اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حدادعادل رئیس جمهور ، قالیباف معاون اول



حدادعادل رئیس جمهور ، قالیباف معاون اول

روزنامه ابتکار امروز در گزارشی انتخاباتی به موضوع جالب توجهی اشاره نمود؛ این موضوع طرحی است که بر پایه آن حداد عادل رئیس جمهور و قالیباف، معاون اول وی خواهد بود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش قدس انلاین این مطلب به این شرح است:

در حالی که هرروزه در فضای سیاسی کشور نام‌های مختلفی نام‌های مختلفی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح می‌شود، برخی گمانه زنی‌ها درباره تمایلات گروه‌های سیاسی به افراد مطرح نشان می‌دهد که آنان در حال فکر کردن به دو گزینه هستند، یکی برای ریاست، یکی برای معاونت. موضوعی که در انتخابات قبلی ستاد انتخابات مهدی کروبی با اعلام نام غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران آن را کلید زد.

در این میان اخبار جدید و مهمی از طیف چپ اصولگرایان به گوش می‌رسد. طیفی که در فرهنگ سیاسی معاصر ایران از آن به نواصولگرایان نام می‌برند. نواصولگرایانی که مهم‌ترین تشکل‌ها در می‌انشان جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است.

2 تشکلی که همسو با یکدیگر در نقطه مقابل طیف راست اصولگرایان به سیاست ورزی مشغول‌اند. نگاهی سطحی و گذرا به رفتارهای سیاسی این دو تشکل در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آنان از میان چهره‌های سیاسی مطرح به 2 شخصیت نسبت به سایرین نزدیکی سیاسی بیشتری دارند؛ د

کتر غلامعلی حدادعادل و دکتر محمد باقر قالیباف. یکی سابقه ریاست مجلس را داشته و چهره‌ای فرهنگی به شمار می‌رود و آن دیگری روزگاری فرمانده پلیس بوده و پس از آن شهردار پایتخت و البته مدیری اجرایی محسوب می‌شود.

در این میان اگر چه غلامعلی حدادعادل هیچ‌گاه راهش به میدان فاطمی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نخورده و در مقابل محمد باقر قالیباف سابقه یکبار حضور در این رقابت مهم را دارد اما اکنون که دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد به پایان خود نزدیک می‌شود دیگر شکی نیست که این دو چهره به ساختمان پاستور می‌اندیشند؛ به اینکه 24 خرداد 92 نام خودشان از صندوق‌ها بیرون آید.

ناگفته پیداست که حضور در چنین رویداد بزرگی مستلزم آن است که افراد به پشتوانه تشکیلات سیاسی وارد رقابت شوند. به بیان روشن‌تر چهره‌های سیاسی برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به حمایت احزاب و گروه‌های سیاسی دارند تا بتوانند به صورت تشکیلاتی در انتخابات حضور یافته و درصد موفقیت بالاتری داشته باشند./قدس آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: تفکیک جنسیتی بی‌حرمتی به دانشجوست/قالیباف: حرف مرد دوتاست/ حدادعادل: رئیس‌جمهور شوم به سوریه میروم



انتخابات,انتخابات ریاست جمهوری

قالیباف: حرف مرد دوتاست/ بعضی اقوام و گروههای کشور احساس می کنند سهمی در دولت ندارند

محمد باقر قالیباف در ادامه سخنانش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به موضوع پرداخت.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری مجری برنامه از محمد باقر قالیباف پرسید: سند بالادستی در برنامه های شما چه جایگاهی دارد و این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پاسخ داد: 

سند برنامه 1404 بالاترین سند است. برنامه توسعه سند بالادستی است. برنامه های من همه باید مطابق این اسناد بالادستی باشد. بنده معتقدم که به عنوان رئیس دولت مکلف ام از همه برنامه های بالادستی طبعیت کنم.

