق مذکور را به فرابورس بردیم، زیرا این نوسانات قیمتی در بورس وجود نخواهد داشت و به نوعی اوراق مسکن ارزش واقعی خود را پیدا می کنند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
وام ساخت و خرید مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سهم «وام» و «رهن» در پوشش قدرت خرید مسکن+جدول لیست فروش



سهم «وام» و «رهن» در پوشش قدرت خرید مسکن

این روزها در اکثر فایل‌های واحدهای مسکونی فروشی با شرایط ویژه (به همراه وام و رهن) نرخ اعلام شده به عنوان رهن بیش از مبلغ وام است و این مساله هشداری است به بازار معاملات خرید و فروش مسکن با قیمت‌های کاذب.

مبلغ كم ارزش وام‌های خرید مسکن چند وقتی است که باعث شده برخی از متقاضیان این دسته از واحدهای مسکونی از طریق مبلغ رهن واحد خریداری شده بتوانند بر ارزش غیرواقعی ملک غلبه کنند. معمولا هرگونه کم و کاستی بودجه خرید با توجه به بهره مندی واحد مورد نظر از وام خرید، متقاضی را بر آن می‌دارد توسط رهن واحد مذکور، جبران کمبود بودجه را از این طریق تامین کند.

با این تفاسیر مسوولانی که نگران مستاجر نشین‌ها در بازار اجاره هستند و دنبال راهکار برای جلوگیری از سوداگری مالکان در بازار اجاره، اگر پیشنهادی درباره افزایش وام خرید مسکن ارائه کنند ممکن است اندازه‌ای از ضعف مالی خریداران و متحمل کردن فشار به مستاجران را بکاهند.

در حال حاضر با توجه به نرخ‌های پیشنهادی فروش حاصل از توقع فروشنده‌ها و همچنین میزان ارزش منطقه‌ای، همچون سابق وام‌های خرید مسکن به عنوان کمک تامین بودجه خرید هم محسوب نمی‌شود؛ زیرا اکنون اغلب مصرف کننده‌ها به واژه «وام» تنها به منظور مبلغی کم ارزش برای جبران کمترین میزان کاستی نگاه می‌کنند و اظهار می‌کنند که «وام در حال حاضر بهتر از هیچی است.»

به عقیده برخی از خریداران وام‌های خرید مسکن در گذشته ارزش داشت و به قول معروف خرید واحدی با کمک وام به عنوان یک خرید موفق دیده می‌شد؛ اما در شرایط فعلی اگر خریدارانی که از قدرت مالی ضعیف برخوردارند از وام خرید هم بهره‌مند باشند؛ همچنان نمی‌توانند خرید دلخواهی را از بازار مسکن داشته باشند و این موضوع موجب می‌شود که آنها مجبور به عرضه واحدشان به بازار اجاره با شرایط رهن کامل شوند آن هم به شرط اینکه بودجه یا موقعیتی برای سکونت در واحد دیگری را برای خود فراهم کرده باشند و در غیر این صورت واحدی را به ارزش جمع‌بندی مبلغ نقدی و وام خریداری کنند که در اوضاع و احوال فعلی بازار مسکن و شرایط اقتصادی، واحدهای متراژ کوچک با حداقل امکانات برای خریداران تنگ دست مهیا است./دنیای اقتصاد

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب