اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنتی خطاب به رسایی: توقیف روزنامه‌ها هنر نیست/طبق قانون نشریه 9 دی باید توقیف می‌شد



اخبار,اخبار سیاسی,وزیر ارشاد در مجلس


اخبار سیاسی - جنتی در مجلس: توقیف روزنامه‌ها هنر نیست/طبق قانون روزنامه 9 دی باید توقیف می‌شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که مقاله منتشر شده در روزنامه بهار به هیچ وجه قابل دفاع نیست و مخالف مذهب رسمی کشور است، گفت که وزارت ارشاد اجازه نمی‌دهد که در حوزه مطبوعات به مقدسات دینی توهین شود.

به گزارش ایسنا ، علی جنتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)‌ در پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده تهران گفت: سوال آقای رسایی دارای دو بخش مربوط به تک خوانی خانم‌ها و روزنامه بهار است.

وی افزود: همانطور که در گزارش کمیسیون فرهنگی نیز قید شده است بنده بدوا هیچ اظهارنظر ابتدایی نداشتم. منتهی به دنبال طرح برخی مسائل از طرف بعضی موسیقیدانان که نهایتا منجر به موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی و طرح در جامعه شد، خبرنگاران از من این سوال را پرسیدند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟

وی افزود: بنده نظر برخی از علما را مطرح کردم به طوری که در فتاوای موجود قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی هیچ فرقی ندارد. مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. البته برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کرده و تنها بگویند که تک خوانی اشکالی ندارد. این در حالی است که آنچه مشهور است قید مفسده‌انگیز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای رسایی در سوال خود این موضوع را مطرح کردند که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است که این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل همان لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار بود و برای آن هم اسفتسایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد دیگری هم هست.

جنتی تاکید کرد: در این زمینه مراجع مختلف از حضرت امام تا آیت‌الله اراکی در گذشته و سایر مراجع حاضر نظراتی دارند اما آنچه برای ما مهم است نظر مقام معظم رهبری است و برای ما ملاک می‌باشد. اگر نظراتی هم بیان می‌شود بیشتر به اتکا نظری است که ایشان ابراز کرده‌اند و نه چیز دیگری.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد بخش دیگری از سوال رسایی مربوط به روزنامه بهار گفت: مقاله‌ای در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد که به هیچ وجه این مقاله قابل دفاع نیست چون آنچه در مقاله آمده مخالف مذهب رسمی کشور است.

وی افزود: این موضوع در هیات نظارت مطبوعات مطرح شد. هیاتی که متشکل از وزیر ارشاد، نماینده مجلس، حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم می‌باشد. در آنجا تصمیم بر این گرفته شد که این روزنامه توقیف شود. وظیفه وزارت ارشاد این بود که تخلف را به هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان مرجع تصمیم‌گیری ارجاع دهد که سرانجام نیز تصمیم اشد مجازات یعنی توقیف نیز گرفته شد.

جنتی ادامه داد: در این مورد آقای رسایی دو مورد را مطرح کردند اول این که چرا نظر بنده در جمع اعضای هیات نظارت این بوده که نباید روزنامه بهار توقیف شود؟ دیگر این که به اظهارنظر بنده در جایی دیگر استناد کرده که بنده نسبت به این توقیف اظهار تاسف کردم.

جنتی توضیح داد: طبق توضیح سردبیر روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله چاپ شده صورت نگرفته چون عنوان مقاله غلط‌ انگیز بوده که در مورد ولایت و رهبری امیرالمومنین (ع)‌ بود و فکر می‌کردند مقاله‌ای در آستانه عیدغدیر آمده که باید چاپ شود اما بعد از چاپ متوجه خطایشان شده و بلافاصله مدیرمسوول روزنامه به خطا اذعان داشته و معذرت‌خواهی رسمی کرده است؛ به طوری که فردای آن روز نیز سه مقاله دیگر علیه آن مقاله چاپ شده منتشر شد.

سوال آقای رسایی مربوط به تک خوانی خانم‌ها و روزنامه بهار است... آقای رسایی هر نوع خوانندگی خانم‌ها را مفسده‌انگیز می‌دانند ... اما برای ما مهم نظر مقام معظم رهبری است... مقاله در روزنامه بهار قابل دفاع نیست ... تصمیم اشد مجازات برای آن در نظر گرفته شد ... از بیکار شدن 150 نفر ابراز تاسف کردم ... طبق قانون روزنامه آقای رسایی باید توقیف می‌شد.

