اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور داوران آکادمی موسیقی تکذیب شد


فرشید نوابی در حالی خبر از حضور داوران سرشناسی چون شهرام ناظری، فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر، حمیدرضا نوربخش و حمید حامی در برنامه «مسابقه ستاره آواز» می دهد که این افراد این ادعا را رد می کنند.

تماشا: فرشید نوابی در حالی خبر از حضور داوران سرشناسی چون شهرام ناظری، فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر، حمیدرضا نوربخش و حمید حامی در برنامه «مسابقه ستاره آواز» می دهد که این افراد این ادعا را رد می کنند.

چندی پیش در گفت و گوی مفصلی که با الهام چرخنده به مناسبت بازگشت دوباره اش به ایران داشتیم، او از تولید برنامه آکادمی موسیقی برای شبکه نمایش خانگی خبر داد. از سوی دیگر نوابی، همسر الهام چرخنده که قرار است کارگردانی این برنامه را به عهده داشته باشد این روزها خبرهایی مبنی بر شروع پیش تولید این برنامه داده است.

در این رابطه با فرشید نوابی، بازیگر و یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن خانه موسیقی گفت و گویی انجام دادیم. نوایی در رابطه با نام داوران این مسابقه اظهار داشت: «فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر و حمید حامی هیئت داوران بخش پاپ، شهرام ناظری و حمیدرضا نوربخش داوران بخش موسیقی سنتی و نسرین ناصحی و پوژنگ پروازی هم داوران بخش کلاسیک به صورت ثابت هستند و در هر قسمت یک کارشناس متغیر در برنامه حضور دارد.»

تماشا با اعضای شناخته شده این هیئت داوری تماس گرفت تا از جزئیات حضورشان در این برنامه جویا شود اما هیچ کدام از افرادی که با آنها صحبت کردیم حضور در این برنامه را تائید نکردند و تنها اعلام کردند چندین ماه پیش با آنها صحبت ابتدایی درباره این برنامه شده و قرار بر این شده که اگر ساخت برنامه قطعی شد صحبت های نهایی برای حضور یا رد حضور در این مجموعه انجام شود. در ادامه گفت و گو با فرشید نوابی و این چهره های شناخته شده را می خوانید:

فرشید نوابی: آکادمی موسیقی نام برنامه مبتذلی است که یک خواننده لس آنجلسی در ماهواره اجرا می کرد

حدود 2 سالی است یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره برنامه ای با نام «آکادمی موسیقی ایران» را با حضور یکی از خواننده های پیش از انقلاب برگزار می کند. نوابی ضمن انتقاد شدید از این خانم و برنامه اش از اینکه همه جا از برنامه نوابی با عنوان «آکادمی موسیقی» یاد می شود ابراز نارضایتی کرد و گفت: «امیدوارم هر چه سریع تر عنوان آکادمی از نام این برنامه حذف شود. آکادمی موسیقی نام برنامه مبتذلی است که یک خواننده لس آنجلسی در ماهواره اجرا می کرد و برنامه ما هیچ ارتباطی با آکادمی ندارد.

آوردن نام آکادمی در اصل لفظ توهین آمیزی است یعنی دارد به شرکت کننده می گوید تو هیچ دانشی نداری و من هستم که به تو یاد می دهم اما متاسفانه این لفظ همه جا پراکنده شده و مردم هم دوستش دارند. نام برنامه ما «مسابقه ستاره آواز» است و امیدوارم بعد از این هر خبری که منتشر می شود با نام اصلی اش باشد.»

نوابی در پایان گفت: «هم اکنون در مرحله طراحی و ساخت دکور هستیم. همانطور که پیش از این هم دیدید در برنامه های من همیشه این مسئله مورد توجه بود. بعد از این هم کار تولید را شروع خواهیم کرد.»



برایم مهم است که کار، آبرومند و خالصانه باشد

اما فرشید نوابی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره جزئیات دیگر این برنامه هم صحبت کرد. او در رابطه با سبک و سیاق این برنامه گفت: «قرار است اوایل پائیز توسط شبکه نمایش خانگی مجموعته مسابقاتی را در عرصه خوانندگی منتشر کنیم که این برنامه بیشتر از آنکه جنبه تفریحی داشته باشد، برایمان در حیطه آموزش اهمیت داشته است.»

