اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات سوءاستفاده از کارت‌های سوخت



جزییات سوءاستفاده از کارت‌های سوخت,سامانه هوشمند سوخت,کارت سوخت

جزییات سوءاستفاده از کارت‌های سوخت

یک مقام مسئول در صنعت نفت وجود ایراد در سامانه هوشمند سوخت را رد کرد و در خصوص بازیابی و سوءاستفاده میلیاردی ۱۳ جایگاه از کارت‌های باطل‌شده سهمیه‌بندی گفت: اگر ایراد از سامانه بوده چرا این گروه از جایگاه‌های خاص مبالغ اضافی واردشده به حسابشان را برنگردانده‌اند؟

یک مقام مسئول در صنعت نفت در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به جزئیات بیشتری از این پرونده اظهار داشت: با توجه به اقدام مراجع قضایی در خصوص پرونده سوء استفاده میلیاردی چند جایگاه در تهران، پاسخگویی به بعضی اظهارات غیر شفاف بهتر است توسط قوه قضاییه صورت پذیرد.

 

وی افزود: افراد مدعی قطعا باید مستندات مربوط به ادعای خود درباره اشکالات سامانه هوشمند سوخت را به دادگاه ارائه کنند.

این مقام مسئول با اظهار شگفتی از این که اگر سامانه ایراد دارد چرا این اشکال فقط در چند جایگاه منتسب به یک گروه خاص ظاهر شده است، اضافه کرد: اگر ایراد از سامانه هوشمند سوخت بوده است چرا وقتی میلیاردها تومان نقدینگی اضافی دریافت می‌کردند هیچ عکس العملی نشان نداده اند؟

 

وی تصریح کرد: ضمن ضرورت ارج نهادن به زحمات شبانه روزی جایگاهداران خدوم و لزوم برخورد با معدود متخلفین، نکته مهم این است که این روش سواستفاده در حال توسعه در میان برخی جایگاه‌های کشور بود که فعلا با برخی اقدامات فنی و انضباطی از گسترش آن جلوگیری شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: پرونده 13 جایگاه متخلف در کمیته رسیدگی به تخلفات توزیع فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مورد رسیدگی قرار گرفته و در مرحله اول همه 13 جایگاه مورد بررسی متخلف ارزیابی شده اند که فعلا پرونده 3 جایگاه که مدیر مشترک داشته از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دادگاه ارسال شده است.

 

به گزارش فارس، با انتشار خبر سوءاستفاده میلیاردی 13 جایگاه‌ سوخت از کارت‌های سوخته بنزین در خبرگزاری فارس، بیژن حاج‌محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین به این خبر واکنش نشان داد و اظهار داشت: نزدیک 50 درصد از جایگاه‌های سوخت در سرتاسر ایران جریمه شده‌اند،نه فقط جایگاه بنده و اصلا جرایم به استفاده از کارت‌های سوخته بنزین ارتباطی نداشته است.

 

وی مشکل ایجاد شده را ناشی از نارسایی و مشکل در سامانه هوشمند سوخت دانست.

به گزارش فارس، دیروز یک مقام آگاه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از کشف یک شبکه سوءاستفاده از کارت‌های سوخت خبر داد و گفت: این شبکه کارت‌های سوخت باطل شده را از طریق یک عملیات پیچیده فنی بازیابی کرده و با همدستی تعدادی از جایگاه‌های سوخت تهران به صورت غیر مجاز سوخت را از شبکه توزیع سوخت خارج می‌کردند.

 

عباس کاظم‌پور مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان تهران نیز در گفت‌وگو با فارس گفته بود: بازیابی کارتهای باطل شده از عهده همه خارج است و تنها عده ای معدود توان این کار را دارند./فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
جزییات معافیت بخشودگی سنی سربازی و نحوه دریافت کارت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات روش های دلالی بنزین/ کارت سوخت خودروهای عمومی از ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان



جزییات روش های دلالی بنزین/ کارت سوخت خودروهای عمومی از ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان

 این روزها خرید و فروش کارت سوخت خودروهای عمومی در جایگاه های بنزین آنچنان رونق یافته که می توانید یک کارت را با شارژ ماهانه 300 لیتر فقط 300 هزار تومان بخرید .

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تا پیش از این اگر به برخی جایگاه های بنزین مراجعه می کردید دلالان حاضر در جایگاه ، پنهانی به شما نزدیک می شدند ، تقاضا می کردند از کارت سوخت آنها بنزین بزنید و به جای بنزینی لیتری 700 تومان لیتری 600 تا 650 تومان با شما حساب می کردند. بعد از گذشت دو سال از اجرای این روش برای فروش غیرقانونی بنزین در بعضی جایگاه ها روشی جدیدتر باب شد. اینبار دیگر دلال ها نگران حضور بازرس های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نبودند و با وارد مذاکره شدن با دارندگان کارت سوخت خودروهای عمومی چون تاکسی داران، در روزهای پایانی ماه کارتهای آنها را در دست خود نگاه می داشتند و اگر متقاضی خرید بنزین آزاد مراجعه می کرد به جای استفاده از کارت بنزین آزاد جایگاه از کارت افراد مذکور استفاده می کردند و از خریدار 700 تومان دریافت می کردند در حالیکه در ازای هر لیتر 100 تا 150 تومان سود از دارنده کارت سوخت خودروی عمومی دریافت می کردند.

