اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات ابطال تحریم اروپا علیه کشتیرانی ایران



 تحریم اروپا علیه کشتیرانی ایران, سازمان جهانی دریانوردی

جزئیات ابطال تحریم اروپا علیه کشتیرانی ایران

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، به بررسی روند ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

"محمد حسن داجمر" شامگاه یکشنبه در برنامه "رأی و قضیه" شبکه العالم گفت:  این تحریم ها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.

داجمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم ها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال های اول تلاش كرد كه از طریق دیپلماتیك این مساله را حل كند، اما وقتی به نتیجه نرسید تقریبا از دوسال بعد یعنی در سال 2010 شكایتی را در دادگاه اروپا ثبت كرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر ادامه داد: سه سال پس از طرح شكایت ما، شش لایحه رد و بدل شد، سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن ها بعلاوه برخی مستندات؛ تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حكم دادگاه صادر شد كه خوشبختانه دادگاه مستنداتی را كه ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.

ابطال ادعاها و اتهامات با مستندات و مدارک
وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد كه کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین المللی كار كرده و استانداردهای بین المللی را رعایت كرده است.

داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه كشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه كردیم كه ثابت می كند كشتیرانی شركتی است كه در بورس تهران سهام آن عرضه می شود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای دیگری كه داشتند این بود كه کشتیرانی در حال همکاری در زمینه های موشكی و هسته ای است، كه در این جا هیچ سند و مدركی ارائه نكرده بودند ما هم مستنداتمان را ارائه كردیم كه این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.

حکم دادگاه با دو حالت روبرو است
داجمر اظهار داشت: دو حالت امكان دارد اتفاق بیفتد، یا این كه آنها اعتراضی به حكم نكنند، كه طبیعتا بعد از 70 روز این حكم اجرایی می شود؛ یا این كه در این مدت از حق استیناف خود استفاده می كنند كه طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و حكم نهایی را صادر می كند.

داجمر تأکید کرد: آن ها هرگونه اسناد و مداركی را كه می توانستند ارائه كنند به دادگاه بدوی ارائه داده اند؛ و قاعدتا اگر دلیل محكم تر و محكمه پسندتری داشتند، ارائه می كردند.

برای رَد ادعاها دست ما پُر است
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه كنند ما برای رد استنادات آن ها دستمان پر است، و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشكیل شد، درصورتیکه در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نكند بسیار امیدواریم كه حكم نهایی به نفع كشتیرانی جمهوری اسلامی صادر شود. البته تا به حال آن ها اعتراضی به حكم نكرده اند.

دلیل تأخیر در صدور حکم دادگاه اروپایی
داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرف های دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تاخیر بسیار زیادی كه در صدور این حكم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود. به صورتیکه دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.

داجمر ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم كه در مرحله تجدید نظر هم این استقلال دادگاه اروپا كه اعتبار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود، پا برجا باشد؛ و ما شاهد رای مستقل و بی طرفانه دادگاه باشیم.

داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط كشتیرانی نداده ایم و كشتی ها ما در همان خطوطی كه با كشورهای دیگری كه تجارت ما با آن ها رشد كرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتیكه اروپا تحریم ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم كرد.

ظرفیت کشتیرانی ایران
داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی‌های شركت كشتیرانی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت های تابع آن در شرایط فعلی حدود 165 فروند ناوگان دراختیار دارد كه ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ما است. این كشتی ها در زمینه های مختلف فعالیت می كنند كه عمده آنان كشتی های فله بر هستند كه برای انتقال كالاهای اساسی مانند گندم ، خوراك دام ، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آن ها استفاده می شود.

داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم كه كشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط می دهد؛  در خلیج فارس هم كه كشتی های مسافربری و كشتی های باری و مسافربری و كشتی های تانكر داریم كه برای حمل كالاهای شیمیایی و نفتی و فرآورده های نفتی از آنها استفاده می شود؛ البته شركت اصلی كه ایران در زمینه های نفت كش ها عمل می كند، شركتی مستقل است كه زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تكمیلی ، در برخی جاها در زمینه های نفتی هم سرویس می دهیم.

نحوه مقابله با تحریم بیمه کشتیرانی
داجمر در خصوص تأثیر تحریم ها بر روند بیمه شدن کشتی ها گفت: بعد از آن كه كشتی های ایرانی از بیمه شدن توسط شركت های بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یك بیمه مخصوص كشتی ها اقدام كرد كه به آن بیمه (P&I) گفته می شود؛ ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم كه با حمایت وسپرده یك میلیارد دلاری دولت نزد بانك مركزی، این بیمه در كشورهای مسیر تردد كشتی های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی كنیم.

داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا كرده و بعد از لغو تحریمها هم می تواند به كار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: كشتی رانی ما در حال حاضر بزرگ ترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیت های مختلف را دارد.

داجمر گفت: طبیعتا اگرتحریم ها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه كشتی رانی بسیار بالاست مخصوصا كه بیش از 4 هزار دریانورد در كشتی رانی فعالیت می كنند، و موسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساخت های لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.

