اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خرید مسكن با استعلام از آتش‌نشانی



 

 

خرید مسكن با استعلام از آتش‌نشانی

 

فهرست ساختمان‌های مسكونی ایمن از نظر آتش‌نشانی به زودی اعلام می‌شود.

ساختمان‌های مسكونی در سطح شهر تهران براساس 40 فاكتور ایمنی، مورد بررسی قرار گرفته و حداكثر تا دو هفته آینده، فهرست كاملی از ساختمان‌های امن به لحاظ استانداردهای آتش‌نشانی منتشر می‌شود.

سازمان آتش‌نشانی تهران كه این بررسی‌ها را انجام داده، قصد دارد مشخصات تصویری ساختمان‌های امن در تهران را از طریق سایت سازمان منتشر كند و فهرست ساختمان‌های ناامن را نیز بعد از اخطار به مالكان و در صورت مرتفع نشدن مسائل فنی، اعلام عمومی خواهد كرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هدف در این طرح، ارائه اطلاعات كافی به خریداران مسكن درباره مشخصات فنی و امنیتی ساختمان‌های موجود در پایتخت است؛ به طوری كه میزان ضریب امنیت ساختمان‌ها به لحاظ استحكام و دوام در برابر حوادث طبیعی، می‌تواند معیار مناسبی برای تعیین قیمت فروش یا اجاره ملك در تهران قرار بگیرد.

ساختمان‌های ایمن براساس چهار درجه شامل ممتاز، درجه یك و درجه دو، درجه سه و درجه چهار رتبه‌بندی شده‌اند و ساختمان‌های ناایمن براساس سه رتبه پرخطر، میان‌خطر و كم‌خطر فهرست‌بندی می‌شوند.

سازمان آتش‌نشانی تهران یکی از مراجع ناظر بر صدور پروانه ساخت و پایان‌کار شده است و از دو هفته آینده نقشه و عکس ساختمان‌های ایمن در پایتخت را اعلام عمومی می‌کند.

این اقدام با هدف اطلاع شهروندان از ویژگی‌های ساختمان‌های ایمن و بر اساس رتبه‌بندی ساختمان‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این با معرفی میزان ایمنی ساختمان‌ها، نرخ خرید و فروش خانه‌ها نیز براساس نقشه ایمنی آنها تغییر کرده و خریداران می‌توانند بین ساختمان‌های مختلف با اطلاع از وضعیت ایمنی آنها دست به انتخاب بزنند. در گام اول اطلاعات 50 فقره از ساختمان‌های ایمن روی سایت سازمان آتش‌نشانی قرار خواهد گرفت تا علاوه بر اطلاع‌رسانی به مردم، مالکان این خانه‌ها نیز ترغیب به ارتقای ایمنی ساختمان خود شوند. مشخصات ساختمان‌های ناایمن نیز پس از اعلام فراخوان برای رفع نواقص، درصورتی‌كه کوتاهی کنند روی سایت سازمان قرار می‌گیرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران در این مورد گفت: 38درصد ساختمان‌های ناایمن پایتخت، جزو ساختمان‌های درجه یک هستند یعنی از نظر میزان تخلفات معماری صورت گرفته در ایمنی آنها، پر خطر محسوب می‌شوند. 55درصد آنها با دامنه ایجاد خطر در حد میانه قرار می‌گیرند و تنها 7درصد در قالب کم‌خطر به حساب می‌آیند و در یک دسته‌بندی کلی می‌بینیم که بیش از 90 درصد ساختمان‌های ناایمن در گروه ساختمان‌های پرخطر و میان‌خطر قرار دارند که پراکندگی استقرار آن حساسیت‌ها نسبت به ایمنی آنها را دو چندان می‌کند.

البته این مقام سازمان آتش‌نشانی به سهم ساختمان‌های ناایمن در میان کل ساختمان‌های شهر اشاره نکرد، اما از سوی دیگر اعضای شورای شهر تهران می‌گویند: 70 درصد از ساختمان‌های شهر بر اساس استانداردها ساخته نمی‌شوند.