وی افزود: بعد از آن نیز مدیر مسوول روزنامه اعلام کرد که حاضر است خودش برای این خطای انجام شده روزنامه را برای مدتی تعطیل کند. پس این موضوع برای برخی اعضای هیات نظارت روشن بود که این کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است. بر این اساس دو نظر در هیات نظارت وجود داشت که در نهایت منجر به توقیف روزنامه بهار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده برای این موضوع اظهار تاسف کردم که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها رفت. چون راه‌های دیگری همچون تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در نهایت توقیف و لغو پروانه وجود دارد. هنر این نیست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقیف کنیم بلکه باید تا آنجایی که می‌توان موارد دیگر را اعمال کرد.

وی گفت: با توجه به این که انتشار این مقاله از روی عمد نبوده و اشتباهی صورت گرفته است به نظر می‌رسید این مورد جزء موارد تخفیف به شمار می‌رفت و نباید اشد مجازات را در نظر گرفته می‌شد.

جنتی ادامه داد: از طرف دیگر طبق آیین‌نامه مجلس آنچه نمایندگان می‌توانند از وزرا سوال کنند در مورد وظایف وزیر و نه اظهارنظرش است. بنده وظیفه‌ام را به درستی انجام داده و موضوع را به هیات نظارت جهت بررسی ارجاع دادم که در نهایت به توقیف نیز منجر شد.

وی گفت: ما باید تلاش کنیم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم که آن‌ها بگویند در ایران دائما روزنامه‌ها توقیف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نیست.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از توضیحات رسایی در مورد سوالش و تاکید بر این موضوع که این سوال را من‌باب دغدغه در مورد اسلام و انقلاب مطرح کرده است، گفت: بنده دغدغه آقای رسایی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی درک می‌کنم اما این احتمال را هم بدهید که کسی که فرزند حوزه علمیه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است آن قدر دغدغه در مسوولیتش داشته باشد که از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کند.

وی افزود: ما تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که طبق وظیفه قانونی که به عهده‌مان گذاشته شده است پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلام باشیم. بنده باز هم تاکید می‌کنم که مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست که بر همین اساس نیز سرانجام به توقیف روزنامه بهار انجامید.

جنتی افزود: اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده است که ممکن بود که حتی به لغو امتیاز روزنامه بهار بینجامد. قطعا ما اجازه نمی‌دهیم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دینی ما توهین شود.

وی گفت: آقای رسایی به این موضوع اشاره کرد که چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. این موضوع بدان دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود حدود 150 نفر بیکار می‌شوند. ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود. یکی از پیشنهادات این بود که مدیرمسوول روزنامه بهار عوض شود که این تنبیهی بزرگ بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به همین نگرش دیروز موضوع تخلفات روزنامه 9 دی در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد؛ روزنامه‌ای که متعلق به آقای رسایی است. در این روزنامه چهار مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسوولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است.

وی افزود: طبق قانون این موارد به توقیف روزنامه باید بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه 9 دی توقیف نشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در مورد تک خوانی خانم‌ها حتی نمی‌توانیم یک مورد را ارائه کنیم که خانمی در جایی تک خوانی کرده است. ما مراقب هستیم و اجازه نمی‌دهیم در این مورد کار خلاف شرع و مفسده انگیزی انجام شود. تلاشمان بر این است که کاملا نظرات مجلس و دغدغه‌های نمایندگان در نظر گرفته شود.

جنتی گفت: آنچه بین نمایندگان پخش شده تصویر خانمی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر نموده اند که گویی در داخل این اتفاق رخ داده است. اگر می‌توانید یک سند ارائه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، علی رغم توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم اغناء رسایی این توضیحات به رای نمایندگان گذاشته شد و آن‌ها نیز با 105 رای موافق، 97 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر، رای به عدم اغناء از توضیحات وزیر را دادند.
اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
9 دی توقیف شد (27 بهمن 93 هفته نامه 9 دی توقیف شد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش رسایی به توقیف «9 دی»


مدیرمسئول هفته‌نامه «9 دی» در واکنش به توقیف این نشریه گفت که "این هفته‌نامه به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می‌کند و با پیگیری موضوع در مدار قانون و دفاع از خود در دادگاه، از تمام ظرفیت خود جهت انتشار مجدد استفاده خواهد کرد".

خبرگزاری ایسنا: مدیرمسئول هفته‌نامه «9 دی» در واکنش به توقیف این نشریه گفت که "این هفته‌نامه به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می‌کند و با پیگیری موضوع در مدار قانون و دفاع از خود در دادگاه، از تمام ظرفیت خود جهت انتشار مجدد استفاده خواهد کرد".

