اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جان بولتون: توافق با ایران بزرگترین دلجویی آمریکایی در تاریخ معاصر خواهد بود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق  هسته  ای  ایران

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد گفت هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه سابق آمریکا ، که یکی از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است ، شایسته ریاست جمهوری این کشور نیست.

به گزارش «انتخاب»، بولتون روز جمعه در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران گفت هیلاری کلینتون برای فرماندهی کل آمریکا مناسب نیست.

بولتون گفت کلینتون احتمالا در مبارزات انتخاباتی خود از تجربه خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا سخن خواهد گفت که باور آن دشوار خواهد بود.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت :«دوره تصدی چهار ساله هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه نشان می دهد که او برای ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست.» این عضو تندرو حزب جمهوریخواه آمریکا همچنین از واکنش هیلاری کلینتون به حملات سال 2012 به مجتمع دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی به شدت انتقاد کرد.

بولتون که خود از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکاست گفت امنیت ملی بخش لاینفک مبارزات تبلیغاتی این انتخابات خواهد بود. وی همچنین کوشید هیلاری کلینتون را به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیوند بزند.

بولتون به حمایت هیلاری کلینتون از تصمیم اوباما برای خارج کردن سربازان آمریکایی از عراق در سال 2011 اشاره کرد و سوءمدیریت وی را در مواجهه با «بهار عربی» و ناکامی او را برای پیش بینی ظهور گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و نیز نحوه برخورد وی را با روابط آمریکا با اسرائیل و روسیه مورد انتقاد قرار داد.

بولتون همچنین از تلاش دولت اوباما برای امضای توافق هسته ای با ایران که مذاکرات مربوط به آن از دوره تصدی هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا شروع شد انتقاد کرد و گفت :«این توافق بزرگترین دلجویی آمریکایی در تاریخ معاصر خواهد بود. »

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت برنامه هسته ای کره شمالی در دوره کلینتون «اساسا به فراموشی سپرده شده بود».

بولتون گفت :«عملکرد هیلاری کلینتون در مسائل امنیت ملی از عملکرد اوباما قابل تمایز نیست.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
بزرگترین قتل عام تاریخ معاصر جهان !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برجام بزرگترین دست آورد دىپلماسی تاریخ معاصر ایران است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,نادر انتصار

نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفتگو با خبرآنلاین آخرین وضعیت بررسی برجام در کنگره آمریکا را شرح می دهد.

حدود یک ماه دیگر کنگره آمریکا زمان دارد تا رأی گیری خود را برای برجام به انجام برساند. رأی گیری که عموم تحلیلگران معتقدند به رد این توافق اتفاق نظر خواهد داشت. اما سپس اوباما همانطور که از ابتدا هم گفته بود این رای منفی را وتو خواهد کرد و آن وقت نمایندگان کنگره نمی توانند دوم سوم لازم برای رد وتوی اوباما را کسب نمایند و در نتیجه برجام از فیلتر کنگره عبور خواهد کرد.

ضمن تاکید بر این مطلب می افزاید: تقریبا همه چه موافقان و چه مخالفان به این نتیجه رسیده اند که توافق تصویب خواهد شد. توافقی که به باور رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی بزرگترین امتیاز دیپلماسی ایران از زمان حکومت قاجار به بعد به شمار می رود. در ادامه مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

شرایط بررسی برجام در کنگره آمریکا چگونه است. سر و صدای زیادی از تلاش های مخالفان و موافقان حتی در رسانه های اجتماعی و تبلیغات گسترده به گوش می رسد. این توافق هسته ای از فیلتر کنگره عبور خواهد کرد؟
واقعیت این است که شرایط در یکی دو هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است اگرچه سه چهار نفری که قبلا انتظار می رفت از برجام پشتیبانی کنند حمایت خود را پس گرفتند و در این زمینه شاید مهمترین اینها نفر دوم سنا که دموکرات هم هست باشد. آقای چاک شومر فردی است که اعلام کرده رای منفی خواهد داد.

 

ولی به طور کلی توازن قوا همانطور مانده و تقریبا همه به این نتیجه رسیده اند که کنگره رای منفی به این توافق خواهد داد. اقای اوباما رای کنگره را وتو خواهد کرد و کنگره به اندازه کافی رای نخواهد داشت که ضد وتوی آقای اوباما رای دهد و در نهایت برجام تصویب خواهد شد.

 

اما از سوی دیگر مخالفان روند جدیدی را شروع کرده اند. در چند روز اخیر دو نفر از افراد کنگره که هر دو دموکرات هم هستند و همیشه از اوباما پشتیبانی می کردند صحبت های جدیدی را طرح کرده اند.

 

یکی نماینده ایالت کاناتیکت و دیگری از ایالت فلوریدا گفته اند وقتی از تعطیلات تابستانی برگردند قصد دارند لایحه ای را معرفی کنند که به رئیس جمهور اختیار کامل دهد هر زمان بخواهد می تواند بدون دریافت مجوز کنگره بر ضد ایران جنگ شروع کند.

 

البته آنها خودشان هم می دانند که این طرح در دوره اوباما بی تاثیر خواهد بود اما در عین حال می خواهند از این طریق راه را برای روسای جمهور بعدی باز بگذارند.

نماینده کاناتیکت شخصی به نام جان لارسون است که مواضعش در این رابطه قدری رقیقتر است و اعلام کرده این موضوع تنها در صورتی قابلیت اجرایی دارد که ایران از تعهدات هسته ای خود سر باز بزند.

