اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«حسن» نامی بهشتی که پیامبر (ص) برگزید


امروز سالروز ولادت کریم اهل بیت است؛ امام دوم از ائمه اثنی عشر شیعه امامیه و یكى از چهارده معصوم. امام حسن علیه‌السلام فرزند بزرگ امام علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا علیهماالسلام است. در منابع تأكید شده كه پیامبر اكرم وى را حسن نامیده است.

خبرگزاری مهر: امروز سالروز ولادت کریم اهل بیت است؛ امام دوم از ائمه اثنی عشر شیعه امامیه و یكى از چهارده معصوم. امام حسن علیه‌السلام فرزند بزرگ امام علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا علیهماالسلام است. در منابع تأكید شده كه پیامبر اكرم وى را حسن نامیده است.

در بخشی از مدخل حسن بن علی(ع) در دانشنامه جهان اسلام درباره وجه تسمیه و نام آن امام بزرگوار آمده است:  در پاره‌اى احادیث این نام‌گذارى به الهام الهى منسوب شده و تأكید گردیده است كه نامهاى حسن و حسین، معادل شَبَّر و شَبیر، نامهاى پسران هارون، هستند.

برخی از منابع نیز از عدم سابقه این نام در پیش از اسلام یاد کرده اند: همچنین گفته شده است كه این دو نام از نامهاى بهشتی اند كه قبل از اسلام، نزد مردم عرب هیچ سابقه‌اى نداشته‌اند.

در این مدخل به روایات دیگر هم اشاره شده است: براساس پاره‌اى گزارشها كه در منابع اهل‌سنّت آمده است، امام على علیه‌السلام پیش از آنكه پیامبر پسر او را حسن بنامد، نام حمزه یا حرب را براى او برگزیده بود، اما براساس روایت ابن‌بابویه حضرت على، ضمن آنكه گفت در نام‌گذارى فرزندش بر رسول خدا پیشى نمی جوید، به ایشان اظهار داشت نام «حرب» را براى فرزندش دوست میدارد.

در این مدخل درباره القاب امام حسن(ع) نیز این گونه آمده است: به امام حسن القاب فراوانى نیز نسبت داده شده است كه پاره‌اى از آنها در واقع اوصاف آن حضرت محسوب میشوند. نویسنده ناشناخته كتاب القاب الرسول و عترته، براساس چندین حدیث نبوى در وصف و بزرگداشت حسنین علیهماالسلام، القاب مشترك آن دو را به تفصیل ذكر كرده است، مانند سِبْط رسول‌اللّه، ریحانة نبىّ اللّه، سیّدشباب اهل‌الجنة، قرّة عین‌البتول، عالم، مُلهَم الحق، و قائدالخلق.

دیگر القاب منتسب به امام این گونه ذکر شده اند: ابن‌ابی الثلج القاب امیر، حجة، كفِىّ، سبط، و ولىّ را از القاب اختصاصى آن حضرت شمرده است. از دیگر القاب آن حضرت، وزیر، قائم، طیب، امین، بَرّ، مجتبى، و زاهد بوده است. ابن‌طلحه شافعى به نقل از او بهاءالدین اربلى، مشهورترین لقب امام حسن را تقى و والاترین لقب او را سید ذكر كرده است از آن‌رو كه پیامبر صلی اللّه علیه‌وآله، درباره او فرمود: «انَّ ابنى هذا سیّدٌ». مشهورترین لقب وى در جامعه شیعه ایران، مجتبى است.

نویسنده مقاله حسن بن علی درباره ولادت امام حسن علیه‌السلام این گونه آوده است: امام در مدینه و بنابر مشهور ــبه تعبیر ابن‌عبدالبرّ (ج1، ص384) صحیح‌ترین قول ــ در نیمه رمضان سال سوم هجرى زاده شد. طبق برخى روایات و نیز منابع تاریخى تولد وى در سال دوم هجرت بوده است.

و پیامبر اسلام در گوش ایشان اذان گفت: پس از تولد امام حسن، پیامبر اكرم در گوش وى اذان گفت و گوسفندى را براى وى عقیقه كرد. همچنین حضرت فاطمه سلام‌اللّه‌علیها یا خود پیامبر اكرم، هم‌وزن موى تراشیده او نقره صدقه دادند.

