اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حذف دلار از واردات گروه کالایی 3 تا 8/ رونق استفاده از ارزهای محلی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حذف دلار از واردات گروه کالایی 3 تا 8/ رونق استفاده از ارزهای محلی

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، با اعلام اینکه در 9 ماهه ابتدای سال جاری دلار سهمی در مبادلات ارزی کشور نداشته است، گفت: تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به سمت ارزهای ملی هدایت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد کریمی گفت: بانک مرکزی با وجود رویارویی با محدودیت‌های مربوط به عرضه ارز‌ و سایر موانع، از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور نقش اساسی را در انتقال تقاضا از ارزهای جهان روا به سمت ارزهای غیرجهان روا یا ملی (محلی) ایفاء کرده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور، خاطر نشان کرد: عملکرد مرکز نیز حاکی از آن است که عمده تقاضا و بالطبع تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به سمت ارزهای ملی هدایت شده است. به عبارت دیگر، راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور نقش کاتالیزور را در تطابق الگوی تجاری با سبد ارزی مرکز ایفاء کرده است.

کریمی عنوان کرد: همچنین سبب کاهش چشمگیر تقاضا برای ارزهای جهان روا و جلوگیری از شوک های ارزی شده، هزینه های تبدیل ارز را کاهش داده، در ثبات بازار ارز کشور موثر بوده، جریان با ثبات واردات مواد اولیه، کالا های واسطه ای و سرمایه ای به کشور را موجب شده و شدت تحریم های وارده بر بانک مرکزی، شبکه بانکی و تامین مالی تجارت و پروژه‌ها را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای واردات کالا به دلار مربوط به گروه های کالایی 3 تا 8 و در نتیجه تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی نزدیک به صفر بوده است، افزود: این امر ناشی از تطابق تدریجی الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات ارزی است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور، تاکید کرد: دلار آمریکا عمدتا برای تامین مصارف خدماتی همانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی آن هم بیشتر به صورت اسکناس کاربرد دارد. البته اگر چنانچه‌ صادرکنندگان و خریداران اظهارنامه های صادراتی قصد واردات از محل درآمدهای ارزی خود به ارز های جهان روا (دلار و یورو) داشته باشند، کافی است به منظور طی مراحل ثبت سفارش به صورت بدون انتقال ارز به سازمان توسعه تجارت مراجعه نموده و براساس ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به واردات کالا به دلار یا یورو اقدام نمایند. البته واردکنندگان بدون انتقال ارز می توانند با توجه به طرف های عمده تجاری خود از ارزهای ملی (محلی) نیز استفاده نمایند.

کریمی با بیان اینکه طی نه ماهه سال جاری 92 درصد کل صادرات قطعی (کالای غیرنفتی) و حدود 70 درصد از واردات قطعی از قاره آسیا صورت گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس، دلار به عنوان ارز جهان‌روا سهمی در معاملات ارزی مرکز مبادلات ارزی کشور ندارد و تنها تقاضای یورویی برای واردات گروه های کالایی 3 تا 8 از مرکز مبادلات ارزی کشور وجود دارد که علیرغم  برخی محدودیت ها، تخصیص ارز به این ارز جهان روا در مرکز صورت می گیرد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
شوکـــ (2) سناریو حذف دلار!استفاده از پول جدید برای بردگی بشریت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال لغو اولویت‌بندی کالایی/ واردات رونق می‌گیرد



مذاکرات ایران با گروه 1+5,ارزهای نفتی


احتمال لغو اولویت‌بندی کالایی/ واردات رونق می‌گیرد

  با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با گروه 1+5 و ورود ارزهای نفتی و دارایی های بلوکه شده به کشور، به نظر می رسد اولویت بندی ده گانه کالایی که منطبق با محدودیت‌های ارزی صورت گرفته بود، لغو شود.

به گزارش مهر، همزمان با تشدید تحریم‌ها و افزایش فشارهای بانکی و محدود شدن فروش نفت و استفاده از دلارهای نفتی، دولت دهم تصمیم گرفت تا کالاها را برای دریافت ارز به نرخ دولتی یعنی 1226 تومان، محدود کند، بنابراین کالاها بر حسب ضرورت کالاهای مصرفی، دارو و مواد اولیه، به ده گروه طبقه بندی شد.

در ابتدا تنها قرار بود به 5 گروه ابتدایی این اولویت بندی، ارز دولتی اختصاص یابد و مابقی از ارز مرکز مبادلات ارزی یا ارز آزاد استفاده کنند، اما به مرور با محدودیت ورود ارز به کشور و شکل گیری بحران ارزی، دولت تنها دو گروه ابتدایی را مشمول دریافت ارز 1226 تومانی اعلام کرد.

اما با روی کارآمدن دولت یازدهم و سکانداری محمدرضا نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت وی به صراحت اعلام کرد که اگرچه به دلیل محدودیت‌های ارزی، اولویت بندی ده گانه را رعایت می کند، اما به مرور قصد دارد تا تغییراتی در این اولویت بندی حاصل کرده و برخی کالاها را از یک گروه کالایی به گروه کالایی دیگر منتقل کند.

در گام اول نیز دولت اعلام کرد که اولویت ده که وارداتش به کشور ممنوع اعلام شده بود، با اعمال تغییرات بر سر کالاهای قرار گرفته در آن و انتقال برخی از آنها به اولویت های پایین تر، وارداتشان مجاز و حتی از ارز مبادلاتی نیز استفاده کنند؛ ضمن اینکه برخی از کالاهای اولویت ده نیز با ارز متقاضی وارد کشور شوند.

حال به نظر می رسد که با متعادل شدن قیمت ارز در بازار و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با گروه 1+5، اولویت بندی کالایی نیز به مفهوم سابق دیگر وجود خارجی نداشته باشد، چراکه با هموارتر شدن مبادلات بانکی ایران با سایر کشورهای دنیا و لغو تدریجی تحریم‌ها، دلارهای حاصل از فروش نفت وارد کشور شوند و تجارت خارجی روانتری برای ایران رقم بخورد.

این در شرایطی است که بر طبق همین اولویت بندی کالایی و نیز دسترسی مشکل واردکنندگان به ارز در بازار، واردات ایران به شدت کاهش یافته بود و واردات که همواره اختلاف فاحشی در آمار با صادرات داشت و گوی سبقت را عموما از صادرات می ربود، همپای صادرات غیرنفتی کشور شده بود.

در این میان، اگرچه دولت دهم برابری واردات با صادرات را یکی از افتخارات خود اعلام می کرد، اما بررسی آمارها و کالاهای وارداتی به کشور نشانگر این بود که کاهش واردات لطمه به تامین مواد اولیه و تولید کارخانجات زده است که بسیاری از کارشناسان آن را برای اقتصاد و تجارت خارجی، نامطلوب می دانستند.

حال به نظر می رسد که دوباره انگیزه واردات برای واردکنندگان بیشتر شده و با تعادل هرچه بیشتر در قیمت ارز که با عرضه بیشتر در بازار رخ خواهد داد، انگیزه ها بیشتر خواهد شد. اما باید مراقب بود که باز هم واردات به صورت بی رویه و غیر برنامه ریزی شده به کشور وارد نشود و ارزهای ارزشمند در راه واردات کالاهای بی کیفیت، روانه خارج کشور نشوند.
/مهر