اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جوانفکر: روزنامه ایران به ایرنا می‌پیوندد/ همه رفتنی هستیم



 

جوانفکر: روزنامه ایران به ایرنا می‌پیوندد/ همه رفتنی هستیم

 

مدیرعامل ایرنا با اعلام اینکه ارتقای ساختار تشکیلاتی این رسانه با جدیت پیگیری می‌شود و روزنامه ایران نیز به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) می‌پیوندد، شایعه رفتنش از این رسانه را رد کرد.

 

به گزارش مهر،  امروز برخی منابع خبری غیررسمی از خداحافظی قریب‌الوقوع علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از این رسانه خبر دادند و دلیل این امر را  نرسیدن به دو هدف اصلی این خبرگزاری از جمله بازگشت روزنامه ایران به این سازمان و ارتقاء ساختار تشکیلاتی ایرنا تا حد معاونت ریاست جمهوری ذکر کردند.

جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد درباره این اخبار گفت: اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی لازم است جایگاه مناسب‌تری در ساختار تشکیلاتی دولت بیابد واقعیت و ضرورتی است که من با شروع کارم در این رسانه بدان اذعان داشتم.

وی ادامه داد: از همان روزهای آغاز کارم در خبرگزاری، سوابق امر و نتایجی را که از کارکردهای گذشته حاصل می‌شد بررسی کرده و به این جمع بندی رسیدیم که این ضرورت را به رئیس‌جمهوری منعکس کنیم. ایشان هم دستور دادند خبرگزاری جمهوری اسلامی زیرنظر شخص رئیس‌جمهور قرار گیرد و آن نامه را آقای رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به بنده رونوشت زد.

مدیرعامل ایرنا درباره سرنوشت این نامه توضیح داد: آن نامه در اختیار معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور قرار گرفته و آقای لطف الله فروزنده معاون رئیس‌جمهوری پیگیر آن هستند و ما در حال حاضر منتظر اقدامات آنها هستیم تا این خبرگزاری بتواند به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

جوانفکر تاکید کرد: آنچه در حیطه وظایف بنده بود، انجام گرفته و منتظر تحقق گام‌های بعدی از سوی آقایان محمدرضا رحیمی معاون اول و فروزنده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهوری در حیطه وظایفشان هستیم.

وی درباره مساله دیگری که به بازگشت روزنامه ایران به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مربوط است، اینگونه عنوان کرد: اگر سوابق تاسیس و ساختار روزنامه ایران را بررسی کنیم متوجه می‌شویم این روزنامه بر اساس یک ضرورت و نیاز که در جامعه خبری احساس شد و همچنان هم وجود دارد تاسیس شد ولی قریب به 3 سال پیش بر اساس یک انفعال اداری غیرقانونی این روزنامه از سازمان خبرگزاری منفک شد.

مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور درباره غیرقانونی بودن این تفکیک عنوان کرد: روزنامه ایران جزو اموال دولت است و صاحب امیتاز آن سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بوده است و نمی توان اموال دولتی را خارج از ساز و کار قانونی به موسسه‌ای خصوصی واگذار کرد.

جوانفکر افزود: اموال دولتی را نمی‌توان با چند نامه‌نگاری آن‌هم خارج از روند قانونی به بخش خصوصی داد و من هم این مسائل را در قالب نامه‌ای به هیئت امنای موسسه ایران توضیح داده و آنها نیز مجاب شده‌اند. هر واگذاری و نقل و انتقالی از دولت به بخش خصوصی ساز و کار قانونی خود را دارد و به دلیل اینکه این مسیر قانونی طی نشده لازم است روزنامه ایران به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برگردد. در این زمینه هم اقدامات لازم انجام شده و ان شاءالله روزنامه ایران به مجموعه خبرگزاری پیوند خواهد خورد.

مدیر عامل ایرنا در بخش پایانی صحبت‌هایش در واکنش به شایعه‌های خداحافظی‌اش از خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در این باره باید اینگونه بگویم که همه ما رفتنی هستیم و هیچ‌کس ماندنی نیست. بنده هم به شخصه علاقه خاصی به پست و مسئولیت ندارم و تنها از باب تکلیف و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولیتی را پذیرفته‌ام و تا زمانی که مسئولان بالاتر تشخیص بدهند در این مسئولیت با قدرت انجام وظیفه می‌کنم.../مهر


ویدیو مرتبط :
فیلم ورود مراجع قضایی به دفتر روزنامه ایران برای بازداشت جوانفکر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم دادگاه جوانفکر و روزنامه ایران صادر شد


مدیرعامل روزنامه ایران در جریان دفاع خود پیرامون اتهامات نشریه خاتون با بیان اینکه دستگاه قضاء متاثر از جو سیاسی اقدام به صدور کیفرخواست کرد گفت: من بیگناه و مظلومانه محاکمه شدم، این نشریه هیچ مشکلی ندارد.

مدیرعامل روزنامه ایران در جریان دفاع خود پیرامون اتهامات نشریه خاتون با بیان اینکه دستگاه قضاء متاثر از جو سیاسی اقدام به صدور کیفرخواست کرد گفت: من بیگناه و مظلومانه محاکمه شدم، این نشریه هیچ مشکلی ندارد.

