اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جریمه۱۰۰هزارتومانی برای سرعت وسبقت غیرمجاز



 

جریمه۱۰۰هزارتومانی برای سرعت وسبقت غیرمجاز

 

 

رییس پلیس راهنمایی رانندگی نیروی انتظامی از آغاز تعویض گواهینامه های فعلی به گواهینامه های هوشمند از سال آینده خبر داد و گفت: بر این اساس از سال آینده طی برنامه زمان بندی گواهینامه های قدیمی فراخوان شده و نسبت به تعویض و تبدیل آنها به گواهینامه های هوشمند اقدام می شود.

 

سردار اسكندر مومنی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت وگو با خبرنگار «شهری» ایسنا با اشاره به اینكه از سال جاری تمامی گواهینامه های جدیدالصدور به صورت هوشمند صادر می شود افزود: از سال آینده بر اساس برنامه زمان بندی گواهینامه های قدیمی جهت تعویض فراخوان می شوند تا بستر لازم برای اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی فراهم شود.

وی با اشاره به اینكه امیدواریم قانون جدید اخذ جرایم رانندگی پیش از عید نوروز اجرایی شود افزود: دو سوم این قانون نیاز به آیین نامه ندارد و به محض ابلاغ لازم الاجرا می شود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه مبلغ جرایم در قانون جدید افزایش یافته است گفت: سقف فعلی جرایم رانندگی كه ۳۵ هزار تومان است به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و بر این اساس بیشترین جریمه برای استفاده كنندگان از مواد مخدر، روان گردان ها، مشروبات الكلی و رانندگی در حالت عدم تعادل درنظر گرفته شده است كه بر این اساس متخلفان ضمن محكومیت به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه، به حبس نیز محكوم می شوند.

وی در خصوص تخلفات حادثه ساز گفت: در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، جریمه سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز و انجام حركات مارپیچ و خطرناك، ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و اگر فردی همزمان دو تخلف را انجام دهد باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت كرده و خودرو وی نیز برای مدت سه روز در بار اول توقیف شده و نمره منفی نیز در سوابق راننده لحاظ می شود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه برای هر راننده ۳۰ امتیاز در گواهینامه وی شارژ می شود به ایسنا گفت: ۲۰ تخلف برای رانندگان مشخص شده كه در صورت ارتكاب آنها از امتیاز شارژ شده در گواهینامه ها كسر می شود.

وی افزود: به عنوان مثال سرعت بالای ۵۰ كیلومتر از حد مجاز، ۱۰ امتیاز منفی داشته و در صورت ۳ بار تكرار این تخلف، كل ۳۰ امتیاز شارژ شده در گواهینامه راننده كسر شده و گواهینامه فرد متخلف به مدت سه ماه ضبط می شود.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در بار دوم ۲۵ امتیاز در گواهینامه فرد شارژ می شود كه در صورت ارتكاب تخلفات و كسر این امتیازات گواهینامه شش ماه توقیف شده و در بار سوم نیز تنها ۲۰ امتیاز در گواهینامه شارژ خواهد شد كه در صورت انجام تخلفات گواهینامه فرد به مدت یكسال ابطال می گردد.

وی افزود: فرد متخلف پس از ابطال گواهینامه و یكسال محرومیت از رانندگی باید مجددا آزمون داده و در شرایط خاص و تعهدات ویژه گواهینامه دریافت كند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه یكی از بسترهای لازم برای اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی گواهینامه های هوشمند است به ایسنا گفت: قانون جدید هم جریمه محور است، هم بازدارندگی اجتماعی دارد و هم آنكه به پلیس اجازه توقیف خودرو متخلفان را می دهد.

وی تصریح كرد: در گواهینامه های هوشمند چیپ های هوشمندی تعبیه شده و ماموران پلیس نیز با در اختیار داشتن كامپیوترهای دستی (هندهل) می توانند اطلاعات چیپ گواهینامه ها و سوابق رانندگان را فراخوانی كنند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی حقوق مردم نیز در نظر گرفته شده است گفت: بر این اساس اگر تصادفی واقع شود و افسر نقص راه یا وسیله نقلیه را علاوه بر عامل اصلی تصادف در حادثه دخیل بداند، مسوولان مربوطه باید ضمن پرداخت غرامت و خسارت فرد به دادگاه معرفی شوند.

