اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جای خالی «حق انتخاب» در مسكن مهر



 

 

جای خالی «حق انتخاب» در مسكن مهر

 

جانمایی زمین های ۹۹ساله در تهران طبق چه معیاری انجام شده است؟معاون وزیر مسكن می گوید شهریكه بیشترین ساخت وسازهای ۹۹ساله در آن در حال انجام است، كمترین اقبال را در بین مردم برای سكونت دارد.

 

تحقیقاتی كه یك معاون وزیر مسكن روز گذشته بخشی از نتایج آن را درباره «مناطق مورد علاقه تهرانی ها برای ساخت مسكن»، اعلام كرده نشان می دهد بیشترین ساخت وسازهای مسكن مهر برای تهران، در محلی اجرا شده كه كمترین اقبال را در بین متقاضیان دارد.

 

جمشید نورصالحی مدیر عامل شركت عمران شهرهای جدید (در گفت وگو با خبرگزاری مهر) گفت: «بیشترین متقاضی مسكن در استان تهران برای شهر جدید پردیس است كه پس از پردیس، به ترتیب بیشترین متقاضی برای شهرهای جدید اندیشه، هشتگرد و پرند وجود دارد.»

 

رتبه ای كه معاون وزیر مسكن برای شهرهای جدید بر اساس میزان علاقه تهرانی ها به سكونت در این شهرها اعلام كرده است، با برنامه ریزی كه برای ساخت وساز در این شهرها انجام شده تفاوت زیادی دارد. البته به نظر می رسد نزدیكی مسافت به شهر تهران مهمترین معیار مردم در این رتبه بندی است.

 

پرند مقام اول بیشترین ساخت وساز مسكن مهر در تهران و البته در ایران را دارد. در حال حاضر، عملیات احداث نزدیك به ۹۰ هزار واحد مسكونی مهر در شهر جدید پرند شروع شده و حدود نیمی از این واحدها در مراحل میانی ساخت قرار دارند. این در حالی است كه پرند در بین تهرانی ها به لحاظ «رغبت سكونت»، مقام آخر را دارد!

 

هشتگرد دومین شهر بعد از پرند است كه بیشترین تعداد زمین های ۹۹ساله برای تامین مسكن ساكنان تهران، در آن واگذار شده و هم اكنون ۵۰ هزار واحد مسكونی مهر در آن در حال ساخت است؛ اما هشتگرد مقام ماقبل آخر را در بین پایتخت نشینان به لحاظ «اقبال سكونتی» دارد.

 

جالب آنكه، شهر جدید پردیس كه كمترین سهمیه ساخت مسكن مهر را دارد، مقام اول را در بین سایر شهرهای اطراف تهران در اقبال سكونتی دارد. شهر جدید پردیس تا همین چند ماه پیش، عملا از توجه مسوولان مسكن مهر، دور بود و همه برنامه ریزی ها برای پرند و هشتگرد انجام شده بود.

 

آنچه در تضاد بین «برنامه ریزی تامین مسكن در تهران» و «انتخاب های مردم برای محل سكونت» به چشم می خورد، سیاست سلیقه ای است. مسكن مهر از یك سو امید متقاضیان مسكن به صاحب خانه شدن است و از سوی دیگر، طرحی است كه چند هزار میلیارد تومان تاكنون در آن سرمایه گذاری شده است. سهم تهران از این طرح حدود ۱۰ درصد است كه اگر قرار باشد طرف نهایی آن كه مردم هستند اقبالی به استفاده از نتایج طرح نداشته باشند، هدف نهایی بانیان طرح مسكن مهر محقق نخواهد شد.

 

سوال این است: زمین های مسكن مهر در تهران براساس كدام معیار جانمایی و مشخص شده است؟

 

آیا معیار اصلی جذابیت مناطق بوده است؟ (پاسخ این پرسش با اظهارات معاون وزیر مسكن، كاملا معلوم است).

 

آیا شاخص، خدمات موجود در مناطق اطراف تهران بوده است؟ (پاسخ باز هم منفی است به دلیل آنكه در شهر جدید پرند كه بیشترین زمین های مسكن مهر در آنجا واگذار شده، فقر خدمات زیربنایی شامل آب و برق كاملا محسوس است و خدمات روبنایی نیز در سطح بالایی نیست).