سوانح حیات

در این مذخل با اشاره به اینکه درباره دوران كودكى و نوجوانى امام حسن علیه‌السلام اطلاع خاصى در دست نیست، آمده است: آنچه در منابع به وضوح دیده می شود، محبت شدید پیامبر اكرم به وى و برادرش حسین است، نظیر اینكه پیامبر این دو را بر دوش خود سوار می كرد؛ گاهى آن دو از سر و دوش پیامبر بالا می رفتند؛ یك بار پیامبر در حال سخنرانى بود كه این دو برادر خردسال وارد مسجد شدند، پیامبر از منبر پایین آمد و آن دو را در آغوش گرفت.

در این مدخل درباره نقش و حضور امام حسن در زمان خلفا نیز اشاره شده است: در اواخر حیات خلیفه دوم و به خواست او، از امام حسن علیه‌السلام دعوت شد كه در كنار شوراى انتخاب خلیفه حضور یابد. در دوران عثمان، وقتى ابوذر به ربذه تبعید شد، امام حسن علیه‌السلام در كنار پدر خود و براى اعتراض رسمى به خلیفه سوم  او را مشایعت كردند. در برخى منابع بر حضور وى به اتفاق برادر خود در خانه عثمان، به فرمان امام على علیه‌السلام، و براى پیشگیرى از تعرض به عثمان در ماجراى شورش مردم مصر و دیگران برضد خلیفه تأكید گردیده است.

نقش امام حسن در زمان خلافت امام علی(ع) نیز مورد دیگری است که در دانشنامه جهان اسلام به آن اشاره می شود: در دوران خلافت و امامت على علیه‌السلام، امام حسن در كنارپدر در عرصه‌های گوناگون حضورداشت.در جنگ جمل، وى به همراه عمار یاسر و ابن‌عباس، به فرمان پدر، براى بسیج مردم كوفه عازم آن شهر شد و در آنجا در نطقى مردم را به جهاد و حمایت از على علیه‌السلام دعوت كرد. در این جنگ امام حسن علیه‌السلام در میمنه سپاه بود.  او همچنین در جواب خطبه عبداللّه‌بن‌زبیر، در خطبه‌اى به دفاع از امام على علیه‌السلام پرداخت. در جنگ صفّین امام حسن علیه‌السلام فرماندهى قلب لشكر را برعهده داشت. پس از ماجراى تحكیم، وقتى عده‌اى از مردم لب به ملامت گشودند، امام حسن به فرمان امام على، به تشریح و نقد كار حَكَمَین پرداخت.

سخنرانی پس از شهادت امام علی و بیعت مردم با امام حسن از دیگر موضوعاتی است که در مدخل ویژه امام دوم شیعیان به آن پرداخته شده است: پس از شهادت امام على علیه‌السلام و خاك‌سپارى آن حضرت، امام حسن در اولین سخنرانى خود براى مردم، ابتدا به بیان مقام و فضائل و سیره آن حضرت پرداخت و سپس خود را به عنوان فرزند رسول‌اكرم و عضوى از خاندان او (اهل‌البیت) كه خداوند آنان را از هر پلیدى مبرّا ساخته و در قرآن محبت و مودت و ولایت آنان را واجب كرده معرفى نمود. پس از آن، عبداللّه‌بن عباس (یا عبیداللّه‌بن عباس) سخنرانى كرد و مردم را به بیعت با امام حسن، به عنوان وصى امام على، فراخواند. بیعت در روز جمعه 21 رمضان سال 40 صورت گرفت. به نوشته طبرى امام هنگام بیعتِ خود تصریح كرد كه براساس كتاب خدا و سنّت پیامبر عمل میكند و هر شرط دیگرى (از جمله جنگ با معارضان) باید به این دو اصل برگردد.

شهادت کریم اهل بیت

در مدخل حسن بن علی بخشی نیز به شهادت این امام اشاره دارد: بنابر مشهور، شهادت امام حسن علیه‌السلام در 28 صفر 50 رخ داد. عمر آن حضرت در هنگام شهادت 48 سال بود اما باتوجه به اختلاف اقوال درباره تاریخ وفات، مدت عمر وى نیز، به اختلاف، 46 سال، 47 سال و حتى 58 سال ذكر شده كه به گفته ذهبى (ج 3، ص 277) قول اخیر قطعآ نادرست است.

