اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمله به مثلث هسته ای ایران شروع شده است ؛ منتظر بمب و موشک نباشیم!



 

 

 

حمله به مثلث هسته ای ایران شروع شده است ؛ منتظر بمب و موشک نباشیم!

 

در این هفته دوباره دانشمندان هسته ای کشورمان مورد هدف عملیات تروریستی قرار گرفتند که در نتیجه، یک نفر به شهید و  نفر دیگر زخمی شد.

روز دوشنبه گذشته بر اثر انفجار بمب چسبان در خودروی حامل مهندس مجید شهریاری وی به شهادت می رسد. این بمب توسط یک موتور سوار ناشناس به در این خودرو ی در حال حرکت چسبیده شد و لحظاتی بعد منفجر شد.

با اختلاف یک ساعت ، در عملیات مشابهی یکی دیگر از دانشمندان هسته ای ایران یعنی دکتر عباسی در عملیات مشابهی مورد هدف قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

پیش از این در دی ماه 88 مسعود علی محمدی دیگر دانشمند هسته ای ایران نیز در حادثه بمب گذاری، به شهادت رسیده بود.

به نظر می رسد مخالفان برنامه هسته ای ایران، شیوه حذف دانشمندان هسته ای کشورمان را به صورت جدی دنبال می کنند و در این مسیر تاکنون با موفقیت هایی نیز روبه رو بوده اند.

هم اکنون روند هسته ای ایران مرحله به شدت حساسی را تجربه می کند. آمریکا، غرب و اسرائیل با تمام وجود و توان به دنبال توقف یا کند کردن حرکت هسته ای ایران هستند. آنها به این نتیجه رسیده اند که به هر شکل ممکن می بایست از هسته ای شدن ایران جلوگیری کنند یا این روند را به تاخیر بکشانند و البته در مقابل، تهران نیز بر طی سریع این مسیر با وجود مخالفت ها و کارشکنی های غرب تاکید می کند.

همچنین آمریکا، اروپا و اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که توقف کامل برنامه هسته ای ایران در شرایطی فعلی غیرممکن است و شیوه هایی مانند تحریم های همه جانبه نیز تاثیر گذار نیست.

مخالفان برنامه هسته ای ایران معتقدند تنها راه توقف پشرفت هسته ای ایران، براندازی حکومت ایران است که این موضوع نیز تنها با موفقیت حمله نظامی با هدف براندازی، محقق می شود و بس. این حمله نظامی نیز نمی تواند تنها به حملات موشکی یا هوایی محدود شود و منوط  به ورود نیروهای زمینی خارجی به داخل خاک کشورمان است که در چنین طرحی، اسرائیل قدرت اجرای ان  را ندارد و آمریکا نیز شرایط را برای چنین اقدامی مهیا نمی بیند و دورنمای موفقیت آمیزی برا آن ندارد.

ایران به دلیل قدرت های ذاتی خود مانند مساحت زیاد، دسترستی گسترده به آب های آزاد و جمعیت بالا و قدرت های اکتسابی مانند داشتن نیروی نظامی و شبه نظامی گسترده ، ورزیدگی نیروهای نظامی ، داشتن سامانه های موشکی دور برد، نفوذ منطقه ای حتی در مرزهای اسرائیل و... توان مقابله و جلوگیری از سقوط دولت مرکزی را دارد.

بمباران ها یا حملات موشکی بیگانه علیه تاسیسات هسته ای ایران نیز نمی تواند این برنامه را متوقف کند چرا که این فعالیت ها در ایران بومی شده و ایران با در اختیار داشتن دانشمندان هسته ای، حتی اگر تمامی تاسیسات هسته ای ایران نابود شوند دوباره می تواند از نو و از صفر برنامه هسته ای خود را از سربگیرد لذا آنچه در این جا اتفاق می افتد نه توقف برنامه هسته ای بلکه تاخیر آن است.

علاوه بر این، حملات هوایی و موشکی برای نابودی تاسیسات هسته ای، با نتایج غیرقابل پیش بینی روبه رو هستند و می تواند امنیت آمریکا و اسرائیل را به خطر بیاندازد لذا دشمنان با توجه به این موضوع، فعلا گزینه بمباران تاسیسات هسته ای ایران را در دستور کار خود ندارند.

