اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تازه از طرح کاهش قیمت بنزین



اخبار,اخبارقتصادی,قیمت بنزین

بر اساس فرمولی که تعریف شده است قیمت فروش بنزین در جایگاه‌های مرزی به صورت شناور تعیین می‌شود.

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات طرح کاهش قیمت بنزین در جایگاه‌های مرزی، اعلام کرد: شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تاکنون هیچگونه سناریویی برای افزایش قیمت بنزین برای سال ۹۴ ارائه نکرده است.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین تصمیم گیری‌ها برای تعیین قیمت بنزین در سال ۱۳۹۴، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکنون هیچ گونه سناریو و گزینه ای برای تغییر قیمت بنزین به دولت ارائه نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه تعیین قیمت بنزین توسط دولت انجام می شود و برای اجرا به شرکت پالایش و پخش نفتی و وزارت نفت ابلاغ خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه ابلاغی برای افزایش مجدد قیمت بنزین به این مجموعه نفتی انجام نگرفته است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم هفته گذشته در گفتگو با مهر، هر گونه برنامه ریزی به منظور افزایش قیمت بنزین در سال آینده را رد کرده بود.

کاظمی معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر نحوه قیمت گذاری فروش بنزین در جایگاه‌های مرزی، اظهار داشت: بر اساس فرمولی که تعریف شده است قیمت فروش بنزین در جایگاه‌های مرزی به صورت شناور تعیین می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطابق با این فرمول قیمت بنزین منهای ۵ درصد هر قیمتی که در طرف مقابل مرز به فروش می رسد تعیین می شود، تاکید کرد: از این رو در صورت کاهش قیمت بنزین در کشورهای همسایه مطابق با آن قیمت بنزین در مبادی مرزی هم کاهش می یابد.

در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از احتمال کاهش قیمت بنزین در مناطق مرزی خبر داده و اعلام کرده است: به تبع کاهش قیمت جهانی نفت احتمال کاهش قیمت بنزین در مناطق مرزی وجود دارد.

بر اساس این فرمول قیمت گذاری قیمت بنزین برای خودروهایی که از مرز خارج می‌شوند ۳۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر است که با وجود کاهش قیمت جهانی بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی تاکنون تغییری در این قیمت حاصل نشده است.

به گزارش مهر، با کاهش قیمت هر بشکه نفت به کانال ۴۰ دلار، قیمت هر بشکه بنزین سوپر با اکتان بین ۹۲ تا ۹۵ هم در دو بازار فوب خلیج فارس و سنگاپور با کاهش شدید قیمت روبرو شده‌اند. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسات معتبر بین‌المللی، هم اکنون قیمت هر بشکه بنزین سوپر با اکتان ۹۲ در بازار فوب خلیج فارس به محدوده ۶۰ تا ۶۲ دلار کاهش یافته است. (هر بشکه بنزین معادل ۱۵۹ لیتر ظرفیت دارد).

به عبارت دیگر، با احتساب قیمت دلار بانکی در بازار ایران (۲۶۵۰ تومان) بهای هر لیتر بنزین سوپر با اکتان بالای وارداتی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان (حدود ۳۷ تا ۴۰ سنت) تخمین زده می‌شود.

این در حالی است که هم اکنون بخش عمده ای از بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کشور با اکتان ۸۷ توزیع می‌شود که با توجه به شکاف قیمتی بین بنزین سوپر و بنزین با اکتان ۸۷ در بازار جهانی، هم اکنون بهای هر لیتر بنزین اکتان پایین ۹۰ حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان تخمین زده می‌شود.

   اخبار اقتصادی  -  مهر


ویدیو مرتبط :
طرح افزایش قیمت بنزین و شوک اقتصادی کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات ۳ سناریوی افزایش قیمت گاز/ بنزین مبنای افزایش قیمت CNG



 

 

 

بنزین

 

 

جزئیات سه سناریوی پیشنهادی وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور اعلام شد.

 براساس قانون هدفمندی یارانه ها باید قیمت گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در یک دوره پنج ساله آزاد شده و در نهایت بهای این حامل انرژی حداقل به ۷۵ درصد متوسط قیمت گاز صادراتی پس از کسر هزینه های انتقال، مالیات و عوارض افزایش یابد.

این در حالی است که با اجرای طرح افزایش جرایم مشترکان پر مصرف گاز طبیعی از ۱۵ مرداد ماه سالجاری، فاز اول هدفمند سازی یارانه های گاز در کشور آغاز شده است.

با ثابت ماندن جرایم دهک های اول تا هفتم مصرف کننده گاز در بخش خانگی و تجاری و با اجرای این طرح جرایم دهک هشتم تا ۲ برابر، دهک نهم تا ۲.۲۵ برابر و دهک دهم تا دو و نیم برابر افزایش یافته است.

اما اخیرا پیشنهاد جدیدی برای افزایش قیمت گاز طبیعی و سی.ان.جی در کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت مطرح شده است که پیش بینی می شود یکی از سه سناریوهای پیشنهادی برای اجرا تصویب و ابلاغ شود.