 

یک چهارم ساختمان‌های ناایمن در منطقه یک

 

به گفته داوود براتی 25 درصد از ساختمان‌های ناایمن و متخلف در منطقه یک واقع شده‌اند. در این منطقه که 700برج دارد و بیشترین درصد بلند‌مرتبه‌‌سازی در تهران در محدوده آن صورت گرفته، ساختمان‌های ناایمن از نظر ایمنی از پراکندگی بالایی برخوردار است.

 

ساختمان‌های ایمن گواهی می‌گیرند


بر این اساس قرار است ساختمان‌های ایمن نیز به 4 گروه ممتاز، درجه یک، درجه 2 و درجه 3 رتبه‌بندی شوند که در نهایت گواهی امتیازبندی دریافت می‌کنند. در واقع رتبه بندی ساختمان‌ها بر اساس نمره‌هایی که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به آنها می‌دهند انجام می‌شود به طوری که از 100 تا 91 ممتاز، از 90 تا 81 درجه یک، از 80 تا 71 درجه دو و از 70 تا 61 نمره نیز درجه 3 محسوب می شوند.

به گفته براتی، برخورد این نهاد در قالب معرفی ساختمان‌های ناایمن و ایمن راهکاری برای‌ رعایت ضوابط مربوط به کاربری‌های مختلف بوده و تنها ساختمان‌هایی موفق به دریافت رتبه ایمنی می‌شوند که مجوز ایمنی سازمان آتش‌نشانی را داشته باشند و ساختمان‌های ناایمن با نشانی کامل و عکس معرفی می‌شوند.

بر این اساس، قرار است همین روزها آدرس و شماره ثبتی ساختمان‌های ایمن روی سایت آتش‌نشانی قرار گیرد تا شهروندان نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان آگاهی یابند. براتی گفت: شهروندان تهرانی که قصد خرید یا اجاره خانه را دارند می‌توانند به سایت آتش‌نشانی مراجعه کرده و از کم و کیف ایمنی ساختمان‌ها مطلع شوند. ضمن این که محدوده استقرار این ساختمان‌ها روی نقشه تهران نیز مشخص می‌شود تا شهروندان با سهولت بیشتری اطلاعات مورد نظر در مورد این ساختمان‌ها را کسب کنند.

 

ساختمان‌های پرخطر


براساس پارامترهای تعریف شده ایمنی یک تقسیم بندی از میزان تخلفات صورت گرفته در معماری ساختمان‌های ناایمن صورت گرفته که در آن ساختمان‌های ناایمن در سه دسته پرخطر، میان‌خطر و کم‌‌خطر قرار می‌گیرند. به گونه‌ای که بسته به میزان تخلفات موجود در معماری ساختمان از نظر ایمنی، دامنه خطری که سلامتی ساکنان را تهدید می‌کند، مشخص‌می‌شود و شهروند با آگاهی از این موضوع می‌تواند دست به انتخاب بزند.

بنابراین با توجه به پارامترهایی که برای ایمنی ساختمان‌ها تعریف شده و با در نظر گرفتن میزان تخلفات صورت‌گرفته در اعمال این پارامترها، ساختمان‌ها به سه دسته پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر تقسیم می‌شوند که در این‌ بین ساختمان‌هایی که تخلفات معماری بالایی از نظر ایمنی دارند، درجه یک، ساختمان‌هایی که از این حیث در حد وسط قرار می‌گیرند درجه دو و آنهایی که تخلفات معماری کمتری از نظر ایمنی نسبت به دو گروه فوق داشته باشند، درجه سه محسوب می‌شوند.

 

بیشترین تخلف در ساخت راه‌پله


معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در ادامه گفت: بیشترین دامنه تخلفات معماری از نظر ایمنی مربوط به پله فرار می‌شود که بیشترین حساسیت‌ها نیز مربوط به آن است. بیشترین درصد تخلفات مالکان در رعایت اصول ایمنی مربوط به پله فرار و معابر خروجی است و برخی ساختمان‌ها از مسکونی به تجاری تغییر کاربری داده‌اند و مالکان در این فرآیند توجه نکرده‌اند که باید ضوابط ایمنی نیز مطابق با کاربری موجود تغییر کند، چون ضوابطی که برای کاربری‌های مختلف داریم متفاوت است و کاملا محرز است که ضوابط ایمنی ساختمان مسکونی با تجاری فرق می‌کند و در مورد پله‌های فرار و معابر خروجی نیز به موازات تغییر کاربری، تعداد و موقعیت پله‌ها تغییر می‌کند.... / تحلیل : عصر ایران



ویدیو مرتبط :
خرید اینترنتی ماشین آتش نشانی BRUDER

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبک



 

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك با استفاده از فناوری نانو

 

 

 

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك

 

 

با استفاده از فناوری نانو می‌توان پوشاكی تولید كرد كه در مقابل اشعه رادیواكتیو مقاوم هستند و همچنین این فناوری به تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك نیز كمك شایانی می‌كند.

