اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خانوارهایی که دخل و خرجشان با هم نمی خواند



 

 

خانوارهایی که دخل و خرجشان با هم نمی خواند

 

«دخل خانوارهای ایرانی با خرجشان نمی‌خواند» این جمله‌ای است که گزارش اخیر مرکز آمار آن را تایید می‌کند هر چند که مدت هاست این جمله را را در کوچه و بازار می‌توان شنید.

از بازاری‌ها گرفته تا کارمندان دولتی همه و همه از هماهنگ نبودن دخل و خرجشان گله دارند و نمی‌دانند با این هزینه‌هایی که روز به روز سنگین‌تر می‌شود و درآمدهایی که تغییر نمی‌کند چه باید بکنند؟

حالا مرکز آمار هم صحت این زمزمه‌های بین مردم را تایید کرده است و در آخرین گزارش خود اعلام کرده: «هر خانوار شهری در سال گذشته به طور میانگین هر ماه ۸۸۴ هزار تومان درآمد داشته و ۹۴۷ هزار تومان نیز خرج کرده است.»

هر چند شاید اختلاف ۶۳ هزار تومانی رقم بالایی به نظر نرسد اما در عمل اگر ۵۰۰ تک تومانی هم نداشته باشی حتی قادر به تهیه یک نان برای سیر کردن شکم گرسنه نخواهی بود.

در هر حال بر اساس گزارش مرکز آمار، هر خانوار در سال ۸۹ ماهانه ۶۳ هزار تومان و در سال نیز بیش از ۷۵۰ هزار تومان کسری بودجه را تحمل کرده است.

البته بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی به ارقامی فرا‌تر از اطلاعات مرکز آمار ایران اعتقاد دارند. و می‌گویند خط فقر در ایران ۱ میلیون تومان است و حتی بیش از آن است.

اما نکته مهم آن است که فارغ از اختلاف بین آماررسمی و غیررسمی، مرکز آمار به عنوان یکی از نهاد‌های دولتی سرانجام تا به اینجای کار برای سال ۸۹ پذیرفت که هر خانوار ایرانی به طور متوسط سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تومان کسری بودجه دارد و همین برای شروع کار نقطه امیدواری است چرا که تا کنون همواره هر گونه کمبود درآمد و کسری بودجه‌ای از سوی دولتی‌ها تکذیب شده است.

پیش از این اما آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رییس‌جمهوری اعلام کرده بود: «بر اساس برآورد‌ها، متوسط درآمد سال ۸۹ بالای یک‌میلیون و صدهزار تومان تعیین شده است» که نتایج آمارگیری مرکز آمار رقمی بسیار پایین‌تر از این ارقام را با شکاف هزینه و درآمد ۷۵۲‌هزار تومانی در یک سال را نشان می‌دهد و احتمالا این گزارش نیز مانند آمار بیکاری زمینه‌های تنش وزاری دولت دهم را با مرکز آمار فراهم خواهد کرد.

درهر حال نتیجه گزارش مرکز آمار این است که متوسط هزینه هر خانوار ایرانی در سال گذشته ۱۵‌درصد رشد کرد تا شکاف درآمد و هزینه خانوار بیش از پیش شود.

براساس نتایج طرح آماری هزینه و درآمد خانوار که مرکز آمار انجام داده است، در سال ۸۹ هر خانوار شهری ایرانی در مقابل ۱۰‌میلیون و ۶۱۵‌هزار و ۶۰۰ تومان درآمد، ۱۱‌میلیون و ۳۶۷‌هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کرده است.

نسبت هزینه و درآمدی که مرکز آمار از آن حکایت می‌کند، شکاف ۷۵۲‌هزار و ۲۰۰ تومانی را در طول یک سال به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد هر خانوار شهری ایرانی در سال گذشته به طور متوسط یک ماه درآمد خود را به خاطر هزینه‌هایش پیشاپیش خرج کرده است، چراکه اگر درآمد سال گذشته هر خانوار ایرانی را تقسیم بر ۱۲ کنیم، درآمد ماهانه‌ای معادل ۸۸۴هزار و ۶۳۳ تومان را نشان می‌دهد.

این در شرایطی است که در ماه‌های سال ۸۹ هر خانوار شهری ۹۴۷‌هزار و ۳۱۶ تومان هزینه پرداخت کرده است. این شکاف درآمد و هزینه، تنها خانوارهای شهری ایرانی را در سال گذشته همراهی نکرد، در این سال که خانوارهای شهری با افزایش ۶/۱۴‌درصدی هزینه‌هایشان نسبت به سال ۸۸ روبه‌رو بودند، خانوارهای روستایی افزایش هزینه‌های بیشتری را روی دوش خود تحمل کرده‌اند.

از سوی دیگر در سال ۸۹، هر خانوار روستایی شش‌میلیون و ۸۴۷‌هزار تومان، هزینه کرده که رشد ۵۵/۱۵‌درصدی را نسبت به سال ۸۸ نشان می‌دهد. شکاف درآمد و هزینه خانوارهای ایرانی در حالی روند رو به رشد را تجربه می‌کند و معیشت را برای خانوارهای شهری و روستایی ایرانی سخت‌تر کرده است که در سال‌های اخیر میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران که سهم بزرگی از خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می‌دهند، روندی نزولی را طی می‌کند.

