اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جرایم آلایندگی باید متناسب با میزان آلایندگی اخذ شود



اخبار,اخباراجتماعی,معصومه ابتکار


 اخباراجتماعی  - جرایم آلایندگی باید متناسب با میزان آلایندگی اخذ شود

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: باید در قوانین بازنگری‌هایی انجام شود که بین جریمه واحدهای صنعتی‌ که برای کاهش آلودگی تلاش می‌کنند با واحدهای صنعتی‌ای که تلاش نمی‌کنند تفاوت قائل شد.

به گزارش خانه ملت، معصومه ابتکار در نشست بررسی وضعیت آب و هوای شهرستان مبارکه اصفهان در کمیسیون کشاورزی مجلس با تشکر از اعضای این کمیسیون خواستار اضافه شدن پسوند محیط زیست به نام این کمیسیون شد و گفت: امیدوارم کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس وضعیت و معضلات زیست محیطی را با قدرت پیگیری کند.

ابتکار ادامه داد: اندازه‌گیری‌های آلاینده‌های زیست محیطی براساس قانون باید توسط سازمان محیط زیست تایید شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: براساس ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تشخیص و نامشان اعلام شود تا مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی بشوند.

ابتکار افزود: در اجرای قانون با یک معضلاتی روبرو هستیم البته هدف از این جرائم این است که آلوده‌کنندگان محیط زیست و طبیعت زیان‌های اقتصادی را پرداخت کنند که انجام این موضوع جنبه تادیبی دارد تا موضوع آلودگی هوا رفع شود.

معاون رئیس جمهور افزود: هدف دوم از اجرای قانون مذکور این است که مبالغ حاصل از اخذ عوارض ناشی از ایجاد آلودگی هوا در شهرها و دهیاری‌های همان منطقه توزیع شود.

ابتکار تصریح کرد: ما می‌خواهیم محیط زیست حفظ و در کنار آن صنعت ارتقاء یابد. البته این نکته نباید فراموش شود که باید بین واحدهای صنعتی که برای رفع آلایندگی خود تلاش می‌کنند با صنایعی که به این موضوع اهمیت نمی‌دهند، تفاوت قائل شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه پروتکل‌های اندازه‌‌گیری آلودگی‌های زیست محیطی خاص است افزود: باید در قوانین بازنگری‌هایی انجام شود که بین جریمه واحدهای صنعتی‌ که برای کاهش آلودگی تلاش می‌کنند با واحدهای صنعتی‌ای که تلاش نمی‌کنند تفاوت کند.

ابتکار گفت: متاسفانه بعضا مبالغ دریافتی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده صنایع آلاینده، در موضوعات دیگری هزینه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: واحدهای صنعتی‌ای که اقدام به رفع آلایندگی می‌کنند باید آن‌ها را از لیست صنایع آلاینده خارج کرد.


  اخباراجتماعی  - خانه ملت


ویدیو مرتبط :
‫آمریکا فیات ایتالیا را به آلایندگی متهم کرد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام میزان آلایندگی خودرو های داخلی


براساس آمار منتشر شده میانگین منو كسید كربن منتشر شده از خودروهای داخلی در سال 1390 معادل 0.98 گرم بر كیلومتر بوده كه از حد مجاز استاندارد یورو2 كه 2.2 گرم بر كیلومتر است، فاصله زیادی دارد

خبرگزاری ایسنا: در حالی كه بسیاری از كارشناسان و حتی مقامات دولتی به شدت از آلایندگی بالای خودروهای تولید داخل انتقاد می‌كنند، به تازگی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران با انتشار گزارشی اعلام كرد كه وضعیت خودروهای داخلی دست‌كم از نظر تولید آلاینده منوكسید كربن خوب است.

براساس اعلام شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران، در حال حاضر كلیه خودروهای تولید داخل شرایط احراز استاندارد یورو 2 را داشته و از ابتدای سال جاری نیز تاكنون آماری مبنی بر موفق نبودن خودروهای تولیدی در آزمون‌های آلایندگی سطح استاندارد یورو2 مشاهده نشده است.

 براساس آمار منتشر شده میانگین منو كسید كربن منتشر شده از خودروهای داخلی در سال 1390 معادل 0.98 گرم بر كیلومتر بوده كه از حد مجاز استاندارد یورو2 كه 2.2 گرم بر كیلومتر است، فاصله زیادی دارد. این در حالی است كه حد مجاز استاندارد یورو4 برای آلاینده منوكسید كربن یك گرم بر كیلومتر است.

 جالب اینجاست از همین حالا كه هنوز استاندارد یورو 4 اجرایی نشده، خودروهای داخلی تقریبا در بخش انتشار آلاینده منوكسیدكربن موفق به انطباق با استاندارد شده‌اند.

 در زمینه انتشار دو آلاینده دیگر یعنی اكسیدهای نیتروژن و هیدروكربن (ذرات معلق) نیز طبق اعلام، وضعیت خودروهای داخلی بهتر از حد استاندارد هستند.

در استاندارد یورو 2 میزان مجاز مجموع انتشار این دو آلاینده حدود 0.5 گرم بر كیلومتر بوده كه خودروهای ایرانی در سال گذشته میانگین 0.295 را در این زمینه كسب كردند.


 بررسی‌ درباره میزان پایین آلایندگی خودروهای داخلی در حالی منتشر شده كه در كشورهای پیشرفته انتشار آلاینده دی اكسید كربن معیار را به عنوان معیار اصلی آلایندگی خودروها محاسبه می‌كنند.

قرار است ظرف روزهای آینده گزارشی نیز درباره وضعیت انتشار دی اكسید كربن خودروهای داخلی منتشر شود كه پیش‌بینی می‌شود وضعیت صنعت خودروسازی ایران در این حوزه تعریف چندانی نداشته باشد.