اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حید العباد : سردار سلیمانی به عراق رفت و آمد دارد، این را همه می دانند / ایران نگران جنگ مجدد با عراق است / دشمنی ایران و آمریکا نمی‌تواند با پیاده روی به دوستی تبدیل شود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,نخست وزیر عراق

ایران از هفته اول یک پل هوایی برای انتقال اسلحه به عراق، منطقه کردستان و بغداد ایجاد کرد / شکی ندارم که ایرانی ها صادقانه از عراق حمایت می‌کنند / داعش برای ایران نیز خطری واقعی به شمار می‌رود اگر این گروه می‌توانست به مرزهای ایران برسد، این امکان وجود داشت که در مناطقی از ایران ناامنی ایجاد کند/ ورود هواپیماهای ایرانی به حریم عراق برای فعالیت های شناسایی بوده است / ایران در زمینه همکاری امنیتی به عراق خدمات می‌دهد و ما از این مسئله استقبال می کنیم./ اوباما، به دستیابی به توافق با ایران، تمایل بسیار دارد. / اگر سردار سلیمانی زخمی می شد، خبرش به من می رسید / برادران ایرانی حملات هوایی آمریکا را تهدید می دانند / از ایران و آمریکا خواستم که در عراق با یکدیگر برخورد نداشته باشند

نخست وزیر عراق گفت در کمک به این کشور برای مقابله با داعش، ایران پیشتاز بوده است.

به گزارش «انتخاب«، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در گفتگو با روزنامه الحیات در پاسخ به این سوال که آمریکا و ایران، کدامیک اول به عراق در برابر داعش کمک کردند، گفت: از نظر زمانی، ایران پیشتاز بود.

 

این کشور از هفته اول یک پل هوایی برای انتقال اسلحه به عراق، منطقه کردستان و بغداد ایجاد کرد و این مسئله پنهان نبود. باید صراحتا بگویم، که عراق و ایران در جنگ با داعش منافع مشترکی دارند. من شکی ندارم که ایرانی ها صادقانه از عراق حمایت می‌کنند زیرا تهدید داعش فراتر از عراق رفته است و برای ایران نیز خطری واقعی به شمار می‌رود. اگر این گروه می‌توانست به مرزهای ایران برسد، این امکان وجود داشت که در مناطقی از ایران ناامنی ایجاد کند. دخالت سریع ایران برای کمک به عراق، مسئله ای راهبردی بود و حتی در آغاز درباره اینکه چگونه پول سلاح ایران به این کشور داده شود، تفاهمی صورت نگرفت.

الحیات پرسید: آیا هواپیماهای ایرانی در بمباران در عراق حضور داشتند؟
العبادی پاسخ داد: بر اساس اطلاعاتی که در دست دارم، هواپیماهای ایران سه بار وارد حریم عراق شدند‌ بار اول در ماه اوت و دو بار نیز در ماه نوامبر. ورود هواپیماهای ایرانی به حریم عراق برای فعالیت های شناسایی بوده است. اما عملیات بمبارانی توسط ایران، ثبت نشده است. بعد از جنجال رسانه ای درباره اینکه ایران برخی مناطق را بمباران کرده است از نیروی هوایی عراق خواستم گزارشی در این خصوص ارائه دهد، اما هیچگونه عملیات بمباران ثبت نشده بود. بعد از آخرین باری که هواپیماهای ایرانی وارد حریم عراق شدند، رسما به ایران در این خصوص اعتراض کردیم. ما از ایران نخواسته بودیم با سلاح هوایی، برای هدف قرار دادن برخی مواضع، دخالت کند.

الحیات پرسید: برخی می‌گویند هواپیماهای آمریکا در حریم عراق حضور دارند و قاسم سلیمانی در خاک این کشور، واقعیت چیست؟
نخست وزیر عراق پاسخ داد: حضور مشاوران و مربیان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، استرالیایی و آلمانی در عراق بر هیچ کس پوشیده نیست، مشاوران ایرانی نیز در عراق حضور دارند. ما امروز به صورت گسترده با امارات و اردن نیز همکاری می‌کنیم. اردنی ها، همه توانایی های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی را در اختیار عراق قرار دادند و پیشنهاد کردند با بمباران برخی مواضع (داعش) درعراق، در جنگ با این گروه حضور داشته باشند، اما تا این لحظه از هیچ کشور همسایه ای درباره بمباران هوایی کمک نخواستیم و قطعا از هیچ کشوری نیز نخواستیم در عراق دخالت زمینی کند.

