اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف یارانه صاحبان درآمد 3 میلیونی قطعی شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, یارانه

حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی و افرادی که درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان در سال (تقریبا معادل 3 میلیون تومان در ماه) است، در مجلس به تصویب نهایی رسید، اما خانوارهای دارای 5 فرزند به بالا از این قانون مستثنا شدند.

علی‌رغم مخالفت دولت، مجلس در نهایت رای به حذف یارانه 24 میلیون نفری داد که جزو سه دهک بالای درآمدی هستند و درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان در سال است. این در حالی است که دولت در چند نوبت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده بود.


به گزارش اقتصادنیوز محمدباقر نوبخت که امروز هم در صحن علنی مجلس حضور داشت با معیار درآمد 35 میلیون تومان در سال مخالفت کرد و گفت: ممکن است خانواری که دارای این درآمد است بیمار لاعلاج و یا فرزند دانشجو داشته باشد. دولت نمی‌تواند با معیار درآمد یارانه افراد را حذف کند.


اما نمایندگان بدون توجه به این موارد، رای به حذف یارانه‌ها دادند و دولت را موظف کردند یارانه 24 میلیون نفر را از تیرماه حذف کند و وزارت رفاه را مکلف کردند هر سه ماه یکبار گزارش کار خود را به مجلس ارائه دهد.


مصوبه امروز مجلس عینا مشابه مصوبه‌ای است که در کمیسیون تلفیق تصویب شد، اما برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع داده شد و امروز هم نمایندگان با موجود مخالفت‌های چند باره دولت آن را تصویب کردند.


سخنگوی دولت طی هفته جاری در چندین نوبت اعلام کرد که معیار حذف مجلس برای یارانه‌ها معیار درستی نیست. وی همچنین گفته بود مجلس در حالی می‌گوید 24 میلیون نفر باید حذف شود که تنها 7 میلیون و 500 هزار نفر مشمول معیاری می‌شوند که مجلس وضع کرده است.


سال گذشته هم در جریان بررسی لایحه بودجه 94 مجلس قید درآمدی 2.5 میلیون تومان در ماه را برای حذف اعلام کرد که با مخالفت دولت و سخنرانی نوبخت در صحن علنی، نمایندگان از خیر آن گذشتند و تعیین معیار حذف را به خود دولت واگذار کردند. اما امسال مجلس ترجیح داد معیار حذف را هم خودش تعیین کند.


چه کسانی حذف می‌شوند؟
بر اساس بند الحاقی 1 به لایحه بودجه، دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف کند:


1- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.


2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی وی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان


3- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.


4- کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.


5- کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور


6- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.
اما بر اساس بند الحاقی 5 خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکفل آنها 5 نفر و بیشتر باشند از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی با تقاضای آنها از یارانه برخوردار هستند. به همین دلیل دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.


نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حذف یارانه نقدی
براساس مصوبه مجلس در سال 95 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات 48 هزار میلیارد تومان است که با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی بین خانوارهای هدف و نیازمند توزیع می‌شود و یا صرف خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید می‌‌شود.


اما موارد دیگری هم برای منابع حاصل از حذف یارانه‌ها مشخص شد:
الف- 30 درصد جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام‌خمینی (ره) و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان


ب- 35 درصد جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صادراتی


ج- 15 درصد جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی


د- 20 درصد جهت ارائه مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی


همچنین مجلس تصویب کرد که از ابتدای تیرماه پپرداخت یارانه به افرادی که باید حذف شوند تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان 2 برابر مبلغ دریافتی است.


اخباراقتصادی  -  اقتصادنیوز


ویدیو مرتبط :
درآمد میلیونی حلال و قانونی بدون نیاز به سرمایه و تخصص / درآمد میلیونی در یک روز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ملاک حذف یارانه ‌بگیران، درآمد 5 میلیونی مجموع خانوار باشد



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 گفت: پیشنهاد ما این است که ملاک حذف یارانه نقدی داشتن درآمد 3 تا 5 میلیونی خانوار باشد.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ابهامات موجود در مورد حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: برخی از اعضای کمیسیون تلفیق معتقدند که منظور از درآمد 2.5 میلیون تومان، درآمد سرپرست خانواده است، ابهام این موضوع در زمان بررسی در صحن علنی رفع خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر نمایندگان نپذیرند که ملاک حذف یارانه نقدی درآمد سرپرست خانوار است و معتقد باشند که باید مجموع درآمد خانواده مدنظر قرار گیرد، پیشنهاد ما این است که به 3 یا 5 میلیون افزایش پیدا کند.

این بدان معناست که خانواده‌هایی با مجموع درآمد بیش از 3 یا 5 و بیشتر از دریافت یارانه محروم می‌شوند.

وی افزود: قطعاً اگر ابهام مطرح شده مورد موافقت مجلس قرار نگیرد مصوبه کمیسیون تلفیق بدان معناست که ملاک درآمد کل اعضای خانواده است.

این عضو کمیسیون تلفیق با بیان این‌که طبق لایحه بودجه دولت درآمد 37 هزار میلیارد تومانی را باید برای یارانه نقدی هزینه کند،‌ گفت: این بدان معناست که دولت از درآمد 47 هزار میلیارد تومانی حاصل از اصلاح قیمت‌ها باید 37 هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی صرف کند.

وی افزود: در همین زمینه قطعاً تمامی روستائیان، عشایر، مددجویان و بازنشستگان مشمول دریافت یارانه می‌شوند اما بحث سر سایر خانوارها با درآمدهای مختلف است. در این رابطه باید سازمان هدفمندی میزان درآمد خانوارها را احراز کرده و بر اساس آن نسبت به حذف یارانه آنها با درآمد تعیین شده اقدام کند.

ندیمی در مورد چگونگی تعیین رقم 2.5 میلیون تومان جهت حذف یارانه خانواده‌ها، گفت: ملاک ما در وهله اول خط فقر بود و بعد از آن متوسط و میانگین نسبت به درآمد خانواده‌ها در شهرها، روستاها و کلان‌شهرها در نظر گرفتیم. بدان معنا که اگر هزینه در روستا نسبت به کلان‌شهرها تغییر پیدا می‌کند متوسط‌ این رقم حدود 2.5 میلیون تومان می‌شود. البته امکان تغییر این رقم در زمان بررسی در صحن علنی وجود دارد.
اخبار اقتصادی - ایسنا