اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمایت از "زن خلافکار آمریکایی" با کدام منطق؟



گفتاری درباره تجمع جمعی از زنان مقابل سازمان ملل
حمایت از "زن خلافکار آمریکایی" با کدام منطق؟

عده ای کاسه داغ تر از آش شده اند و برای زنی که خلاف کرده ، شعار می دهند و یک نماینده زن مجلس هم به میان شان می رود و در رثای او، سخنرانی می کند ، گو این که او ، نه نماینده ایرانیان ، که برگزیده شهروندان آمریکاست و از آنان رأی گرفته که این گونه پیگیر ماجرای قتل "میریام کری" شده است.

عصر ایران – دفتر سازمان ملل در تهران روز سه شنبه شاهد تظاهرات اعتراضی جمعی از خانم هایی بود که خبرگزاری ایسنا از آنان با عنوان «زنان بسیجی» و خبرگزاری فارس «جمعی از فعالان زن» یاد کرد.

 فارغ از اختلاف در توصیف و تعلقات صنفی یا سیاسی اجتماع کنندگان ، موضوع تجمع محل مناقشه نبود:« اعتراض و محکومیت کشته شدن میریام کری زن سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس فدرال آمریکا».

احتمالا خانم های تظاهر کننده  گمان می کرده اند بانوی سیاه پوست آمریکایی در حال اعتراض مسالمت آمیز و دریک سرکوب خونین و خشونت بار به دست پلیس امریکا کشته شده و انگیزه حضور یافته اند. مولفه هایی چون « زن سیاه پوست ، پلیس آمریکا، کشته شدن و نامی شبیه به مریم» نوعی احساس اشتراک و همذات پنداری ایجاد کرده بود حال آن که شاید اگر ماجرا به طور کامل توضیح داده شود نگاه ها تفاوت کند.

 

حمله به ساختمان کاخ سفید

 

قضیه از این قرار است که روزپنج شنبه 11 مهر ماه و حوالی ساعت 3 بعد از ظهر زنی کودک خود را سوار خودرو کرده و از موانع امنیتی که در خیابان پنسیلوانیا به سوی کاخ سفید واشنگتن تعبیه شده می گذرد و به هشدارهای پلیس توجه نمی کند و به مسیر خود ادامه می دهد تا در منطقه ممنوعه در نزدیکی کاخ سفید می رسد. تلاش ماموران برای متوقف ساختن او به نتیجه نمی رسد و سر انجام اتومبیل او را به گلوله می بندند و میریام کری از پا در می آید.

این روایت رسانه های مختلف درباره این حادثه است که فیلم آن نیز منتشر شده است. با این وصف می توان از خانم های اعتراض کننده پرسید آیا هر که توسط  پلیس یا ارتش آمریکا کشته شود مظلوم و مقدس است؟ در این صورت درباره صدام حسین و اسامه بن لادن چه باید گفت که آنها نیز به دست آمریکایی ها کشته شده اند؟ یا می توان پرسید آیا آنان از نقض حریم امنیتی و ورود به منطقه ممنوعه حمایت می کنند؟

 

یا درباره پیشینه خانم مرحومه اطلاعاتی دارند که ما نداریم و احتمالا  از فعالیت های سیاسی و اجتماعی او آگاهی دارند ؛ اما در اخباری که منتشر شده آمده است به دلیل اختلالات روانی در دسامبر سال 2012 در یک کلینیک روانی تحت درمان بوده است.

در هر تجمع اعتراضی از یک یا چند ارزش مشخص بومی یا جهانشمول حمایت و به نقض آن اعتراض می شود. مثلا باور به آزادی انگیزه مخالفت با حبس و زندان می شود یا بی توجهی به محیط زیست موجب تجمع و اعتراض می شود.

 

حال می توان از این «فعالان زن» یا « جمعی از بانوان» یا « زنان بسیجی» پرسید تجمع شما در اعتراض به نقض کدام ارزش منطقه ای یا جهانشمول بوده است؟ آیا عبور از مناطق حفاظت شده و ممنوعه فی نفسه یک ارزش است یا هر نوع مقابله پلیس با هر مظنون اقدام کننده را ضد ارزش می دانند؟ چه وجهی دارد پوسترهای تمام رنگی از این زن خلافکار امریکایی چاپ کردن و همانند قهرمانان ، بر سر گرفتن؟ راستی هزینه هایش را چه کسی پرداخت کرده است؟!

اگر در همین تهران ، فردی با خودروی خود از موانع امنیتی پیرامون ریاست جمهوری بگذرد و با شتاب به سمت دفتر رئیس جمهور حرکت کند و بی توجه به تلاش پلیس برای متوقف کردنش ، همچنان به حرکت خود ادامه دهد، آیا گارد محافظت ، به سمت او شلیک و متوقفش نمی کند؟ نه تنها در ایران و امریکا ، که در همه جای دنیا ، با چنین پدیده ای - که ممکن است عملیات انتحاری با مقادیر زیادی ماده منفجره در خودرو باشد - برخورد می شود و چنین فردی ، اساساً جای دفاع ندارد.