همه منابع نیز بر نوشاندن سم به امام تاکید دارند: بنابر بیشتر منابع معتبر اهل‌سنّت و شیعه، امام حسن علیه‌السلام با خوردن زهر به شهادت رسید، مسمومیت امام، نزدیك به چهل روز طول كشید. در پاره‌اى منابعِ معتبر، این عمل به همسر حضرت، جَعْده بنت اشعث و به تحریك و تشویق معاویه نسبت داده شده است. در نقل دیگرى، وقتى امام حسن خبر از مسمومیت خود میدهد و از ایشان درخواست میشود نام عامل آن را بگوید، امام امتناع میورزد. بنابه نقل دیگرى، این كار به تشویق معاویه و به دست دختر سهیل‌بن عمرو، همسر دیگر امام حسن علیه‌السلام، صورت پذیرفته است.

درباره دفن امام حسن علیه‌السلام نیز اقوال مختلفى وجود دارد: بنابه روایت شیخ طوسى، امام حسن به برادرش وصیت كرده بود او را در كنار مدفن پیامبراكرم به خاك بسپارند، اما اگر كسانى مانع این اقدام شدند هرگز پافشارى نكنند، مبادا كه خونى ریخته شود. بنا به نقل بلاذرى، امام چون متوجه بهانه‌جویى مروان شد از تصمیم خود منصرف گردید. براساس نقلى دیگر، امام حسن در این باره سخنى نگفت، بلكه امام حسین علیه‌السلام می خواست پیكر برادر خود را در كنار رسول خدا به خاك بسپارد.

در دیگر منابع نیز آمده است: امام حسن پیش از وفات، از عایشه خواسته بود كه اجازه دهد در كنار پیامبراكرم به خاك سپرده شود و عایشه موافقت كرده بود ولى حضرت، به سبب مخالفت بنی امیه، از درخواست خود دست برداشته و خواسته بود در كنار مادرش، فاطمه سلام‌اللّه‌علیها، دفن شود. در نقلى دیگر، امام حسن وصیت كرده بود جسدش را، پس از غسل و كفن، براى تجدید عهد نزد قبر رسول خدا ببرند و سپس در كنار مادربزرگش، فاطمه بنت اسد، دفن كنند.

اما امویان مانع از این درخواست می شوند: در این اوضاع و احوال، نزدیك بود مراسم دفن امام حسن به نزاع بزرگى بین بنی هاشم و طرفداران امام علیه‌السلام از یك‌سو و امویان از سوى دیگر منجر گردد. هنگام آوردن جنازه آن حضرت براى زیارت قبر رسول خدا، مروان كه تا آن لحظه گزارشهاى مدینه را براى معاویه می فرستاد، به همراه هزار تن از یارانش با سلاح در مراسم حاضر و مانع این عمل شد. بنابه روایتی، عایشه وقتى اوضاع را چنین دید، براى آنكه كار به جاى خطرناكى نرسد، مانع دفن جنازه امام حسن علیه‌السلام در كنار قبر رسول خدا شد. بدین‌گونه امام حسین علیه‌السلام جنازه برادر خود را در قبرستان بقیع دفن كرد.
گزارش دانشنامه جهان اسلام درباره وضعیت مردم نیز در مراسم تشییع پیکر امام خواندنی است: در هنگام دفن آن حضرت، قبرستان بقیع آكنده از جمعیت بود و مردم می گریستند و بازارها بسته شده بود. پس از دفن آن حضرت، محمد حنفیه ضمن اظهار اندوه، به بیان فضائل و مناقب ایشان پرداخت. زنان بنی هاشم یك ماه به عزادارى پرداختند. در مكه و مدینه، زنان و مردان و كودكان، هفت شبانه‌روز بر وى گریستند و بازارها را بستند.