الحیات پرسید: اما نیروهای زمینی ایران در عراق حضور دارند؛ زیرا برخی از این نیروها در عراق کشته شدند؟
العبادی پاسخ داد: آنها مبارز نیستند. هیچ مبارز بیگانه در عراق وجود ندارد. مشاوران ایرانی در عراق هستند که برخی از آنها در حملات خمپاره ای به خصوص در سامرا کشته شدند.

الحیات پرسید: برخی روزنامه ها نوشتند، قاسم سلیمانی در درگیری های سامرا زخمی شده است، آیا این خبر درست است؟
نخست وزیر عراق پاسخ داد: این خبر را در رسانه ها شنیدم. اما فکر می‌کنم طرف ایرانی آن را تکذیب کرد. علاوه بر این در حال حاضرعملیات نظامی در سامرا نداریم و آخرین عملیات دو هفته پیش بود. من تکذیب نمی کنم که سلیمانی به عراق رفت و آمد ندارد. همه این را می دانند. ایران در زمینه همکاری امنیتی به عراق خدمات می‌دهد و ما از این مسئله استقبال می کنیم. اگر این خبر درست بود، از طریق نیروهای امنیتی به من می‌رسید.

الحیات پرسید: آیا واقعا مشکلی به نام: اداره امور عراق توسط ایران وجود دارد؟
العبادی گفت: در این خصوص صراحتا می‌گویم، روابط ما با ایران، به دلایل مختلف قوی است. اول، به سبب مسائل جغرافیایی زیرا ما بیشترین مرزها را با ایران داریم و عامل دیگر، مسئله ساکنان است. تراکم جمعیت عراق در شرق و در مرزهای ایران بیشتر است و با گذشت سالها این مسئله ارتباط فرهنگی نیز ایجاد کرده است علاوه بر این امنیت عراق نیز با امنیت ملی ایران ارتباط دارد. ایرانیها هنوز نگران هستند اوضاع عراق به سمتی برود که به جنگ با این کشور منجر شود. همانطور که می دانیم، اگر حمایت کشورهای عربی و غربی نبود، صدام حسین نمی‌توانست به جنگ با ایران ادامه دهد. ایران هنوز از تکرار این مسئله نگران است به همین سبب شاید موضع ایرانی ها با موضع عراق درباره ائتلاف بین المللی بر ضد داعش متفاوت است.

الحیات پرسید: آیا در این خصوص با ایران اختلاف دارید؟
العبادی پاسخ داد: بله. روابط ما با آمریکا و کشورهای غربی، قوی است و در زمینه حملات هوایی و آموزش، برنامه ریزی هایی در سطح عالی صورت می‌گیرد و ایرانی ها این مسئله را تهدیدی برای خود می دانند. به همین سبب به برادران خود در ایران گفتیم این مسئله حق آنها نیست، بلکه حق طبیعی ماست و به مسئله داخلی عراق است. ما اجازه نمی‌دهیم در زمانی که ائتلاف بین المللی بر ضد داعش در عراق فعالیت می‌کند، از خاک این کشور بر ضد ایران یا کشورهای همسایه استفاده کند. این مسئله کاملا مشخص است.

 

با وجود اختلاف ائتلاف بین المللی با نظام سوریه، این ائتلاف بر ضد نظام سوریه نیز نیست. به عقیده من، با وجود روابط قوی که با ایران داریم، به این کشور اجازه دخالت در امور خود را نمی‌دهیم. هم ایرانی ها و هم ما منافعی داریم. بین آمیختگی منافع و دخالت در امور عراق، تفاوت وجود دارد.

الحیات پرسید: آیا پیش بینی می‌کنید، تفاهمی بین ایران و آمریکا صورت گیرد؟
العبادی گفت: این مسئله خارج از حاکمیت عراق قرار دارد، اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که دو کشور در مبارزه با داعش به عراق کمک می‌کنند و نمی خواهند در عراق با هم برخورد داشته باشند.

الحیات پرسید: پس شما «تانگو» ی آمریکا و ایران را در عراق تشویق هم می‌کنید؟
نخست وزیرعراق پاسخ داد: منافع ما اقتضا می‌کند این کار را انجام دهیم. من با اوباما و مقامات ایران صحبت کردم و موضع خود را صریحا گفتم. ما با دو طرف منافع داریم و از آنها خواهش، و نه فقط درخواست، کردیم که اگر در حمایت از عراق جدی هستند، با یکدیگر در این کشور برخورد نداشته باشند و تا این لحظه نیز برخوردی نداشتند. ما گفتیم که می‌توانیم به تنهایی با داعش مقابله کنیم، از کمک های شما استقبال می‌کنیم اما نمی خواهیم وارد مشکلی جدید شویم و عراق به صحنه درگیری ها تبدیل شود.

