اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جان کری: ایرانی ها به هیچ وجه قصد ندارند بار دیگر به میز مذاکره بازگردند / 1+5 احساس خوبی در مورد کنگره ندارند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری: ایرانی ها به هیچ وجه قصد ندارند بار دیگر به میز مذاکره بازگردند / 1+5 احساس خوبی در مورد کنگره ندارند / آنهایی که می گویند ایران تا 15 سال دیگر بمب می سازد، بدانند که تهران تا الان هم می توانست بمب تولید کند

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت: اعتراض به تصویب توافق ایران در شورای امنیت درست نیست.

به گزارش «انتخاب»، جان کری درباره انتقادها از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در شورای امنیت و صحبت هایی مبنی بر از دست رفتن حق کنگره برای بررسی آن گفت: اصلا به این صورت نیست و این واقعیت ندارد. در حقیقت همانطور که امروز نیز گفتم در دو مورد در دولت قبلی ، قبل از آن که کنگره اجازه جنگ را صادر کند،سازمان ملل متحد رای داد.

وی افزود: بنابراین نخست این که سابقه این کار وجود دارد و دوم این که ما تحت نظارت سازمان ملل متحد در یک چارچوب چندجانبه مذاکره کردیم. منظورم این است که اگر مثلا پارلمان انگلیس می گفت قصد داریم این یا آن کار را انجام دهیم و ما با آن موافق نبودیم،فکر می کنید ما آن کاری را که آنها می گفتند انجام می دادیم؟ مسلما خیر.در این صورت افراد با این عقیده که کشور ما یعنی آمریکا باید در برابر پارلمان انگلستان یا پارلمان فرانسه محدود شود ، مخالفت می کردند.

کری اضافه کرد: به همین صورت، این کشورها درحالی که آنها طرف های مذاکره بر روی میز هستند و کنگره آمریکا در حال وضع قوانینی بدون رایزنی و گفتگو با آنها در این زمینه است ، احساس خوبی ندارند. ما به مصالحه رسیدیم.ما به حاکمیت مستقل و مشارکت آنها در این تلاش چند جانبه احترام گذاشتیم. ما همانطور که مناسب بود به سازمان ملل متحد رفتیم اما اقدامی را در سازمان ملل متحد در نظر گرفتیم که تا نود روز اجرا نمی شود تا کنگره بدون تحت فشار قرار گرفتن از فرصت استفاده واین توافق را بررسی و درباره آن قضاوت کند. بنابراین من فکرمی کنم اعتراض در این مورد درست نیست.

مجری پرسید مخالفان می گویند قصد دارند بیست میلیون دلار (علیه توافق ) تبیلغات رسانه ای به راه اندازند.شما چگونه می توانید با آن مقابله کنید؟

جان کری گفت: بسیاری از چیزهایی که من دیده ام حقیقت ندارد.من فکر می کنم کنگره به واقعیت ها متکی خواهد بود.ما فرصت خواهیم داشت و این فرصت از این هفته شروع می شود. ما یک تیم در کنگره خواهیم داشت که من بخشی از این تیم خواهم بود و به سناتورها و نمایندگان کنگره گزارش خواهیم داد. ما فرصت برگزاری جلسه استماع را خواهیم داشت. آنها مسلما پرسش های زیادی از ما خواهند پرسید و من فکر می کنم حقایق روشن می شوند.واقعیت ساده این است که آنها در هیچ یک از این تبلیغات ها واقعا گزینه جایگزین ندارند بلکه فقط می خواهند این توافق را از بین ببرند و این وضع غیرقابل قبول است زیرا در آن صورت ایران با تمام قوا به سمت بمب خواهد رفت.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: بنابراین افرادی که درباره مقابله با این مسئله (رسیدن ایران به بمب) طی ده یا پانزده سال یا هر زمان دیگری نگران هستند، ناخواسته می خواهند همین الان با آن مقابله کنند و حقیقت این است که منظور آنها احتمالا جنگ است و می گویند این کار از طریق مذاکره انجام نمی شود.

جان کری گفت: (ایرانی ها) به هیچ وجه قصد ندارند بار دیگر به میز بازگردند و مذاکره کنند. به هیچ وجه همکاران ما قصد ندارند تحریم ها را حفظ کنند. بنابراین این روند مخربی است که برخلاف احساس مشترک است.

مجری ان بی سی پرسید سران اسرائیل در عالی ترین سطوح می گویند یکی از مشکلات این است که اطلاعات ما و آنها به اندازه کافی خوب نیست.ما درباره راکتور هسته ای در سوریه اطلاع نداشتیم تا این که ساخته شد. ما درباره فعالیت های زیر زمینی ایران اطلاع نداشتیم تا این که ساخته شد.

