اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمله مجله کامنتری به کاخ سفید: دروغ هایی که جان کری در مورد برجام به آمریکایی ها گفت



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی , جان کری

به نظر می رسد برجام یا توافق هسته ای با ایران به معامله بدی ختم شده که هزینه های آن بالا رفته و همین طور بیشتر می شود و شرایط تازه ای پیدا می شوند که پیش از مواجهه بررسی نشده بود.

 مجله امریکایی کامنتری نوشت: به نظر می رسد برجام یا توافق هسته ای با ایران به معامله بدی ختم شده که هزینه های آن بالا رفته و همین طور بیشتر می شود و شرایط تازه ای پیدا می شوند که پیش از مواجهه بررسی نشده بود.

به گزارش انتخاب ؛ این نشریه در ادامه نوشت: با وجود مخالفت ها در دولت آمریکا و امتناع کنگره از رای مستقیم به توافق، بالاخره به امضا رسید. اگر با اغماض نگاه کنیم، این اعتراضات اتفاق خوبی بود، چون دفاع از این توافق همین طور دشوارتر می شود. همه هزینه های پنهان یا تضمین های وزیر خارجه آمریکا، جان کری یا دیگر مقامات دولت آمریکا را در نظر بگیرید؛ در بهترین حالت آن ها را منحرف کننده و در بدترین حالت دروغ هایی آشکار می یابیم:

•    بازرسان همه دسترسی های لازم را خواهند داشت؟ این طور نیست.
•    این توافق باعث افزایش امکان بازرسی و تایید برنامه هسته ای ایران می شود؟ یکی باید این را به آژانس بین المللی انرژی اتمی می گفت.
•    توافق هسته ای جلوی واردات تسلیحات تهاجمی مانند آخرین مدل های جنگنده توسط ایران را خواهد گرفت؟ خیر، جان کری فراموش کرد معنی "تهاجمی" را معین کند، و نتیجتا به طور ضمنی به ایران اجازه داد با فهرست خرید عظیمی به سراغ چین و روسیه برود.
•    منع موشک های بالستیک هم کاملا بارز است که آن چنان منعی هم نداشت.
•    همین طور اصرار کری که تحریم های مربوط به تروریسم و حقوق بشر ایران همچنان باقی می ماند.
•    و دسترسی ایران به دلارهای آمریکا را هم فراموش نکنید.

در عمل هم تقریبا هر زمان دولت ایران مخالفتی درباره درگیری بر سر تفسیر از توافق نشان داد، وزارت خارجه کری کنار ایران ایستاد، و او و دستیارانش چنان درمانده شدند که ادعا کردند این توافق یک موفقیت بود. با این همه موارد پیش بینی نشده و هزینه های پنهان، جای تعجب ندارد که کنگره دیگر به هیچ چیزی که از سوی کاخ سفید با وزارت خارجه آمریکا درباره ایران گفته می شود اعتمادی ندارد.

تلاش های اخیر سناتورهای جمهوری خواه از ایلینویز و ایندیانا، پیتر روسکام و جیکی والرسکی برای تصویب ضمیمه ای بر قانون سال 2016 "منع قرار داد دفاعی با کشورهایی که از تروریسم سود می برند" و گنجاندن نام ایران، ضرورتی ناگزیر است. هدف از این لایحه جلوگیری از امضای هرگونه قرارداد میان وزارت دفاع آمریکا با  هر شرکتی است که با نهادهای ایرانی در زمینه های برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر، و دیگر فعالیت های غیرقانونی همکاری داشته باشد.

اما نتیجه مشخص نیست. ممکن است کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با این لایحه مقابله کرده و بگویند بر اساس توافقی که کری مذاکره کرده، در عمل ایران می تواند به دلارهای وزارت دفاع آمریکا دسترسی داشته باشد.



ویدیو مرتبط :
انتقاد کاخ سفید از ترامپ برای خروج از برجام!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری در کاخ سفید/ دمپسی به سمت جان کری عکس پرتاب کرد!



درگیری در کاخ سفید,اخبار درگیری در کاخ سفید

درگیری در کاخ سفید به دنبال اختلاف نظر درباره سوریه

رئیس ستاد مشترک ارتش به سمت «جان کری» عکس پرتاب کرد

رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر خارجه آمریکا در نشست کاخ سفید درباره سوریه با یکدیگر درباره گزینه مداخله نظامی دچار اختلاف و درگیر شدند و «مارتین دمپسی» به سمت «جان کری» عکس پرتاب کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست کاخ سفید با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با گزینه نظامی علیه دولت سوریه درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، کری از حملات هوایی علیه پایگاههای هوایی دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در اتاق وضعیت کاخ سفید حمایت کرد اما دمپسی درباره حملات هوایی علیه دولت اسد هشدار داد و گفت که خطرات عمیقی را به همراه دارد و برای تصرف سامانه دفاع هوایی سوریه باید حملات هوایی در وسعت عظیم صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، برخی از منابع اعلام کردند که این جدال منجر شد تا دمپسی چندین تصویر را به سمت کری پرتاب کند و از او خواست تا دقیقاً به او بگوید که طرح کری بعد از حمله به سوریه چیست و اشاره کرد که وزارت خارجه آمریکا به طور کامل پیچیدگی چنین عملیاتی را بررسی نکرده است.

در نشست کاخ سفید، مسئله سوریه مورد بررسی قرار گرفت و وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد جزئیات مباحثات سیاسی در سطح عالی را بیان کند اما اعلام کرد جو نشست چندان مناسب نبود.

«جن پساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره جو نه چندان خوب نشست درباره کاخ سفید گفت: من برخی گزارش‌ها درباره لحن  نشست که این گزارشات چندان دقیق نبود.

تمایل کری برای اقدام عمل بیشتر علیه سوریه به طرز وسیعی در گزارش‌ها آمده است و اظهارات آشکار دمپسی این مسئله را آشکار کرده است که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره خطرات بالقوه مداخله نظامی در سوریه نگران است.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون «پی بی اس» درباره ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه یا حملات هوایی در این کشور ابراز تردید کرد و گفت که اینگونه اقدامات ممکن است زندگی افراد را نجات ندهد./فارس