اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاص‌ترین بازی دنیا +عکس



خاص‌ترین بازی دنیا +عکس

بازی های جدید به لطف رایانه ها هر روز وارد بازار می شوند که باعث می شود ساخت بازی های سنتی کمی عجیب باشند و این مورد عجیب تر می شود وقتی قرار است این بازی جدید برای آیندگان باشد.

از آنجایی که سال هاست تکنولوژی و کامپیوترها دنیای بازی را تسخیر کرده اند بازی های تخته ای مانند شطرنج بسیار کمتر شده است اما هنوز هم این بازی ها می توانند به نوعی خاص باشند.

"جیسون روهر" به تازگی یک بازی تخته ای جدید ساخته است که می توان از آن به عنوان منحصر به فردترین بازی دنیا یاد کرد. او این بازی را "بازی ای برای یک نفر" نام گذاری کرده است که دلیل آن را در ادامه متوجه خواهید شد.

بازی های تخته ای , بازی شطرنج

این بازی قرار نیست به دست نسل امروزی بشر برسد چرا که قرار است در نقطه ای ناشناس از آمریکا درون زمین دفن شود تا شاید به وسیله آیندگان کشف شده و آن ها این بازی را انجام دهند به همین علت نام این بازی به این صورت در آمده است.

تنها در مورد این بازی گفته شده است که کمی به مانند شطرنج می ماند و قوانین آن به دست هیچ کسی به جز یابنده آن خوانده نخواهد شد. جیسون حتی خودش هم این بازی را تا به انتها نرفته است بلکه تنها قوانین آن را نوشته تا توسط آیندگان یافت شود.

تخته این بازی از تیتانیوم ساخته شده است و نزدیک به 8 کیلوگرم وزن دارد. همچنین برای آنکه آیندگان بتوانند این بازی را انجام دهند قوانین بازی در برگه های خاص و تجزیه ناپذیری نوشته و درون یکی از مهره های بازی قرار گرفته است.

در مراسم رونمایی از بازی که نمونه های خاصی از آن رونمایی شد به هر کدام از چند ده هزار تماشاگر پاکتی داده شد که درون پاکت ها 900 آدرس متفاوت از نقاط مختلف دنیا قرار داشت که از این رو میلیون ها آدرس میشود. او میگوید اگر همه آدرس ها هم چک شوند باز هم نزدیک به 2700 سال آینده این بازی بالاخره پیدا خواهد شد.

بازی های تخته ای , بازی شطرنج

بازی های تخته ای , بازی شطرنج

منبع:.yjc.ir


ویدیو مرتبط :
حرکات خاص آقای خاص در بازی تاتنهام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش بازی واقعی در دنیا چگونه است (+عکس)



 

چهارشنبه سوری، رسمی دیرینه برای ایرانیان است این شب بر اساس این سنت، شب گرفتن سرخی ها به عنوان سمبل نشاط و شادی و شب وانهادن زردی های سستی و غم است. اما در این سالها شب چهارشنبه سوری تقریبا از یک ماه قبل آغاز می شود و می رود تا کم کم سنت دیرین ایرانی در هیاهوی انفجارها از بین برود.

 

چهارشنبه سوری، رسمی دیرینه برای ایرانیان است این شب بر اساس این سنت، شب گرفتن سرخی ها به عنوان سمبل نشاط و شادی و شب وانهادن زردی های سستی و غم است. اما در این سالها شب چهارشنبه سوری تقریبا از یک ماه قبل آغاز می شود و می رود تا کم کم سنت دیرین ایرانی در هیاهوی انفجار ها از بین برود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تاریخچه آتش بازی در جهان و بعضی از کشورهای جهان که در آنها مراسم آتش بازی برگزار می شود آشنا کنیم.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آتش بازی مراسمی است که به صورت سالیانه و به مناسب های مختلف در تمامی نقاط جهان برگزار می شود. مناسبتهایی مثل آغاز سال نو ، جشن ها و اعیاد ملی و مذهبی و یا به مناسبت موفقیت های کشوری از وسایل آتش بازی استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تاریخچه آتش بازی در جهان و بعضی از کشورهای جهان که در آنها مراسم آتش بازی برگزار می شود آشنا کنیم.

 

آتش بازی در آغاز

 

چینی ها اولین مردمانی بود که در قرن 7 میلادی توانستند "باروت" و مواد آتش بازی را اختراع کنند. چینی ها از این وسایل هم به منظور آتش بازی و همچنین به صورت سلاح در جنگ های خود استفاده می کردند. در طول سالهای بعد چینی ها انواع راکتها را نیز طراحی کرده و ساختند و از آنها نیز به دو منظور جشن و همچنین در میدان جنگ استفاده می کردند.

 

در سال 1240 میلادی اعراب نیز به فن آتش بازی دست پیدا کردند. شخصی به نام "حسن الرماح" در نوشته های به جا گذشته از خود از وارد کردن راکت ها و وسایل آتش بازی از چین صحبت کرده است و در عین حال از این اسباب و لوازم به عنوان " گل های چینی " یاد کرده است. در قرن 17 میلادی با افزایش حجم روابط دول اروپایی با کشور چین ، گزارشات زیادی به دربارهای اروپایی در مورد زیبایی های آتش بازی در کشور چین رسید و باعث شد تا این مواد و مراسم به کشورهای اروپایی نیز وارد شود.