ساعت 11 روز یکشنبه دادگاه رسیدگی به پرونده ویژه نامه خاتون ضمیمه روزنامه ایران در شعبه 76 دادگاه کیفری استان با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات و قضاوت قاضی مدیر خراسانی و حضور متهم پرونده علی اکبر جوانفکر و وکلای متهم تشکیل شد.

نماینده دادستان تهران در این جلسه در ادامه قرائت کیفرخواست متهم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حجاب گفت: معظم له فرمودند: بحثهایی که در باب پوشش زن می شود خوب است و هیچ بحثی نباید متاثر از هجوم غرب باشد مثلا نباید با خودمان فکر کنیم که می توانیم حجاب داشته باشیم ولی بدون چادر که این غلط است. چادر بهترین حجاب است.

وی افزود: حتی شهدای انقلاب اسلامی در وصایای خود بارها و بارها چادر مشکی و حجاب را سنگر زن مسلمان اعلام کردند و چادر را با ارزش تر از خون شهید عنوان کرده اند. همچنین شهید رجایی هم در میان زنان ایرانی از خواهران خواستند که چادر خود را برگرفته و هدفدار در جامعه حاضر شوند.

دادگاه جایی برای اهدای لوح و نشان به آقای جوانفکر نیست

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه دفاعیات آقای علی اکبر جوانفکر فرزند عباس به عنوان مدیرعامل روزنامه ایران در جلسات قبلی قانع کننده نبود گفت: در جلسه قبلی دادگاه وکلای متهم نوعی مراسم قدردانی و تشکر به راه انداخته بودند به نحوی که دائم به پیشینه و سوابق متهم در عرصه های مختلف کاری اشاره می کردند در حالی که اینجا دادگاه است و جایی برای دادن لوح و نشان به وی نیست.

برخی کارشناسان مطرح شده در خاتون" در زندگی خود هم درمانده اند

وی خطاب به اعضای هیئت منصفه و رئیس دادگاه اظهار داشت: آقای قاضی و اعضای هیئت منصفه، قانون مطبوعات حریم را مشخص کرده است و خطوط قرمز گفته شده ولی در این نشریه افردی در مورد حجاب و فلسفه حجاب سخن گفته اند که نه صاحب نظر دینی هستند و نه کارشناس هر چند که برخی از آنها حتی در اداره زندگی خود هم درمانده اند. این که بیائید و بگوئید منظورمان از این مطالب چنین و چنان بوده مهم نیست و باید بر اساس قانون از خود دفاع کنید.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، مدیرخراسانی قاضی دادگاه علی اکبر جوانفکر را به عنوان متهم پرونده برای دفاع از خود به جایگاه فراخواند.

"خاتون" برای استفاده مردم منتشر شد

جوانفکر اظهار داشت: در متن کیفرخواست عنوان شده است که در این نشریه مطالبی در مورد بی حجابی ذکر شده که این خلاف واقع است.

وی افزود: البته در جلسه قبلی وکیل بنده سهوا اعلام کرد که این ویژه نامه برای بخشهای خاصی از بدنه دولت تولید شده در حالی که ما این ویژه نامه را برای تمامی آحاد مردم بدون استفاده از هزینه دولتی منتشر کردیم.

حدیث نبوی را مسخره نکردیم

مدیرعامل روزنامه ایران در مورد برخی از بندهای کیفرخواست مبنی بر تمسخر و طنز آلود بودن روایات در "خاتون" گفت: ما حدیث نبوی را مسخره نکردیم زیرا در مطالب بیان شده طنز مبتنی بر نوع برداشتها است. مثلا نوع وضو گرفتن یک کاهل نماز و یک وسواسی به جهت اصلاح بوده نه مسخره کردن. اگر قرار به اتهام باشد باید علامه دهخدا را به جرم مزاح کردن محاکمه کرد. در ضمن مطالب با علامت تعجب نگارش شده است.

چرا من را محاکمه می کنید؟

جوانفکر در دفاع از خود با اشاره به سر تیتر مطالب و محتویات "خاتون" گفت: آیا استفاده از بیانات مقام معظم رهبری، آیت الله مطهری، آیت الله حائری شیرازی، رحیم پور ازغدی، معاونت حقوقی رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، امام جمعه تهران و کارشناسان در ارتباط با ترویج فرهنگ حجاب جرم است؟

وی افزود: وقتی که تصویری تمام قد از خانم بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور با حجاب چادر، یا خانم سوسن کشاورز از مدیران عالی وزارت آموزش و پرورش با پوشش چادر و قهرمانان و پهلوانان و ورزشکاران زن در میادین ورزشی با حجاب کامل منتشر می کنیم قصدمان ترویج حجاب و پوشش اسلامی است.

