اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدیدترین اظهارات مصباح‌یزدی: آدم شک می‌کند که اینها عاقل هستند یا دیوانه‌!



اخبار,اخبار سیاسی,مصباح‌یزدی


مصباح‌یزدی:
آدم شک می‌کند که اینها عاقل هستند یا دیوانه‌!

 بیش از گذشته پا به میدان گذاشته است. موضع‌گیری‌هایش اندک‌اندک شبیه هشت سال ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی می‌شود، هم از نظر کیفی و هم کمی! اکنون دیگر پدر معنوی و راهنما و مرشد گروهی است که شدیدترین موضع‌گیری‌ها را علیه رییس‌جمهوری و اعضای دولت دارد.جبهه‌ای که می‌تواند نبض تحرکات اصولگرایان را به دست گیرد و حتی مجلس را تحت‌تاثیر خود قرار دهند.

 آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جدیدترین اظهاراتش، با بیان اینکه «برخی دولتمردان تنها رفع احتیاجات دنیایی مردم را وظیفه خود می‌دانند» گفت: «آنها برداشتن تحریم‌ها، رفع تورم و حل معضل بیکاری را مهم‌ترین دغدغه خود می‌دانند اما حتی همین کارها را نتوانستند انجام دهند.»به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، با بیان اینکه برخی بالاترین وظایف خود را محدود به لذایذ دنیا می‌دانند، افزود: «نهایت کاری را که این افراد وظیفه خود می‌دانند آن است که هرچه مردم می‌خواهند فراهم کنند آن هم نه در چارچوب دین، بلکه هرچه بخواهند.»

 

مصباح‌یزدی که در سال‌های گذشته با حمایت‌های مکرر و محکم خود از دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان روحانی حامی دولت‌های نهم و دهم شناخته شده بود، ادامه داد: «اگر کسی صحبت از آخرت کند اینها می‌گویند شما بیکارید که فکر آخرت مردم هستید ما کار داریم و باید تحریم‌ها را برداریم؛ حالا دیدیم که چقدر هم تحریم‌ها برداشته شد، کار ایجاد شد، گرانی‌ها برطرف شد!»


بیش از این نمی‌فهمند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه «همه فسادها زیر سر حب دنیاست» گفت: «خداوند می‌فرماید آن کسانی که از یاد ما اعراض می‌کنند را رهایشان کن، پایه علم اینها همین اندازه است و بیش از این نمی‌فهمند؛ علم اینها به آخرت که می‌رسد ته می‌کشد.» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عشق به پست، مقام و ریاست را یکی از دلبستگی‌های دنیایی دانست و افزود: «انسان وقتی برخی اشخاص را می‌بیند واقعا تعجب می‌کند و شک می‌کند که اینها عاقل هستند یا دیوانه‌اند! وقتی از دور اینها را نگاه می‌کنی مخصوصا با درنظرگرفتن سوابقشان، تعجب می‌کنی از اینکه اینها دنبال چه می‌گردند؟!»

 

او که همواره از منتقدان سرسخت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است می‌گوید: «آدمی که پایش لب گور است و به قدری دارد که اگر خودش و هفت پشتش بخورند تمام نمی‌شود؛ حرف‌هایی نامربوط می‌زند و آبروی خود و اطرافیانش را می‌برد؛ محبت خدا در دل چنین شخصی جای نمی‌گیرد چراکه این دو محبت با یکدیگر تناسبی ندارد، مثل نور و ظلمت است؛ خداوند اگر پیش‌تر عنایت و توجهی به این فرد کرده باشد، از دلش می‌کند.

 

انسان وقتی این افراد را می‌بیند بسیاری از معماهای تاریخی برایش حل می‌شود؛ کسانی در صدر اسلام و در دوران غربت به پیامبر(ص) ایمان آوردند و همراهی و کمک کردند؛ حتی از آزار و اذیت مشرکان به حبشه فرار کردند و مدت‌ها آنجا زندگی می‌کردند.» مصباح‌یزدی روحانی تاثیرگذاری است. او می‌تواند جمعی را با خود همراه کند و انتقادهایش همواره از سایر منتقدان بی‌پرواتر و صریح‌تر است.

 

این روحانی اصولگرا که در هشت‌سال دولت احمدی‌نژاد با وجود مشکلات و بحران‌های عدیده برای کشور، سیاست حمایتی همه‌جانبه‌ای را در پی گرفته بود، اکنون به این نتیجه رسیده است که باید دولتمردان را نسبت به خطرات و مضرات بسیاری مسایل آگاه کند. او از انتخابات مجلس در سال ۹۰ خواستار نقش‌آفرینی بیشتری در عرصه عمومی سیاست شد و شاید به همین دلیل بود که از سایه بیرون آمد و همان زمان آغاز رسمی فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی‌اش پس از سال‌ها بود.