گفتنی است بنیاد دائره المعارف اسلامی در سال 1362  توسط رهبر معظم انقلاب تأسیس شده است. ریاست عالی بنیاد را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مدیریت عامل آن را دکترغلامعلی حداد عادل برعهده دارد. گروه های علمی دانشنامه جهان اسلام ذیل 15 گروه اصلی به پژوهش درباره همه موضوعات مرتبط با اسلام می پردازند که تاکنون 18 مجلد از این دانشنامه منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
آیا تمام زنان پیامبر بهشتی هستند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیامک رحلت پیامبر(ص)شهادت امام حسن(ع)



 

 

اس ام اس رحلت پیامبر(ص) وشهادت امام حسن(ع)

 

سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر، شانه به شانه آسمان فشرده در ابر مدینه مى گریم.

 

****************************

 

دلم به یاد تو امشب لبالب از شور است
تو کیستی که حریمت چو کعبه مشهور است؟
رحلت پیامبر اکرم (ص) بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد

 

****************************

 

فقدان رسولان، پشت اهالی ایمان را می شکند و عشق را داغدار می کند؛ رحلت رسول اعظم اسلام تسلیت باد!

 

****************************

 

به گلها بگویید به اشک ژاله، رخ بشویند و بلبلان را به نوحه خوانی بخوانید که پیامبر باران، امشب دیگر نمی خندد.

 

****************************

 

در شب رحلت خاتم انبیا، محمد مصطفی (ص) فرشتگان عرش می گریند. عاشقانش با چشمانی اشک آلود، مرثیه غم می سرایند. ما نیز در شب رحلت آسمانی اش در سوگ می نشینیم.

 

****************************

 

رحلت پیامبر اعظم، معراج وصال اوست با حضرت دوست. رحلت جانسوزش را به عاشقان رسالتش تسلیت می گوییم.

 

****************************

 

در شب رحلت پیامبر اعظم (ص)، اشک غم می ریزیم و بی تاب می شویم. عروج آسمانی اش را تسلیت می گوییم.

 

****************************

 

غمی در سینه ام می جوشه امشب
چراغ آسمون، خاموشه امشب
گمونم پیرنِ مشکی شو، زهرا علیهاالسلام
به جای مادرش، می پوشه امشب!

 

****************************

 

یا رسول اللّه! امروز ماتم سرای دل را به نام تو، سیه پوش کرده ایم و نام مبارک تو را با درود و تحیّت بر زبان جاری می سازیم.

 

****************************

 

اى خاتم مهربانى و عشق! سلام بر تو که گام هاى مهتابى ات شب هاى جهل بشر را به جاده هاى راستى کشاند!

 

****************************

 

یا رسول الله! مثل تو دیگر در پهنه زمین تکرار نخواهد شد، اما با تکرار صلوات بر تو، نور حضورت را در قلب خود احساس مى کنیم.

 

****************************

 

یا رسول الله! با غروب آفتاب تو، کعبه تا قیامت سیه پوش گشته و زمزم، اشک عزا به رخسار مکه مى ریزد.

 

****************************

 

سلام، غریب تر از هر غریب!
سلام، مزار بی چراغ، تربت بی زایر، بهشت گمشده!
سلام، آتشفشان صبر، چشمان معصوم، بازوان مظلوم، زبان ستمدیده!
سلام، سینه شعله ور، جگر سوخته، پیکر تیرباران شده!
سلام، امام غریب من!

 

****************************

 

ای کریم آل طه ! باور کن آسمان، تاب تنهایی نمی آورد و کمرش زیر داغت، خم خواهد شد.

 

****************************

 

ای کریم آل طه ! وقتی تو رفتی، چشمان آسمان سیاهی رفت و اشک از نگاه ستاره غلتید.

 

****************************

 

ای کریم آل طه ! بوی غربت حنجره ات، جهانی را غریبانه به گریه می اندازد.

ای کریم آل طه ! باور کنم، تشییع غریبانه پیکرت را در هجوم بی امان نفرت و کینه؟

 

****************************

 

شهادت دومین نور ولایت، صاحب کرامت و شفیع قیامت، امام حسن مجتبى علیه السلام ، را تسلیت مى گوییم.

 

****************************


اى کریم اهل بیت علیهم السلام! قلب اندوهگینمان در عزاىت ، دیدار و شفاعتت را در قیامت مى طلبد تا طعم بخشندگى تو را دریابیم.

منبع:rasekhoon.net