عدالت پیشرفت دغدغه همه است. برنامه شما برای این موضوع چیست؟

یک بحث شکلی داریم و یک بحث محتوایی. بگذارید یک مقدمه بگویم. لازمه پیشرفت این است که به عنوان رئیس دولت حق صحیح و خطا ندارم. من می توانم بگویم که چوب لای چرخ من می گذارند و نمی توانم کار کنم. با همین قانون آمده ام رئیس جمهور شده ام. این بهانه جویی است

. قانون اساسی باید همه اش را اجرا کنم. نه آنجایی که دوست دارم را اجرا کنم و آنجایی که دوست ندارم اجرا نکنم. مردم نمی پذیرند که من بگویم حاکمیت دوگانه است. سه قوه هستند. سیاست های رهبری باید پیگیری شود. این بهانه نباید باشد. پیشرفت و عدالت سه بخش دارد. یک باید رشد تکنولوژی ، رشد اقتصادی و از همه مهتر باید رشد اجتماعی داشته باشیم. 

یک وقت عدالت ما عدالت اجتماعی است. ما باید همه گروه ها و اقوام را ببینیم. امروز بعضی اقوام و گروه ها  احساس می کنندسهمی در دولت ندارند. کشاورز ما ، کارگر ما، صنعتگر ما همه باید خود را ببینند و حقوق اجتماعی داشته باشند. هرکس به مرکز نزدیک تر است برخوردار است. هر منطقه ای که در دولت حضور دارد برخوردارتر است. اولین کاری که در شهرداری کردیم این بود که فاصله بین شمال و جنوب شهر را کم کردیم.

برنامه شما در سیاست خارجی چیست؟

سیاست خارجی چه کار می خواهد بکند؟! سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور را در واقع هویت یک کشور را تضمین بکند. این وظیفه سیاست خارجی است. واقعا یک فرق جدی بین سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی داریم.

کجای دولت گفته است که رئیس دولت بگوید من این تصمیم را در سیاست خارجی می گیرم. هیچ جا قانون اجازه نداده که رئیس دولت می تواند سیاست خارجی را تغییر دهد.

رئیس دولت یکی از عناصری است که نقش اساسی دارد اما همه نقش برای او نیست. در کشورهای دیگر وزیر خارجه و دولت عوض می شود اما سیاست خارجی تغییر پیدا نمی کند. آن چیزی که ما باید به آن توجه کنیم دستگاه دیپلماسی است.

دستگاه دیپلماسی است که نباید هزینه تراشی بکند. وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ما نباید هزینه آفرینی کنند. برای این‌ها برنامه مشخص دارم. دیپلماسی اقتصادی را هم مبنای کار قرار خواهم داد. 70 درصد نفت و گاز جهان یا در شمال کشور ماست یا در جنوب کشور ما. ما باید انسجام داخلی را در حفظ کنیم. ما یا می خواهیم تقابل کنیم ، یا مقاومت کنیم، یا رقابت کنیم و یا مذاکره کنیم.

اما پیش از این باید اول در داخل انسجام داخلی داشته باشیم. اگر هیچ دولتی مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد مقاومت هم بکند مقاومت منفعلانه کرده است. مبارزه با آمریکا یعنی کار کار کار.

یک دیپلماسی فعال می تواند به قدرت ملی ما بیافزاید. برخی در برنامه های خود می گویند این را حل می کنیم.  هر کس بگیود من تغییرات عظیم در سیاست خارجی می دهم، یک شعار است. در 30 سال گذشته دیپلماسی ما را چه کسی اداره می کرده است. کسانی در سه دهه گذشته یا در دستگاه دیپلماسی بودند یا در شورای عالی امنیت ملی ولی وضعیت ما همینی هست که هست. ما نباید بگذاریم وضع موجود ادامه پیدا کند.

کشور نیاز دارد که با مدیریت و نیروهای جدید وضع را تغییر بدهد. من آمده ام که این تغییر جدید را به این مدیریت خسته بدهم. البته بزرگان ما و پیشکسوتان ما محترم هستند.

