اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حال و هوای زائران اربعین بس از چند انفجار / واکنش شمخانی به انفجارهای کربلا




اخبار اجتماعی - حال و هوای زائران اربعین بس از چند انفجار

زائران اربعین که با وجود اطلاع از وجود خطر داعش در منطقه، پای در مسیر زیارت گذاشته اند، بدون توجه به خطرات احتمالی، به گرد حرم عشق می گردند و محبت خود به خاندان عصمت و طهارت را به نمایش می گذارند. .

امروز جمعه 21 آذرماه، عزاداران حسینی(ع) در حالی به استقبال اربعین سید و سالار شهیدان می روند که کربلا روزهای پرازدحامی را سپری می کند و جمعیت فزاینده زائران در مقایسه با سال های پیش مشهود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد بازسازی عتبات عالیات از صبح امروز دسته های عزاداری با حمل علم و بیرق ماتم و سر دادن نوای حزن انگیز نوحه، پس از گذر از خیابان های کربلا، به حرم حضرت ابالفضل العباس(ع) وارد می شوند و پساز توقفی کوتاه  به بین الحرمین و پس از آن صحن و سرای حرم امام حسین(ع) وارد می شوند.

بر اساس این گزارش، روز اربعین در کربلا شنبه 22 آذرماه اعلام شده است و هر روز گروه های پیاده از مسیرهای دور و نزدیک به شهر وارد می شوند. جمعیت زائران فعلی شهر بیش از 17 میلیون نفر گزارش شده است.

دمای هوای کربلا با متوسط 14 درجه سانتیگراد، افت محسوسی نسبت به روزهای گذشته دارد و به رغم انتشار اخبار غیر رسمی از وقوع انفجار خمپاره در قسمت های غربی شهر و شهادت یک تن و زخمی شدن دست کم چهار نفر، از حضور پرشور و اشتیاق عاشقان اهل بیت(ع) برای مشارکت در آیین سوگواری کاسته نشده است. آیین سوگواری امسال اگر پرشورتر از سال گذشته نباشد، قطعا چیزی از آن کم ندارد.

وجود خطر داعش در منطقه و درگیری عراق با متجاوزان به خاک این کشور در چند جبهه، عملا احتمال رخداد اتفاقات تروریستی در اربعین امسال را افزایش داده بود و زائران اربعین نیز با وجود اطلاع از چنین وضعیتی پای در این مسیر گذاشته اند. زائران بدون توجه به خطرات احتمالی، به گرد حرم عشق می گردند و محبت خود به خاندان عصمت و طهارت را به نمایش می گذارند.
هم اکنون میلیون ها نفر در صحن های حرمین شریفین، شارع علی اکبر(ع)، شارع السدره، شارع الشهداء، شارع القبله، شارع الرایه و شارع باب البغداد جمعیت متراکمی را شکل داده اند که حرکت در این مسیرها با کندی صورت می گیرد.

عبور و مرور در ورودی های شهر بیشتر از روزهای قبل است و کاروان هایی که به اشتیاق زیارت حرمین و شرکت در مراسم روز اربعین، چندین روز با پای پیاده در راه بوده اند، یکی یکی وارد کربلا می شوند و با نوای حزن و اندوه، در سوگ شهادت نوه پیامبر اکرم(ص) و اولاد و اصحاب مخلص ایشان مرثیه سرایی می کنند.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی منابع عراقی، بالغ بر 17 و نیم میلیون نفر از زائران اربعین در حال حاضر در کربلا حضور دارند، یعنی حدودا به ازای هر شهروند کربلایی، 17 نفر زائر وارد شهر شده اند که سامان دهی چنین جمعیتی با مشکلاتی مواجه است. مردم با مدیریت خودجوش و غیرمتمرکز در جهت کاهش هرچه بیشتر مشکلات، تمام همت خود را به کار گرفته اند .

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

واکنش شمخانی به انفجارهای کربلا

دبیر شورای عالی امنیت ملی با محکوم کردن انفجارهای بامداد امروز کربلا، گفت: این اقدامات تروریستی هیچ نسبتی با روح اسلام رحمانی ندارد. .

'علی شمخانی' روز جمعه در آبادان در گفت و گو با ایرنا، افزود: اقدامات تروریستی در قاموس هیچ دین و مذهبی نیست، و روح اسلام نیز با این اقدامات بیگانه است.

وی این اقدامات را نقشه تروریست ها و وابستگان به صهیونیسم بین الملل خواند و اظهار کرد: جهانیان نیز باید در مقابل این اقدامات ددمنشانه بایستند.

شمخانی با بیان جهاد اقوام کرد، شیعیان و مسلمانان اهل سنت عراق در دفاع از امنیت ملی کشور خود، افزود: تکفیری ها سعی دارند چهره اسلام رحمانی را مخدوش کرده و به جای آن چهره ای خشن به جهانیان نشان دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اجتماع میلیونی زائران در اربعین حسینی کربلا را بیانگر وحدت مسلمانان اعم از شیعه و سنی خواند و گفت: اسلام، دین دفاع از مظلوم و مبارزه بی امان و قاطع با زورگویان است.