 

به نظر می رسد مسوولان بخش مسكن لازم است تحقیقاتی كه گوشه ای از آن را نورصالحی، معاون وزیر مسكن اعلام رسانه ای كرده، در وسط میز تصمیم گیری برای آینده مسكن مهر قرار دهند و از این به بعد لااقل متناسب با جذابیتی كه مناطق مختلف دارند و از همه مهم تر میزان آمادگی مناطق برای زندگی و سكونت، اقدام به سهمیه بندی برای ساخت وساز كنند./روزنامه دنیاى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
نمونه دوخوابه مسكن مهر پرند (سازنده تركیه ای كوزور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسكن‌مهر، خالی از سكنه؟



 

 

مسكن‌مهر، خالی از سكنه؟

 

140 روز پیش سری اول واحدهای مسكونی‌مهر با افتتاح رسمی یك مجتمع 1002 واحدی در شهر جدید هشتگرد، تحویل متقاضیان شد؛ اما در این مدت فقط 4 خانوار در این مجتمع ساكن شده‌اند و 998 واحد دیگر فعلا بدون استفاده است.

نتایج بازدید اخیر خبرنگار دنیای‌اقتصاد از محلی كه این مجتمع در آن واقع شده نشان می‌دهد واحدهای مسكونی‌مهر افتتاح‌شده به 6 دلیل، خالی از سكنه مانده و احتمالا از سال آینده به تدریج واحدها، مسكونی می‌شود.

مسوولان وزارت مسكن علت خالی بودن 1002 واحد را كه برای متقاضیان مسكن‌ ساكن تهران، در هشتگرد ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، سرمای هوا در منطقه هشتگرد و همچنین عبور از فصل نقل و انتقال عنوان می‌كنند و می‌گویند این مجتمع به سه تعاونی مسكن‌مهر تحویل شده؛ اما عمده اعضای این تعاونی‌ها تصمیم دارند بهار و تابستان سال آینده وارد این خانه‌ها شوند.

اما به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از سرمای هوا، در خالی ماندن واحدهای «آماده استفاده»، موثر است وضعیت نامناسب منطقه به لحاظ خدمات اساسی است. در اطراف مجتمع 1002 واحدی به جز كارگاه ساختمانی پروژه‌های مجاور و رفت‌وآمد كارگران و مصالح‌ساختمانی، خدماتی از جمله فروشگاه مواد غذایی، لبنیاتی، نانوایی، مدرسه و سایر خدمات مورد نیاز سكونت وجود ندارد و فاصله این مجتمع تا مركز شهر جدید هشتگرد با خودرو حدود 15 دقیقه است كه ساكنان باید این مسافت را برای امور روزانه طی كنند. در چنین شرایطی چه كسی حاضر می‌شود در این مجتمع ساكن شود؟!

در بازدیدی كه خبرنگار دنیای‌اقتصاد نیمه زمستان از داخل اولین ساختمان مسكونی‌ مهر افتتاح شده داشته، مشخص شد واحدها با رعایت كامل اصول مهندسی و معماری داخلی ساخته شده‌اند و داخل مجتمع ایرادی به لحاظ اشكال سكونتی ندارد؛ اما محیط بیرونی هنوز فاقد شرایط مساعد است. به طوری كه زمان‌بر بودن پروسه تحویل قطعی واحد به متقاضیان به دلایلی از جمله «انجام یكسری كارهای اداری شامل تهیه دفترچه اقساط بانك و امضای محضری»، «نبود خدمات شامل مراكز تجاری»، «نبود مدرسه»، «عدم تجهیز كامل داخل واحدها»، «سرمای هوا» و «اول بودن این واحدها به لحاظ تحویل» بوده است.

البته جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسكن در امور شهرهای جدید كه در روز افتتاح این مجتمع 1002 واحدی حضور فعال داشت و اكنون شهر جدید هشتگرد در حوزه مدیریتی وی به حساب می‌آید، درباره علت خالی بودن 998 واحد این مجتمع به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «این موضوع عادی است و جای تعجب ندارد. در داخل شهر تهران هم وقتی یك ساختمان 100 واحدی آماده فروش می‌شود همان روز اول همه واحدها پر نمی‌شود. چند ماه طول می‌كشد تا خریدارها به مرور زمان در واحدها مستقر شوند اینجا هم درست همین اتفاق در حال وقوع است و جای نگرانی نیست.»

به طور معمول روند سکونت در شهرهای جدید کند و تدریجی است، اما این پروسه در پروژه 1002 واحدی مسکن 99 ساله که در واقع اولین واحدهای مسکونی مهر تحویل شده محسوب می‌شود کند تراز پیش‌بینی ها بوده است. چهار ماه بعد از افتتاح هنوز فقط 4 خانوار در این پروژه بزرگ ساکن هستند. اگر چه مسوولان امیدوارند که با فرا رسیدن فصل بهار و توسعه خدمات شهری موج سکونت در این منطقه گسترش یابد.