جان کری گفت:این توافق به این حرف ها پاسخ می دهد زیرا ما بازرسانی در همه جا داریم ،ما و چینی ها در یکی از راکتورها نقش خواهیم داشت،آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به جاهایی که قبلا نمی توانست، برود.در صورتی که توافق وجود نداشته باشد،بازرسان در آنجا نخواهند بود،افراد شما در محل نخواهند بود و شما نخواهید دانست که آنها در حال اجرای چه کاری هستند. باور کنید اگر ما از این توافق خارج شویم ، آنها خواهند گفت، ببینید آنها به ما علت داشتن بمب را دادند زیرا آنها (ایرانی ها) از حمله نظامی خواهند ترسید. این بهترین راه برای اجتناب از مناقشه و اطلاع از آن چیزی است که آنها در برنامه خود در حال انجام هستند.

وی افزود: در نهایت اگر همه این بازرسان و همه دانش ما از برنامه آنها نشان دهد که آنها در تلاش برای رفتن به این مسیر هستند،ما همه گزینه هایی را که امروز در دسترس داریم،در دسترس خواهیم داشت. ما هیچ چیزی از دست نمی دهیم.

جان کری گفت:یک نکته مهم دیگر در اینجا این است: این افراد می گویند آنها در آینده سلاح هسته ای تولید خواهند کرد. آنچه که این افراد کاملا نادیده می گیرند این است که آنها در سال دوهزار وسه یا در همان زمان ها در دولت قبلی سانتریفوژها و مواد شکاف پذیر بیشتری بدست آوردند.


آن ها مواد شکاف پذیر کافی برای تولید ده تا دوازده بمب داشتند. آنها دانش چرخه سوخت را داشتند. آنها در آن زمان هیچ چیز بجز تمایل برای ساخت بمب کم نداشتند.

وی تاکید کرد: بنابراین کسانی که می گویند آنها طی پانزده سال بمب خواهند داشت در حال نادیده گرفتن این حقیقت هستند که آنها تاکنون می توانستند این کار را انجام دهند. همچنین اگر این توافق نباشد و شما فقط وقت را هدر دهید، هیچ کاری برای جلوگیری یا متوقف کردن آن انجام نداده اید.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من به یاد شما و این افراد می اندازم که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافق موقت را یکی از بزرگترین اشتباهات در جهان نامیده بود. وی سپس توافق لوزان را اشتباه بزرگ نامید اما سپس به جای رفتن به مسیر دیگر خواستار ادامه اجرای توافق موقت شد.بنابراین وی قبلا اشتباه کرده است و ما معتقدیم در حقیقت،وی این موقعیت را که بزرگترین راه برای محافظت از اسرائیل برای ما فراهم می کند،نمی بیند. ما معتقدیم آنچه که انجام داده ایم بیش از ترک این توافق از اسرائیل محافظت می کند.


 اخبار  سیاست  خارجی -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
حرف های جان کری پس از توافق هسته ای در کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کری از کنگره برای مذاکره با ایران یک سال وقت خواست



 مذاکره آمریکا با ایران

جان کری از کنگره برای مذاکره با ایران یک سال وقت خواست

منابع آمریکایی می‌گویند جان کری برای مذاکره با ایران یک سال از کنگره آمریکا وقت خواسته است.

جی سولومون، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال روز 5 مرداد 1392 (27 جولای 2013) نوشت: «جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و سایر مقامات دولتیِ این کشور به کنگره آمریکا توصیه کرده‌اند که پیش از محکم‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران، به دولت اوباما فرصت بیشتری برای پیگیریِ مذاکرات با آقای روحانی بدهد».

وی ادامه می‌دهد: «رئیس جمهور منتخب مردم ایران که پس از پایان دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بزودی روی کار می‌آید، به عنوان شخصیتی میانه‌رو شناخته شده و قول داده است در جهت بهبود مناسبات ایران با غرب تلاش کند».

وال استریت ژورنال همچنین از قول برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص احتمال برقراری مناسبات جدید با ایران نوشت : «ما (نتایج) انتخابات ایران را در راستای تمایل مردم ایران به تغییر، ارزیابی می‌کنیم».
این در حالی است که کنگره امریکا هم اکنون بررسی طرحی را در دست دارد که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

این روزنامه آمریکایی نوشته است: «کنگره آمریکا کماکان به تشدید تحریم‌ها علیه ایران می‌اندیشد. مثلاً لایحه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب جمهوریخواه است، در دست بررسی است و ممکن است در هفته آینده تصویب شود که هدف آن تحریم کامل بین‌المللی علیه صادرات نفت ایران و پایان دادن به توانایی این کشور برای تجارت خارجی با واحد یورو، اعلام شده است.

 

این لایحه که حاوی تحریم‌های جدید علیه ایران است، همچنین با هدف اخلال در فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های کشتیرانی ایرانی و همچنین محدود کردن استفاده‌ی تهران از بانک‌های چینی برای انجام مبادلات در خارج از ایران، تنظیم شده است»./باشگاه خبرنگاران