اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف کنکور تا 93/ استخدام 15 هزار عضو هیات علمی تا پایان دولت دهم



 

وزیر علوم خبر داد

حذف کنکور تا 93/ استخدام 15 هزار عضو هیات علمی تا پایان دولت دهم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طی دوسال گذشته 10 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها جذب شدند، گفت: برنامه‌ریزی بر این اساس است که تا پایان دولت دهم 15 هزار نفر دیگر جذب هیات علمی داشته باشیم.

 ,حذف کنکور,زمان حذف کنکور,اخبار,اخبار دانشگاه,

 

به گزارش ایسنا، دکتر کامران دانشجو امروز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح پردیس مهندسی و فناوری‌های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود و در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین زمان اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اظهار کرد: این موضوع تا پایان این ترم نهایی و پس از آن اجرایی می‌شود.

 

رییس دانشگاه تهران با قوت به کارش ادامه می‌دهد

وی در خصوص تغییر روسای دانشگاه‌های الزهراء و شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تغییر روسای دانشگاه‌ها دال بر این نیست که کار رییس موفق نبوده است، اظهار کرد: بلکه در برخی مواقع این تغییر برای آمدن فکر و نیروی جدید نیاز است و در واقع هر دو رییسی که اخیرا تغییر کردند عملکردشان خوب بود، اما مدت دوره‌شان به اتمام رسیده بود.

دانشجو در خصوص چگونگی تمدید یا عدم تمدید حکم روسا بعد از چهارسال فعالیت نیز گفت: کمیته‌ای داریم که در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و آموزش عالی را آمایش می‌کند. تغییر رییس دانشگاه نیز بنا بر گزارش‌هایی است که از این کمیته دریافت می‌کنیم.

 

وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص وضعیت حکم رییس دانشگاه تهران گفت: رییس دانشگاه تهران کارش را با استحکام و قوت انجام می‌دهد و از حالا به بعد نیز کار خود را با قوت ادامه می‌دهد و ما از دانشگاه تهران راضی هستیم و در مجموعه دانشگاه تهران خوب کار شده و در زمینه عملکرد جذب هیات علمی نیز یکی از بهترین دانشگاه‌های ما بوده است در واقع دکتر رهبر جزو روسای خوب ما هستند و اگر باید ابقاء شوند ابقاء می‌شود.

 

افزایش 40 درصدی بودجه آموزش عالی در سال 91

وزیرعلوم در خصوص وضعیت بودجه آموزش عالی نیز با بیان اینکه متوسط بودجه‌های ما برای سال جاری حدود 40 درصد رشد داشته است، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، آموزش عالی را به عنوان یک سرمایه‌گذاری زیربنایی برای کشور می‌داند و اگر بیشتر از من دغدغه نداشته باشند قطعا نسبت به آموزش عالی کشور حساس بوده و دغدغه دارند و ان‌شاءالله این موضوع در بودجه لحاظ خواهد شد.

 

حذف کنکور در سالهای 92-93

دانشجو در زمینه آخرین وضعیت حذف کنکور و فعالیت کمیسیون ماده 4 که اعضای آن پنج نفر هستند گفت: رییس آن مجموعه بنده هستم ولی تصمیم‌گیری‌ها بر اساس رایی است که در این کمیسیون انجام می‌گیرد. آخرین اقدامی که در کمیسیون صورت گرفت و مصوب شد این است که در سال 92 و 93 کنکورقابلیت حذف پیدا می‌کند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم به تدریج به سمت حذف کنکور در سال 92 و 93 حرکت کنیم، در واقع همان برنامه‌هایی است که در حال حاضر سازمان سنجش در دست اجرا دارد و باید این برنامه‌ها را به تدریج در کمیسیون ببریم و در صورتی که آنجا مورد تصویب قرار گرفت اعمال می‌شود. به عنوان نمونه در حال حاضر در برخی رشته‌ها نیاز به رقابت وجود ندارد و در برخی رشته‌ها نیز هنوز رقابت داوطلب مشاهده می‌شود که در این زمینه باید به تدریج تصمیم‌گیری‌ها را به کمیسیون برده و در جهت حذف کنکور آنها را تصویب کنیم.

 

دانشجو همچنین در خصوص وضعیت تقویم آموزش عالی و شروع سال تحصیلی 91 ـ 92 گفت: در این زمینه فکر می‌کنم مثل پارسال عمل کنیم در واقع ما محدوده زمانی را اعلام می‌کنیم و دانشگاه‌ها بین 5 تا 10 درصد آزادی عمل دارند تا بتوانند زمان شروع تحصیلی خود را مدیریت کنند.

وزیر علوم در خاتمه با تاکید بر اینکه باید حجم بومی‌سازی دانشجویان را افزایش دهیم گفت: با این اقدام معضلات خوابگاهی کمتر خواهد شد/قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
شش عضو جدید دولت پس از پایان مراسم رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شروط افزایش سن بازنشستگی اعضای هیات علمی/40 هزار دانشجوی دکتری در نوبت استخدام



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آمار اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه‌ها

شروط افزایش سن بازنشستگی اعضای هیات علمی/40 هزار دانشجوی دکتری در نوبت استخدام

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم درباره تغییر آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی نیز تصریح کرد: آمار بازنشستگان در مقابل آمار اعضای جذب شده، یک عدد بسیار ناچیز است البته به طور میانگین سالیانه حدود 300 نفر به عنوان بازنشسته هیات علمی داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا عامری صبح امروز در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به تغییرات آیین‌نامه در بازنگری سال 90، تصریح کرد: در این بازنگری، اصلاحیه ماده 36 را داشتیم و همچنین به وزیر علوم این اختیار داده شد که این آیین‌نامه را بازنگری کنند و تغییرات پیشین آیین‌نامه در جهت استفاده حداکثری اعضای هیات علمی کارآمد است.