الحیات پرسید: وقتی دید وزیران خارجه ایران و آمریکا مانند دو دوست در کنار هم راه می‌روند، چه احساسی کردید؟
العبادی ضمن خنده ای پاسخ داد: به عقیده من، دشمنی نمی‌تواند به صورت ناگهانی به دوستی تبدیل شود. بدون شک نقاط اشتراک بسیاری بین دو طرف وجود دارد، می‌توانیم بگوییم که وجود داعش، بسیاری از موازنه ها را تغییر داد.

الحیات پرسید: آیا شما احساس می‌کنید گزینه اوباما، دستیابی به راه حل با ایران است؟
نخست وزیر عراق پاسخ داد: من در این خصوص اطلاعات دارم و احساس نمی‌کنم. اوباما، به دستیابی به توافق با ایران، تمایل بسیار دارد. آمریکایی ها درباره مسائل بسیاری که به ایران مربوط می‌شود، نگران هستند. مسائل دو طرف، خارج از موضوع عراق قرار دارد. از جمله مسائل منطقه ای و هسته ای. اما من دیدم که آمریکا جدا تمایل دارد با ایران به راه حل برسد. مسئله عجیب این است که این تمایل را در طرف ایرانی نیز مشاهده کردم. این مسئله سه یا چهار ماه پیش وجود داشت. اما دو طرف تردیدهایی داشتند که هنوز نیز وجود دارد. اکنون ایرانی ها می‌دانند که آمریکا در دستیابی به توافق جدی است. باید فضایی از اعتماد به وجود آید تا این توافق حاصل شود. اما به عقیده من، توافق آسان نیست و پیچیدگی هایی در این خصوص وجود دارد.

الحیات پرسید: وقتی اصطلاح هلال شیعی را می شنوید، چه احساسی می‌کنید؟
العبادی گفت: این مسئله بخشی از بسیج فرقه ای در منطقه است. در منطقه درگیری فرقه ای وجود دارد، درگیری سوریه نیز یک درگیری منطقه ای است. گاهی اوقات با این دید به مسئله مذکور نگریسته می‌شود که ساخته و پرداخته ایران است، این تصور خطرناک است و شاخصی برای ایران هراسی در منطقه است. این تصور درباره عراق نیز وجود دارد زیرا اکثریت شیعه هستند.

الحیات پرسید: آیا برخی هستند که شیعیان عرب را وابسته به ایران بدانند؟
العبادی پاسخ داد: این مسئله، نتیجه کشمکش فرقه ای در منطقه است. شاید احساس کنیم که طرحی وجود دارد که منطقه وارد درگیری های مختلف دینی، ملی و فرقه ای شود به همین سبب اولویت ما از بین بردن تنش های فرقه ای است. 

 

 اخبار سیاست  خارجی  - انتخاب 


ویدیو مرتبط :
سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح محرمانه ایران برای نجات عراق از دست داعش/سفر مجدد ژنرال سلیمانی به عراق



اخبار ,اخبار سیاست خارجی,طرح محرمانه ایران برای نجات عراق


 اخبارسیاست خارجی - نیویورک تایمز ادعا کرد:
طرح محرمانه ایران برای نجات عراق از دست داعش/سفر مجدد ژنرال سلیمانی به عراق

هواپیماهای باربری ایران روزانه دو بار به عراق پرواز می کنند و نیازهای نظامی نیروهای امنیتی عراق را تامین می کنند.

نیویورک تایمز نوشت: مقامات امریکایی ادعا کردند، ایران هواپیماهای بدون سرنشین خود را به عراق فرستاده و در حال تجهیز بغداد با ابزارهای نظامی است.

به گزارش انتخاب ، این مقام های امریکایی افزودند: ایران همچنین یک واحد اطلاعاتی در عراق مستقر کرده تا ارتباطات را شنود کنند.

این طرح های محرمانه ایران جزئی از تلاش های این کشور در جهت کمک به دولت عراق و مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

بنابرادعای نیویورک تایمز، ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران تاکنون حداقل 2 بار  به عراق سفر کرده تا به فرماندهان نظامی عراق در طرح ریزی یک استراتژی کمک کنند.

هواپیماهای باربری ایران روزانه دو بار به عراق پرواز می کنند و نیازهای نظامی نیروهای امنیتی عراق را تامین می کنند.

به گقته ی این مسئولان آمریکایی، نیروهای تهران و واشنگن بایکدیگر هماهنگ نیستند اما هر دو با داعش مخالف هستند.
 اخبار سیاست خارجی - انتخاب