اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنایت تجاوز چگونه رخ می‌دهد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,جنایت تجاوز


 اخبار اجتماعی - جنایت تجاوز چگونه رخ می‌دهد؟

نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى كافى و لازم است.

تجاوز به عُنف (به اجبار و خشونت)، جنایتى ساده و یا حادثه ای اتفاقى نیست، گرچه شمارى از فجایع این چنینى به دست اراذل و اشرار سابقه دار صورت مى پذیرد، ولى درصد كلان آن به واسطه روابطى نزدیك مابین جانى و قربانى، و پله پله در پى روش هاى خُدعه آمیز جانی به وقوع مى پیوندد كه موضوعى پیچیده و غامض محسوب مى گردد. باید توجه کنیم شیوه هاى حل مسایل پیچیده نیز پیچیده است و نیاز به دقت عمل مناسب دارد.

 نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى كافى و لازم است. طبق نظر كارشناسان و آمار وارقام موجود، در مورد دلایل و انگیزه هاى جانیان، مى توان اطلاعاتی تقریبی و مشابه به دست آورد. چگونگى حالات روانى وشرایط قربانیان را نیز مى شود با اختلافاتى جزیى، در مجموعه اى واحد جمع بندى نمود.

 

(نیازهای جنسی جانی- تحریک جانی توسط قربانی – بی بند و باری- شرب خمر- مصرف موادمخدر و نیروزا- عدم پایبندی به مسایل اعتقادی- معضلات عدیده ی خانوادگی- مشکلات روانی و خیلی دلایل دیگر، می توانند باعث و ریشه ی یک تجاوز شوند).

وقوع بسیارى از حوادث، حاصل بى تجربگى و كمى مهارت افراد و یا قربانیان به هنگام پیش آمدن آن هاست. زمستان، برف و یخبندان در جاده هاى كوهستانى موجب سُر خوردن، تصادف و سقوط به پرتگاه مى شود، براى همین راننده با تجربه از سفر در چنین شرایطى خوددارى می كند: یا شب هنگام نمى رود، یا این كه با تجهیزات كامل ایمنى و ضرورى اقدام به سفر مى كند. اگر راننده ى نادانى بدون زنجیر چرخ و بدون داشتن بخارى، آذوقه و پوشاك كافى، در شب زمستان و برف به جاده بزند، احتمال وقوع حادثه برایش زیاد است. اگر چنین چیزى روى دهد، تقصیر را به گردن شانس و بدبیارى و سرنوشت و قضا و قدر انداختن و شانه از زیر بار مسئولیت شخصى خالی نمودن، عملى جاهلانه است.

در مورد خطرات موجود و دركمین براى دختران و زنان جوان نیز مسئله را به همین صورت، می توان بررسى كرد; آشنایى با خطرات بالقوه در سطح جامعه، روابط با افراد غریبه، رفت وآمدهای نسجیده، حضور در محل های بالقوه خطرناک، رفتارهای تحریک کننده ی جنسی و... عمق ارتباطات و میزان و چارچوب و دایره ى آشنایى ها همه و همه و دهها مطلب ریز و درشت دیگر، از مواردى ست كه مى توان در موضوع تعرض جنسى به بحث و نقد كشید. در هر واقعه ای، عوامل متعددى دخیل هستند، از جمله خود قربانى نیز یكى از آن علل محسوب مى گردد.

در تقابل شكارچى و شكار، آن كه هوشیارتر و داناتر باشد، قطعا برترى و پیروزى نصیبش خواهد شد. مسئله اى كه موضوع تجاوز را از انواع دیگر جرایم و ناهنجارى هاى اجتماعى متمایز مى كند، پیچیده بودن مراحل تكوین آن است. در شكل گیرى این جرم فجیع، معمولا خلاف هاى اخلاقى دیگرى از قبیل موادمخدر، الكل و... دخیل مى باشند، یعنی در بسیارى موارد با جمع چند جرم و اتحاد ناهنجارى هاى متعدد، جنایت تجاوز و تعرض وقوع مى یابد. در نتیجه به خاطر این پیچیدگى ها و نداشتن آگاهى و توانایى، قربانیان كمی از چنین فجایعى نجات می یابند.

 

تجاوز، برخلاف دیگر جنایت ها، محدوده ى وقوع بسیار گسترده و متنوعی دارد. نمى توان آن را در چارچوب هاى معینى، جمع بندى كرد. آگاهی، شناخت و هوشیارى حداقل مى تواند در كاستن از میزان آن، مؤثر واقع شود.
اخبار اجتماعی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
بزرگترین جنایت های که به خاطر بازی رایانه ای رخ داد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر جنایت خیابان مدنی در آمریکا رخ می­داد، صدا وسیما بازهم تنها یک دقیقه خبر پخش می کرد!





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مردمسالاری: اگر جنایت خیابان مدنی در آمریکا رخ می­داد، صدا وسیما بازهم تنها یک دقیقه خبر پخش می کرد

- مردمسالاری در سرمقاله خود با عنوان«رویکردهای دوگانه صداو سیما» نوشت:

* هفته گذشته حادثه‌ای در خیابان مدنی تهران رخ داد که به جرات می‌توانم بگویم اگر در آمریکا یا در اروپا رخ داده بود، توسط صداو‌سیمای جمهوری اسلامی ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. طی ماه‌های اخیر چندین بار شاهد سوء قصد و قتل در آمریکا یا اروپا بوده‌ایم که همواره این حوادث به عنوان یکی از خبرهای اصلی مهمترین بخش‌های خبری صداوسیما بازتاب پیدا کرده است.

*جالب اینجاست که خبرنگاران وگزارشگران و گویندگان صداوسیما، بلافاصله به تحلیل این حوادث می‌پردازند و درحالیکه هنوز دلایل بروز آن حوادث هم روشن نیست، مشکلات اقتصادی اخیر مردم در اروپا و آمریکا را عامل بروز این حوادث اعلام می‌کنند. حال، بگذریم از اینکه در شرایط کنونی هم که اروپا و آمریکا شرایط اقتصادی بد کم سابقه‌ای را تجربه می‌کنند، وضعیت تورم و رشد اقتصادی و بیکاری و... در اغلب این کشورها بهتر از وضعیت اقتصادی فعلی مردم در کشور ماست.

* اما همین صداوسیما در قبال حادثه مهمی که منجر به قتل یک نفر و زخمی شدن 11 نفر دیگر در پایتخت کشورمان شده، به یک خبر کوتاه یکی- دو دقیقه‌ای بسنده می‌کند و خبری از ریشه‌یابی این حادثه نیست و فقط بر استفاده قاتل از مواد روانگردان تاکید می‌شود که آن هم اگر اثبات شود، ذره‌ای از مسوولیت صداوسیما در ریشه‌یابی این حادثه کم نمی‌کند.

*آیا بروز حوادث مشابه در غرب، صرفا به دلیل مشکلات معیشتی مردم و بحران اقتصادی دراین کشورهاست و اگر در کشور ما چنین حادثه‌ای رخ دهد، هیچ عامل بیرونی دیگری، از بیکاری گرفته تا مشکلات اقتصادی نمی‌تواند در بروز این حادثه تاثیرگذار باشد؟

صد البته که مشکل اقتصادی نمی‌تواند مجوزی برای قتل یا حمله به مردم باشد اما نکته مدنظر من این است که آیا صدا و سیما همان برخوردی را که در علت‌یابی یک حادثه در غرب می‌کند، در داخل کشور هم در مورد حادثه‌ای مشابه انجام می‌دهد؟ پاسخ، منفی است. نمونه دوم از این برخوردهای دوگانه را در حادثه روز شنبه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور شاهد بودیم؛ حادثه دردناکی که 26 کشته و 18 زخمی برجای گذاشت. دختران دانش‌آموزی در این حادثه جان باختند که می‌توانستند آینده‌سازان این کشور باشند. ده‌ها خانواده عزادار شدند اما برخورد رسانه به اصطلاح ملی با این حادثه چگونه بود؟ در بخش‌های خبری روز شنبه صدا و سیما، این حادثه چقدر بازتاب یافت؟

این خبر با همه اهمیتی که داشت، در برخی از بخش‌های خبری، یا پخش نشد، یا اینکه در زمره کم‌ اهمیت‌ترین خبرها قرار گرفت. چندماه پیش که حادثه مشابهی در اروپا برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان رخ داد، تا چند روز خبر اصلی شبکه‌های تلویزیونی غرب بود. گویی جان انسان‌های غربی برای رسانه‌های غربی، ارزشی به مراتب بیشتر از جان مردمان ایران برای رسانه ملی ایران دارد./خبرآنلاین