 او همچنین در این باره گفت: «علاقه مندان به هنر موسیقی و صدا در سه بخش سنتی، کلاسیک و پاپ به رقابت می پردازند و کارشناس هیئت داوران هر یک از این سه بخش هم برنده هر یک از این بخش ها را در پایان اعلام خواهد کرد.»

فرشید نوابی در ادامه توضیح داد: «کل تعداد شرکت کننده های ما 50 نفر هستند که در 18 قسمت 120 دقیقه ای دی وی دی ها عرضه خواهد شد. به این صورت که در هر بخش یک مسابقه از هر سه سبک موسیقی گنجانده می شود. اسپانسرمان هم به احتمال زیاد یکی از بانک ها خواهد بود اما چون احتمال تغییر وجود دارد فعلا بهتر است نامی برده نشود.»

او در رابطه با مجری این برنامه هم گفت: «الهام چرخنده به خاطر فعالیت های بازیگری اش نمی تواند اجرا را به عهده بگیرد اما از آنجا که بخش شعرخوانی اش در برنامه های سابق بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود، در این مجموعه هم به همین شکل حضور خواهد داشت. با فرزاد حسنی هم برای اجرا صحبت کردیم که او هم اظهار تمایل نشان داد و به احتمال قوی با اجرای او تولید را آغاز خواهیم کرد.»

نوابی افزود: «این مسابقه از آن جهت که به جنبه آموزشی اش با دقت و حساسیت بیشتری توجه شده می تواند یک تحول در دنیای موسیقی کشورمان باشد زیرا تا الان هیچ برنامه ای در زمینه موسیقی که بتواند با نگاهی درست و کارشناسانه این عرصه را تحلیل و بررسی کند، وجود نداشت و جوانان ما در این مسیر واقعا سردرگم هستند. من برای متقاعد کردن ارشاد جهت کسب مجوز یک سال وقت گذاشتم و آنچه برایم مهم است اینکه کاری آبرومند و خالصانه و با هدف کمک به فرهنگ و تعالی موسیقی کشورمان انجام دهم.»



ناصر چشم آذر: هنوز نپذیرفته ام

ناصر چشم آذر، آهنگساز شناخته شده عرصه موسیقی هم یکی دیگر از افرادی است که نامش در هیئت داوران مسابقه فرشید نوابی ذکر شده.

چشم آذر که ظاهرا این خبر را برای اولین بار از ما می شنید، گفت: «آقای نوابی چندین ماه پیش با من یک تماس تلفنی گرفتند و درباره این برنامه صحبت کردند. من هم هیچ جواب مثبت یا منفی به ایشان ندادم و قرار شد هر وقت ساخت برنامه شان قطعی شد به طور جدی و حضوری با هم صحبت کنیم که تا این لحظه تماس دیگری با من نداشتند.»

این آهنگساز قدیمی در ادامه افزود: «واقعا معلوم نیست اگر این داستان جدی باشد چه تصمیمی بگیرم و احتمال زیادی وجود دارد که نپذیرم البته شاید مشاوره هایی برای کمک به ایشان بدهم.

الان چون اصلا در جریان کم و کیف کار نیستم و هیچ اطلاعی ندارم نمی توانم نظر خاصی بدهم. فقط با اطمینان می گویم، نه من تا این لحظه هنوز نپذیرفته ام که جزو داوران این برنامه باشم.»


ویدیو مرتبط :
همایش آسیب شناسی داوری بدون حضور داوران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه چیز درباره «آکادمی موسیقی ایرانی»، هیات داوران، ...



همه چیز درباره «آکادمی موسیقی ایرانی»، هیات داوران، چگونگی دریافت مجوز و موعد انتشار آن

الهام چرخنده و فرشید نوابی در گفتگوی پیش رو درباره روند تولید «آکادمی موسیقی ایرانی»، بخشهای مختلف آن و هر آنچه درباره این برنامه لازم است بدانید صحبت کرده اند.

آکادمی موسیقی ایرانی, زمان پخش آکادمی موسیقی ایرانی

الهام چرخنده و همسرش فرشید نوابی فارغ از آن که به واسطه تجربیاتی که در امر بازیگری و کارگردانی دارند شهره باشند در دهه اخیر به واسطه اجرای مسابقه ای که از شبکه ماهواره ای «مهاجر» روی آنتن می فرستادند، شهرت کسب کردند.

