اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور 17 میلیونی; "مرسی برو!"



اخبارمصر,انقلاب دوم مصر

اجتماع 17 میلیونی موافقان و مخالفان مرسیکد خبر: ۱۵۴۷۳۳

وزارت کشور مصر اعلام کرد که تعداد افراد شرکت‌کننده در تظاهرات روز یکشنبه در نقاط مختلف این کشور به 17 میلیون تن رسید. منابع خبری هم‌چنین از کشته شدن 10 تن و زخمی شدن بیش از 600 تن در اولین سالروز به قدرت رسیدن محمد مرسی در درگیری‌های مصر خبر می‌دهند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، اتاق عملیات وزارت کشور مصر اعلام کرد که تعداد تظاهرکنندگان حامی و مخالف محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در سراسر کشور به 17 میلیون تن رسید.

 

منابع در وزارت کشور مصر اعلام کردند که حدود یک میلیون تن از کل مخالفان مرسی در میدان التحریر جمع شدند و حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین نیز در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که تعداد حامیان مرسی در میدان رابعه العدویه در شرق قاهره به چهار میلیون تن رسید.

 

روز یکشنبه هم زمان با اولین سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر، صدها هزارتن معترض به میدان‌التحریر در قاهره، کاخ ریاست جمهوری در شرق پایتخت و مناطق دیگری از استان‌های مصر آمدند تا در تظاهرات گسترده‌ای مشارکت کنند و خواسته خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و برکناری محمد مرسی اعلام کنند.

 

معترضان در نقاط مختلف مصر شعارهایی علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین مصر سر می‌دادند و پرچم‌های مصر را در دست داشتند.

 

در مقابل حامیان رئیس‌جمهوری مصر نیز در قاهره راهپیمایی کردند.

 

روزنامه‌نگاران مصری نیز راهپیمایی گسترده‌ای را از مقابل سندیکای خود تا میدان التحریر برگزار کردند و دو راهپیمایی بزرگان و شیوخ الازهر و کشیش‌ها نیز به میدان التحریر رسید. گستردگی حاضران در میدان التحریر به گونه‌ای بود که به میدان عبدالمنعم ریاض نیز رسید.

در همین حال بعد از این که هزاران معترض مقر دفتر ارشاد در المقطم در قاهره را محاصره کردند، درگیری‌هایی در اطراف این دفتر رخ داد.

 

با پرتاب کوکتل مولوتف از سوی افراد ناشناس به داخل این مقر، بخش‌هایی از آن آتش گرفت و افراد حاضر در این مقر نیز به سمت تظاهرکنندگان شلیک کرده و چند تن زخمی شدند.

هلی‌کوپترهای نظامی نیز در آسمان میدان التحریر و تعدادی از مناطق قاهره و شهر پورت سعید و الاسکندریه به پرواز درآمدند.

 

تظاهرکنندگان کارت‌های قرمزی را برافراشته بودند که بر روی آن نوشته شده بود: "برو!"

 

در حالی که شبکه اینترنت از میدان التحریر قاهره قطع شده، وزیر ارتباطات مصر اعلام کرده که وزارتخانه متبوعش این کار را نکرده است.

 

برخی از حامیان مرسی نیز اعلام کردند که محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور، مزدور آمریکا است که می‌خواهد آمریکایی‌ها همچون عراق در مصر نیز دخالت کنند و وی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند.

 

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی در الاسکندریه 18 تن از اعضای حزب سازندگی و توسعه وابسته به جماعت اسلامی را که تعدادی سلاح گرم در اختیار داشتند و می‌خواستند به تظاهرکنندگان حمله کنند، بازداشت کردند.

 

خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که رهبران اخوان‌المسلمین در الاسکندریه به مکانی نامشخص گریختند.

 

منابع خبری گزارش دادند که در درگیری‌ها میان حامیان و مخالفان مرسی در "اسیوط" و "بنی سویف" چهار تن کشته شدند و بیش از 250 تن دیگر در مناطق گوناگون زخمی شدند.

در پورت سعید نیز صدها هزار تن در میدان شهداء تجمع کرده و خواهان برکناری مرسی شدند.

 

در درگیری‌ها در الفیوم 11 تن بر اثر اصابت گلوله زخمی شدند.

 

هم‌چنین هزاران تن از اعضای گروه‌های سیاسی، جنبش "تمرد"، شش آوریل، ائتلاف 25 ژانویه با حضور تعدادی از گردشگران خارجی در شهر الغردقة تظاهرات کردند.

 

اعتراضات علیه محمد مرسی در شمال مینا نیز از صبح روز یکشنبه آغاز شد. بعد از اینکه اعضای اخوان‌المسلمین به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند، تظاهرکنندگان مقر حزب آزادی و عدالت در روستای برما در طنطا را آتش زدند.

 

از سوی دیگر، جبهه نجات در بیانیه خود با اعلام اینکه هیچ گزینه‌ای در مقابل محمد مرسی جز برکناری وجود ندارد، از تظاهرکنندگان خواستند تا دست به اعتصاب سراسری بزنند.

جبهه نجات در بیانیه خود خواهان ادامه تحصن مسالمت‌آمیز در میدان‌ها و اعلام اعتصاب سراسری تا زمان تحقق خواسته‌های مردم شد.

 

از سوی دیگر، "جبهه 30 ژوئن" خواهان برگزاری تظاهرات میلیونی در روز سه شنبه در مقابل کاخ ریاست جمهوری و کاخ القبة و میدان التحریر و تمام میدان‌های مصر شد.