وی افزود: یقین داریم که با همکاری مردم عراق و همت جوانان کرد، شیعه و سنی این کشور، امنیت پایدار در این منطقه حاکم شده و پس مانده های جریان ضد اسلامی نیز جمع می شود.

شمخانی گفت: مطمئن هستیم که عشایر عراق با دفاع از امنیت ملی کشورشان، جریان های تکفیری را از خود دور خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، تا بامداد جمعه صدای ششمین انفجار نیز در فضای شهر کربلا به گوش رسید.

پیش از این صدای پنج انفجار گزارش شد که یکی از آنها در محدوده کیلومتر سه جاده کربلا و نجف بود که دود آن در فضای منطقه دیده شد.

منابع عراقی می گویند، این انفجارها در منطقه حرم و مرکز شهر نبوده است؛ در عین حال میلیون ها زائر اربعین با وجود شنیدن صدای انفجارها، خیابان ها را ترک نکرده و ندای لبیک یا حسین(ع) سر دادند.

به گزارش ایرنا، منابع امنیتی در کربلا اعلام کرده اند که شماری از این انفجارها با خودروی بمبگذاری شده در محدوده منطقه شرقی شهر کربلا موسوم به دروازه 'طویریج' رخ داده است.

معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: انفجار خمپاره ای بامداد امروز جمعه در اطراف کربلا، یک کشته و چهار مجروح داشته که هیچ کدام زوار ایرانی نیستند.

'ناصر چرخ ساز' جمعه در جریان بازدید از مرز چذابه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این حادثه شش خمپاره در اطراف کربلا منفجر شد که خوشبخانه در مناطق شهری نبود.
اخبار اجتماعی -  ایرانا


ویدیو مرتبط :
حال و هوای زائران پیاده روی اربعین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقوع ۵ انفجار در کربلا/ داعش مسئولیت انفجارها را پذیرفت/ وضعیت سلامتی زائران ایرانی / واکنش وزارت امورخارجه ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار بین الملل -وقوع ۵ انفجار در کربلا/داعش مسئولیت انفجارها را پذیرفت/زائران ایرانی در سلامت کامل

وی تصریح کرد: خوشبختانه انفجارهای امروز در میسر و محل اسکان زائران ایرانی نبوده است و تمام زائران ایرانی در سلامت کامل به‌سر می‌برند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: تعداد انفجارهای امروز در کربلا به ۵ مورد رسید که خوشبختانه این انفجارها در مسیر زائران ایرانی نبود.

محسن نظافتی در گفت‌وگو با فارس گفت:‌ آمار انفجارها در کربلای معلی تا این لحظه به 5 مورد رسیده است که یکی از این انفجارها در خارج از شهر و 4 مورد دیگر در حوالی انفجار اولیه در باب‌ بغداد رخ داده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه انفجارهای امروز در میسر و محل اسکان زائران ایرانی نبوده است و تمام زائران ایرانی در سلامت کامل به‌سر می‌برند.

داعش مسئولیت حملات تروریستی امروز کربلا که منجر به شهادت 20 نفر شد را پذیرفت.

به گزارش فارس، داعش مسئولیت حملات تروریستی امروز کربلا را پذیرفت.

کربلای معلا در آستانه ماه محرم، امروز شاهد ۵ انفجار تروریستی بود که در نتیجه آن بیش از ۲۰ نفر شهید شدند.

این حملات و انفجارهای بغداد پس از موفقیت‌های اخیر ارتش عراق و مردم علیه تروریست‌ها رخ داد.

 -------------------------------

 

سازمان حج: زانران ایرانی در عراق سالمند
 واحد مرکزی خبر - مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به وقوع حوادث تروریستی در کربلا و حومه این شهرمقدس گفت: این انفجارها در مسیر زائران ایرانی نبود.

محسن نظافتی افزود: هیچ یک از حوادث تروریستی اتفاق افتاده امروز در کربلا، در محدوده تردد و اسکان زائران ایرانی نبود و همه زائران ایرانی عتبات در سلامت کامل به سر می برند. 

 

 -------------------------------

 

 

محکومیت انفجارهای تروریستی کربلا از سوی ایران

 

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای تروریستی در شهر مقدس کربلا را به شدت محکوم و با دولت و مردم عراق به خصوص خانواده‌های قربانیان این حوادث تروریستی ابراز همدردی کرد.

افخم با اعلام حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در مبارزه با پدیده شوم تروریسم، حفظ وحدت و همبستگی همه اقشار و طوایف مختلف عراق، اراده مستحکم دولت و مردم و ارتش این کشور برای مقابله جدی با تروریسم و عوامل تفرقه انگیز را موجب خنثی شدن توطئه‌های جاری در عراق و منطقه دانست.

وی همچنین خواستار اتخاذ موضع قاطع مجامع بین‌المللی در محکومیت دور جدید عملیات تروریستی و بمبگذاری در شهرهای مختلف عراق شد.

اخبار بین الملل - فارس،واحدمرکزی خبر