مخالفان برنامه هسته ای ایران با قطع امید از توقف کامل این برنامه، شیوه هایی را برای کند کردن حرکت پیشرفت های هسته ای ایران اجرا می کنند. تحریم های گسترده یکی از این شیوه هاست که اصولا غرب و تحریم کنندگان تلاش می کنند با افزایش هزینه ها برای ایران، هزینه تمام شده هسته ای شدن را افزایش دهند و هسته ای شدن ایران را برای دولت مرکزی از لحاظ اقتصادی و تبع آن سیاسی و اجتماعی، گران کنند ؛ آنقدر گران شود که دولت ایران دست از برنامه هسته ای بکشد یا سرعت رشد این برنامه کاهش یابد. این موضوع می تواند مانند لیبی نتیجه دهد و مانند کره شمالی بی اثر باشد که البته تهران ، در مواجهه با تحریم ها ، بر عزم جدی تر خود برای هسته شدن ، تاکیدات بیشتری کرده است.

در چنین شرایطی که حملات مستقیم نظامی ، چاره کار نیست ، حملات ویروس های رایانه ای به عنوان  عملیات جایگزین برای کند کردن برنامه هسته ای ایران  مطرح شده است که به نظر می رسد ا حدی، برنامه هسته ای ایران را درگیر خود کرده و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور نیز در سخنان  اخیر خود به تاثیر گذاری محدود آن اشاره کرد.

در این میان ، علاوه بر حملات سایبری ، یکی از مهمترین راه ها برای کند کردن پیشرفت هسته ای ایران، شیوه کشتار مغزهای متفکر برنامه هسته ای ایران و حذف آنهاست. این حذف می توان با تطمیع و خارج کردن آنها از سیکل برنامه هسته ای ایران به صورت خارج کردن آنها از کشور یا منزوی و دور کردن شان از برنامه هسته ای ایران و نهایتاً به شکل ترور و حذف فیزیکی آنها باشد.

برنامه هسته ای  مثلثی با سه ضلع است:  اول تاسیسات هسته ای که در مکان های مختلف مستقر هستند. دوم: دانشمندان هسته ای ایرانی و سوم حکومت پیگیر و حامی پیشرفت برنامه هسته ای ایران.

ضلع های دوم (دانشمندان) و سوم (حکومت) نسبت به بخش اول (تاسیسات) مهم ترند.  نابودی بخش سوم برای غرب امکان عملی  ندارد و لذا غرب آسیب رساندن به دو ضلع اول و دوم را آغاز کرده است.

یعنی از یک سو سعی می کند به طرق غیر نظامی، در فعالیت تاسیسات هسته ای ایران مانع ایجاد کند مانند ورود ویروس رایانه ای استاکس نت یا فروش غیرمستقیم تجهیزات غیراستاندارد هسته ای به ایران و همزمان دانشمندان هسته ای ایران را مورد هدف قرار دهد.

از سوی دیگر سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا با وجود آگاهی نسبت به در خطر بودن جان دانشمندان اتمی ایران، برای حفظ جان آنان تدبیری اندیشیده نمی شود؟ آیا واقعا یک کارشناس و اندیشمند هسته ای به راحتی به دست آمده یا اینکه به راحتی قابل جایگزینی است که اینگونه بدون محافظ و حمایت در اختیار تروریست ها قرار می گیرند.

البته برخی مسوولان در اظهارات جسته و گریخته ای مدعی شدند که از جان این دانشمندان محافظت می شده است که در این صورت ، باید پرسید که این چه جور محافظتی است که در روز روشن ، دو دانشمند برجسته را ترور می کنند و در می روند؟!

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده مهندس شهریاری دانشمند هسته ای که روز دوشنبه ترور شد جایگزین مهندس علی محمدی نماینده ایران در طرح علمی مشترک سزامی بود. سزامی پروژه علمی منطقه ای است که علاوه بر ایران و دیگر کشورها، اسرائیل نیز در آن مشارکت دارد.

به نظر می رسد با عضویت این افراد به نمایندگی از ایران در طرح علمی سزامی، به راحتی اطلاعات آنان در اختیار اسرائیل قرار می گیرد تا آنها بتوانند به ترور دانشمندان هسته ای ایران بپردازند.

به طور حتم دیگر دانشمندان ایرانی معرفی شده برای طرح سزامی نیز در صف نوب حذف فیزیکی قرار دارند و تامین امنیت آنها در شرایط فعلی لازم است.

اسرائیل و آمریکا جنگ علیه برنامه هسته ای ایران را آغاز کرده اند. جنگ، فقط بمباران تاسیسات هسته ای نیست چرا که در این صورت، دانشمندان و مغزهای هسته ای ایرانی، آنها را دوباره خواهند ساخت. جنگ مهم تر، نابودی و حذف همان مغزهای سازنده تاسیسات هسته ای و پیش برنده برنامه هسته ای است.