حمید رسایی در یادداشتی که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، آورده است:

«امروز بعد ازظهر نامه‌ای از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خطاب به دادگاه ویِژه روحانیت مبنی بر توقیف هفته‌نامه 9 دی و با رونوشت به اینجانب، برای دفتر هفته‌نامه ارسال شد. مهمترین دلایل توقیف این هفته نامه انتشار یادداشت های در انتقاد از اخراج دانشمندان هسته ای، نقد توافقنامه ژنو، جابجایی های زیاد در دولت با عنوان "مردی که با کلید انبار داس آمد" و از همه مهمتر انتشار عکسی از هاشمی رفسنجانی بود که رییس یکی از مناطق دانشگاه آزاد تا کمر خم شده و در حال بوسیدن دست های رفسنجانی است و او با افتخار دست خود را دراز کرده است... در نامه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره شده است که چون به هفته نامه 9 دی چند تذکر داده شده و این تذکرات تأثیری نداشته است، این نشریه توقیف می گردد.

در این باره چند نکته گفتنی است:

1- خبر توقیف هفته نامه 9 دی و سایت جهان نیوز بیش از یک هفته است که در میان اصحاب رسانه منتشر شده است. در طول این مدت خبرنگاران رسانه های مختلف از مسئولان وزارت ارشاد صحت این خبر را جستجو کردند که آقای ظهوریان در مصاحبه با خبرگزاری فارس آن را تکذیب کرد. این در حالی بود که هفته قبل یک منبع موثق در تماس تلفنی به بنده اعلام کرد که در جلسه گذشته هیأت نظارت بر مطبوعات، 9 دی و سایت جهان نیوز با چهار رأی اعضای دولتی این هیأت در برابر سه رأی مخالف، توقیف شده اند اما قرار است خبر توقیف این دو رسانه یک هفته دیگر و در روزهای پایانی سال منتشر شود تا با توجه به تعطیلی 14 روزه کشور مخالفت ها با این توقیف بازتابی نداشته باشد. بر اساس خبر دریافتی پس از چند روز موضوع توقیف سایت جهان نیوز منتفی اما تصمیم بر توقیف 9 دی قطعی اعلام شد. این "تدبیر" بزدلانه ارشاد در اختفای خبر توقیف یک رسانه مدافع انقلاب، حکایت از "ناامیدی" و ترس مسئولان این وزارتخانه از اقداماتش دارد.

2- روز سه‌شنبه هفته قبل که وزیر ارشاد به همراه معاونینش در کمیسیون اصل90 حاضر شده بود تا در خصوص اعلام نارضایتی مراجع، خبرگان رهبری و امام خامنه ای از سیاست های وزارت ارشاد توضیح دهد، صحت و سقم این خبر را از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد جویا شدم که وی در حضور جمع شدیدا آن را تکذیب کرد و گفت این خبر را خودتان ساخته اید تا تیراژ 9 دی را بالا ببرید! من که می دانستم این جماعت، فقط شعار دولت راستگویان را سر می دهند، خطاب به او گفتم عجله نداریم تا یک هفته دیگر صبر می کنیم و بعد عیار راستگویی این دولت را خواهیم سنجید و امروز با نامه آقای ظهوریان این عیار به دست آمد.

البته باید انصاف داشت چرا که آقای جنتی، وزیر ارشاد پس از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریانات فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد، اعلام کرد: "در یکی از ملاقات ها که با رهبر انقلاب داشتم به ایشان گفتم که نه وزرای قبلی ارشاد توانسته اند تمام انتظارات شما در حوزه فرهنگ را برآورده کنند و نه من می توانم این کار را انجام دهم." و این از باب اقراری که آقای جنتی درباره خودش داشته، نوعی راستگویی اما قابل تأمل است.

3- هفته نامه 9 دی که بر خلاف روزنامه های حامی دولت مانند روزنامه بهار در شب عید غدیر، ولایت و امامت علی (ع) را زیر سئوال نبرده بود؛ مانند روزنامه آسمان، حکم الهی قصاص را غیر انسانی نخوانده بود؛ مانند روزنامه قانون، احکام بانوان را تبعیض جنسیتی ندانسته بود و مانند چشم انداز ایران به عزاداری برای حضرت زهرا (س) توهین نکرده بود، تنها و تنها به دلیل انتقاد از سیاست های دولت حسن روحانی توقیف شد. شیخ حسن روحانی و وزارت ارشاد دولت یازدهم نه تنها با این نشریات توهین کننده برخوردی نکردند بلکه از برخورد دستگاه قضایی با این هتاکان انتقاد شدید کردند.