این زوج در دوران ابتدایی شروع به کار شبکه «مهاجر» که در آن زمان هنوز غیرقانونی بودن فعالیتهای این شبکه اعلام نشده بود به همکاری با این شبکه پرداخته و با تولید برنامه ای با عنوان «ستاره مهاجر» به سبک «آمریکن آیدل/American Idol» کوشیدند رقابتی را ایجاد کنند مابین علاقمندان به خوانندگی در ایران! عموم مخاطبانی که پیگیر این برنامه بودند به صراحت بر پایین بودن سطح کیفی این برنامه تاکید داشتند اما از آنجا که این برنامه نخستین مسابقه خوانندگی در میان علاقمندان داخلی این حیطه بود تا مدتها روی آنتن می رفت.

ماهها بعد از اجرای آن برنامه این روزها فرشید نوابی و همسرش به ایران آمده اند و درصدد تولید برنامه ای با عنوان «آکادمی موسیقی ایرانی» هستند؛ برنامه ای که سبک و سیاقش به مانند برنامه قبلی این زوج است اما به لحاظ کیفی کوشش شده این کار یک سروگردن بالاتر باشد. برای آن که از چند و چون تولید این برنامه که بناست از شبکه نمایش خانگی به بازار عرضه شود مطلع شویم ابتدا با الهام چرخنده گفتگو کردیم و به دنبال آن فرشید نوابی.

الهام چرخنده: اجرای برنامه برعهده من نخواهد بود

تولید «آکادمی موسیقی ایرانی» چقدر صحت دارد؟

تولید این برنامه اتفاقی است که صددرصد رخ می دهد. تهیه کننده و کارگردان این کار همسرم فرشید نوابی است و من تنها کارهای بازرگانی را انجام می دهم.

یعنی اجرای برنامه را شما برعهده نخواهید داشت؟

نه، من بیشتر در پشت صحنه مشغول خواهم بود و مجری گری را برعهده نخواهم داشت. این تصمیمی بود که خودم گرفتم تا با فراغ بال به علایق سینمایی ام برسم.

احتمالا می خواهید بازیگری خود در سینما را دنبال کنید.

همین طور است. برای ایفای نقش در چند کار سینمایی قرارداد بسته ام اما ترجیح می دهم فعلا چیزی درباره آن نگویم تا زمان لازم فرابرسد.

چرا بعد از تجربه موفق «شب یلدا» بازیگری را جدی تر ادامه ندادید؟

برای اینکه وسواسم بیشتر از قبل شد و دوست نداشتم خاطره خوب آن فیلم را با کارهای سطحی از بین ببرم. در همین اوضاع کنونی هم چندین تله فیلم و سریال به من پیشنهاد شده اما ترجیح می دهم منطقی تر تصمیم بگیرم. اگر می خواستم پرکار باشم مطمئنا اکنون پرونده کاری ام قطورتر از اینی بود که می بینید. البته این را هم بگویم طی مدتی که ایران نبودم دو مستند ساختم که هیچ کدام پخش نشده اند؛ یکی «باتوکیو» نام دارد که عنوان آن برگرفته از نام معبدی در مالزی است؛ یک مستند آیینی به مدت زمان 25 دقیقه و دیگری مستندی با عنوان «لالایی های مادران دنیا» که در مرحله تدوین قرار دارد.

فرشید نوابی: هم از اداره نظارت مجوز داریم هم از دفتر موسیقی

چطور شد که به سراغ ساخت «آکادمی موسیقی ایرانی» رفتید؟

واقعیت است که نمونه های خارجی چنین برنامه ای فراوان هستند و به دلیل حضور استعدادهای موسیقی در ایران نیاز به این برنامه در داخل کشور هم حس می شد. مطمئنا رسانه ملی که امکان اجرای چنین برنامه هایی را ندارد برای همین ما تصمیم گرفتیم این برنامه را برای توزیع در شبکه نمایش خانگی تولید کنیم. فکر می کنم مردم استقبال خوبی از این برنامه داشته باشند.

آکادمی موسیقی ایرانی, زمان پخش آکادمی موسیقی ایرانی

برنامه جدیدتان چقدر متفاوت است با «ستاره مهاجر»ی که در یکی از شبکه های فارسی زبان تولید کردید؟

تفاوتها به شدت زیاد است. اصلی ترین تفاوت هم این است که جنبه علمی-آموزشی برنامه جدید بسیار زیاد است و به غیر از مسابقه، بخشهای دیگری هم به برنامه اضافه شده است تا برنامه هم بار آموزشی لازم را داشته باشد و هم به لحاظ تفریحی برنامه درخوری باشد.