من تعجب می کنم که چرا من را محاکمه می کنند؟ آیا این مطالب ترویج حجاب نیست؟ آقایان به جای اینکه این همه تصویر و مطلب را ببینند رفتند گفتند رسانه دولت خانم هدیه تهرانی، مهناز افشار و... را الگوی حجاب قرار داده است؟ آیا یک تصویری دوسانتیمتری نشانه حجاب برتر است یا تصویر تمام قد یک مسئول با چادر مشکی؟

دستگاه قضایی متاثر از جو سیاسی اقدام به صدور کیفرخواست کرد

متهم پرونده نشریه "خاتون" در دفاع از خود گفت: مقام معظم رهبری چندین بار تاکید داشتند که در فضای کنونی مسئولان قضایی نباید تهمت بزنند و سوءظن ایجاد کنند که این اشاعه گناه است ولی برخلاف بیانات ایشان این اتفاق افتاد و دادستان تهران چند ساعت بعد از انتشار نشریه به سرعت کیفرخواست اعلام کرد.

وی افزود: به اعتقاد بنده دستگاه قضایی متاثر از جو سیاسی اقدام به صدور کیفرخواست کرد. حتی علما و مراجع هم در همین جو ایجاد شده و اطلاعات غلطی که به آنها داده بودند توضیحاتی را بیان فرمودند.

نمایندگان مجلس بدون مطالعه "خاتون" مصاحبه و گفتگوی علیه ما انجام دادند

جوانفکر ادامه داد: بنده حتی با برخی از نمایندگان مجلس تماس گرفتم و گفتم شما که این اظهارات را گفته اید آیا مطالب نشریه را خوانده اید که آنها گفتند نه فقط می‌دانیم فلان خبرگزاری یا سایت اینگونه نوشته است. وقتی از آنها خواستیم مصاحبه کنند گفتند در این جو جرات مصاحبه نداریم.

به عنوان مثال سایتی که همه رسانه ها آن را می شناسند و بر آن نقد دارند و منتسب به شهید رجایی هم نیست در تیتر خود نوشته بود رسانه دولت حجاب را به سخره گرفته و چه و چه.. بعد از آن هم خبرگزاری فارس شروع کرد و دهها و حتی صدها خبر بر علیه این نشریه وزین نوشت.

مدیرعامل روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتقاد از رویه دادستانی تهران در برخورد با مصادیق جرم در رسانه ها گفت: اگر دادستانی راست می گوید برود با انتشار تصاویری از فروید نقاش تصاویر غیراخلاقی در نشریه همشهری جوان برخورد کند.

قاضی مدیر خراسانی در پاسخ به وی اعلام کرد: به گفته دادستانی تهران کیفرخواست این نشریه صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است.

جوانفکر در ادامه تصریح کرد: جهت گیری روشن و غیرقابل انکار ویژه نامه مبنی بر دفاع از موازین اسلامی است. اولین صفحه آن با یک حدیث قدسی شروع شده و سرتاسر آن مملو از مطالب ارزشمند مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی است. چگونه می توان نشریه ای با جهت گیری کاملا دینی و مذهبی را متهم کرد که حدیث نبوی را به سخره گرفته است.

دست اندرکاران "خاتون" افرادی ولایی، متدین، انقلابی و بعضا طلبه هستند

وی افزود: دست اندرکاران "خاتون" افرادی ولایی، متدین، انقلابی و بعضا طلبه هستند و قطعا هیچ سوء نیتی در تهیه و تنظیم مطالب نداشتند بلکه هدفشان ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بوده است. مطالبی که می گویند توهین به حدیث نبوی است برگرفته از وبلاگی است که در مسابقه وبلاگهای برگزیده معرفی شده و این مسابقه را یک نهاد انقلابی برگزار کرده است. آیا مسئولان درک نکرده بودند این مطالب خلاف است؟

در پایان دفاعیات 45 دقیقه ای جوانفکر دادگاه نتیجه رسیدگی به پرونده را به هفته آینده موکول کرد و ختم دادگاه اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ 22 مردادماه سال جاری نشریه ای 260 صفحه ای با عنوان خاتون به صورت رایگان همراه با روزنامه ایران منتشر و توزیع شد که به دلیل برخی از ابهامات و توهین‌ها توسط دادستان تهران توقیف و برای مدیرمسئول آن کیفرخواست صادر شد.


خبر تکمیلی
:

"جوانفکر" با رای هیئت منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد

سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات گفت: مدیر مسوول روزنامه ایران درباره نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه خاتون، با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد.

علی اکبر کسائیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نتیجه نهایی رای هیئت منصفه مطبوعات در خصوص دادگاه امروز نشریه خاتون گفت: علی اکبر جوانفکر مدیر مسوول روزنامه ایران درباره نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه خاتون، با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد.

وی افزود: هیئت منصفه مدیر مسوول روزنامه ایران درباره تحقیر و توهین به جنس زن به اتفاق آرا مجرم نشناخت.
 
همچنین هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا مدیر مسوول روزنامه ایران را در دو مورد یاد شده مستحق تخفیف ندانست.
 
به گفته سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات رای هیئت منصفه به قاضی سیامک مدیر خراسانی ریاست دادگاه ارسال شده و قاضی یک هفته فرصت دارد رای نهایی را صادر کند.

منبع: مهر