4- وزارت ارشاد در نامه خود به دادگاه ویژه روحانیت ادعا کرده که تذکرات متعدد به 9 دی فایده ای نداشته است و به همین دلیل، هیأت نظارت بر مطبوعات آن را توقیف کرده است. این در حالی است که بر اساس مستندات موجود و در اختیار 9 دی، هیأت نظارت بر مطبوعات در ماه های گذشته 3 تذکر به هفته نامه 9 دی داده است ولی این هیأت فقط در سال 92 به روزنامه بهار 4 بار، به روزنامه ایران 4 بار و به روزنامه قانون 6 بار تذکر داده است. با این تفاوت که 9 دی هرگز به مقدسات توهین نکرده و تذکرات اخذ شده به دلیل انتقاد از دولت دولت یازدهم بوده است اما این نشریات علاوه بر تذکرات مذکور سابقه اهانت به مقدسات را نیز در پرونده دارند! اکنون باید پرسید با این همه تذکر چرا این رسانه ها (به جز روزنامه بهار) توقیف نشده اند؟

5- هنوز ده روز از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان رهبری مبنی بر نارضایتی ایشان از وضعیت فرهنگی و تذکر به دولت به دلیل سیاست های فرهنگی اش نگذشته که وزارت ارشاد با آرای دولتی خود در هیأت نظارت به توقیف یک رسانه دیگر منتقد دولت اقدام می کند. این اقدام در حالی است که رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان این وزارتخانه و دیگر نهادهای فرهنگی فرمودند: اساس باید حمایت از جریانات فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد. حال چگونه است که وزیر ارشاد که رگ های گردنش به دلیل توقیف رسانه های هتاک به مقدسات بیرون می زند و از توقیف آنها اظهار تأسف می کند و در اقدامی ظاهرسازانه بلافاصله بعد از گلایه های شدیداللحن رهبری در اطاعت از بیانات ایشان بیانیه می دهد، هفته نامه 9 دی را توقیف و برای فرار از فشار اعتراض افکار عمومی، خبر آن را بیش از یک هفته مخفی می کند تا در روزهای آخر سال منتشر کند!

6- رئیس جمهور محترم پس از بیانات و تذکرات شدید رهبر معظم انقلاب، خبرگان و مراجع عظام تقلید در جشنواره مطبوعات گفته است: "چطور برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند. منتقدان و مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه، همراهان دولت هم آزادی و امنیت داشته باشند، نقد کنند بویژه نقد سازنده و این افتخار دولت است."

بسیاری از منتقدین دلسوز دولت همان زمان از این که رئیس جمهور محترم هتاکان به مقدسات را رسانه حامی دولت می داند، اظهار تأسف کردند و البته در پاسخ به این اظهارات روحانی یادآوری کردند که بر خلاف این اظهارات، این منتقدان دولت هستند که از آزادی بیان و نقد دلسوزانه محرومند. توقیف 9 دی بعد از هفته نامه یالثارآت و توقیف دیگر رسانه های منتقد که در راه است، نشان می دهد که اظهارات آقای روحانی تا چه اندازه بر خلاف حقیقت و واقعیات سیاسی جامعه است.

7- هفته نامه 9دی که پیش از این طعم توقیف را به دلیل انتقادات صریحش از جریان انحرافی چشیده،‌ این بار نیز به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می کند و ان شاءالله با پیگیری موضوع در مدار قانون و دفاع از خود در دادگاه، از تمام ظرفیت خود جهت انتشار مجدد استفاده خواهد کرد و با صدای بلند به این دولت اعلام می کند که "تدبیر" شما برای القای ناامیدی در جریانات فرهنگی انقلابی و مؤمنانه هرگز تعبیر نخواهد شد چرا که هفته نامه 9دی را اگر توقیف شدنی باشد، یوم الله 9 دی اما توقیف شدنی نیست.

این جمله رهبر انقلاب که "عده ای در تلاشند تا جریانات مؤمن و انقلابی را منزوی کنند و البته این جریانات منزوی نمی شوند" تکلیف بنده و دست اندرکاران هفته نامه 9 دی و دیگر رسانه های مؤمن و انقلابی را مشخص کرده است؛ تکلیف ما یک چیز است چون کوه در صحنه می مانیم، راسخ و استوار...»