 


وزن لباس‌های كنونی كه از الیاف آرمیدی ضد حریق و الیاف دیگر ساخته شده است به ۵ كیلوگرم می‌رسد، قابلیت تنفس كمی دارد و به دلیل خطرات گرما زدگی، آتش نشانی‌ها نمی‌توانند با آن بیش از حدود نیم ساعت در محل شعله بمانند. لذا به عنوان نمونه تنها در ژاپن سالانه ۱۰ آتش نشان پس از قرار گرفتن در معرض شعله و حرارت بیش از ۱۰۰۰ سانتیگراد می‌میرند.

 


با استفاده از فناوری نانو، لباسی برای آتش نشانی می‌توان ساخت كه ضمن داشتن قابلیت تنفس بیشتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد سبك‌تر از لباس‌های موجود است.

 


وزارت صنایع اقتصاد و تجارت ژاپن MEIZ به همراهی سازمان آتش نشان و خدمات ایمنی آن كشور، این لباس‌ها را تولید كرده‌اند.

 


تولید منسوجات نوین و رسانا

 


افزایش و توسعه تجهیزات الكترونیكی و سیستم‌های بی‌سیم در جنگ دهه اخیر، پتانسیل آسیب‌پذیری را به واسطه تداخل امواج الكترونیكی مغناطیسی ایجاد كرده است.

 


استفاده از ابزارهای الكترونیكی در زمینه ارتباطات، محاسبه و اتوماسیون نیز با توجه به قابلیت‌های آن در حال افزایش است و به همین دلیل فركانس عملیاتی و تجمع امواج نیز صدمات جبران ناپذیری در زندگی ما انسان‌ها به همراه خواهد داشت. امواج ماوراء بنفش و امواج با فركانس‌های بالاتری مانند اشعه ایكس یا گامایونیزه نیز این قاعده مستثنی نیستند.

 


همچنین تشعشع امواج تلفن همراه و مشكلات زیستی ناشی از آن به دلیل افزایش استفاده از تلفن‌های همراه در سراسر جهان با رشد چشمگیری مواجه بوده است كه این موضوع نیز سبب افزایش نگرانی‌ها نسبت به اثرات سیستم‌های بی‌سیم مانند شبكه های ارتباطی تلفن همراه بر روی سلامتی افراد شده است. لذا این ویژگی‌ كه می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد را باید كنترل كرد.

 


پارچه‌های خاص با پوشش نانو كاربردهای زیادی مانند حفاظت در برابر تابش‌های رادیویی مخرب و مضر دارد.

 


همچنین با استفاده از آن می‌توان پارچه‌هایی رسانای ضخیم و سبك‌تری برای كارگران نیروگاه‌ها ساخت كه بدون تحت تأثیر قرار دادن عملكرد تأثیر ناشی از خطوط انتقال برق را كاهش بدهند.

 


از مزایای دیگر این پارچه‌های الكترونیكی جدید، كاهش زیاد وزن آن، هزینه پایین تولید (البته با محصولات جانبی)، قابلیت كشیدن این ماده بدون جدا شدن نانو ذرات فلزی و پلیمری آن را از یكدیگر، دوام خوب و قابلیت شستشوی متعدد است.

 


شركت آمریكایی Nanosonic منسوجات نوین و رسان ساخته است. تاكنون این شركت پارچه‌های انعطاف‌پذیر گوناگون فوم‌ها و الیاف مختلفی دارد را با استفاده از خواص MetaLRuLbber تولید كرده است.

 


نانو سونیك این ماده را با استفاده از فرآیند ثبت اختراع شده خود آرایی كه از ویژگی‌های فناوری نانو به شمار می‌آید، تولید كرده است. MetaLRuLbber نام تجاری محصولات شركت نانوسونیك است.