حداقل دستمزد کارگری در سال ۹۰ تنها ۹‌درصد رشد کرد و در سال ۸۹ این حداقل حقوق، رشدی ۱۳‌درصدی یافت و در سال ۸۸ رشد ۱۷درصدی به خود دید؛ روندی نزولی در تعیین حداقل دستمزد که به نظر می‌رسد به عمیق‌تر شدن این شکاف بیش از پیش کمک کرده است.

بی‌تردید، آنچه در گزارش اخیر مرکز آمار آماده است، تاییدی است بر مشکلات عامه مردم. مشکلاتی که اگر در کوچه پس کوچه‌های کلان شهرهای کشور قدم بزنی آن را در دست‌های پینه بسته کارگران و پشت‌های خمیده پدرانی که شرمنده از روی همسر و فرزند به خانه برمی گردند، به راحتی می‌توان دید. با این آمار می‌توان فهمید، افرادی در کشور هستند که گرسنه می‌خوابند تا فرزندشان لقمه نانی برای خوردن داشته باشد و مسلما تکذیب این آمارو دادن آمارهای رویایی چاره کار نیست. باید فکری کرد و چاره‌ای اساسی اندیشید.../شفاف


ویدیو مرتبط :
وقتی دخل و خرج خانواده های ایرانی با هم نمی خواند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حقوق کارگران با دخل و خرجشان نمی خواند


دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تامین مخارج روزانه خود لنگ می مانند.

شفاف نیوز: دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تامین مخارج روزانه خود لنگ می مانند.

این در حالی است که وضعیت در کلان شهرهای گرانی چون تهران بدتر است چرا که تنها اجاره خانه ای کوچک حداقل نصف بیشتر حقوق کارگران را تلف می کند.

همین چند وقت پیش بود که  فتح الله بیات، رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره بها می‌شود، گفته: گاهی تورم به قدری است که حقوق و دستمزدی که کارگر می‌گیرد تنها ۱۰ روز اول برج را پوشش می‌دهد بنابراین وقتی که حقوق و دستمزد تامین کننده معیشت خانوار کارگری نیست می‌گوییم که دولت حمایت کند و سبد کالا بدهد و اگرنه کارگر به عنوان نیروی فعال و مولد جامعه نباید به این شکل تحت پوشش قرار بگیرد.

حالا اما وزیر تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه اقتصاد بیشتر از افزایش ۲۸٫۵ درصدی دستمزدها در سال جاری ظرفیت نداشت، مجموع دریافتی فعلی کارگران را حداقل یک میلیون تومان اعلام کرد و گفته: افزایش مزد ۹۴ کارگران بستگی به میزان تورم دارد.تا شاید امیدواری هایی برای کارگران ایجاد شود.

به گفته وزیر کار، در اینکه زندگی ها سخت است نمی‌توان کتمان کرد. در حال حاضر، مجموع دریافتی کارگران حداقل یک میلیون تومان است ولی ممکن است در برخی کارگاه ها رعایت نکنند. باید سعی کنیم تا در سال آینده مهار تورم بیشتر شود و سطح اشتغال بالا برود.

این در حالی است که رایزنی ها برای حقوق و دستمزد سال ۹۴ از هم اکنون آغاز شده استو به تازگی، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته: برخلاف رویه سالهای قبل که برمبنای نرخ تورم کلی هزینه‌های سبد معیشت کارگران بررسی می‌شد امسال تنها روی تورم اقلام مصرفی سبد معیشتی متمرکز شده‌ایم تا دستمزدی عادلانه تعیین و تصویب شود.

علی خدایی اظهار کرده: بر اساس بند دو ماده ۴۱ قانون کار امسال به طور ویژه روی تورم سبد معیشت خانوارهای کارگری و تاثیری که بر وضعیت زندگی کارگران می‌گذارد، کار می‌کنیم.

وی افزوده: نرخ تورم کلی همان رقمی است که از سوی مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود ولی عدد تورم در سبد معیشت کارگران با محاسبه هزینه‌های خوراک و پوشاک، مسکن و ایاب و ذهاب بالاتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود لذا امسال تنها بر تورم اقلام عمده سبد مصرف خانوارهای کارگری متمرکز شده‌ایم.

عضو هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار استان تهران تصریح کرده: درست است که حداقل دستمزد کارگران به یک میلیون تومان نزدیک شده است ولی کارگرانی این رقم را دریافت می‌کنند که دو فرزند داشته و از مزایای حق بن و خواربار برخوردار باشند.

وی افزوده: حداقل معیشت کارگران شاید با تخفیف و حذف هزینه‌های آموزشی و فرهنگی و رفاهی یک میلیون تومان اعلام شود اما کارگری که یک میلیون تومان درآمد داشته باشد باز هم ۷۵۰ هزار تومان از رقم هزینه سبد معیشت سال قبل عقب است.

با توجه به این سخنان باید منتظر ماند و دید سال جدید حقوق کارگران به دخل و خرجشان جور خواهد شد یا خیر؟