در حال حاضر ۱۱ تعرفه برای سه دسته از مشترکان اصلی شامل خانگی، عمومی و صنعتی در سطح شرکت ملی گاز ایران وجود دارد که در سالجاری تعرفه تمامی مشترکان گاز کشور به استثنای مراکز دولتی ثابت باقی مانده است.

● جزئیات سه سناریوی جدید افزایش قیمت گاز

هم اکنون بر اساس سه سناریوی ارائه شده به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، نحوه افزایش قیمت گاز تمامی مشترکان خانگی، تجاری و صنایع در قالب یک برنامه پنج ساله بررسی می شود.

در سناریوی اول افزایش قیمت به صورت یک منحنی یکنواخت مطرح شده است به طوری که باید قیمت گاز مشترکان خانگی از ۱۳۰ ریال فعلی با افزایشی به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد در مدت ۵ سال کاملا آزاد شود.

سناریوی دوم افزایش قیمت گاز مشترکان به گونه ای طراحی شده است که بهای این حامل انرژی در سال اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با شتاب افزایش یابد و در سالهای پایانی منحنی افزایش قیمت با شیب کمتری دنبال شود.

در صورت اجرای این سناریو، قیمت گاز طبیعی در سالهای اول و دوم به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد و در سالهای پایانی تا ۱۵ درصد به صورت تدریجی افزایش می یابد.

اما در سناریوی سوم پیشنهاد افزایش همزمان و متناسب قیمت تمامی حاملهای انرژی همچون برق، گاز، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است.

● قیمت تمام شده تولید گاز در ایران مشخص نیست

در حال حاضر نه تنها هیچ گونه فرمول قیمتی برای افزایش قیمت گاز طبیعی نهایی نشده ، بلکه زمان بندی افزایش قیمتها نیز در سطح دولت تا کنون مشخص نشده است.

بر اساس جدیدترین گمانه زنی ها، پیش بینی می شود با نهایی شدن سناریوهای مختلف قیمتی، طرح افزایش قیمت گاز طبیعی تا پیش از فرا رسیدن فصل زمستان (آبان یا آذر ماه) تعیین و به تمامی دستگاههای مرتبط ابلاغ شود. در شرایط فعلی علاوه بر نامشخص بودن زمان و نحوه افزایش قیمت گاز، اجرای قانون هدفمندی یارانه حاملهای انرژی با برخی از چالشهای اساسی مواجه است.

نامشخص بودن قیمت تمام شده تولید، پالایش و توزیع گاز طبیعی در کشور و نامشخص بودن نحوه افزایش قیمت گاز صادراتی ایران حداقل در یک پروسه پنج ساله از دیگر چالشهای پیش روی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در این بخش به شمار می رود.

● بنزین مبنای افزایش قیمت CNG

در حال حاضر هر متر مکعب گاز به قیمت ۸۰ ریال به جایگاهداران سی.ان.جی سراسر کشور عرضه می شود که برای افزایش توجیه اقتصادی فعالیت جایگاهها این حامل انرژی به قیمت ۴۰۰ ریال به مردم فروخته می شود.

در عین حال، با توجه به کاهش سهمیه بنزین یارانه ای خودروهای شخصی، استفاده از سوختهای جایگزین همچون سی.ان.جی در سطح کشور افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر معادل ۱۴ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز در جایگاههای کشور عرضه می شود.

در کنار سناریوهای مختلف مطرح شده برای چگونگی افزایش قیمت گاز مشترکان مختلف طرحی در دولت در دست بررسی است که افزایش قیمت حاملهای انرژی مصرفی خودروهای کشور به صورت متناسب افزایش یابد.

به عبارت دیگر، این افزایش قیمت باید به گونه ای تعریف و اجرایی شود که شکاف عمیقی بین سی.ان.جی و بنزین ایجاد نشود، چرا که در غیر این صورت ظرفیتهای ایجاد شده برای عرضه سی.ان.جی پاسخگوی افزایش تقاضا در این بخش نخواهد بود.

همچنین یکی از نگرانی های مسئولان از وجود شکاف قیمتی بین سی.ان.جی و بنزین، افزایش تبدیل غیر استاندارد خودروهای بنزینی به گاز سوز است که به تبع آن حوادث جانی ناشی از انفجار خودروهای غیر استاندارد گازسوز را در سطح کشور افزایش خواهد داد. پیش بینی می شود با نهایی شدن فرمول قطعی افزایش قیمت گاز و بنزین، بهای جدید سی.ان.جی نیز مشخص و ابلاغ شود.

در همین حال، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت پیشتر با بیان اینکه باید هماهنگی قیمت در فرآورده های مختلف سوختی طوری باشد که اختلاف بین دو حامل انرژی چندان زیاد نباشد، از پیشنهاد طرح افزایش قیمت سی ان جی متناسب با افزایش بهای بنزین خبر داده و گفته بود: تاکنون هیچ قیمتی برای عرضه سی ان جی، بنزین و گازوئیل در قالب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نهایی نشده اما وزارت نفت پیشنهادهای خود را به دولت ارائه کرده است...../تحلیل:مهر