 

وی این روزها سعی می‌کند با خطاب قراردادن روحانی و تیم دولت نقش سال‌های اصلاحات را به دست آورد به ویژه که اکنون نیز جبهه و گروه هم دارد.  او همچنین در خرداد ۱۳۹۳ در سالروز وفات امام خمینی(ره) در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام خمینی در پاسخ به سخنان حسن روحانی که گفته بود «برخی دچار توهم هستند و مدام غصه دین مردم را می‌خورند در حالی که نه دین را می‌شناسند و نه آخرت را» گفته بود: «برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند.

 

باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟ جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متاسفانه امروز از سوی برخی مسوولان عمامه به سر مطرح می‌شود.»مصباح‌یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز گفته بود: «مهم‌ترین معضل و مساله در کشور ما، اقتصاد و مادیات نیست، بلکه همان هدفی است که به خاطر آن، انقلاب شد. اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، که در این صورت اگر انقلاب نمی‌کردیم، بهتر بود؛ چراکه در آن زمان نه تحریمی دامنگیر ملت ایران بود و نه مشکل انرژی هسته‌ای داشتیم و الآن در وضعیت پیشرفته‌تری بودیم.

 

به نظر می‌آید این روحانی اصولگرا قصد ندارد سر سازگاری با دولت داشته باشد و می‌خواهد هر روز با موضع‌گیری‌های انتقادی‌اش، بیش از پیش ردای ریش‌سفید و بزرگ قومی را بر تن کند، به ویژه وضعیت آیت‌الله مهدوی‌کنی رییس جامعه روحانیت مبارز که از تفکر معتدل‌تری نسبت به مصباح بهره دارد، این فرصت را برای مدیر موسسه آموزشی امام خمینی مهیا کرده است که بخواهد این نقش را ثابت کند و پرچم مخالفت با دولت را در دست گرفته و جلوتر از بقیه با این پرچم مانور دهد.
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو مرتبط :
تعابیر خواندنی رهبری از علامه مصباح یزدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین اظهارات مصباح یزدی: تحقیق درباره کره مریخ امر بیهوده‌ای است



اخبار,اخباراجتماعی,مصباح یزدی


 اخباراجتماعی  - آیت الله مصباح یزدی:
تحقیق درباره کره مریخ امر بیهوده‌ای است/مگر این دست از مسائل چقدر در زندگی ما اثر دارد؟

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که فطرت انسان به دنبال کشف حقیقت و در پی منفعت بیشتر است، گفت: بنابراین در تحصیل علم نیز به حکم عقل، باید به دنبال علوم دینی برویم چراکه شناخت خدا، پیامبران، معاد و اهداف خلقت بشر مسلما مفیدتر از شناخت محسوسات و علوم طبیعی است

به گزارش  تیک» ، آیت الله مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیشب ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود که در حسینیه امام خمینی(ره)قم برگزار شد با تأکید بر اهمیت علوم دینی نسبت به سایر علوم، اظهار داشت: اگر فرض کنیم تحصیل همه علوم نتایج مثبتی را در پی دارند باید توجه کنیم که کدام علم منفعت بیشتری برای ما دارد.

وی با اشاره به این که اقتضای عقل و فطرت بشری این است که هرآنچه نافع تر است را انتخاب کند، گفت: این که ما می گوییم تحصیل علم دینی واجب تر و ارزشمندتر است صرفا به خاطر تعبد به اسلام نیست، بلکه به این دلیل است که فطرت انسان طالب کشف حقیقت و از سوی دیگر منفعت طلب است.

به نوشته ی رسا، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که فطرت بشر کمال جو، منفعت طلب و مصلحت جو است، ابراز داشت: این امور اقتضا می کند انسان در مسیری گام بردارد که نتیجه و بازدهی بیشتری داشته باشد؛ منافعی که علم دین به ما می رساند بی نهایت است، هیچ چیز دیگری در مقابل آن وجود ندارد که نفع ابدی داشته باشد.

غفلت از اصول دین سبب گمراهی می شود
نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری غفلت از اصول دین را سبب گمراهی و خسران انسان دانست و گفت: شریف‌ترین علم نزد انسان علمی است که در شعاع آن فرد شناختش نسبت به خدا، پیامبر(ص) و معاد بیشتر شود و انگیزه انسان را برای انجام رفتارهای صحیح بیفزاید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تعریف علم در منطق و فلسفه، بیان داشت: اعتقاد داشتن، مطابق بودن قضیه با واقع، شک نداشتن و محال بودن خلاف قضیه از جمله شرایطی است که این افراد برای واژه علم در نظر می گیرند؛ اگر چنین تعریفی از علم مدنظر ما باشد، علم واقعی در عالم بسیار نادر می شود و محدود به چند قضیه می شود.