آیا «آکادمی موسیقی ایرانی» فقط در رشته موسیقی پاپ برگزار می شود؟

نه، فقط پاپ نیست بلکه بخشهای کلاسیک و سنتی هم در کنار موسیقی پاپ خواهیم داشت. به این ترتیب علاقمندان موسیقی سنتی هم می توانند برای اولین بار در این برنامه به رقابت با یکدیگر پرداخته و قابلیتهای خود را نشان دهند.

هیات داوران این سه بخش جدا است یا تنها یک هیات ژوری دارید؟

هیات داوران مان کاملا جدا و تفکیک شده هستند؛ فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر و حمید حامی هیات داوران بخش پاپ هستند، شهرام ناظری و حمیدرضا نوربخش داوران بخش موسیقی سنتی هستند و نسرین ناصحی و هوشنگ پروازی هم داوران بخش کلاسیک.

آن وقت نخوه عرضه برنامه به شبکه خانگی چطور خواهد بود؟

بخشهای مختلف برنامه به طور مجزا ضبط می شوند ولی در یک پکیج به مخاطبان عرضه می گردند.

برای جذب شرکت کنندگان برنامه فراخوانی منتشر نخواهید کرد؟

از قبل یک سری شرکت کننده داشتیم که در سری اول برنامه با حضور همانها برنامه را ضبط می کنیم پس حداقل در شرایط فعلی نیاز به فراخوان نداریم. صبر می کنیم تا زمان توزیع قسمت اول مجموعه که در آن زمان با راه اندازی وبسایت مان به جذب علاقمندان می پردازیم.

در شرایط فعلی کار در چه مرحله ای قرار دارد؟

فعلا در حال طراحی دکور برنامه هستیم و از آنجا که می خواهیم دکور برنامه جلوه زیبایی داشته باشد حدودا 100 میلیونی را فقط صرف طراحی دکور کرده ایم. من فکر می کنم این یک کار ملی است، کارمان باید جلوه تصویری بالایی داشته باشد پس بدون عجله و با کمترین استرسی پیش می رویم. ترجیحم این است ک کار، آکادمیک و قابل دفاع باشد.

شما از وسواسهای فراوان تان حرف می زنید اما همچنان به واسطه کیفیت پایین «ستاره مهاجر» با نقد روبرویید.

این کار هیچ ارتباطی با سابقه قبلی ما ندارد. کار کاملا ارژینال است و برگرفته از هیچ کدام از برنامه های معادلی که در شبکه های ماهواره ای روی آنتن می روند، نیست.

فکر می کنید اولین قسمت مجموعه چه زمانی به بازار عرضه شود؟

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود انشاا.. اولین پکیج در پاییز به شبکه خانگی عرضه می شود.

آیا کارتان با صدور مجوزهای ارشاد تولید می شود؟

بله، هم از دفتر موسیقی مجوز گرفته ایم و هم اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد. کارمان صددرصد قانونی و مجاز است.

برای دریافت مجوز نمونه ای از کار را به صورت سمپل تولید نکردید؟

نه، مجوزها براساس طرحی که ارائه دادیم صادر شدند. حدودا یک سالی زمان صرف شد تا دوستان را متقاعد کنم که هدف، رقابت نیست بلکه هدف، آموزش است که در حیطه موسیقی این ضعف آموزش بدجوری حس می شود. در این برنامه قصد داریم یکی از اصلی ترین معضلات خوانندگی در موسیقی پاپ که ضعف توانایی است را به علاقمندان گوشزد کنیم؛ متاسفانه در سالهای اخیر بارها دیده ایم که برخی بدون آگاهی وارد عرضه خوانندگی شده و هزینه زیادی را هم صرف کرده اند اما بعد از انتشار آلبومشان است که می فهمند کارشان ارزش شنیدن ندارد.

هزینه تولید «آکادمی موسیقی ایرانی» را چه کسی تامین می کند؟

اسپانسر گرفته ایم؛ اسپانسرمان هم به احتمال قوی یکی از بانکها خواهد بود.

به جز این برنامه آیا کار دیگری را هم در دست تولید دارید؟

راستش را بخواهید مسابقه ای را هم برای شبکه قرآن اجرا کرده ام با عنوان «یار سوم» که در 52 قسمت تولید شده و کارگردانی آن هم برعهده اردشیر منظم است.../شبکه ایران