اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حبس ایرانیان در ترکمنستان برای استامینوفن!


پدر یکی از ایرانیان زندانی شده در ترکمنستان می گوید ماموران ترکمنستانی فرزندش را تنها به دلیل حمل قرض استامینوفن دستگیر و نزدیک دو سال است که در زندان نگه داشته اند.

 پانا: این فرد که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه هم اکنون بیش از 270 ایرانی در کشور ترکمنستان زندانی هستند اظهار کرد: کشور ترکمنستان از جمله کشورهایی است که به دلیل ساختار معیوب اقتصادی نمی خواهد هیچ سرمایه ای از کشورش خارج شود و به هر قیمت ممکن درصدد ضبط اموال و سرمایه های خارجیانی است که به این کشور سفر می کنند.

او درباره وضعیت زندانیان ایرانی کشور ترکمنستان گفت: بیشتر این افراد تاجرانی هستند که در این کشور فعالیت اقتصادی انجام می داده اند و پس از پاپوش درست کردن مقامات امنیتی دارایی هایشان ضبط شده و خودشان نیز برای سال های طولانی به زندان افتاده اند.

وی درباره رانندگان ایرانی زندانی شده در ترکمنستان به پانا گفت: در مرحله اول رانندگانی که به این کشور بار می برند به دلایل واهی از جمله همراه داشتن قرص استامینوفن و یا متادون بازداشت و اموالشان ضبط می شود، در مرحله دوم تریلی های این افراد مصادره و خودشان راهی زندان های طویل المدت می شوند و متاسفانه از سوی مقامات ایرانی هم اقدامی برای آزادی و یا مبادله آن ها انجام نمی شود.

این فرد با بیان اینکه از مسئولان وزارت امور خارجه انتظار می رود اعلام کنند سفر به ترکمنستان خطرناک است و برای آزادی و یا تبادل زندانیان نیز اقدامی انجام دهند، گفت: اکنون دوسال است که فرزندم به جرم همراه داشتن قرص استامیونفن در این کشور زندانی است و مسئولان نیز اقدامی انجام نداده اند.


ویدیو مرتبط :
گلهای بازی: ترکمنستان ۲-۱ هند (گل زیبای ترکمنستان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشروح اظهارات افخم درباره انتقال دفترحماس به تهران، ایرانیان زندانی در ترکمنستان،تحریم های جدید و...



اخبار,اخبار سیاست خارجی , وزارت خارجه ایران

 

اخبار سیاست خارجی - مشروح اظهارات افخم درباره انتقال دفترحماس به تهران، ایرانیان زندانی در ترکمنستان،تحریم های جدید و...

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:برنامه ای درباره انتقال دفتر حماس به تهران در دستور کار ما نیست .

به گزارش خبرآنلاین،چند روز پس از انتشار خبرهایی درباره سفر قریب الوقوع  خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه،  گفت:‌ اینها گمانه‌زنی رسانه‌ای است و ما برای چنین موضوعی زمان و برنامه‌ مشخصی نداریم.

 درخواستی برای تبادل حکمتی به دست ما نرسیده است
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اعلام نظر وکیل امیر میرزایی حکمتی شهروند ایرانی - آمریکایی مبنی بر تبادل وی با زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار کرد: چنین درخواستی به طور رسمی به دست ما نرسیده است و همانطور که در رسانه‌ها اعلام شده مقامات آمریکایی هم تایید کردند که چنین موضوعی صحت ندارد.

وی ادامه داد: حدود 15 ایرانی در بحث تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند و 70 شهروند ما به جرم‌های مختلف نیز در زندان‌های این کشورند. این که تحت شرایط غیرانسانی و به بهانه‌های واهی و دلایل نامشروع اتباعی ایرانی در زندان هستند مورد توجه دولت است و تلاش جدی داریم که این افراد را به کشور بازگردانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گفت و گوهایی در رابطه با آزادی اتباع ایرانی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای بین هیات‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در جریان بوده است که یک موضوع در دستور کار دو کشور است.


وی در رابطه با بحث امیر میرزایی حکمتی خاطرنشان کرد:‌ طبعا خبرهایی درا ین رابطه وجود دارد و درخواستهایی به طور پراکنده و حاشیه‌ای برای آزادی وی صورت گرفته است امیدواریم یک راه حلی برای عبور از این مساله و نیز آزادی اتباع ایرانی که به ویژه به دلایل واهی از جمله بحث تحریم‌ها در زندان هستند پیدا شود.


افخم خاطر نشان کرد: قراردادی بین ایران و آمریکا برای استرداد و یا تبادل زندانیان وجود ندارد.

آخرین وضعیت ایرانیان زندانی در ترکمنستان
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با آزادی دو گروه از زندانیان ایرانی از زندانهای ترکمنستان خاطرنشان کرد:‌ موضوع اتباع ایرانی و تسهیلاتی که باید به آنها ارائه شود و خدمات ایرانیان خارج از کشور برای دولت و وزارت خارجه مهم است. متاسفانه ما در برخی از این موارد با فقدان قانون در کشورهای مختلف مواجه هستیم و سعی داریم با برخی کشورها موافقت‌نامه تبادل زندانیان امضاء کنیم. در رابطه با بحث ترکمنستان گفت‌وگوهای زیادی انجام شد و این گفت و‌گوها در سطوح مختلف و حتی در سطوح عالی انجام شده است. سفیر ایران در ترکمنستان این مساله را پیگیری کردند البته دلیل تاخیر در آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی طی دو سال گذشته به این مساله برمی‌گردد که متاسفانه اتباع ما از قوانین کشور مقصد اطلاعی ندارند و همین برای آنها مشکل‌آفرین می‌شود.