این روش ها تا سال گذشته ادامه داشت. یعنی پس از گذشت حدود 4 سال از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، فروش بنزین در دبه مقابل جایگاه ها باب شد. در فاصله چند متری برخی از جایگاه ها یک خودرو دبه های مختلف بنزین را کنار هم می گذاشت و با تفاوت 50 تا 100 تومان نسبت به بنزین آزاد آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می داد. وقتی که پیگیری کردیم که چرا چنین کار غیرقانونی توسط مسوولان جمع نمی شود شنیدیم که منع قانونی وجود ندارد و هر از گاهی نیروی انتظامی بساط اینها را جمع می کند و چون هیچ راهکار قانونی برای مقابله با این دست فروش های بنزین وجود ندارد با یک تعهد بیرون می آیند و باز هم از نو شروع می کنند.

این روش هم به روش های گذشته اضافه شد تا اینکه چندی پیش پس از گذشت 5 سال و 5 ماه از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در کشور، به جایگاهی مراجعه کردیم که یکی از کارگرهای آن مشغول خرید و فروش کارتهای سوخت خودروهای عمومی بود.

وقتی از قیمت می پرسیم می گوید از 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه خرید این کارتهاست که البته افزایش قیمت بستگی دارد که کارت سوختی را خریداری کنید که 300 لیتر بنزین داشته باشد یا 750 لیتر.

البته این هم روشی است چراکه زحمت بسیاری از کسانی که در تلاش بودند تا با خرید یک وانت بار و پارک آن در پارکینگ از کارت سوخت آن استفاده کنند را کم کرده است و به جای صرف میلیون ها تومان پول برای خرید این خودروها به راحتی کارت سوخت آنها را به قیمتی ارزان تر می توان تهیه کرد.

به نظر می رسد سهمیه بندی بنزین که روزی برای مدیریت مصرف سوخت پایه گذاری شد این روزها به یک فرصت برای سرمایه گذاران بدل شده است. چراکه کسانی که پول دارند به راحتی می توانند با صرف هزینه ای اندک سهمیه دولتی خود را افزایش دهند.

زمانیکه قراربود طرح سهمیه بندی بنزین اجرایی شود علاوه بر تاکید مسوولان بر صرفه جویی مصرف از این طریق و با اشاره بر واردات میلیاردی بنزین ، این گلایه مطرح بود که چرا منابع مالی کشور باید صرف واردات فراورده ای شود که تنها یک قشر خاصی در جامعه از آن استفاده می کنند. بنابراین قراربود به جای اختصاص این یارانه میلیاردی به بخش واردات بنزین این مبلغ به دست قشر کم درآمد جامعه برسد. اما امروز بعد از گذشت بیش از 5 سال از اجرای این طرح تنها فایده آن را می توان در ایجاد بازار دلالی و اشتغال کاذب جستجو کرد. اگرچه نباید از حق گذشت که با اجرای این طرح در مصرف این فراورده صرفه جویی هم شد اما اگر مبلغ اختصاص به اجرای این طرح را به فرهنگ سازی مصرف اختصاص می دادیم شاید می توانستیم برای همیشه این مشکل را حل کنیم. اما امروز خبر می رسد که کارت های سوخت قراراست تغییر کنند و از مدل جدید آن رونمایی می شود. درحالیکه قراربود این طرح پس از مدتی جمع آوری و فرهنگ سازی جایگزین ان شود.

به هرحال روزبه روز به طرح های جذاب دلال ها برای فروش بنزین زیر 700 تومان افزوده می شود و تنها مشتریان آنها همان سرمایه دارانی هستند که قرار بود تمام یارانه کشور به جیب شان نرود.

دراین زمینه قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید دارد: متاسفانه فروش سهمیه سوخت توسط خودروهای عمومی چون تاکسیدارها و وانت بارها به شدت افزایش یافته است.وقتی از سجادی، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می پرسیم که راهکار شما برای مقابله با این دلال ها و کارگرهای متخلف چیست؟ می گوید: اگر دست این تاکسیدارها و حتی دارندگان کارتهای آژانس که سوخت های خود را می فروشند رو شود قطعا تاکسیرانی با آنها برخورد می کند و حتی ما سهمیه آژانس ها را قطع می کنیم.

وقتی از ناصر رئیسی فر رئیس کانون جایگاه داران سوخت می پرسیم که چرا روز به روز این روش ها رواج می یابد به تیر 86 زمانیکه بنزین سهمیه بندی شد اشاره می کند و مخالفت های پی درپی جایگاه داران با این سیاست.

به گفته وی ، این سیاست از ابتدا اشتباه بوده چراکه بازار دلالی را رواج داده است. وی خرید وفروش کارت سوخت در جایگاه ها را تایید می کند اما درعین حال متذکر می شود که کاری از دست ما بر نمی آید اما اگر مشاهده کنیم قطعا برخورد خواهیم کرد.

بیژن حاج محمدرضا دبیر انجمن جایگاه داران سوخت هم حرف های رئیس کانون جایگاه داران را تایید می کند و متذکر می شود از روز بیست و چهارم هر ماه این بازار دلالی به اوج خود می رسد. چراکه تاکسیداران و دیگر دارندگان خودروهای عمومی به دلیل آنکه سهمیه آنها در پایان ماه سوخت می شود برای فروش بنزین خود به جایگاه ها مراجعه می کنند.دراین بین جای خالی اتخاذ سیاستی در راستای برچیدن بازار داغ دلالی بنزین کاملا محسوس است البته این جای خالی نزدیک به 6 سال است که احساس می شود اما مسوولان ظاهرا راهکاری برای مهار آن پیدا نکرده اند./خبرآنلاین