در همین حال محمود مصطفی حامد، وزیر بهداشت مصر اعلام کرد که روز یکشنبه در درگیری‌های این کشور 10 کشته و 613 تن دیگر زخمی شدند.

 

هم‌چنین شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از منابع مطبوعاتی گزارش داد که حاتم بجاتو، وزیر مشاور مصر در امور حقوق و پارلمان با هدف اعلام همبستگی با تظاهرکنندگان مخالف از منصبش استعفا داد.

 

از سوی دیگر، پاپ تواضروس دوم، رهبر قبطی‌های مصر از مردم این کشور خواست تا نظرات خود را به دور از خشونت و در چارچوب احترام بیان کنند.

وی در ادامه گفت: خون تمام مردم مصر ارزشمند است. مصر کشور تمام ماست و ما باید بدون خشونت از آن محافظت کنیم.

 

هم‌زمان عمر عامر، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که ریاست جمهوری این کشور آماده است با تمام طرف‌های سیاسی در کشور مذاکرات سازنده‌ای را آغاز کند تا کشور را از این مرحله و اوضاع خارج کند.

عمر عامر اعلام کرد که رئیس‌جمهور به اشتباه‌های خود در هنگام ریاستش اذعان کرده است.

شبکه روسیه الیوم نیز گزارش داد که تظاهرکنندگان تلاش کردند به کاخ ریاست جمهوری یورش ببرند و در اصلی آن را آتش زدند.

 

در همین حال جنبش تمرد (که کمپینی برای برکناری مرسی است) در بیانیه نخست خود به مناسبت 30 ژوئن از نهادهای دولتی مانند ارتش، پلیس و دستگاه قضایی خواست تا آشکارا حمایت خود را از اراده مردمی اعلام کنند.

 

این جنبش با تاکید بر ادامه تحصن‌ها در میدان التحریر، مقابل کاخ ریاست جمهوری و تمام میدان‌ها اعلام کرد که به مسالمت بودن تظاهرات پایبند است.

 

جنبش تمرد نسبت به وقوع جنگ داخلی در کشور هشدار و اعلام کرد که "نمی‌توان هیچ راه حل میانه و یا جایگزینی را برای پایان قدرت اخوان المسلمین پذیرفت."

 

جنبش تمرد نهایتا تا ساعت پنج عصر سه شنبه، 2 ژوئیه به مرسی ضرب الاجل داد تا از قدرت کنار رود.

 

جنبش تمرد که بنا بر برخی گزارش‌ها 22 میلیون امضا برای برکناری مرسی جمع‌آوری کرده، اعلام کرد در صورتی که مرسی تا این زمان مشخص شده از قدرت کنار نرود، این جنبش از مصری‌ها می‌خواهد تا در تمام میدان‌های کشور تا کاخ القبة راهپیمایی کنند.

 

در پایان این بیانیه آمده است: ساعت پنج عصر سه شنبه آغاز نافرمانی مدنی گسترده‌ای است تا اراده مردم مصر عملی شود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستمزد روزانه 60 میلیونی حامد بهداد برای حضور در یک فیلم!



اخبار,اخبار فرهنگی,حامد بهداد,فیلم سینمایی سِفر کیمیا


اخبار فرهنگی - پیشنهادی که صدای اعتراض راست‌گفتار را بلند کرد
دستمزد روزانه 60 میلیونی حامد بهداد برای حضور در یک فیلم!

درخواست 180میلیونی حامد بهداد برای 3روز بازی در فیلم سینمایی «سِفر کیمیا» واکنش راست گفتار را به دنبال داشت.

  کاظم راست گفتار کارگردان فیلم سینمایی «سِفر کیمیا» گفت: از آنجایی که الان در ترافیک تولید فیلم ها برای رسیدن به جشنواره فجر به سر می بریم و تجهیزات فیلمبرداری محدود و پرهزینه است ترجیح دادیم فیلمبرداری را به بعد از جشنواره موکول کنیم.

وی افزود: همچنین در آن زمان بازیگران هم با این همه تقاضای بازی رو به رو نیستند و شاید قیمت های معقول تری ارائه دهند.

وی تاکید کرد: مثلا وقتی بازیگری مثل حامد بهداد برای 3روز بازی در فیلم ما تقاضای دستمزد 180میلیون تومانی دارد پس پیشکسوتان و صاحب نظران باید چقدر بگیرند و اگر واقعا همه اینقدر حقوق بگیرند در کدام سینما ها باید این فیلم را اکران کرد که فقط یک میلیارد بازگشت سرمایه برای دستمزد عوامل داشته باشد.

راست گفتار خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این درخواست ها ناشی از اقتصاد بیمار صنعت سینمای ما و نا به سامانی نظارت حقوقی بر این سینماست وگرنه شخصی با ابعاد کیفیتی حامد بهداد با اثبات انسان کامل بودنش هم فقط 150میلیون تومان دیه می گیرد و این تقاضای قیمت برای بازی به هیچ وجه معقول نیست.

راست گفتار تشریح کرد:‌متاسفانه در حال حاضر به دلیل تقاضای کاذب فیلم ها قیمت دستمزدهای بازیگران نامعقول شده و این از اخلاق حرفه ای دور است که آنها به دلیل کسب در آمدهای شخصی به بدنه و اقتصاد سینما لطمه بزنند و گردش مالی و بازگشت سرمایه را دچار مشکل کنند.

بنابر این گزارش «سِفر کیمیا» که به اشتباه «سَفَر کیمیا» خوانده می شود مراحل پیش تولید را پشت سر گذاشته و قرار بود بین 15 تا 20 آبان ماه کلید بخورد. 
اخبار فرهنگی - فارس