اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جهش 370 هزار میلیاردی نقدینگی



اخبار,اخباراقتصادی, نقدینگی

حجم نقدینگی در حدود دوسال گذشته 370 هزار میلیارد تومان افزایش دارد؛ روندی که البته ورود اطلاعات مالی برخی بانکها و موسسات در آن بی تاثیر نبوده است.

آخرین آمار بانک مرکزی حاکی از افزایش نقدینگی در شهریورماه امسال تا 872 هزار میلیارد تومان است. این رقم در مقایسه 782 هزار میلیارد با پایان سال گذشته حدود 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

 در عین حال که بررسی تغییرات قبلی نشان می‌دهد که علی رغم ورود بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم در دو سال گذشته، حجم آن نزدیک به 370 هزار میلیارد تومان رشد دارد. این در حالی است که میزان نقدینگی از حدود 500 هزار میلیارد شهریور 1392 به 639 هزار میلیارد در اسفند همان سال و 706 هزار میلیارد در شهریور 1393 افزایش یافته است.

روند رشد نقدینگی که اغلب از نظر کارشناسان مورد انتقاد قرار می گیرد در حالی رخ داده که طبق آخرین اعلام بانک مرکزی بخشی از این رشد مربوط به ورود تعدادی از بانکها و موسسات اعتباری غیر مجاز به نظارت این بانک مربوط می شود.

بر این اساس در سال 1392 آمار شش بانک ایران زمین، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین الملل، کیش، ایران و ونزوئلا، قوامین و همچنین چهار موسسه اعتباری صالحین، پیشگامان آتی، کوثر و عسکریه به آمارهای پولی و بانکی کشور اضافه شده‌اند.

این در حالی است که با اجرایی شدن بسته تسریع اقتصادی و سیستهای اعتباری که بانک مرکزی در سه بخش کارتهای اعتباری، تسهیلات خودور و فروش اقساطی کالاهای داخلی در پیش گرفته است، افزایش حجم نقدینگی در ماههای پیش رو امری بدیهی به نظر می رسد. در عین حال که در اجرای این سیاست و تامین مالی آن بخشی از سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی آزاد خواهد شد. منابعی که گرچه به تدریج در اختیار بانکها قرار می‌گیرد، اما در مجموع حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین ترازنامه منتشره بانک مرکزی از عملکرد بانکها در شهریور ماه نشان می‌دهد که از مجموع 872 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود، حدود 754 هزار میلیارد به شبه پول، 118 هزار میلیارد به پول و 30 هزار میلیارد تومان هم به اسکناس و مسکوک در دست مردم اختصاص داشته است.

اخبار  اقتصادی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
جهش 370 هزار میلیاردی نقدینگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح معاون اقتصادی درخصوص افزایش ٢٩٠‌ هزار ‌میلیاردی نقدینگی



اخبار,اخبار اقتصادی, ٢٩٠‌ هزار ‌میلیاردی نقدینگی

 

توضیح معاون اقتصادی درخصوص افزایش ٢٩٠‌ هزار ‌میلیاردی نقدینگی 
چتری که ٨١‌ هزار ‌میلیارد تومان آب خورد

خبر افزایش ٢٩٠‌ هزار ‌میلیارد تومانی نقدینگی در ٢٢ ماه دولت یازدهم هنوز هم خبرساز است و متولی خبرسازی آن بانک مرکزی است..

ابتدا بانک مرکزی پاسخی برای انتقادات جمشید پژویان آماده کرد و بر خروجی سایت خود قرار داد و حالا پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم در مقام پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان مجلس برآمده است.  او در این گفت‌وگو گسترده‌شدن چتر آماری بانک مرکزی را دلیل افزایش حجم نقدینگی اعلام کرد که ٨١‌ هزار ‌میلیارد تومان آب خورد.