چقدر انتقاد پذیرید؟

ما از امام یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست . دوتاست. رئیس دولت هم اشتباه می کند. وقتی فهمید اشتباه می کند باید عذرخواهی بکند و به خرد جمعی احترام بگذارد.

 

رقیب انتخاباتی من عدم مشارکت مردم است

عارف: تفکیک جنسیتی بی‌حرمتی به دانشجوست

دكتر محمدرضا عارف امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که گفتمانش معیشت منزلت و عقلانیت است، خاطرنشان کرد: من بر این باورم که اگر بخواهیم برنامه‌هایمان را به نتیجه برسانیم و به توسعه برسیم، راهی جز حاکمیت عقلایت نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان این‌که برای تحقق عدالت باید ثروت توزیع کنیم، گفت: من تصمیم دارم معاونت اقوام را در ریاست جمهوری ایجاد کنم، زیرا احساس می‌کنم که بعضی اقوام در ایران احساس می‌کنند که منزلت آنها رعایت نمی‌شود. تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و سهمیه‌بندی کردن در پذیرفتن دانشجو در واقع بی‌حرمتی به دانشجوست و منزلت دانشجویان و منزلت زنان باید رعایت شود. به گفته وی مهم‌ترین عامل تورم در کشور، بی‌انضباطی مالی و پولی دولت است و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تورم را به زیر ۱۰ درصد برسانیم و سالیانه حداقل یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

معاون اول آقای خاتمی در دولت اصلاحات، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات جوانان گفت: ما طرحی به عنوان طرح مسکن ماندگار داریم و همچنین در توسعه صنعت گردشگری، توسعه فناوری اطلاعات، توسعه صنعت انرژی و استفاده از موقعیت جغرافیای کشور برنامه دارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به این‌که مواضع راهبردی نظام این است که از فناوری هسته‌یی در زمینه صلح‌آمیز استفاده کند، تاکید کرد: من هم به این موضوع وفادارم. کارشناسان غربی می‌دانند که هدف ما از استفاده از فناوری هسته‌یی، استفاده صلح‌آمیز است. ما اگر یک قدم عقب برویم، آنها دو قدم جلو می‌آیند. ما نباید از حقوق خود کوتاه بیاییم، اما می‌توانیم اعتمادسازی کنیم. به نظر من باید مذاکرات هسته‌یی در بالاترین سطح انجام شود، زیرا طولانی شدن مذاکرات و افزایش تحریم‌ها استراتژی غرب است که ما باید با آن برخورد کنیم.

عارف همچنین افزود: ما باید رابطه خود را با کشورهای همسایه به وسیله کارشناسان زبده بهبود ببخشیم و باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در جهت تقویت رابطه با سایر کشورها استفاده کنیم و از لحاظ اقتصادی کشورهای همسایه را به خود وابسته کنیم. عارف بخش دیگری از برنامه‌های خود را اینچنین دسته‌بندی کرد: اصلاح بیمه کشور، پذیرفته شدن خانه‌داری به عنوان یک شغل، رساندن فضای ورزشی کشور به یک متر مربع، بهبود اماکن ورزشی بانوان، صادرات متخصصان به کشورهای اسلامی، جذب بیماران خارجی، کاهش هزینه‌های درمانی خانوار.

عارف در مورد رابطه قوا نیز گفت: قانون اساسی جایگاه مستقلی را برای سه قوه در نظر گرفته است و روح قانون اساسی در این باره تعامل بین قواست. نباید از جایگاه ریاست جمهوری نگاه قیم‌معابانه‌ای به سایر قوا داشت. شیوه من اینگونه است که اگر با فرد یا دستگاهی ۵۱ درصد تفاهم داشته باشم، با او دعوا نمی‌کنم، تنظیم روابط قوا از اختیارات رهبری است و اگر اختلافی با قوا پیش آمد باید برهمین اساس عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که تک نرخی کردن ارز بزرگترین دستاورد دولت خاتمی بود، تصریح کرد: در دولت خاتمی افزایش پلکانی قیمت سوخت به مجلس پنجم رفت که البته در صحن علنی رد شد. هدفمندی یارانه‌ها در دولت خاتمی هم دنبال می‌شد، اما وقتی که قیمت آرد افزایش یافت، مخالفان دولت فریاد وااسلاما سر دادند و به دولت فشار آوردند و دولت را مجبور کردند که عقب‌نشینی کند.

