اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات افزایش قیمت بنزین، گاز و گازوئیل/ جدول افزایش قیمت‌ها در سال 92



فزایش قیمت بنزین، گاز و گازوئیل

جزئیات افزایش قیمت بنزین، گاز و گازوئیل/ جدول افزایش قیمت‌ها در سال 92

در صورت موافقیت مجلس و شورای نگهبان احتمال افزایش قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد به یکهزار تومان، متوسط قیمت هر مترمکعب گاز خانگی به مرز 100 تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد تا سقف 500 تومان در سالجاری قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 92 و افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا 38 درصد به طور متوسط خبر داده است.

بر این اساس، نمایندگان خانه ملت ضمن مخالفت با افزایش 450 درصدی قیمت انواع حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت کوره، گازمایع، برق و سوخت هواپیما، سی.ان.جی و نفت سفید خواستار تنها افزایش 38 درصدی متوسط قیمت انواع حامل‌های انرژی شده است.

از سوی دیگر هر چند پیشنهاد دولت در مورد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها 120 هزار میلیارد تومان بود اما نمایندگان مجلس این رقم را به 50هزار میلیارد تومان کاهش دادند به عبارت دیگر با نظر مجلس با مسکوت ماندن طرح افزایش 100 درصدی قیمت حامل های انرژی، دولت در ادامه سالجاری تنها می تواند قیمت این حامل ها را تا سقف 38 درصد افزایش دهد.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 حدود 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل بودجه و 38 هزار 800 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

در صورت موافقت این طرح پیشنهادی در صحن علنی مجلس و سپس شورای نگهبان در ادامه سالجاری شاهد افزایش قیمت 38 درصدی انواع حامل های انرژی خواهیم بود، ضمن انکه دولت این اختیار را دارد که متوسط قیمت حاملهای انرژی را 38 درصد افزایش دهد.

به عبارت دیگر، دولت می تواند قیمت بنزین را 50 درصد و در عوض قیمت گازوئیل 26 درصد در ادامه سالجاری گران کند که با توجه به عدم موافقت کل مجلس، هنوز اطلاعاتی کاملی درباره جزئیات نهایی افزایش قیمت حامل های انرژی در سالجاری وجود ندارد.

با این وجود، در صورتی که معیار افزایش قیمت 38 درصد باشد، بهای نهایی انواع حامل ای انرژی مطابق با جدول زیر با افزایش قیمت مواجه خواهد شد:

جدول احتمالی افزایش قیمت حامل‌های انرژی

حامل انرژی قیمت قبل هدفمندی یارانه‌ها قیمت فعلی پیشنهاد 450 درصدی دولت در قالب بودجه پیشنهاد 38 درصدی کمیسیون تلفیق مجلس
بنزین معمولی نیمه‌یارانه‌ای 100 تومان 400 تومان 800 تومان 550 تومان
بنزین معمولی آزاد  - 700 تومان 1400 تومان 1000 تومان
بنزین سوپر نیمه‌یارانه‌ای 150 تومان 500 تومان 1000 تومان 690 تومان
بنزین سوپر آزاد - 800 تومان 1600 تومان 1100 تومان
گازوئیل نیمه‌یارانه‌ای 16 تومان 150 تومان 300 تومان 210 تومان
گازوئیل آزاد - 350 تومان 700 تومان 480 تومان
نفت کوره 12تومان 200 تومان 400 تومان 280 تومان
نفت سفید 20 تومان 100 تومان 200 تومان 140 تومان
سوخت هواپیما 100 تومان 700 تومان 1400 تومان 1000 تومان
گاز خانگی/ یک مترمکعب 10 تومان 70 تومان 140 تومان 97 تومان
سی.ان.جی/ یک مترمکعب 40 تومان 300 تومان 600 تومان 415 تومان
گازمایع خانگی 30 تومان 100 تومان 200 تومان 140 تومان
گازمایع حمل و نقل  30تومان 300 تومان 600 تومان 415 تومان
گازوئیل و مازوت کشتی‌ها 100 تومان معادل ارز مبادلاتی  فوب خلیج فارس  -

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد افزایش قیمت 300 تومانی بنزین در سال 92/ رونمایی فرمول جدید افزایش قیمت گازوئیل



افزایش قیمت بنزین,اخبار اقتصادی

سخنگوی كمیسیون تلفیق مطرح كرد:

پیشنهاد افزایش قیمت 300 تومانی بنزین در سال 92/ بهمنی آمار سه ماه قبل را داد

سخنگوی كمیسیون تلفیق با بیان اینكه بعید است مرحله دوم هدفمندی یارانه ها برای سال 92 در مجلس به رای نمایندگان برسد گفت: پیشنهاد این است كه اگر مرحله دوم در سال 92 اجرایی نشود برخی اقلام انرژی از جمله بنزین تغییر كند و بنزین سهمیه ای از 400 به 700 و بنزین آزاد از 700 به 900 برسد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، جعفر قادری سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران نتیجه اولین جلسه كمیسیون تلفیق را تشریح كرد.