 

در دنیای امروز کشورهای مختلفی به برگزاری مراسم آتش بازی می پردازند که به صورت مختصر به بعضی از این کشورها اشاره می کنیم.

 

چهارشنبه سوری,شب چهارشنبه سوری

 

ایران

 

در کشور ما ایران در شب چهارشنبه پایانی سال مراسمی با عنوان " چهارشنبه سوری " برگزار می شود. این مراسم یکی از قدیمی ترین رسوم ایرانی است که مربوط به آداب و آیین دین زرتشتی است. البته باید گفت که آتش زدن چند بوته و پریدن از روی آن به همراه خواندن اشعاری مربوط به این مراسم تنها بخش کوچکی از این مراسم است و بخش هایی دیگر نظیر: کوزه شکستن ، قاشق زدن و تهیه آش مخصوص این شب از دیگر رسومات مربوط به شب " چهارشنبه سوری " است.

با کمال تاسف باید اعتراف کرد که در چند سال اخیر این رسم زیبا و پسندیده ایرانی دچار تحریف های بسیاری شده است و شهرهای کشور را در شب چهارشنبه سوری به مکانی ترسناک تبدیل می کند. استفاده از مواد محترقه که عمدتا با اسم مستعار " نارنجک " شناخته می شوند در چند سال اخیر باعث بروز موارد بسیاری از : نابینایی ، قطع عضو و حتی مرگ افراد مختلف شده است و خانواده های بسیاری را در آستانه سال نو داغدار کرده است.

 

چهارشنبه سوری,شب چهارشنبه سوری

 

ژاپن

 

این کشور آسیایی از سال 1733 به این سو در فصل تابستان مراسم آتش بازی برگزار می کند. در این فصل در نقاط مختلف در خیابان های مشخصی از شهرهای این کشور مراسم های مختلف آتش بازی به وسیله متخصصین این امر برگزار می شوند و مردم ژاپن عمدتا با پوشیدن لباس سنتی این کشور یعنی کیمونو در این مراسم حضور پیدا می کنند. در این مراسم غذاها و نوشیدنی های سنتی کشور ژاپن نیز عرضه می شود.

 

چهارشنبه سوری,شب چهارشنبه سوری

 

هندوستان

 

در این کشور از میانه های ماه اکتبر تا ماه دسامبر جشنی به عنوان " فستیوال نور " برگزار می شود که در طی آن مراسم آتش بازی نیز برگزار می شود. البته آتش بازی در این جشن بخش کوچکی از مراسم را به خود اختصاص داده است و آداب و رسوم بسیار دیگری نیز برای انجام این مراسم وجود دارد.

 

چهارشنبه سوری,شب چهارشنبه سوری

 

سنگاپور

 

در این کشور کوچک در جنوب شرق آسیا به مناسبت روز ملی این کشور به تاریخ 9 آگوست ، از سال 2004 میلادی به این سو مراسم آتش بازی برگزار می شود. این مراسم در نقاط مختلف این کشور توسط تیم های حرفه ای داخلی و خارجی برگزار می شود.

 

چهارشنبه سوری,شب چهارشنبه سوری

 

انگلستان

 

در سرتاسر جزیره بریتانیا نیز مراسم آتش بازی به صورت سالیانه برگزار می شود. این مراسم در کشور انگلستان در شب 5 نوامبر در سالگرد ترور نافرجام " جیمز اول " در سال 1605 برگزار می شود. مراسم آتش بازی در منطقه ساسکس در جنوب انگلستان نیز در 30 اکتبر هر سال برگزار می شود. بزرگترین مراسم آتش بازی در کشور ایرلند در شب هالوین برگزار می شود. باید تاکید کرد که در کشور ایرلند قوانین بسیار سختگیرانه ای در مورد مواد محترقه وجود دارد و متخلفین از این قوانین ممکن است تا سقف 10 هزار یورو نیز جریمه شوند.

 

با نگاهی کوتاه به مراسم های آتش بازی که سالانه در جهان برگزار می شود می توان به این نکته پی برد که این مراسم در بسیاری از نقاط دنیا در شب یا شب های خاص و مشخصی صورت می گیرد و در زمان های دیگر سال شما به هیچ عنوان شاهد استعمال و استفاده از این گونه مواد نیستیم.

 

مکان برگزاری این گونه مراسم و نمایش ها نیز کاملا مشخص بوده است و از قبل تمامی مردم از محل برگزاری مراسم و محدودیتهای خاص آن محل اطلاع دارند و می توانند برای آن برنامه ریزی انجام دهند.

 

در اکثر موارد مراسم آتش بازی توسط گروهای حرفه ای و مجرب و در حضور واحدهای پلیس ، آتش نشانی و امداد انجام می شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه به سرعت به مصدومین کمک شود و از گسترش آسیبها جلوگیری شود.

 

در نهایت امیدوار هستیم تا مردم خوب و با فرهنگ کشور ما و خصوصا جوانان عزیز این کشور هم با الگو گرفتن از سنتها و ارزشهای ملی و مذهبی خود سعی کنند تا این مراسم را هر چه بیشتر به شکل سنتی خود و به دور از مزاحمتها و خطرات متصوره به انجام برسانند./عصرایران