مسوولان محلی علت خالی ماندن 998 واحد از پروژه مذکور را عدم توسعه امکانات شهری و همچنین آغاز فصل سرما عنوان می‌کنند و براین باورند که همزمان با فرارسیدن فصل نقل و انتقال- تابستان- همه چیز تغییر می‌کند و تمامی واحدهای خالی از سکنه، پرخواهند شد. اما در حال حاضر توصیه مسوولان به افرادی که قصد سکونت در سری اول مسکن مهر واگذار شده در کشور را دارند این است که به دلیل فقدان امکانات اولیه زندگی، استقرار خود را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.

بدین ترتیب هرچند که امکانات زیرساختی نظیر آب، برق و گاز برای این پروژه دیده شده است؛ اما در مقابل نامناسب بودن وضعیت منطقه باعث شده است که مسوولان برای سکونت متقاضیان در این پروژه فعلا دچار تردید شوند. در این بین ساکنان فعلی این پروژه ضمن صحه گذاشتن بر مشکلات خدمات زیرساختی در این واحدها در عین حال می‌گویند که برای توسعه خدمات روبنایی و سایر امکانات اولیه در این پروژه باید به مسوولان زمان داد و با توجه به تازه تاسیس بودن این ساختمان‌ها طبیعی است که فعلا کمبودهایی وجود داشته باشد.

دلایل تاخیر در جذب جمعیت از زبان معاون وزیر

جمشید نورصالحی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: بسیاری از متقاضیان برای سکونت در این واحدها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه فصل زمستان است از این رو طبیعی است که فعلا مردم خیلی تمایل نداشته باشند در این فصل اقدام به جابه‌جایی کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پروسه اداری تحویل و تسویه حساب پروژه 1002 واحدی کمی زمان‌بر است و متقاضیان باید مراحل اداری مختلفی را در دفترخانه‌، بانک و شهر هشتگرد دنبال کنند، از این رو طبیعی است که این مساله سبب ایجاد تاخیر در جذب جمعیت واحدهای مذکور شود.

همچنین برخی از مالکان ایرادهای جزئی در خصوص تمیزی واحدها به پیمانکار وارد و اظهار می‌کنند تا این واحدها از هر نظر و حتی از لحاظ کابینت و سایر لوازم تکمیل نشوند حاضر نیستند که در آنجا ساکن شوند.

نورصالحی خاطرنشان ساخت: البته پیمانکار این مسوولیت را می‌پذیرد؛ اما تا مراجعت مجدد متقاضی، پروسه اسکان متقاضیان طولانی می شود. این مقام مسوول در وزارت مسکن همچنین ضمن رد این مساله که آب این واحدها قابل شرب نیست، گفت: این حرف‌ها شایعه است و آبی که ساکنان شهر هشتگرد برای آشامیدن استفاده می‌کنند برای این واحدها نیز منتقل شده است.

معاون وزیر همچنین تاکید کرد: ساکنانی که در این واحدها مستقر شده‌اند، فعلا می‌توانند برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود به مرکز شهر هشتگرد مراجعه کنند. در حال حاضر در کنار این واحدها، واحدهای تجاری در حال ساخت است و به مرور قطعا شاهد توسعه کلیه امکانات روبنایی در این واحدها خواهیم بود و مردم از این بابت دغدغه‌ای نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این که چرا در زمان افتتاح این واحدها توسط رییس جمهوری امکانات بازی برای کودکان در نظر گرفته شده بود؛ اما حال این وسیله‌ها وجود ندارند، گفت: وسایل بازی کودکان به قسمت انتهایی این ساختمان‌ها منتقل شده؛ چرا که مقرر شد در این مکان واحدهای تجاری ساخته شود. بنابراین نباید تصور شود که این وسایل به صورت نمادین و فقط برای بازدید رییس جمهوری نصب شده بودند.

واحدها زود افتتاح شدند؟

اما در این بین جابرانصاری مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز گفت: در شرایط عادی برای ساخت یک مجتمع مسکونی یکسال زمان لازم است اما پیمانکار پروژه 1002 واحدی موفق شد که این واحدها را ظرف 8 ماه آماده کند. طبیعی است ساخت زود هنگام این واحدها باعث شده که امکانات روبنایی، کمی با تاخیر اجرایی شود. اما به هرحال تمامی این مسائل در ساخت اولین سری واحدهای مسکونی مهر در نظرگرفته شده است و به زودی مشکلات مربوطه در این راستا حل خواهد شد.

