اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حرارت سنج حقوق بشر غربی ها با چه فرمولی کار می کند؟



 

 

حرارت سنج حقوق بشر غربی ها با چه فرمولی کار می کند؟

 

سید ضیاء الدین احتشام - سال گذشته و در جریان حوادث بعد از انتخابات ، هنگامی که خیابان های تهران شاهد صحنه های زد و خوردهای بعضاً خونین بود ، دولت های غربی (ابتدا اروپا و سپس آمریکا) در دفاع از مردم ایران سر از پا نمی شناختند! و از این که حقوق بشر در ایران نقض می شود غمگین و خشمگین بودند!

اینک اما در حالی که تا این لحظه 100 نفر در مصر کشته شده و هزارن تن دیگر مجروح و زخمی اند ، غربی ها یا سکوت کرده اند و یا حداکثر به اظهار نظرهای پاستوریزه ای مانند دعوت طرفین به خویشتن داری و لزوم اجتناب از خشونت بسنده می کنند.

جالب این جاست که هر چقدر مردم مصر در قیام خود پیش می روند و دولت مبارک تضعیف می شود ، غرب بیشتر به یاد حقوق بشر مصری ها می افتد! (درست مانند زمان شاه که تا وقتی حاکم بود ، غرب هواداریش را می کرد و پس از ساقط شدن ، حتی به عنوان یک بیمار نیازمند معالجه هم قبولش نکردند!)

اگر کشته شدگان حوادث ایران ، "بشر" هایی بود که "حقوق" داشتند -که چنین است - آیا از دیدگاه غربی ها کشته شدگان مصری "بشر" های دارای "حقوق" نیستند؟

آیا قواعد حقوق بشر ، شامل کشورهایی که "دوستان" حکومت می کنند نمی شود؟

آیا چون حسنی مبارک ، اطاعت پذیری مطلق در برابر غرب دارد و حافظ منافع اسراییل در جهان عرب است ، حق دارد با مردم هر گونه رفتاری داشته باشد و طی کمتر از یک هفته صد نفر را راهی گورستان کند؟

غرب ، در ماجرای تونس هم ، تا روز آخری که بن علی فرار کرد ، کاملا سکوت کرده بود و از بین تمام شبکه های خبری مهم دنیا ، فقط الجزیره حوادث آن را پوشش می داد و در رسانه های آمریکایی و اروپایی ، از جوانی که به دلیل بدرفتاری پلیس خودسوزی کرد و روی تخت بیمارستان ، به طرز دردناکی جان داد ، هیچ سخنی نبود و نیز هیچ کدام از آنها ، از حقوق بشر نقض شده در تونس سخن نمی گفتند ؛ علت نیز کاملاً مشخص بود:"بن علی از خودمان است."

این رشته البته سر دراز دارد ؛ مگر نه این است که یکی از استبدادی ترین حکومت های جهان ، اکنون در عربستان سعودی بدون کوچکترین رنگ و بویی از دموکراسی برقرار است و آمریکای عاشق دموکراسی ، از گل نازک تر به سعودی ها نمی گویند؟

یا مگر صدام ، در هنگام جنگ 8 ساله با ایران ، بزرگ ترین ناقض حقوق مردم کشور خودش، به ویژه شیعیان و کردها نبود؟ چرا آن زمان "غرب بشر دوست" فقط لبخند ژوکوند تحویل صدام می داد و البته کشتی کشتی جنگ افزار؟!

در این که باید سطح حقوق بشر در کشور ما باید رو به صعود باشد تردیدی نیست و انتقاد از غرب هم به معنای بی اشکالی خودمان نیست ، اما ساده لوحانه است که بپذیریم حقوق بشر برای غرب یک اصل بنیادین و تغییر ناپذیر است.

البته در سطوح داخلی کشورهای غربی ، این اصل تا حد زیادی مورد توجه است اما نگاه آنها به حقوق بشر در جهان خارج ، فرعی است بر اصل منافع مادی و سیاسی خودشان


ویدیو مرتبط :
حقوق بشر غربی...؟!؟!؟!...::: قسمت اول:::...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در حقوق بشر با غربی‌ها به توافق نمی‌رسیم


آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید توجه کنیم که چگونه با آنها مذاکره می‌کنیم، ممکن است بعد از حل شدن مسئله انرژی هسته‌ای آنها بخواهند از طریق مسئله حقوق بشر مورد ادعای خود وارد مذاکرات شوند، اگر در مسئله انرژی اتمی با آنها بتوانیم توافق کنیم در اینگونه مسائل نمی‌توانیم.