آیت الله مصباح یزدی توجه به مشترکات لفظی را در مباحث مختلف مهم خواند و گفت: هر واژه ای که به کار می رود باید ببینیم در چه فضایی مطرح شده است؛ برخی از افراد آشنا با فلسفه در آیات، روایات و کلام بزرگان نیز وقتی با کلمه علم مواجه می شوند تصور می کنند منظور همان علم منطقی است و ذهنشان به سمت اصطلاح عرفی و لغتی نمی رود.

قرآن با شکاکیت و نفی علم سازگار نیست
وی با تأکید بر این که قرآن با نفی علم و شکاکیت نمی سازد، اظهار داشت: برخی مدعی اند که قرآن را قبول دارند و مسلمان اند اما از سوی دیگر اعتقادات یقینی را دگماتیسم و نادانی می‌خوانند، مسخره می کنند و رفتار شکاک ها را تقلید می کنند؛ این دو مسأله باهم سازگای ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عامل اصلی گرایش بشر به سوی علم را غریزی و فطری خواند و گفت: غریزه به ما می گوید جاهل نباش و دوست دارد هرچه را که نمی داند یاد بگیرد و بداند؛ در روایت داریم در فضیلت علم همین بس وقتی به هرکس بگویی جاهلی و نمی دانی، ناراحت می شود و این را ناسزا تلقی می کند هرچند که واقعا نداند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این که آیا عاملی که ما را وادار به کشف مجهولات می کند در همه امور یکسان است، بیان داشت: غریزه علم نسبت به هرچیزی را یکسان می داند؛ اما انسان تنها بعد غریزی ندارد، همه فعالیت های انسان به این دلیل است که به مراتبی برسد، کمال پیدا کند، ضررهایی را از خود دفع کرده و به منفعت های بیشتری برسد.

برخی سال‌ها عمر خود را صرف امور بیهوده می‌کنند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کسی در زمینه‌ای کار و تلاش کند که نتیجه و سودش در برابر زحمتش بسیار ناچیز باشد، همه این رفتار را احمقانه می دانند؛ بنابراین عاملی از درون انسان را مجاب می کند که رفتار صحیح انجام دهد و به کمال برسد تا منعت بیشتری کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی سال‌ها عمر خود را صرف این می کنند که بدانند مثلا در مریخ موجود زنده وجود دارد یا خیر؛ این دست از مسائل واقعا چقدر در زندگی ما اثر دارد؟ آیا دانستن چنین مسائلی مفیدتر است یا این که بدانیم خدا وجود دارد یا خیر و اگر هست چه صفاتی دارد؟

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر خدای قادر، حکیمی وجود داشته باشد که انسان را با هدف خلق کرده و برایش پاداش و کیفر در نظر گرفته باشد، در زندگی نیز می تواند به انسان کمک کرده و بسیاری از مشکلات و بلاها را از او رفع کند؛ اگر چنین خدایی را بشناسیم و به او اعتقاد داشته باشیم در زندگی پشتوانه محکمی خواهیم داشت و از هیچ چیز نخواهیم ترسید و همچنین می‌توانیم به زندگی و سعادت بی نهایت برسیم.

آثار اعتقاد و عدم اعتقاد به خدا در زندگی بشر
وی با بیان این که اگر خدایی وجود نداشته باشد، معتقدان به او نسبت به سایرین ضرر چندانی نمی‌کنند، ابراز داشت: همه انسان‌ها در تأمین خوراک، پوشاک، ازدواج و دیگر نیازهای بشری چندان تفاوتی بایکدیگر ندارد؛ معتقدان به خدا و کافران همه به نوعی از این لذت های دنیایی بهره می برند و کسانی که به خدا اعتقاد دارند از لذایذ دنیایی محروم نمی شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اما اگر آنچه ما می گوییم درست باشد، کافران بسیار ضرر می کنند؛ هم از کمک‌های خداوند در دنیا محروم می‌شوند و هم سعادت اخروی و لذت جاویدان را از دست می دهند، چه چیز می تواند این خسارت را جبران کند؟

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: ضرری که فرد در اثرعدم اعتقاد به خدا متحمل می شود با هیچ منفعت دیگری قابل جبران نیست چراکه همه منافع محدود هستند اما نفع ایمان به خدا نامحدود است.

نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی باور کردیم که راه انبیاء الهی صحیح است در مرحله بعد باید تحقیق کنیم که کدام دین کامل‌تر و نافع تر است و پس از انتخاب درست باید تلاش کنیم در فروعات دین تا جایی که می توانیم پیش برویم تا سعادت مند تر باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره آسیب هایی که در اثر عدم اعتقاد به خداوند جامعه را دچار می کند، اظهار داشت: کسی که اعتقادی به خدا و حساب و کتاب ندارد، از هر راهی سعی می‌کند به حقوق دیگران تجاوز کند و تنها به فکر منافع دنیایی خویش است اما انسان عاقل سلیم‌النفس می داند که این کارها تضییع حق دیگران و ظلم است و با این کارها سعادت ابدی خود را به خطر می اندازد.


 اخباراجتماعی   - تیک