اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاطره ای که دیگر در ایران محبوبیت ندارد



اخبار,اخبار اجتماعی ,دوچرخه سواری

 

اخبار اجتماعی - خاطره ای که دیگر در ایران محبوبیت ندارد

استفاده از دوچرخه سالهاست در بسیاری از کشورهای جهان که با مشکلات جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست روبرو هستند متداول شده و این وسیله نقلیه پاک در بسیاری از شهرها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از دوچرخه سالهاست در بسیاری از کشورهای جهان که با مشکلات جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست روبرو هستند متداول شده و این وسیله نقلیه پاک در بسیاری از شهرها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

در شهر پکن در چین بیش از 4 میلیون دوچرخه مورد استفاده است و در سالهای دهه 1980 تخمین زده می شد که حدود 500 میلیون نفر در چین از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می کنند.

در کشورهای اروپایی نیز تلفیق استفاده از دوچرخه و سایر سیستمهای حمل ونقل بسیار رایج است به طوری که عده زیادی برای رسیدن به ایستگاههای مترو یا اتوبوس از دوچرخه استفاده می کنند و با رسیدن به این ایستگاهها سفر را با وسایل دیگر ادامه می دهند.

دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان
آمستردام را می توان دوچرخه دوست ترین شهر دنیا نامید. حدود 50 درصد از حمل و نقل شهری در آمستردام با دوچرخه صورت می گیرد. همچنین تعداد دوچرخه ها در این پایتخت اروپایی از تعداد خودروها بیشتر است. اصلی ترین توقف گاه شهر آمستردام، سازه ای سه طبقه است که 10 هزار دوچرخه را دو خود جای می دهد.

مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در آمستردام بسیار زیاد است، به همین دلیل آمد و شد خودرویی چندانی در این شهر مشاهده نمی شود.جالب اینجا است که حتی یک روز مشخص (دومین شنبه ماه مه) در تقویم ملی هلند به نام «روز دوچرخه سواری» نام گذاری شده است.

پکن را می توان یکی دیگر از شهرهای دوستار دوچرخه دانست چنانچه همه روز هزاران نفر از شهروندان چینی از دوچرخه برای رفتن به محل کار و بازگشت به خانه استفاده می کنند. به همین منظور مسیرهای ویژه ای برای دوچرخه و نیز چراغ های راهنمایی ویژه دوچرخه سواران نیز طراحی شده است.

در برلین که بزرگ ترین شهر آلمان محسوب می شود نیزاستفاده از دوچرخه بسیار زیاد و قابل توجه است چنانچه حدود 15 درصد از ترافیک شهری به دوچرخه اختصاص دارد. برلین برای دوچرخه سواری بسیار مناسب است، زیرا   پستی و بلندی چندانی ندارد .مسئولین شهری برلین بودجه زیادی را در چند سال اخیر برای توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اختصاص داده اند. همچنین تارنماهایی برای شبکه دوچرخه سواری برلین طراحی شده که هر فرد می تواند با دادن مبدا و مقصد، کوتاه ترین و بهترین مسیر ویژه دوچرخه سواری بین آنها را مشاهده کند.

ترونهیم در نرو‍ژ، تنها بالابر ویژه دوچرخه در جهان را دارا است. در مسیری شیب دار و سربالا که امکان دوچرخه سواری در آن دشوار است، کافی است دوچرخه سوار یکی از پاهای خود را روی برآمدگی خط بالابر قرار دهد تا به این ترتیب به صورت خودکار همراه با دوچرخه به انتهای مسیر سربالایی برود.

در بارسلونا نیز سامانه ویژه ای برای اجاره دوچرخه به شهروندان وجود دارد. البته گردشگران نیز می توانند با پرداخت مبلغی حدود 10 یورو دوچرخه ای را از سایر مراکز اجاره دوچرخه دریافت کنند. در بارسلونا خطوط ویژه ای برای دوچرخه سواران وجود دارد. افزون بر این، کمربندی ویژه دوچرخه سواران که «کمربند سبز» نام دارد حدود 60 کیلومتر طول دارد و البته خطوط ویژه دوچرخه سواری درون شهری نیز به آن متصل است.