نحوه بازنشستگی اعضای هیات علمی بر اساس درجات

وی با اشاره به نحوه بازنشستگی اعضای هیات علمی بر اساس درجات، گفت: شرط بازنشستگی مربی آموزش‌یار، مربی و استادیار، 65 سال سن و یا 30 سال سابقه خدمت است که با این حال برای عضو هیات علمی با درجه استادیار پیش‌بینی شده است که اگر بتواند در چهار سال آخر منتهی به خدمت، 80 تا 85 درصد امتیاز ارتقا به مرحله دانش‌یاری از آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی را کسب کند تا می‌تواند 2 تا 3 سال دیگر خدمت کند.

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم افزود: همچنین برای عضو هیات علمی با مرتبه دانشیار، شرط بازنشستگی 67 سال سن است که در تغییرات جدید پیش‌بینی شده که اگر در پنج سال قبل از 67 سالگی، 75 درصد امتیاز استادی را کسب کند، می‌تواند تا 70 سالگی به خدمت خود ادامه دهد.

افزایش اختیار دانشگاه‌ها در بازنشستگی اساتید

عامری همچنین با اشاره به شرط سن 70 سالگی برای بازنشستگی اعضای هیات علمی با درجه استادی نیز تصریح کرد: در این زمینه نیز اساتیدی که استاد نمونه کشوری شوند، سه سال به سقف بازنشستگی آنها اضافه خواهد شد. همچنین درصورتی که دانشگاه پس از 70 سالگی نیاز به خدمات استاد داشته باشد، می‌تواند مستقیما تا سه سال دیگر خدمت فرد را تمدید کند.

وی خاطر نشان کرد: پس از گذشت این سه سال نیز اگر باز دانشگاه نیازمند به استادی بود، می‌تواند با دریافت مجوز از وزارت علوم، سه سال دیگر به مدت خدمت استاد مورد نظر اضافه کند.

آمار بازنشستگان بر اساس درجه علمی

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه میزان بازنشستگی در سال 91 حدود 200 نفر بوده است، گفت: حدود 50 درصد از بازنشستگان، مربی آموزش‌یار یا مربی، 25 درصد استادیار و تنها 25 درصد دانش‌یار یا استاد بوده‌اند که از این تعداد نیز درصد زیادی خودشان متقاضی بازنشستگی بوده‌اند.

عامری افزود: همچنین بر اساس بخشنامه‌هایی که وجود دارد، عضو هیات علمی بازنشسته می‌تواند به شکل پاره وقت تا 10 ساعت با دانشگاه همکاری داشته باشد. علاوه بر آن می‌تواند به عنوان مدرس یا عضو هیات علمی در آموزش عالی غیر دولتی فعالیت کند.

40 هزار دانشجوی دکتری در نوبت استخدام

وی همچنین با بیان اینکه عده‌ای معتقدند که به طور کلی بازنشستگی نباید وجود داشته باشد، گفت: در همه نظام‌های آکادمیک بحث بازنشستگی مطرح است، به ویژه در کشور ما با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی، باید زمینه جذب را برای دانشجویان فارغ‌التحصیل فراهم کنیم. ما در حال حاضر 40 هزار دانشجوی دکتری داریم که بحث استخدام آنها جدی است.

حذف کامل بازنشستگی اساتید مضر است

دکتر عامری

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه آیین‌نامه بازنشستگی اساتید انعطافات خوبی دارد، گفت: اگر بخواهیم بازنشستگی را به طور کامل حذف کنیم، مضرات زیادی خواهد داشت و برای همه حاشیه امنی ایجاد خواهد شد که بر اثر آن خلاقیت، نوآوری و پیشرفت آموزشی و فرهنگی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

امکان لغو حکم بازنشستگی در صورت اثبات اشتباه

عامری افزود: با این حال اگر فردی فکر می‌کند که برخلاف آیین‌نامه بازنشسته شده است، می‌تواند به صورت مکتوب به ما اعلام کند و ما آن را بررسی می‌کنیم و در صورتی که برخلاف آیین‌نامه باشد، حکم بازنشستگی وی لغو خواهد شد.

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه گاها مطرح می‌شود که وزارت علوم سعی در بازنشستگی اعضای هیات علمی دارد، تصریح کرد: در برخی از موارد بازنشستگی مشاهده شده است که حتی سن و سابقه افراد بیشتر بوده است و یا حتی قرارداد رسمی قطعی نداشته است، با این حال تابحال تمامی مواردی که مشاهده شده بر اساس آیین‌نامه بازنشستگی صورت گرفته است.

عامری در خاتمه با بیان اینکه بحث بازنشستگی اعضای هیات علمی در بین دانشگاه‌های قدیمی و جامع بیشتر مطرح است، گفت: میزان افراد بازنشسته‌ای که بخواهند در سن 70 سالگی باز هم به خدمت ادامه دهند، به صورت موردهای محدود است که در این زمینه خود دانشگاه‌ها برای ادامه خدمت به استاد، راسا تصمیم‌گیری می‌کنند./ایسنا