اگر تجمع کنندگان ، صرفا به خاطر زن بودن این خانم آزرده شده اند آیا شاهد اعتراضات آنان درباره زنان دیگر که بعضا هم کیش و هم زبان و هم میهن شان نیز هستند نیز بوده ایم؟ آیا به قدر کافی درباره حادثه مطلع بوده اند یا یک پیامک فراخوان کفایت می کرده است؟

دولت آمریکا ، آنقدر جنایت در کارنامه اش دارد که برای تجمع علیه آن ، نیازی به سینه چاک کردن برای زنی متخلف نیست که قوانین کشورش را زیر پا گذاشته و به طرز احمقانه ای خود و فرزندش را در معرض خطر قرار داده است.

 

تجمعاتی چنین در دفاع از خلافکاران ، تنها به وهن کشورمان نزد افکار عمومی جهان می انجامد چه آن که در خود آمریکا ، برای این زن تجمعی برگزار نشد ولی اینجا عده ای کاسه داغ تر از آش شده اند و برای زنی که خلاف کرده ، شعار می دهند و یک نماینده زن مجلس هم به میان شان می رود و در رثای او، سخنرانی می کند ، گو این که او ، نه نماینده ایرانیان ، که برگزیده شهروندان آمریکاست و از آنان رأی گرفته که این گونه پیگیر ماجرای قتل "میریام کری" شده است. واقعاً تا کی باید دنیا را به ما بخندانند؟

با این حساب ، هیچ بعید نیست که فردا ، خیابانی را هم به نام این زن آمریکایی کنند و برایش همایش و کنگره هم برپا کنند!

عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازداشت یک زن آمریکایی به اتهام حمایت از داعش



اخبار,اخباربین الملل,تحولات عراق


 اخباربین الملل - بازداشت یک زن آمریکایی به اتهام حمایت از داعش

مسئولان امنیتی آمریکایی اعلام کردند که یک زن به اتهام حمایت مالی از داعش و توطئه طراحی جنایت علیه آمریکا، در شهر دنور دستگیر شد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، مسئولان امنیتی اعلام کردند که شنون مائورینکونلی به اتهام حمایت مالی از تروریست­های دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) و توطئه  اجرای جنایت در آمریکا، در شهر دنور آمریکا دستگیر شد.

کیفرخواست این متهم در دادگاه کیفری ایالت کلورودا نشان می‌­دهد که کونلی، متولد 1996، در فوریه سال گذشته و پیش از تلاش برای سفر به سوریه، در خصوص تاکتیک­‌های نظامی و استفاده از سلاح گرم آموزش دیده بود.

وی در نظر داشت در سوریه با کسی که در این توطئه­‌ها با او شریک بود و  نامش در اسناد دادگاه ذکر نشده است، دیدار کند.

بر اساس اسناد، متهمه در سال 2013 از طریق اینترنت با شخصی به نام وای ام گفت­‌وگو داشته و او به کونلی گفته بود که عضو فعال داعش است.

در کیفر خواست کونلی آمده که وی در حالی به داعش کمک می­‌کرد که از ماهیت تروریستی بودن آن آگاه بود و قرار بود پیش از سفر به سوریه، مهارت­‌های جدیدی را در مورد ارائه کمک به افراد مسلح فرا گرفته و در صورت لزوم خود نیز مبارزه کند.

بر اساس اسناد دادگاه، متهمه به همراه وای ام معتقد بودند که اسلام دستور داده است که در جهاد خشونت آمیز علیه غیر مسلمانان شرکت کنند.

کونلی در هشتم آوریل گذشته در فرودگاه دنور و در حالیکه که در نظر داشت با هواپیما عازم آلمان شود، دستگیر شد.

در اعترافات این متهم آمده است که در سال 2013 به مسئولان دفتر تحقیقات فدرال گفته است که به منظور فراگرفتن تاکتیک‌­های نظامی و استفاده از سلاح گرم به گروه موسوم به یو اس آرمی اکسبلوررز پیوست و در نظر داشت در سفر به خارج به منظور جهاد، از آموزش‌های خود استفاده کند.

وی در پاسخ به اینکه اکنون که به غیر قانونی بودن نقشه خود پی برده است، آیا همچنان در صدد اجرای آن است؟ پاسخ مثبت داد.

در صورتی که کونلی در دادگاه محکوم شود، شدیدترین حکمی که در حق او صادر خواهد شد پنج سال زندان یا پرداخت 250 هزار دولار و یا اجرای هر دو حکم با هم است.
اخباربین الملل - تسنیم