عارف همچنین در مورد جایگاه مقام معظم رهبری گفت: حرف آخر را در امور طبق قانون اساسی رهبری می‌زند. سیاست خارجی و تعیین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعیین سیاست‌های کلی نظام از شئون رهبری است و صحبت‌های رهبری برای من فصل‌الخطاب است. عارف همچنین درباره طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها گفت: صدور انقلاب در واقع صدور گفتمان و نرم‌افزار است و گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌تواند پیام انقلاب ما را به جهان برساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من خود را یک اصلاح‌طلب می‌دانم و اصلاح‌طلبی را روش نجات کشور می‌دانم. اصلاح‌طلبی به نظر من یعنی اصلاح در قالب چارچوب‌ها و نظام. منش من همیشه حرکت در چارچوب قانون بوده است و فرضم این است که به همه دست‌اندرکاران انتخابات باید اعتماد کرد. من اگر خطایی ببینم از طریق قانون پیگیری می‌کنم اما یک مساله داخل نظام را به خارج از آن نمی‌برم.

عارف در ادامه با اشاره به وقایع سال ۸۸ گفت: به نظر من تخلف‌های آشکاری در سال ۸۸ اتفاق افتاد و کسانی که باید بی‌طرف می‌بودند، از فردی حمایت کردند و همچنین وعده‌های کاذبی داده شد. باید در یک زمان مناسب، ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری وقایع ۸۸ رسیدگی شود و به همه جریان‌ها اجازه داد تا از خود دفاع کنند. اصلاح‌طلبان اکنون نباید خود را به دست خود حذف کنند و به انتخابات نگاه برد- برد داشته باشند. وی در ادامه با بیان این‌که ستاره‌دار بودن دانشجویان و اساتید را در دولت خود حذف می‌کنم، گفت: من قانون اساسی کشور را مترقی‌ترین قانون اساسی جهان می‌دانم که ظرفیت‌های زیادی دارد که از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده نشده است. قانون اساسی اجازه تجدیدنظر در بعضی اصول را می‌دهد که باید در زمان خود انجام شود.

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: ما مخالف مذاکره با آمریکا نیستیم، اما باید شروط مذاکره رعایت شود. عارف در ادامه افزود: رقیب انتخاباتی من عدم مشارکت جوانان در انتخابات است و اگر جوانان در انتخابات شرکت کنند، هر نتیجه‌ای که به دست بیاید، من پیروز شده‌ام. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود که دانشجویانی از کشور خارج شده‌اند، به میهن برگردند، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم می‌پردازند و من برنامه دارم که این هزینه را به ۳۰ درصد کاهش دهم.

حدادعادل: رئیس‌جمهور شوم به سوریه میروم

نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: مردم و دولت سوریه الگوی موفق مقاومت اسلامی هستند. غلامعلی حداد عادل نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در گفت‌وگو با شبکه العالم در پاسخ به این سؤال که در صورت پیروزی در انتخابات اولین سفر خارجی‌تان به کدام کشور خواهد بود، اظهار داشت: اگر رئیس‌جمهور شوم دوست دارم در صورت امکان به سوریه سفر کنم و پس از زیارت حرم حضرت زینب(س) به مردم و رئیس‌جمهور این کشور به خاطر مقاومتشان خداقوت بگویم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح‌کرد: مردم و دولت سوریه الگوی موفق مقاومت اسلامی هستند.

خبرآنلاین/بهارنیوز/تابناک