شهر بازل سوئیس نیز یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان است. در این شهر حتی مسیرهای ویژه ای برای دوچرخه سواران چپ دست وجود دارد که در دنیا منحصر به فرد است! با توجه به سیستم گسترده حمل و نقل ریلی سوئیس، هر فرد می تواند دوچرخه ای در هر یک از ایستگاه های قطار اجاره کند و آن را در ایستگاهی دیگر تحویل دهد.

کپنهاگ را «پایتخت دوچرخه ها» می نامند. حدود 544 هزار نفر از شهروندان کپنهاگی از دوچرخه به عنوان اصلی ترین وسیله رفت و آمد استفاده می کنند. همچنین مسئولان شهری کپنهاگ مراکزی را برای کرایه دوچرخه به شهروندان ایجاد کرده اند. به محض اینکه دوچرخه کرایه کرده را به مرکز بازگردانید، ودیعه 20 کرونی (سه دلاری) شما پس داده می شود. علاوه بر چراغ های راهنمایی ویژه دوچرخه سواران، در برخی نواحی شهری کپنهاگ، ورود خودرو به کلی ممنوع است و فقط دوچرخه  سواران حق تردد دارند.

دوچرخه سواری خاطره قدیمی شهرهای ایران
در کشور ما نیز زمانی دوچرخه بسیار محبوب بود چنانچه در شهرهایی مانند تهران، یزد، اصفهان و... از دوچرخه  بسیار زیاد استفاده می شد اما به مرور خوردوها جای این وسیله نقلیه پاک را گرفتند و نفس شهرها را به شمارش انداختند؛ دوچرخه هم کم کم به خاطره ها پیوست.

اگرچه دوچرخه سواری در تهران و برخی از شهرهای کشور طی سال های اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته اما فاصله زیادی با شهرهای پیشرفته جهان داریم که امید است توسعه دوچرخه سواری در شهرهای کشورمان مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد تا جایی که این وسیله نقلیه پاک به یکی از مدهای اصلی حمل و نقل در شهرها تبدیل شود.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
محبوبیت ایران در بین سوری ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک عکس، یک خاطره: اولین تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی



یک عکس، یک خاطره: اولین تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی

اولین تیم ملی ایران که مقابل کره جنوبی به میدان رفت: 54 سال قبل در توکیو

ایران و کره جنوبی 54 سال قبل برای اولین بار باهم روبرو شدند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش سایت گل، ایران و کره جنوبی دو قدرت و رقیب سنتی در قاره آسیا اولین بار در بازی های آسیایی 1958 توکیو باهم روبرو شدند. در آن بازی که روز 3 خرداد 1337 برگزار شد، کره جنوبی در یک بازی طوفانی 5- صفر ایران را برد و یکی از سنگین ترین شکست های تاریخ را به تیم ملی تحمیل کرد.

البته ایران در جام ملت های 1996 انتقام آن شکست را با 6 تایی کردن کره ای ها گرفت.  نکته جالب در مورد این بازی اینکه تیم ملی در حالی با کره جنوبی روبرو شد که به مدت 7 سال هیچ بازی رسمی انجام نداده بود و بعد از بازی های آسیایی 1951 در هیچ میدانی حاضر نشده بود.

این عکس تیم ملی ایران در اولین بازی تاریخ مقابل کره جنوبی در توکیو است:

ایستاده از راست: امیرمسعود برومند، پرویز کوزه کنانی، پرویز دهداری، نادر افشار علوی نژاد، ایرج حاتم

نشسته از راست: امیر عراقی، داود ارغوانی، عارف قلی زاده، ایرج عرفان، علی جعفرزاده، جواد بهشتی

گل