 

در واقع بانک مرکزی که حالا سیبل انتقادات شده، چوب شفاف‌سازی خود را می‌خورد. پیمان قربانی در این‌باره می‌گوید: با افزایش آمار شش بانک و چهار مؤسسه اعتباری رشد نقدینگی بالا رفت که از آن با عنوان «تصنعی» یاد می‌کنند.

آن‌گونه که او خبر می‌دهد این بخش از افزایش پوشش آماری به‌دلیل آنکه نقدینگی آن قبلا در اقتصاد بوده آثار اقتصادی ندارد و نه‌تنها پدیده نامطلوبی به شمار نمی‌رود بلکه ثمره افزایش گستره و پوشش آماری بانک مرکزی بر فعالان بازار پول و احصای بهتر نقدینگی موجود در کشور است. 

 

وی ادامه می‌دهد: اصولا باید توجه داشته باشیم که ماهیت افزایش پوشش آماری فعالان بازار پول این امر را به‌دنبال دارد که یا باید مؤسسات و بانک‌های اضافه‌شده را در صورت و مخرج فرمول رشد قرار دهیم یا هر دو مورد را کسر کنیم تا رشد همگن به دست آوریم، در غیراین‌صورت دچار خطا می‌شویم.

قربانی در واکنش به ذکر این نکته از سوی مصباحی‌مقدم مبنی بر اینکه، علاوه بر لحاظ پوشش آماری شش بانک و چهار مؤسسه اعتباری، افزایش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز در رشد نقدینگی مؤثر بوده است، می‌افزاید: اضافه‌کردن آمارهای چند بانک و مؤسسه اعتباری باعث می‌شود رشد نقدینگی به‌صورت تصنعی بالا برود چون در پایه محاسبه رشد نقدینگی این آمار لحاظ نشده است. از همین‌رو بانک مرکزی اقدام به محاسبه رشد همگن نقدینگی پس از تعدیل رشد بابت افزایش پوشش آماری کرد، برهمین‌اساس رشد همگن ٢٢,٣‌ درصدی اعلام شد.

 این رشد همان رشدی است که قابل‌مقایسه با عملکرد سال‌های قبل و واقعی است.
به گفته قربانی واقعیت این است که در زمینه رشد نقدینگی باید شرایط اقتصاد را از جانب تورم و رکود با هم در نظر بگیریم.

 

به همین خاطر است که سال قبل بانک مرکزی هدف ٢٣ تا ٢٥‌ درصدی را برای رشد نقدینگی مطرح کرد و در راستای این هدف تورم را کاهش داد و افزایش رشد نقدینگی را برای خروج از رکود تورمی به‌طور هم‌زمان دنبال کرد.

 معاون اقتصادی بانک مرکزی در همین ارتباط به کاهش ١٩,١‌ درصدی تورم اشاره و تصریح کرد: در راستای سیاست‌های مذکور تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی برای چهار فصل پیاپی مثبت و رشد همگن نقدینگی نیز معادل ٢٢.٣‌ درصد شد. 

 

قربانی افزایش نقدینگی به‌خاطر مؤسسات غیرمجاز را بحث دقیقی ندانسته است و می‌گوید: مؤسسات غیرمجاز در آمار رشد نقدینگی بانک مرکزی وارد نمی‌شوند که فعالیت آنها باعث افزایش نقدینگی محاسبه شده توسط بانک مرکزی شده باشد. قطعا بانک مرکزی معتقد است مؤسسات غیرمجاز در جامعه نقدینگی خلق و سیاست‌های پولی و اعتباری را مخدوش می‌کنند و ریسک و مخاطره برای سپرده‌گذاران ایجاد می‌کنند، برهمین‌اساس، با این مؤسسات باید برخورد شود.

 اگر تعدادی از این مؤسسات غیرمجاز از بانک مرکزی تبعیت کنند و واجد شرایط دریافت مجوز شوند و زیر چتر پوشش آماری این بانک بیایند قطعا در آینده همین رویه افزایش نقدینگی را خواهیم داشت ولی فعالیت مؤسسات غیرمجاز درحال‌حاضر ربطی به نقدینگی ندارد.

اخار اقتصادی - شرق