اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جوایز «۱۳۵» و «۶۷۰» هزار تومانی برای با سواد شدن/ اعلام استان‌های دارای سطح سواد خوب



اخبار,اخبار اجتماعی,علی باقرزاده

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام استان‌های دارای سطح سواد خوب گفت: هر فردی که باسواد شود به حسابش مبلغ 135 هزار تومان واریز می‌شود.

علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به سیاست‌های تشویقی برای سوادآموزی، اظهار داشت: سوادآموزی برای شهروندان ایرانی و اتباع خارجی رایگان است.

وی افزود: دولت تصمیم گرفته است علاوه بر خدمات رایگان سوادآموزی، هر فردی که باسواد شود به حسابش مبلغ 135 هزار تومان واریز شود و علاوه بر آن اگر فردی در خانواده خود باسواد شده شود در سال 1394 می‌توانیم 670 هزار تومان به حساب آن فرد واریز کنیم که این عدد برای سال آینده با 15 درصد رشد مواجه خواهد شد.

باقرزاده با اشاره به تمرکز بیسوادی در برخی از استان‌های کشور، گفت: متأسفانه استان‌هایی که از آنها به عنوان محروم و کمتر توسعه یافته یاد می‌شود کانون تجمع بیسوادان و کم‌سوادان است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی و لرستان در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته هستند و وضعیت سواد آنها رضایت بخش نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص استان‌هایی که سطح سواد آنها قال قبول است، اظهار کرد: تهران، استان تهران، مازندران، البرز، اصفهان، یزد و سمنان جزو استان‌هایی هستند که درصد باسوادی آنها بالاست.

اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
بی سواد و با سواد-need for sperm

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاداش 700 هزار تومانی برای باسوادکردن هر بی سواد



اخبار,اخبار اجتماعی , سازمان نهضت سوادآموزی

وی با بیان اینکه از محدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم، اظهار کرد: میانگین سن افرادی که تحت پوشش طرح باسوادی قرار گرفته‌اند 31 سال است که تمام این افراد زیر 50 سال بوده‌اند .

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که به بیسوادان توجه خاصی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با تشریح سیاست‌های دولت برای باسواد کردن مردم، گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی دولت باسواد کردن هر فرد بی‌سواد با آسان‌ترین روش ممکن است.

وی بیان کرد: آسان ‌کردن قوانین سوادآموزی در کشور یعنی اینکه هر فرد بی‌سوادی بتواند توسط هر فرد باسواد دیگری و با هر کتاب آموزشی سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

به گفته وی براساس سیاست‌های دولت در راستای ترغیب مردم به سواددار شدن، اگر فرد بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال بوده و بیسواد بودن وی توسط آموزش و پرورش شهرستان محرز شود، به وسیله فرد باسواد دیگری حتی اگر از اعضای خانواده وی نیز باشد و سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد، مبلغ 700 هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه از محدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم، اظهار کرد: میانگین سن افرادی که تحت پوشش طرح باسوادی قرار گرفته‌اند 31 سال است که تمام این افراد زیر 50 سال بوده‌اند .

به گفته باقرزاده، یکی دیگر از اهرم‌های تشویق مردم این است که 20 درصد معادل هزینه سواددار کردن فرد بیسواد به وی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل ظهور بیسوادی در کشور می‌تواند عوامل فردی، محیطی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد، به نحوه شمارش بیسوادان اشاره کرد و افزود: استفاده از آمار سطحی و سرشماری نفوس از انواع سرشماری‌های بی‌سوادان محسوب می‌شود زیرا هر کشور نسبت به روش‌های خود الگویی را برای سرشماری بیسوادان دارد.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 1390 در کشور ما 9 میلیون و 719 نفر خود را فاقد مهارت‌های اولیه سواد اعلام کردند و 10 میلیون و 600 هزار نفر نیز خود را کم‌سواد دانسته‌اند، افزود: از آنجاکه جامعه هدف ما در حوزه سوادآموزی سنین بین 10 تا 49 سال پیش بینی شده است، لذا براساس آمار حدود 10 میلیون نفر بیسواد در این رده سنی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش تعداد و درصد بیسوادی گفت: مسدود نبودن ورودی بیسوادی، کمبود منابع مالی و ماندگاری ضعیف مهارت کسب شده و بازگشت به بیسوادی از این دلایل هستند.

باقرزاده در ادامه با بیان اینکه بیسوادی محصول عدم ورود افراد به مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی است، افزود: آموزش و پرورش حق هر انسانی است تا در سایه خردورزی و تفکر مسیر صحیح زندگی را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: انسان‌ها باید روش تصمیم‌گیری درست را در سیستم آموزش فرا بگیرند و سواد یعنی مجموعه‌ای از توانایی‌ها که به انسان کمک می‌کند تا بتواند آگاهانه و با اختیار در امور جامعه شرکت کرده و بتواند زندگی خود را مدیریت کند.

باقرزاده با بیان اینکه تفکر و تعقل یک مهارت بوده و اندیشیدن و تعقل یک امر اکتسابی است، افزود: جامعه امروز ما محصول تفکر و اندیشه است و تعلیم و تربیت از این جهت اهمیت دارد که اهل تفکر را تربیت می‌کند.

 

اخبار اجتماعی -  ایسنا