وی گفت: به موازات توسعه امکانات روبنایی تقاضا برای سکونت در این ساختمان‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و نباید تصورشود که در مسکن مهر صرفا ساخت خانه بدون امکانات صورت گرفته است. انصاری همچنین درباره مشکلی که یکی از مالکان این واحدها برای دریافت دفترچه اقساط پیدا کرده است، گفت: به هرحال شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، اولین مجموعه‌ای است که مراحل اداری مربوط به پروژه‌های مسکن مهر را دنبال می‌کند و طبیعی است که با توجه به این مساله یک سری اشکلات جزئی در فرآیند کار ایجاد شود‌، اما این معضلات به زودی مرتفع خواهد شد.

گفت‌وگو با اولین صاحب‌خانه مسکن مهر

«قبلادر یکی از شهرک‌های اطراف اسلامشهر مستاجر بودیم.2 میلیون پول پیش و ماهانه 130 هزار تومان هم اجاره پرداخت می‌کردیم تا اینکه طرح مسکن مهر مطرح شد و ما هم که می‌دانستیم از راه دیگری نمی‌توانیم صاحبخانه شویم، در این طرح شرکت کردیم.»

راضی هستید؟

اگر امکانات اولیه زندگی در اینجا ایجاد نشود، ترجیح می‌دهم به زندگی مستاجری خودم برگردم. در اسلامشهر امکانات اولیه زندگی قابل دسترس بود. اما در اینجا فقدان این امکانات اولیه باعث می‌شود که احساس غربت و ناامنی به انسان دست بدهد. به عنوان مثال حتی یک آژانس حاضر نیست که به این منطقه بیاید. وقتی آدرس اینجا را به اپراتور آژانس می‌دهیم بعد از اینکه کلی از ما در خصوص آدرس دقیق محله پرس و جو می‌کند، در نهایت می‌گویند راننده‌ها حاضر نیستند آنجا بیایند.

اما از زندگی مستاجری که بهتر است.

از یک جهتی خوب است که از زندگی مستاجری راحت شدیم. اما اینجا هم مشکلات خاص خود را دارد. مثلا بعد از پیگیری های طاقت فرسا توانستیم وزارت نفت را راضی کنیم بیاید برای ما گاز وصل کند، مشکل دیگر هم این بود که تلفن نداشتیم. از مخابرات شروع کردیم به پیگیری تا اینکه به مسوولان محلی رسیدیم. آنها هم می‌گویند که اینجا خط نمی‌دهد و آنتن‌دهی ضعیف است.

خانه شیکی به نظر می‌رسد؟

ساختمان اگر از طلا هم ساخته بشود، اما اگر امکانات نداشته باشد فایده‌ای ندارد.

این واحد مسکونی چقدر برایتان تمام شده است؟

5/7میلیون تومان نقدی پرداخت کرده‌ایم مابقی هم اقساط وام 20 میلیون تومانی است. البته فعلا اقساط را نمی‌پردازیم؛ چرا که بعد از آنکه به بانک مسکن کرج مراجعه کردیم که دفترچه اقساط بانکی را دریافت کنیم، به ما اعلام کردند که مدارک شرکت عمران هشتگرد ناقص است و فعلا نمی‌توانیم برای شما دفترچه صادر کنیم.

ماهانه چقدر باید قسط پرداخت کنید؟

فکر می‌کنم حدودا ماهی 180 هزار تومان بشود.

شما به انتخاب خودتان شهر هشتگرد را برای زندگی انتخاب کردید؟

خیر. روز اول گفتند که فعلا فقط امکان ثبت نام برای هشتگرد است. ما هم ثبت‌نام کردیم. اما اگر حق انتخاب داشتیم حتما می‌رفتیم پرند را انتخاب می‌کردیم، چون آنجا به تهران نزدیک‌تر است.

خانه شما واحد نمونه‌ای بوده که توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. در قرعه کشی برنده شدید؟

نه ما چون جزو اولین کسانی بودیم که پول به حساب تعاونی واریز کردیم.

درخواستی از مسوولان دارید؟

من دوست دارم مسوولان تصور کنند که واقعا خودشان و اقوامشان می‌خواهند در اینجا زندگی کنند. در این صورت چه امکاناتی را اینجا ایجاد می‌کردند. انتظار داریم به مسكن مهر هم خدمات بدهند....../تحلیل:عصرایران