وی اظهار امیدواری كرد كه با اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی تخلفات رانندگان متخلف كه درصد بسیار كمی از رانندگان كشور را تشكیل می دهند، به شدت كاهش یابد.

در این جلسه همچنین سردار مومنی ضمن تقدیر و تشكر از همكاری های خوب خبرگزاری دانشجویان ایران ، با مجموعه پلیس راهور ، گفت: ایسنا اثرگذار ترین خبرگزاری در بین سایر خبرگزاری ها است و تلاش این خبرگزاری و پیگیری های آن شایسته تقدیر است.

سردار مومنی در این بازدید با اهدای لوح تقدیر به مدیر عامل ایسنا و خبرنگار حوزه از تلاش ها و فعالیت های این خبرگزاری تقدیر كرد.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرعت غیرمجاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سردار مومنی: تصادفات ۵۰ درصد کم می شود اگر سبقت و سرعت غیرمجاز کنترل شود



طرح تابستانه پلیس,کنترل سبقت و سرعت غیرمجاز,اعلام آغاز طرح تابستانه پلیس

سردار مومنی: تصادفات ۵۰ درصد کم می شود اگر سبقت و سرعت غیرمجاز کنترل شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اعلام آغاز طرح تابستانه پلیس از فردا چهارشنبه، مدیریت سرعت و سبقت را اولین اولویت پلیس در اجرای طرح تابستانه اعلام کرد.

به گزارش  خبرآنلاین؛ سردار اسکندر مومنی روز سه‌شنبه در مراسم بازدید از روند اجرای طرح ترافیکی تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی که در محل آزاد راه تهران - کرج برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری، پیروزی ملت در تحقق حماسه‌سیاسی و پیروزی حسن‌روحانی به عنوان منتخب مردم را تبریک گفت.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اجرای طرح تابستانه پلیس راهور که مرحله نخست آن از روز چهارشنبه 29 خردادماه آغاز شد و تا نخستین روز از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت گفت: برخی از استان‌ها طرح‌های تابستانی خود را آغاز کردند اما شروع رسمی آن از روز چهارشنبه 29 خردادماه است.

به گفته وی مرحله دوم طرح تابستانه پلیس نیز از سه روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان تا 31 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

مومنی از بکارگیری 40 هزار تن از عوامل پلیس راهور در قالب 10 هزار تیم گشتی با پشتیبانی 30 فروند بالگرد در اجرای طرح تابستانه خبرداد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری دیگر دستگاه‌ها تابستان کم حادثه‌ای پیش روی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همکاری و هماهنگی خوبی میان عوامل اجرایی دخیل در این طرح انجام شده است اظهار کرد: راهداری، سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس کشور، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی‌ها، همیاران پلیس و ... در این طرح حضور دارند.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا در اجرای این مرحله از طرح تابستانه پلیس راهور به طور میانگین حدود 20 درصد به ظرفیت دستگاه‌ها اضافه شده است.

اولویت اول پلیس در طرح تابستانه

سردارمومنی کنترل و مدیریت سرعت و سبقت را اولویت اول پلیس در طرح تابستانه اعلام‌کرد و گفت:‌ عمده علت تصادفات ناشی از عدم‌ مدیریت این دو عنصر در حین رانندگی است.

مومنی همچنین با بیان اینکه رانندگی طولانی در تابستان و هوای گرم سبب خستگی و کم‌حوصلگی رانندگان و به تبع آن کاهش تمرکز می‌شود، به رانندگان توصیه کرد: از رانندگی طولانی در ایام تابستان پرهیز کنند.

مومنی افزود: معتقدیم اگر بتوانیم این دو عامل را مدیریت کنیم، آمار سوانح و حوادث رانندگی حدود 50 درصد کاهش خواهد یافت و پس از آن نیز استفاده از کمربند ایمنی برای همه سرنشینان خودروها در جاده و کلاه‌ایمنی برای موتورسواران تاثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات خواهد داشت./خبرآنلاین