خبرگزاری مهر: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در دیدار حجت الاسلام محمدجواد ارسطا که به منظور اهدای جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی به وی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: خیلی خوشبختیم که فعالیت‌های کمیسیون حقوق بشر ادامه یافته و ریشه کرده است، مسئله مهم این است که یکی از ابزارهای مهم در دست استکبار جهانی و ظالمان مسئله حقوق بشر است.

وی ادامه داد: این مسئله دستاویزی شده که بسیاری از برنامه‌های آنها پیش برود و در واقع وسیله‌ای برای محکوم کردن مخالفانشان شده است و تمامی ندارد و فردا هم می‌توانند با بهانه‌های مختلف از آن استفاده کنند.

استاد برجسته حوزه افزود: باید توجه کنیم که چگونه با آنها مذاکره می‌کنیم، ممکن است بعد از حل شدن مسئله انرژی هسته‌ای آنها بخواهند از طریق مسئله حقوق بشر مورد ادعای خود وارد مذاکرات شوند، اگر در مسئله انرژی اتمی با آنها بتوانیم توافق کنیم در اینگونه مسائل نمی‌توانیم.

وی تاکید کرد: آنها اصرار دارند که آن تعریف خود از حقوق بشر را برما تحمیل کنند، اگر آزادی بیان است پس ما هم آزادیم که حرف خود را بزنیم و چیزی نباید بر ما تحمیل شود، اصلا سئوال این است که چرا آنها باید تعریف خود را برما تحمیل کنند و ما نتوانیم این کار را انجام دهیم؟

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه آنها از اساس با اعتقادات ما مشکل دارند، گفت: اگر در زمینه حقوق بشر اسلامی کاری انجام می‌شود نباید تنها و تنها دفاعی باشد، باید تهاجمی هم صورت بگیرد و در پی صادر کردن آن باشیم، اگر ما بتوانیم در عین دفاع تهاجمی هم عمل کنیم می‌توانیم آثار آن را در جوامع امروز مشاهده کنیم.

فرهنگ اسلامی و شیعه یک فرهنگ محکم و منطقی است

وی اظهار داشت: باید از موضع قدرت و تهاجم و منطق و استدلال قوی اسلام وارد عمل شد، الحمدالله فرهنگ اسلامی و شیعه یک فرهنگ محکم و منطقی است، بنابراین باید با توکل به خدا و تکیه بر شیوه هایی که اهل بیت (ع) به ما آموختند وارد عمل شد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی هستند که کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند اما نتوانسته اند چندان رشد کنند، برخی از کشورها گمان می‌کنند باید تنها از فرهنگ غرب تغذیه شوند، ما باید این کشورها را در زمینه حقوق بشر با خود همراه کنیم.

وی افزود: باید این کشورها را تقویت کنیم، اگر آنها را همراه خود داشته باشیم می‌توانیم نسبت به زمانی که تنها هستیم بهتر عمل کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه این اهداف می‌تواند با برگزاری همایش و سمینار و دعوت از کشورهای دیگر پیش برود، گفت: چنین تشکیلاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی باید مستقل از حکومت‌ها و دولت‌ها عمل کند، در مرجعیت هم مراجع ما مستقل هستند و حمایت از نظام درکنار استقلال انجام می‌شود، اگر ما مستقل باشیم می‌توانیم در عین حمایت، حرف هم بزنیم ولی در مسیر حمایت از نظام و ولایت.

منابع دینی دارای پاسخ مناسب در زمینه حقوق بشر است

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمدجواد ارسطا با بیان اینکه بیشترین استفاده علمی خود در مباحث حوزوی را از محضر آیت الله مکارم شیرازی برده است، گفت: خداوند را شاکریم توانستیم از نگاه شما که یک نگاه واضح و جامع و منطقی به فقه آل محمد(ع) و روایات است بهره مند شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس قم و برنده جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: با توجه به این سرمایه وجودی شما و پاسخگویی اسلام عزیز در همه ابعاد زندگی انسانی تصمیم گرفتیم وارد بحث حقوق بشر شویم.

وی با بیان اینکه علم ائمه اطهار(ع) علمی حقیقی است، گفت: با این اعتقاد جازم منابع دینی را بررسی کردیم تا بتوانیم دیگاه این منابع را پیرامون مسئله حقوق بشر استخراج کنیم و دیدم که مانند سایر زمینه‌ها در اینجا نیز سرمایه‌های دینی ما پاسخ مناسب داشتند.

گفتنی است در پایان این دیدار، جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی توسط آیت الله مکارم شیرازی به حجت الاسلام ارسطا اهدا شد.