اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات رویارویی نمایندگان ایران و آمریكا...



 

 

جزئیات رویارویی نمایندگان ایران و آمریكا در اجلاس صندوق بین‌الملل پول

 

 

جزئیات رویارویی نمایندگان ایران و آمریكا

 

 

اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول در حالی در هفته‌های گذشته برگزار شد كه رسانه‌های داخلی چندان به موضوع اختلاف میان هیات ایرانی و آمریكایی در این اجلاس نپرداختند. این درحالی است كه رسانه‌های خارجی از اعتراض ایران به بیانیه قرائت شده از سوی رئیس آمریكایی بانك جهانی خبر داده بودند.

 


به گزارش ایلنا، محمود بهمنی رئیس كل بانك مركزی ایران و شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد از طرف دولت به این اجلاس رفته بودند و عبدالرضا ترابی و هادی قوامی اعضای كمیسیون‌های اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس نیز آنها را همراهی می‌كردند.

 


ترابی نماینده گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ملیت آمریكایی رئیس بانك جهانی و تابعیت اروپایی رئیس صندوق بین‌المللی پول یادآور شد: در اثر حضور چنین مدیریت‌هایی در راس بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول كه اكثریت سهام این دو نهاد را به این كشورها اختصاص داده است‏، زورگویی‌های از سوی آنها به دیگر كشورها اعمال می‌شود.

 


وی با اشاره به عضویت ۱۸۵ كشور در صندوق بین‌المللی پول از سهم نسبتا خوب ایران در بانك جهانی و این صندوق سخن گفت و افزود: با این وجود، همواره اتهاماتی از سوی روسای آمریكایی و اروپایی این دو نهاد به ایران وارد می‌شود كه می‌كوشند چهره اقتصادی ایران را مخدوش كنند.

 


عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، بیانیه پایانی رئیس بانك جهانی در اجلاس اخیر صندوق بین‌المللی پول را نمونه‌ای از این امر دانست و افزود: آنها در این بیانیه ایران را متهم به پولشویی كردند. در حالی كه ما پیش از برگزاری این اجلاس مصوبه دولت ایران مبنی بر تاكید بر مبارزه با پولشویی را به صندوق بین‌المللی پول ارائه داده بودیم.

 


ترابی با اشاره به اینكه قرائت این بیانیه از سوی رئیس بانك جهانی منجر به اعتراض هیات ایرانی شد، ادامه داد: از آنجایی كه تریبون در اختیار ما قرار نمی‌گرفت، ناگزیر به صدور و انتشار بیانیه‌ای در میان حاضرین در این نشست شدیم. اما متاسفانه این بیانیه از تریبون صندوق بین‌المللی پول قرائت نشد.

 


عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینكه آیا بیانیه منتشره از سوی هیات ایرانی اثر گذار بود یا نه ؟،‌ اظهار داشت: این بیانیه نه تنها در میان نمایندگان كشورهای دیگراثرگذار بود، بلكه سبب اتحاد بیشتر این كشورها علیه مسوولان آمریكایی و اروپایی صندوق بین‌المللی پول و بانك جهانی شد تا در مقابل زورگویی‌های آنان ایستادگی بیشتری نشان دهند.

 


وی افزود: از آنجا كه رئیس بانك جهانی با تشریفات خاصی وارد سالن می‌شد، هیات ایرانی نتوانست حضورا مراتب اعتراض خود را بیان كند.

 


این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی كه یادآور می‌شد سال گذشته در حاشیه این اجلاس هیات آمریكایی درخواست مذاكره با هیات ایرانی را ارائه داده بودند و جویای این بود كه آیا در سال‌جاری نیز چنین درخواستی ارائه شده است یا نه؟، گفت: امسال هیچ درخواستی برای ملاقات میان هیات آمریكایی با هیات ایرانی مطرح نشد.

 


ترابی با تاكید بر اینكه هیات‌های ایرانی و آمریكایی در دو قسمت مجزا در سالن اجلاس بین‌المللی پول جای گرفته بودند، متذكر شد كه هیچ رویارویی میان این دو هیات انجام نشد و حتی در سالن‌های انتظار هم هیات‌های ایرانی و آمریكایی با یكدیگر روبه‌رو نشدند. این در حالی است كه هیات ایرانی با هیات‌های مختلفی از كشورهای مالزی، اندونزی، پاكستان و افغانستان و برخی كشورهای آفریقایی ملاقات و مذاكره داشت.... / گزارش : خبرگزارى ايلنا

 

 


ویدیو مرتبط :
رویارویی ایران با آمریكا بدون متحدانش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا : ایران اولویت شماره 1 و 2و 3 ماست



 

 

 

رییس كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا : ایران اولویت شماره 1 و 2و 3 ماست

 

رییس آتی كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا اعلام كرد كه مساله ایران و برنامه هسته ای این كشور اولویت شماره اول ، دوم و سوم كمیته روابط خارجی این مجلس خواهد بود .

به گزارش عصر ایران خانم  " النا رز لتیلن " نماینده جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریكا در سخنانی در جمع نمایندگان آتی این كمیته كه از ماه ‍ژانویه ( 11 دی1389) كار خود را آغاز خواهند كرد ،  با اشاره به این موضوع به طور صریح از آنچه كه كم كاری دولت اوباما در تحریم ایران خواند ، انتقاد كرد.

وی با اشاره به این موضوع كه كمیته روابط خارجی تحت رهبری او فشارها را به دولت اوباما برای تحریم شركت ها و كشورهایی كه با ایران همكاری های اقتصادی دارند ، افزایش خواهد داد ، تاكید كرد :‌ "‌ چرا بانك ها ، كمپانی ها و كشورهای بیشتری را به خاطر همكاری با ایران تحریم نمی كنید ؟"

رز لتیلن با اشاره به نگرانی خود از همكاری های نظامی و تسلیحاتی بین ایران با  كشورهایی چون روسیه و ونزوئلا ، افزود : ‌" روابط ایران و ونزوئلا در حال گسترش است ... گسترش حوزه نفوذ ایران به منطقه آمریكای لاتین یكی از مسایل مورد توجه كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهد بود .

خانم رز لتیلن با اشاره به اینكه سیاست كنونی دولت ایالات متحده در قبال ایران نمی تواند ادامه داشته باشد و باید به زودی اقدامات جدی تری در برخورد با برنامه هسته ای این كشورمورد لحاظ قرار داده شود ، افزود :‌ " نباید زمان پر ارزش را ( در برخورد با ایران) تلف كرد و هم اكنون زمان اقدام فرا رسیده است ".

وی همچنین نسبت به فروش سامانه های نظامی از سوی روسیه به كشورهایی چون ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی كرد ...../تحلیل:عصرایران