وی گفت: براساس توافق هیات رئیسه كمیسیون تلفیق و بنا به محدودیت زمانی كه داریم مقرر شد در 4 هفته كاری كار بررسی لایحه بوده 92 را در كمیسیون تلفیق به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: بنابراین در دو هفته اول به كلیات و مباحث درآمدی پردات خواهد شد و در هفته سوم و چهارم بحث هزینه ای مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتاً تلاش بر این است پس از تعطیلی یك هفته ای مجلس در جلسه یكشنبه 15 اردیبهشت گزارش كمیسیون تلفیق در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

قادری گفت: برخلاف سال های گذشته كه حدود 4-5 جلسه به شنیدن توضیحات وزیر اقتصاد و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور و وزیر نفت، رئیس بانك مركزی، وزیر صنعت و معدن اختصاص داده می شد امسال تصمیم گرفتیم این روال را تغییر دهیم و هفته آخر كمیسیون تلفیق، فرصت بیشتری به كمیسیون ها و نمایندگان داده شود بنابراین برنامه ریزی طوری انجام شد كه روز گذشته 4 ساعت توضیحات وزیر اقتصاد ، رئیسی بانك مركزی و معاونت راهبردی ریاست جمهوری را استماع كردیم. تصمیم داشتیم وارد كلیات شویم اما عده ای از نمایندگان معترض بودند كه هنوز اطلاعات كافی از كلیات ندارند و در این صورت نمی توانند وارد جزئیات شوند.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: نمایندگان درخواست كردند رئیس كارگروه هدفمندی یارانه ها، رئیسی سازمان خصوصی سازی و مسئولان امنیتی نیز در جلسه كمیسیون تلفیق حضور یابند و اطلاعاتی درباره تحریم ها هم داده شود و سپس برای كلیات رای گیری كنیم.

وی ادامه داد: قرار شد امروز وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان خصوصی و آقای فرزین رئیس كارگروه طرح تحول اقتصادی به كمیسیون تلفیق بیایند البته ممكن است مسئولانی هم برای توضیح درباره تحریم ها در كمیسیون حضور یابند و در نهایت فردا به طور رسمی وارد بحث كلیات شویم در غیر این صورت اگر نیاز به ادامه جلسه با مسئولان مربوطه باشد ممكن است امشب نیز جلسه را تمدید كنیم و فردا ادامه آن را داشته باشیم و در نهایت تا پایان هفته و یا اول هفته آینده برای كلیات تعیین تكلیف كنیم.

قادری با اشاره به جلسه روز گذشته كمیسیون تلفیق مجلس با حضور حسینی وزیر اقتصاد و ممبینی معاون برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری و بهمنی رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: ایرادی كه نمایندگان به وزیر اقتصاد داشتند این بود كه گزارش خود را مكتوب ارایه نكرد همچنین گزارش آقای بهمنی نیز برای سه ماه قبل بود و به روز نبود قرار شد جلسات بعدی حتماً پیگیری كنیم كه اطلاعات كامل و مكتوب در اختیار نمایندگان قرار داده شود.

وی در خصوص ارایه گزارش عملكرد سال 91 از سوی مسئولان دولتی نیز گفت: طبق گزارشی كه ارایه كردند عملكرد بودجه دولت در سال 91 از 144 هزار میلیارد تومان مصوب به 107 میلیارد تومانم عملكرد داشته است و حدود 15 هزار میلیارد تومان آن مربوط به عمرانی و 91 هزار میلیارد تومان هم بودجه جاری بوده است و باقی تفاوت تملك دارایی ها بوده است.

وی گفت: سوال نمایندگان این بود كه مابه التفاوت را از كجا آورده اند كه توضیح دادند بخشی از آن مربوط به مالیات تسعیر بوده كه بانك مركزی به دست آورده و بخشی هم مربوط به مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای بوده است.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس گفت: نمایندگان از نمایندگان دولت سوال كردند با توجه به این كه عملكرد شما در سال 91 107 هزار میلیارد تومان بوده چرا لایحه بودجه 92 را با رقم 166 هزار ملیارد  تومان مصوب كردید كه توضیح دادند از این میزان كه 166 هزار میلیارد تومان است، 15 هزار میلیارد تومان از محل درآمد هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی تزریق می شود كه اگر این رقم را كم كنیم می شود 152 هزار میلیارد تومان.

قادری گفت: نمایندگان د ولت برای تامین این رقم از رشد درآمد معادن و مالیات كه با بودجه 92 پیش بینی شده است سخن گفتند البته در این خصوص سوالات زیادی مطرح شد اما اینكه نمایندگان تا چه مقدار قانع شدند در رای آنها به كلیات مشخص می شود.

وی در خصوص نگرانی نمایندگان از وابستگی بودجه به نفت گفت و ادامه داد: نمایندگان نظران این بود كه وابستگی بودجه به نفت نه تنها كم نشده بلكه به لحاظ ریالی افزایش هم داشته است زیرا در بودجه هم اكنون 67 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است كه با توجه به افزایش نرخ ارز از 1226 به 2500 میزان درآمد ریالی بخش نفت اضافه شده است.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس درباره رشد بودجه جاری نیز گفت: سال 91 بودجه جاری 101 هزار ملیارد  توان مصوب شد كه 91 هزار میلیارد آن محقق شد هم اكنون بودجه جاری در لایحه 92 121 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این یك رشد بالایی را نشان می دهد.

وی درباره یارانه دارو و نان نیز گفت: چون قرار است دیگر نرخ ارز مرجع نداشته باشیم وقتی نرخ ارز تك نرخی می شود مجبور می شویم برای برخی اقلام مثل دارو و نان یارانه آی پیش بینی كنیم این یارانه در بودجه پیشنهادی دولت از 13 هزار میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

 

خبرنگاران در ادامه این نشست توضیحات بیشتری درباره وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مرحله دوم در سال 92 داشتند كه قادری پاسخ داد: دولت برای هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم 120 هزار میلیارد تومان پیش بینی كرده است كه 10 هزار ملیارد  آن به بخش عمرانی و 5 هزار به بودجه جاری تزریق شود اما به نظر می رسد دولت با این پیشنهاد موافقت نخواهد كرد. طبق پیش بینی دولت 108 هزار میلیارد تومان از این رقم از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است. در بحث مصارف آن نیز 92 هزار میلیارد تومان برای كمك به خانوار در نظر گرفته شده، 15 هزار میلیارد تومان بودجه دولت و مابقی برای حمایت از تولید كه البته بعید است مرحله دوم هدفمندی اجرا شود.

وی گفت: پیشنهادی در كمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد كه اگر مرحله دوم اجرا نشود در بحث اقلام حامل های انرژی تغییر قیمت داده شود به عنوان مثال پیشنهاد این است كه قیمت بنزین سهمیه ای از 400 به 700 و قیمت بنزین آزاد از 700 به 8900 افزایش یابد البته شاید در گاز سی ان جی هم تغییراتی داده شود. كمیسیون برنامه و بودجه درباره سایر اقلام انرژی پیشنهادی ندارد اما ممكن است سایر كمیسیون ها و یا كمیسیون تلفیق پیشنهادی ارایه دهد.

قادر گفت: ما در مرحله اول اجرای هدفمندی همچنان با كسری بودجه مواجه هستیم و از 42 هزار میلیارد تومانی كه توزیع شده 28 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی بوده و 14 هزار از طریق بودجه تامین شده است البته طبق اطلاعاتی كه به دست ما رسیده است دولت در پایان سال از درآمد دستگاه ها تحت عنوان یارانه گرفته است اما به دستگاه ها پرداخت نكرده و بخشی از بودجه هدفمندی را از این طریق تامین كرده است بنابراین بعید می دانیم هدفمندی مرحله دوم اجرایی شود.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد : ما در جلسات مشترك دولت و مجلس هم بررسی های كه كردیم نشان می دهد كه با توجه به نرخ بالا تورم، تحریم ها و شرایط اقتصادی كشور، شرایط برای اجرای مرحله دوم مناسب نیست زیرا اگر قیمت حامل ها را افزایش دهیم چون تولید كننده نمی تواند براساس تكنولوژی در استفاده از انرژی صرفه جویی كند یا ن باعث افزایش مصرف انرژی و همچنین افزایش قیمت تولید می شود.

وی گفت: دولتی ها تحلیلی دارند كه بر اساس آن معتقدند اگر مرحله دوم با اعداد و ارقامی كه آنها مد نظر قرار دارد اجرایی شود نرخ تورم تنها 12-13 درصد اضافه خواهد شد و با توجه به اینكه ما نرخ تورممان بالای 30 درصد است این نرخ به 40 تا 50 درصد می رسد در حالی كه ما معتقدیم این تحلیل دولت واقعی نیست و پیش بینی می كنیم در صورت اجرایی شدن مرحله دوم با ارقامی كه مد نظر دولت است موج تورمی بعدی را در پیش خواهیم داشت.

قادر ی در خصوص تحقق درآمد نفتی و مالیاتی نیز گفت: دولت 67 هزار میلیارد تومان را برای درآمد نفتی پیش بینی كرده كه ممكن است محقق شود زیرا اگر نصف سال گذشته هم فروش نفت داشته باشیم این رقم با نرخ 2500 تومانی ارز تامین خواهد شد. درباره درآمد مالیاتی نیز دولت 53 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته كه بدون تغییر قانون مالیات و تنها با توسعه پایه های مالیاتی می توانیم به این رقم برسیم زیرا فرار مالیاتی زیادی داریم كه اگر دولت همت كند و آن را به دست آورد به رقم پیش بینی شده می رسیم.

وی در خصوص احتمال حضور جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در كمیسیون تلفیق نیز گفت: هنوز حضور وی قطعی نشده است و قرار است رئیس كمیسیون تلفیق هماهنگی هایی برای حضور این تلفیق انجام دهد هر چند كه به نظر می رسند وضعیت مذاكرات قابل پیش بینی است. اگر گشایشی در مذاكرات انجام شود می توان در آینده بودجه را اصلاح كرد.

قادری درباره افزایش قیمت حامل های انرژی مد نظر دولت برای تحقق درآمد 120 هزار  میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم نیز گفت: براساس سناریوی دولت وقتی قرار است درآمد هدفمندی به 120 هزار میلیارد تومان برسد این یعنی افزایش بیش از 4 برابری قیمت حامل های انرژی كه البته دولتی ها نظرشان این است كه برخی اقلام را افزایش داده و برخی دیگر را بدون افزایش بگذارند.

جزئیات افزایش قیمت گازوئیل در مرزها/ رونمایی فرمول جدید افزایش قیمت گازوئیل

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش قیمت گازوئیل در بازارچه های و مبادی مرزی کشور از احتمال این افزایش قیمت برای مقابله با قاچاق سوخت تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: با مصوبه دولت قیمت گازوئیل در مبادی مرزی به صورت قیمت تعادلی و شناور متناسب با فوب خلیج فارس عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کشکولی امروز در جمع خبرنگاران با تایید گزارش خبرگزاری مهر مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل در مبادی مرزی گفت: ریشه اصلی قاچاق فرآورده های نفتی قیمت است و باید قیمت ها به ویژه در مبادی مرزی برای مقابله با قاچاق سوخت اصلاح و منطقی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام  اینکه  با ایجاد  کارگروهی در دولت با مشارکت وزارت نفت و چندین وزارتخانه دیگر دولت تصریح کرد: براساس مصوبه جدید این کارگروه قیمت گازوئیل در بازارچه ها و  مبادی مرزی کشور افزایش می یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به مهر در تشریح فرمول جدید افزایش قیمت گازوئیل در مبادی ارزی اظهار داشت: قیمت ها تا دو ماه آینده با نرخ های تعادلی و شناوری محاسبه می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت فوب خلیج فارس معیار اصلی تعیین قیمت گازوئیل در بازارچه های مرزی خواهد بود یادآور شد: پیش بینی می شود در صورت اصلاح قیمت میزان قاچاق سوخت به کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای شرق ایران با کاهش قابل توجهی همراه شود.

کشکولی همچنین یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت را فروش سوخت به مرزنشینان بر اساس مصوبات دولت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر علاوه بر قیمت پایین ترانزیت فرآورده های نفتی و صادرات برخی از مشتقات نفتی هم در انحراف فرآورده های نفتی تاثیرگذار است./مهر