مقامات مسئول لازم است این بعد از جنگ هسته ای را نیز جدی گرفته، در شناسایی و تشخیص اطلاعات محرمانه و حفظ آنها و حفاظت از جان مغزهای هسته ای، بازنگری کرده و به حریف اجازه میانداری در این زمینه را ندهند....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
حمله روسیه به داعش شلیک موشک کروز از بمب افکن روسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: تا ابد از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی می‌کنیم/ جنجال استفاده از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی در حمله عربستان به یمن



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای ایران

اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، شکست جمهوری خواهان تندرو در تلاش های خود برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران، استفاده عربستان و متحدانش از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا در حمله به یمن و تداوم نفوذ عناصر وابسته به صدام در عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع هسته ای ایران، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «گاردین»، جان کری در تلاش برای کاهش نگرانی های رژیم اسرائیل از توافق هسته ای ایران مصاحبه ای انجام داده و در آن، برخی نگرانی های موجود را به نوعی «هیستری» درباره توافق احتمالی هسته ای نسبت داده است. کری که در مصاحبه با کانال 10 تلویزیون رژیم اسرائیل سخن می گفته، اظهار داشته توافق هسته ای تأثیری بر گزینه های آمریکا برای مقابله با هرگونه تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای نخواهد داشت. کری درباره بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران گفته: «ما هر روز بازرسانی آنجا خواهیم داشت. این یک توافق 10 ساله نیست، بلکه برای همیشه است».

در همین حال، سایت خبری «پولیتیکو» از شکست تلاش های برخی سناتورهای تندرو آمریکایی برای ضربه زدن به توافق هسته ای خبر داده است. این سایت می نویسد رهبران حزب جمهوری خواه آماده اند تا جلوی تلاش های تام کاتن برای ضربه زدن به توافق دو حزب کنگره بر سر طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای را بگیرند و به این ترتیب، راه برای را برای تصویب این طرح طی هفته جاری باز کنند. در حقیقت، سناتورها به این نتیجه رسیده اند که زمان برای بحث درباره اضافه کردن بندهای جدید به طرح به پایان رسیده است. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا در این زمینه می گوید: «من دوست داشتم که اصلاحیه های بیشتری مطرح شود؛ اما در شرایط کنونی، متأسفانه در حال حاضر این مسیر به پایان خود رسیده است».

اما در میان دیگر مطالب، اخبار مربوط به استفاده عربستان سعودی و متحدانش از بمب های خوشه ای در جریان تهاجم به یمن، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «وال استریت ژورنال» ضمن اشاره به گزارش دیده بان حقوق بشر می نویسد جنگنده های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، اقدام به انداختن بمب های خوشه ای در نزدیکی روستاهای یمن کرده اند. این بمب ها ساخت آمریکاست و از سوی واشنگتن در اختیار سعودی ها قرار داده شده است. این روزنامه اشاره می کند که با توجه به شمار بالای تلفات غیرنظامی ناشی از بمب های خوشه ای، استفاده از این بمب ها بر اساس معاهده ای که میان 116 کشور به امضا رسیده، ممنوع شده است. با این حال، آمریکا، عربستان و متحدانش این معاهده را امضا نکرده اند. 

در مطلبی مربوط به عراق، سایت خبری «استار آنلاین» لبنان از نگرانی های گفته که مردم عراق همچنان درباره وجود عناصر وابسته به صدام در این کشور دارند. این روزنامه با اشاره به کشته شدن عزت ابراهیم، معاون صدام می نویسد بسیاری از کسانی که در خیابان شاهد انتقال جسد وی بودند، می خواستند نظاره گر پایان دوره یکی از خوف انگیز ترین عناصر رژیم صدام باشند. استار آنلاین اشاره می کند که تأثیر منفی صدام و حزب بعث وی بر عرصه سیاسی عراق همچنان قابل مشاهده است؛ زیرا از یک سو هرگونه ارتباطی با این حزب به قیمت از دست رفتن شغل سیاسی یک نفر تمام خواهد شد و از سوی دیگر، در حال حاضر در میدان های نبرد در سرتاسر عراق، افسران سابق بعثی نقش مهمی در مبارزه تروریست ها علیه دولت دارند.


اخبار  سیاست  خارجی - تابناک