انتقال تجربیات در زمینه آموزش دریانوردی
داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشتركی که با بسیاری از كشورها داشتیم در خصوص انتقال تجربیاتمان به ویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی كرده ایم؛ زیرا موسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با بعضی از كشورها در این زمینه توافقاتی داشته ایم. همچنین می توانیم شركت های مشترك كشتی رانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم كه در گذشته با مصرو كویت چنین تجربه هایی داشته ایم./تابناک


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مجدد علیه شرکت کشتیرانی ایران



اتحادیه اروپا,تحریم‌های مجدد علیه شرکت کشتیرانی ایران

تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مجدد علیه شرکت کشتیرانی ایران

رویترز گزارش داد که دولت‌های اروپایی گام‌هایی مقدماتی را برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه خط کشتیرانی اصلی ایران اتخاذ کرده‌اند که می‌تواند تلاش‌های جدید دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌یی ایران را پیچیده‌تر کند.

به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با رویترز گفتند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند نامه‌هایی را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و برخی از کشورهای تابع آن ارسال و آن‌ها از تصمیم‌شان با خبر کنند.

این تصمیم که هنوز نهایی نشده است بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای مقابله با دستورات دادگاهی است که در ماه‌های اخیر حکم لغو برخی تحریم‌های اروپایی را صادر کرد.

یک منبع اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت: ما به شرکت‌ها اطلاع خواهیم داد که اگر اطلاعاتی در دست دارند که روی این تصمیم می‌تواند تاثیر بگذارد آن‌ها را ارائه کنند. این یک اخطار است.

این منبع گفت که اتحادیه اروپا از هرگونه پاسخی از جانب شرکت‌هایی که هدف قرار گرفته‌اند استفاده خواهد کرد تا درباره چگونگی تحریم‌های جدید که دارایی‌های ایران در اروپا را مسدود می‌کند،‌ تصمیم‌گیری کند.

کشورهای اروپایی و آمریکایی صدها شرکت ایرانی مانند IRISL را هدف تحریم‌های خود قرار داده‌اند و مدعی‌اند این شرکت‌ها به برنامه هسته‌یی ایران کمک می‌کنند.

ولی دومین دادگاه عمومی عالی اروپا در برخی موارد از جمله پرونده مربوط به IRISL تاکید داشته است که اتحادیه اروپا نتوانسته است شواهد کافی درباره ارتباط بین این شرکت‌ها با فعالیت‌های هسته‌یی ایران ارائه کند و به همین دلیل چون توجیهی برای تحریم‌ها وجود ندارد،‌ این تحریم‌ها باید لغو شوند.

دیپلمات‌ها در بروکسل اصرار دارند که هرگونه قرار گرفتن مجدد شرکت‌های قبلی در فهرست تحریم‌ها را یک مشکل فنی نشان دهند،‌ نه تلاش جدیدی برای افزایش فشارهای اقتصادی به ایران و تاکید دارند که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت: زمان‌بندی هرگونه تصمیم جدید درباره تحریم‌ها حساس است. شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه،‌ روسیه، چین و آلمان) و ایران دور جدیدی از مذاکرات هسته‌یی در ماه میلادی جاری آغاز کرده‌اند و از زمان آغاز به کار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در ماه اوت، تهران تمایل خود را به مصالحه در فعالیت‌های هسته‌یی‌اش نشان داده است، گرچه تاکید دارد لغو تحریم‌ها باید بخشی از هرگونه توافق احتمالی باشد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای تاریخ 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبان) در ژنو برنامه‌ریزی شده است و اتحادیه اروپا در نامه‌اش به شرکت کشتیرانی ایران خواستار دریافت اطلاعات پیش از 5 نوامبر (14 آبان) شده است.

اتحادیه اروپا در گذشته خواستار تجدید نظر در حکم لغو تحریم‌هایش علیه شرکت‌ها و نهادهای ایرانی شده بود که یک نمونه آن پس از تصمیم دادگاه عمومی برای لغو تحریم‌ها علیه بانک ملت و بانک صادرات ایران بود.

ولی دیپلمات‌ها می‌گویند که افزایش دعوی قضایی یافتن مبانی حقوقی برای درخواست استیناف را دشوارتر می‌کند و به همین دلیل تلاش‌های اروپا برای اعمال فشار اقتصادی به ایران پیچیده تر شده است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز گفت: احتمال ندارد درخواست‌های استیناف موفقیت‌آمیز باشند.

قانون‌گذاران می‌گویند که قادر نیستند شواهد تفضیلی از ارتباط شرکت‌های مورد نظر با برنامه هسته‌یی ایران ارائه کنند تا تحریم‌ها بهتر توجیه شود،‌ زیرا انجام این کار ممکن است منابع اطلاعاتی محرمانه را لو بدهد و به تلاش‌ها برای مقابله با این فعالیت‌ها آسیب برساند.

/ایسنا