وی در رابطه با شرایط بد زندان‌ها در برخی از کشورها از جمله ترکمنستان گفت: یکی از اقدامات جاری نمایندگی‌های ما در خارج از کشور رسیدگی به اتباع ایرانی در زندان‌ها است و نمایندگی‌های ما تلاش می‌کنند شرایط مناسبی را برای آنها فراهم کند در عین حال این مسائل نیز تابع مقررات کشورهای میزبان است.

 تصمیم کنگره آمریکا برای تحریم و واکنش ایران
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در اخبار و تحلیل‌ها آمده است که کنگره آمریکا سعی دارد در دوره‌ جدید و با روی کارآمدن جمهوری خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند، گفت: ما هم این اخبار را شنیدیم و این که کنگره چه اقدامی بخواهد انجام دهد به آنها باز می‌گردد. در عین حال هر توافقی میان ایران و 1+5 صورت گیرد مسئول اجرای آن دولت ها هستند و موظفند ساز و کار قانونی اجرای توافق را فراهم کنند و ما انتظار داریم نهاد مسئول دولت آمریکا به این مسائل بپردازد.

 

محور یا سوال

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه

تحریم 9 فرد و نهاد ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا

 

*تحریم اخیر آمریکا را تقبیح می‌کنیم. چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت آمریکاست و اهداف آمریکا را زیر سوال می‌برد. این تحریم ماهیت کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد و با توجه به سیاست داخلی آمریکا اتخاذ شده است.

* این گونه تحریم ها هیچ تاثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی‌اش در برابر ملت ایران ندارد و ما به تلاش هایمان برای تامین نیازهایمان ادامه می دهیم.

کاهش قیمت نفت

*گمانه‌زنی‌ها نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و جهان پیرامون بازار نفت و تأثیرات آن بر روندهای اقتصادی و مبادلات تجاری و اقتصادی در حوزه‌های سیاسی فراوان بوده است. آنچه که در حال حاضر وجود دارد این است که بازار نفت سال‌های متوالی و در دوره‌های مختلف صاحب نوساناتی بوده است و این اولین بار نیست که در تاریخ اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت بحث کاهش قیمت‌ها رخ می‌دهد ولی شاید این بار همزمانی با برخی رویدادها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و سیاسی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تأثیر تصمیمات سیاسی در این روند را بیشتر کرده است.

رایزنی ایران و عربستان و تبادل نامه بین دو کشور

*این‌که رایزنی‌هایی در این مورد صورت گرفته است یا نه باید بگویم ما هم در خبرها دیدیم ولی چیزی که به صورت رسمی و مستند که ملاک دقیقی برای ما باشد را فعلاً در اختیار نداریم.

*برنامه‌ای به صورت فوری که بخواهیم الان اعلام کنیم نداریم. ولی در عین حال تهران و ریاض دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط دو کشور برقرار بوده و سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند. همچنین گفت‌وگوها و تماس‌ها نیز برقرار هستند و در خصوص موضوع‌های مختلف گفت‌وگو می‌شود و سفرا فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند ولی این‌که سفری در یک سطح بالاتر موردنظر باشد در حال رایزنی است و چنانچه زمان و شرایط مناسب آن فراهم شود این سفر صورت می‌گیرد.

احتمال بازگشایی سفارتهای ایران و انگلستان در آینده نزدیک

 

کاردارهای غیر مقیم مشغول فعالیت هستند و گفت و گوها و ملاقات‌ها در جریان است. موضوع بازگشایی سفارت‌خانه‌ها مسیر تدریجی و طبیعی خود را طی می‌کند و برای این کار باید ابتدا بخش موضوعات حل و فصل شود.

سفر یک مقام وزارت خارجه فرانسه به ایران در رابطه با مسائل منطقه از جمله لبنان

 

*مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه به تهران سفر خواهند کرد و سفر ایشان در چارچوب سفری است که طی یک سال گذشته یک بار دیگر به ایران داشته است. در یک سال گذشته تبادل نظرها در چارچوب مسائل دو جانبه ،منطقه‌ای وبرخی مسائل مورد علاقه در جریان بوده است.

وضعیت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی در یمن

 

ایشان در شرایط جسمانی خوبی به سر می‌برد و پیگیری‌ها برای آزادی ایشان ادامه دارد.

موضع ایران در قبال طرح روسیه درباره‌ بحران سوریه

 

*از ابتدای بحران سوریه حدود 4 سال می‌گذرد و ایران همواره اعلام کرده است راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به این بحران است و روند وقایع جاری در منطقه نشان می‌دهد که دیگاه ایران درست بوده است. ما از هر طرحی در چارچوب تحرک سیاسی برای پایان دادن به این بحران استقبال می‌کنیم و معتقدیم هر راه حلی باید با تاکید بر نقش محوری مردم سوریه باشد.

ما رایزنی‌هایی در سطح سیاسی با روس‌ها داشتیم و معتقدیم باید مقدمات این طرح فراهم شود . اولین گام‌های این نکته انجام شده و در مجموع اگر همه طرفها برای حل این بحران به طور مسالمت آمیز اقدام کنند معتقدیم می‌توان به پایان این بحران امیدوار بود. ایران نظر مثبت خود را اعلام کرده است.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین