اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«جلال» سکه‌ هایش را تقسیم کرد


برگزیدگان هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند.

خبرگزاری ایسنا: برگزیدگان هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند.

این جایزه در سه بخش رمان و داستان بلند، نقد ادبی و مستندنگاری برگزیده داشت، که جایزه اثر برگزیده‌ 110 سکه است. البته دو بخش رمان و مستندنگاری برگزیده مشترک داشتند و به این ترتیب به هر برگزیده 55 سکه تعلق گرفت. اما بخش داستان کوتاه برگزیده نداشت و اثر شایسته تقدیر معرفی شد، که جایزه اثر تقدیری هم 25 سکه است.

در این دوره از جایزه جلال دو نفر از اعضای هیئت علمی و هیئت داوران جایزه جزو برگزیدگان هستند، که البته طبق آیین‌نامه جایزه، منعی برای این موضوع وجود ندارد. هرچند چند روز پیش مهدی قزلی - مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی جایزه جلال - اعلام کرد: در حال اصلاح شیوه‌نامه اجرایی جایزه جلال هستیم تا از دوره بعد دست‌اندرکاران جایزه اجازه شرکت در بخش‌های مختلف را نداشته باشند.

اسامی برگزیدگان جایزه جلال به شرح زیر اعلام شده است:


در بخش رمان و داستان بلند کتاب‌های «آه با شین» محمدکاظم مزینانی و «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی (داور بخش داستان کوتاه) به‌طور مشترک به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند و به هر نویسنده 55 سکه تمام‌بهار آزادی اهدا شد.

نامزدهای بخش رمان و داستان بلند:

«آه با شین» محمدکاظم مزینانی، انتشارات سوره مهر‌

«بی‌ترسی» محمدرضا کاتب، نشر ثالث‌

«روز حلزون» زهرا عبدی، نشر گیسا‌

«سنگ و سایه» محمدرضا صفدری، نشر ققنوس‌

«ملکان عذاب» ابوتراب خسروی، نشر ثالث

داوران: حمیدرضا شاه‌آبادی، بلقیس سلیمانی و قاسمعلی فراست

در بخش نقد ادبی کتاب «گشودن رمان» حسین پاینده (عضو هیئت علمی جایزه) برگزیده شد و 110 سکه به نویسنده آن اهدا شد.

نامزدهای بخش نقد ادبی:

«آینه‌های دور و نزدیک» صابر امامی، موسسه خانه کتاب‌

«شهر و تجربه مدرنیته فارسی» نرگس خالصی مقدم، نشر تیسا‌

«کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی» لیلا صادقی، نشر نقش جهان.

«گشودن رمان» حسین پاینده، نشر مروارید

«نشانه-معناشناسی دیداری» حمیدرضا شعیری، نشر سخن

داوران: محمدرضا سنگری، محسن سلیمانی و حسین بیات

در بخش داستان کوتاه اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد و کتاب «رازهای سانتی‌متری» مردعلی مرادی شایسته تقدیر شناخته شد. به نویسنده این کتاب 25 سکه اهدا شد.

نامزدهای بخش داستان کوتاه:


«در هوای گرگ و میش» اثر محسن عباسی، نشر رخداد نو‌

«دوربرگردان» اثر میثم کیانی، نشر زاوش

«رازهای سانتی‌متری» اثر مردعلی مرادی، نشر روزنه

«سرطان جن» رامبد خانلری، نشر آگه‌

«گرمازدگی» اثر فرشته احمدی، نشر افق‌

داوران: ابوتراب خسروی، مجید قیصری و محمدجواد جزینی

در بخش مستندنگاری‌ دو کتاب «زندان الرشید» محمدمهدی بهداروند (بر اساس خاطرات علی‌اصغر گرجی‌زاده) و «سفر برگذشتنی» محمدرضا توکلی صابری به صورت مشترک برگزیده شدند و به نویسندگا‌ن‌شان هر کدام ۵۵ سکه طلا تعلق گرفت.

نامزدهای بخش مستندنگاری:

«1970 روز در شماره شش ژان بارت» حجت‌الله ایوبی، نشر ثالث‌

«پنجره‌های تشنه» مهدی قزلی (دبیر اجرایی جایزه)، انتشارات سوره مهر‌ (انصراف داده است)

«زندان الرشید» محمدمهدی بهداروند،‌ انتشارات سوره مهر

«سفر برگذشتنی» محمدرضا توکلی صابری از نشر قطره‌

«شرح بی نهایت» آزرم لاری شرقی و فرهاد فخرالدینی، نشر قطره

داوران: جواد محقق، حبیبه جعفریان و نصرت‌الله محمودزاده

دیگر دست‌اندرکاران هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به این شرح‌اند:

هیات علمی: حسین پاینده، محمدضا جوادی یگانه، محمد حنیف، محمدرضا زائری، بلقیس سلیمانی، احمد دهقان، محسن کاظمی و صادق کرمیار

دبیر هیئت علمی: محمدعلی مهدوی راد

دبیر اجرایی: مهدی قزلی


ویدیو مرتبط :
سکه های غیر بانکی معضل جدی بازار سکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۱۰ سکه جلال آل احمد باز هم به هیچ نویسنده ای نرسید!



۱۱۰ سکه جلال آل احمد باز هم به هیچ نویسنده ای نرسید!

 

سومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در حالی دو روز دیگر نتایج خود را اعلام خواهد کرد که این بار هم مانند دو دوره قبل بخش "داستان" از جوایز این دوره نصیبی ندارد و هیچ نویسنده ای شایسته دریافت ۱۱۰ سکه بهار آزادی تشخیص داده نشده است.

 

امسال هیئت داوران سومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در شاخه داستان، هیچ اثری را - نه در بخش داستان بلند (رمان) و نه در بخش مجموعه داستان - حائز عنوان برگزیده تشخیص نداده و تنها یک اثر را شایسته تقدیر دانسته اند.

بنا بر این دور تسلسل فقدان اثر داستانی برگزیده در این جایزه همچنان ادامه دارد؛ در نخستین دوره جایزه جلال هم که سال ۸۷ برگزار شد، هیچ اثری (از جمله داستانی) در هیچ یک از گروه های داوری به عنوان برگزیده، معرفی نشد و در شاخه داستان فقط از آثاری تقدیر شد. در دوره دوم هم با اینکه ۴ اثر در رشته های دیگر حائز رتبه برگزیده شدند، ادبیات سهمی از این جوایز نداشت.

آثار راهیافته به مرحله پایانی این جایزه عبارت بودند از: تالار پذیرایی پایتخت (محمد علی گودینی)، آفتاب پرست نازنین (محمدرضا کاتب)، نقره دختر دریای کابل (حمیرا قادری)، روز گراز و مرد تشویش همیشه (هر دو از زنده یاد محمد ایوبی)، مامور (علی موذنی)، به هادس خوش آمدید (بلقیس سلیمانی)، نامیرا (صادق کامیار)، شمایل تاریک کاخ ها (حسین سناپور)، حوریه (مرتضی فخری)، دعوت به ماوراء (تورج زاهدی)، کتاب ویران (ابوتراب خسروی) و نوشیدن مه در باغ نارنج (مرتضی کربلایی لو).

این در حالی است که شنیده های خبرنگار مهر حاکی از آن است که در برخی شاخه های دیگر جایزه جلال (نقد ادبی و تاریخ و مستندنگاری) آثاری به عنوان برگزیده دست یافته اند که پدیدآورندگان آنها در روز برگزاری مراسم ۱۱۰ سکه خود را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

آثار راهیافته به حوزه تاریخ و مستندنگاری هم عبارتند از: سیاست و فرهنگ روزگار صفوی جلد (رسول جعفریان)، بریتانیا و خلیج فارس (شبنم برزگر)، هنر در گرماگرم انقلاب (مجید جعفری لاهیجانی)، فرهنگ و تمدن (چنگیز پهلوان) و بحران آگاهی و تکوین روشنفکری در ایران (حسین آبادیان).

آثار راهیافته به حوزه نقد ادبی هم این آثار هستند: از معنا تا صورت (مهدی محبتی)، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی (سیدمهدی زرقانی) و نقد ادبی (علی تسلیمی).

امسال تا این لحظه دعوت ویژه ای از شخصیت های کشوری صورت نگرفته است. این در حالی است که نفرات برتر دومین دوره جایزه جلال، سال گذشته جوایزشان را از دست رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کردند.

قرار است در مراسم اختتامیه سومین دوره این جایزه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی او و محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی کنند.

جایزه جلال هر سال در سالروز تولد این نویسنده (۲ آذر) برگزار می شد اما امسال با یک روز تاخیر و از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز چهارشنبه هفته جاری (۳ آذر) در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

جایزه ملی جلال آل احمد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و اعضای علمی سومین دوره آن که توسط وزیر ارشاد منصوب می شوند، عبارتند از: محمدرضا سرشار، یحیی طالبیان، عباس سلیمی نمین، رسول جعفریان، عباسعلی وفایی، مجتبی رحماندوست، امیرحسین فردی، محمدعلی کاظم بیگی و راضیه تجار.

این جایزه به برگزیدگان خود در هر بخش ۱۱۰ و به نفرات شایسته تقدیر هم ۲۵ سکه بهار آزادی اهدا می کند و به همین خاطر گرانترین جایزه ادبی تاریخ ایران محسوب می شود. دبیر این جایزه مجید حمیدزاده است.../مهر