 


تولید لباس‌های محافظ در برابر تشعشع رادیو اكتیو

 


همچنان كه پیشرفت علم در شكاف اتم و استفاده از انرژی هسته‌ای زیاد می‌‌شود، اثرات نامطلوب این فناوری و همچنین و كابردهای مخرب آن نیز افزایش می‌یابد.

 


لذا پیش‌بینی روش‌هایی برای مقابله انسان با این شرایط آلوده حین كار و همچنین مواقع ضروری مثل استفاده دشمن از بمب هسته‌ای یا انفجارهای ناخواسته اتمی، رویكردی است كه از همان ابتدای برای پژوهشگران این حوزه در پیش گرفته شده است.

 


از طرفی توسعه فضانوردی و سفر به فضا كه باعث می‌شود یك فضانورد به محض خروج از میدان مغناطیسی و اتمسفر محافظ زمین، در معرض تابش‌های یونیزه كننده به صورت ذرات اتمی باردار قرار بگیرد، نیاز به پوشش‌های تدافعی در این شرایط را زیاد می‌كند.

 


با ایجاد روكش‌های خاص می‌توان پارچه ضد تشعشعی با استفاده از فناوری نانو به منظور تهیه لباس‌های مقاوم در برابر تشعشع تولید نمود. این ماده سبك، غیر رسمی و بدون سرب است.

 


این ماده كه بین دو لایه پارچه تعبیه می‌شود را می‌توان در هر لباسی با هر الگویی از جمله لباس‌های سرتاسری كه از شخص در برابر پرتوهای یونیزه كننده حفاظت می‌كنند، به كار برد. این جلیقه‌ها از اندام‌های حیاتی شخص در برابر تأثیرات زیانبار تشعشع محافظت كرده و امكان حضور فرد در ناحیه آلوده را در قالب نیروهای امداد و نجات فراهم می‌كند.

 


لایه‌های محافظ برای پوشاندن بمب‌های آلوده عمل نكرده یا ابزارهایی كه تشعشعات مضر از خود ساطع می‌كنند به كار می‌رود. این پوشش بسیار قوی و بادوام است و طوری طراحی شده كه موجب كاهش گسیل چشمه‌های پر انرژی گاما مانند سنریوم ۱۳۷ نیز می‌شود.

 


این لباس سرتاسری برای محافظت هنگام فرار از بمب كثیف هم مفید است. از طرفی از این لباس‌ها می‌توان در مورد پوشش فضانوردی و محافظت آنها در برابر تشعشعات كیهانی استفاده كرد.

 


شركت‌ آمریكایی Radiation Shield Technologies خط تولید انحصاری برای ساخت ماده‌ای با نام تجاری Demorn دارد كه این ماده مخصوصا محافظت در برابر بمب‌های آلوده است. از این ماده در ساخت جلیقه‌های جنگی محافظت در برابر اشعه، لایه‌های بازدارنده و لباس‌های سرتا سری استفاده می‌شود.

 


یك نانومتر یعنی یك میلیاردم یك متر و در واقع نانو ‌معادل قطر چند اتم‌ است. در فناوری نانو باید خواص مواد را در مقیاس نانو بشناسیم و بدانیم كه هر ماده‌ای در هر اندازه‌ای چه خواصی دارد.

 


همچنین بتوانیم مواد را در آن مقیاس تولید كنیم و آن خواص را در كنترل خود داشته باشیم و بتوانیم از آن‌ها استفاده كنیم و موادی با كاركرد جدید بسازیم كه به مجموعه این فعالیت‌ها فناوری نانو می‌گوییم.

 


در بحث نانو به طور روزانه ما شاهد خبرهای مختلف در حوزه‌های مختلف از جمله پزشكی، هوافضا و صنایع دیگر هستیم و از آن ‌جا كه در همه این بحث‌ها از مواد استفاده می‌شود، بحث نانو نیز در آن‌ها جایگاه دارد.

 


نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار است و اهمیت دارد، همه صنایع در مسیر رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده كنند. تاكنون فناوری‌هایی كه بشر در اختیار داشته، در حد میكرو بوده و با جلو رفتن و پیشرفت‌های مختلف به فناوری نانو خواهیم رسید و صنایع نیز برای رسیدن به این پیشرفت باید در این حوزه فعال شوند.