اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات نرخ تورم 25.9 درصدی به روایت مرکز آمار ایران



جزئیات نرخ تورم 25.9 درصدی به روایت مرکز آمار ایران

جزئیات نرخ تورم 25.9 درصدی - در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال- به روایت مرکز آمار ایران منتشر شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، در گزارش مرکز آمار ایران درباره شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در تیرماه 1391 آمده است: شاخص کل(بر مبنای 100=1381) در تیرماه سال 1391 عدد 462.5 را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل 3.6 درصد افزایش داشته است.

سهم گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" از این افزایش ماهانه 56.6 درصد و سهم گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" 43.4 درصد می‌باشد. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 26.2 درصد می‌باشد. درصد مقایسه با این رقم در خردادماه 1391 (26 درصد) کاهش یافته است.

در این گزارش می خوانیم: شاخص گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات"‌ در این ماه به رقم 637.8 رسید که نسبت به ماه قبل 5.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی "خوراکی‌ها" در ماه مورد بررسی به عدد 672.3 رسید که نسبت به ماه قبل 5.9 درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی "خوراکی‌ها" نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.8 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 35.4 درصد است.

 

نرخ تورم در تیرماه 91 به روایت مرکز آمار ایران

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش ماهانه مربوط است به گروه "نان و غلات" با 10.2 درصد، گروه "شیر، پنیر و تخم مرغ" با 8 درصد ، گروه "میوه و خشکبار" با 7.5 درصد و گروه "گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها" با 6.5 درصد. شاخص گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 43.6 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به تیرماه 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل 34 درصد است.

در گزارش مرکز آمار ایران تصریح شده است: شاخص گروه عمده "کالاهای غیرخوراکی و خدمات"‌ در تیرماه 91 به رقم 398.5 رسید که 2.5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین سهم از ای نافازش به ترتیب مربوط است به گروه "مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها" با 47.7 درصد، گروه "بهداشت و درمان" با 14.5 درصد و گروه "کالاها و خدمات متفرقه" با 14.3 درصد.

میزان افزایش شاخص گروه عمده "کالاهای غیرخوراک و خدمات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.9 درصد بوده است و نرخ تورم 12 ماه منتهی به تیرماه سال 1391 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 22 درصد است.

این در حالی است که بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه را 22.4 درصد اعلام کرده بود./مهر

 


ویدیو مرتبط :
مرکز آمار ایران نرخ تورم روستایی را اعلام کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت متفاوت مرکز آمار از نرخ تورم دی ماه



اخبار,اخباراقتصادی,نرخ تورم

 

درحالی بانک مرکزی تورم اولین ماه زمستان ۹۳ را ۱۶.۳ درصد اعلام کرده که محاسبات مرکز آمار حکایت از ثبت تورم ۱۵.۸ درصدی در این ماه دارد.

به گزارش تسنیم، درحالی که حاصل محاسبات آماری مرکز آمار در حوزه تورم شهری و روستایی در سایت رسمی این مرکز قرار نگرفته است سخنگوی دولت اعلام کرد: نرخ تورم در دی ماه به 15.8 درصد رسید که نسبت به آذرماه( 16.8) درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفته است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه هم در دی ماه (نسبت به دی پارسال) 14.4 درصد براورد  شده است که این میزان برای اذر93 (نسبت به اذر پارسال) 14،9 درصد بود. نوبخت ، نرخ تورم در طول دی را 8 دهم درصد اعلام کرد که نسبت به 2 درصد اذر ماه کاهش نشان می دهد.

این آمار در حالی از محاسبات مرکز آمار بیرون آمده است که بانک مرکزی روز قبل نرخ تورم اولین ماه زمستان 93 را 16.3 درصد اعلام کرده بود. بانک مرکزی همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه را 15.7 درصد اعلام کرده است.

گفتنی است عادل آذر رئیس مرکز آمار در خصوص اختلاف ارقام در تورم بانک مرکزی و مرکز آمار گفته است: اکنون اختلافات مبنایی حل شده و در ارقام کمتر از یک درصد اختلاف آماری وجود دارد.


  اخباراقتصادی  - تسنیم