 

نماینده فلوریدا اما الستی هیستینگ حرفش شدیدتر بوده و گفته (اتفاقا سیاهپوست هم است و همیشه از طرفداران سرسخت اوباما بوده ولی در سیاست خارجی همیشه دنباله روی سیاست اسرائیل بوده) می خواهد لایحه ای را پیشنهاد کند که به رئیس جمهور آینده آمریکا اجازه دهد به هر دلیلی که بخواهد نه فقط به دلیل اینکه ایران تعهداتش را انجام نداده علیه ایران جنگ به راه بیندازد.

 

حالا نمی دانم این لایحه ها به کجا می کشد. ولی در مجموع و در پاسخ مشخص به سوال شما، برجام در کنگره در مرحله اول رد می شود اوباما وتو می کند و در مرحله بعد نمایندگان نمی توانند وتوی اوباما را کنسل کنند و برجام تصویب می شود.

رای گیری در کنگره به صورت سراسری در میان سناتورها و نمایندگان مجلس نمایندگان برگزار می شود یا در هر مجلس به صورت جداگانه؟
 خیر به صورت جداگانه این رای گیری انجام می شود ولی تقریبا در یک بازه زمانی انجام می شود ولی رای گیری در مجلس سنا و مجلس نمایندگان به صورت جداگانه انجام می شود.

اوباما برای اینکه بتواند نظر منفی کنگره را وتو کند و کنگره نتواند آن وتو را بی اثر نماید تنها به یک سوم آرای یکی از دو مجلس نیاز دارد. وضعیت در مجلس نمایندگان و سنا چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟
بله همینطور است. وضعیت در مجلس نمایندگان قدری به سود مخالفین است و احتمال دارد نمایندگان دو سوم مورد نظرشان را برای رد کردن وتوی اوباما داشته باشند اما این وضعیت در مجلس سنا کاملا متفاوت است و دست کم در شرایط فعلی امکان اینکه سناتورها به عدد ۶۷ برسند و وتوی اوباما را کنسل کنند غیر ممکن است.

چند تن از نمایندگان مرددی که اعلام نکرده بودند به نفع توافق رای می دهند یا به ضررش در روزهای اخیر رسما اعلام مخالفت کردند. به ویژه آقای شومر. در شرایط فعلی این تغییر رای ها متاثر از چیست؟ آیا صبحت هایی که آقای اوباما، کری و مونیز انجام می دهند تاثیر دارد؟ یا تبلیغات و ...

تا اندازه ای تاثیر صحبت های کری و اوباماست. مقداری هم اینکه در چند روز اخیر تعداد  بسیار زیادی از افراد صاحب نام در آمریکا به ویژه تعدادی از ژنرال های بلند مرتبه پیشین آمریکا نامه ای در حمایت از برجام نوشتند. اثر این اقدامات بر نمایندگان کنگره بسیار مهمتر از حرف های آقای اوباما و کری است.

 

برای اینکه مخالفان کری خیلی تحت تاثیر حرف های وزیر خارجه این کشور قرار نمی گیرند ولی وقتی شما می بینید حدود چهل و خرده ای نفر از بزرگترین افراد نظامی آمریکا این نامه را امضا کردند این می تواند تاثیر ویژه ای داشته باشد. حرف کری را به این دلیل جدی نمی گیرند که می گویند او وزیر خارجه ای است که این قرارداد را امضا کرده و در نتیجه میخواهد آنرا به کنگره بفروشد.

آقای دیوید بروکس چند روز پیش در نیویورک تایمز مقاله ای نوشتند و تاکید کردند بعد از ویتنام و عراق این سومین شکست خود را در عصر حاضر پذیرفته است. آیا واقعا چنین شکستی را پذیرفته است؟
آقای بروکس یکی از نئوکان های امریکاست و از دید آنها این برجام را به عنوان یک شکست ارزیابی می شود برای اینکه هدف آنها این بود که ایران کاملا تسلیم شود. در ویتنام وقتی نیکسون آن قرارداد صلح را امضا کرد تقریبا تسلیم آمریکا بود.

 

عراق قراردادی نداشت و جنگی به راه انداخته شد و جنگ به آن نتیجه ای که آمریکا خواهانش بود نرسید. هدف بروکس هم در این مقاله این بود که بگوید امریکا نتوانسته به ۱۰۰ چیزی که می خواست برسد.

 

طبیعی هم بود که هیچ بازیگری به ۱۰۰ درصد نرسد. من برجام را بزرگترین پیروزی دیپلماتیک برای آمریکا می دانم و حتی به نظرم اثرش بسیار مهمتر از برقراری رابطه با کوباست.

از دید ایران این توافق چه اهمیتی دارد؟ آیا ما هم به دست آورد و پیروزی مهمی رسیده ایم؟
در مورد ایران هم باید توجه داشته باشیم که این اولین بار در ایران دست کم از زمان قاجار به بعد است که توانسته با قدرت های بزرگ بین المللی قراردادی امضا کند که هیچ قسمتی از زمین هایش را از دست نداده و چیزهایی که می خواست را هم در این قرارداد بگنجاند.

 

بنابراین این قرارداد برای ایران هم بزرگترین دست آورد دیپلماسی در تاریخ معاصرش به شمار می رود ولی نمی توانیم بگوییم دو طرف به یک اندازه به دست آوردند چرا که اساسا چنین چیزی امکانپذیر نیست.

 

چرا که در این قرارداد یک طرفش ایران است و طرف دیگرش ۶ کشور بزرگ دنیا و هیچ وقت کشوری که تنهایی با چندین طرف دیگر مذاکره می کند نمی توان چیزی بیشتر از آنها به دست آورد. 

درخبرها داشتیم که تعدادی از نمایندگان کنگره برای تعطیلات خود به اسرائیل سفر کرده اند. آیا چنین اقداماتی کار را برای گذر از فیلتر کنگره دشوار تر نمی کند؟ با توجه به اینکه قرار است دیدارهایی هم با بنیامین نتانیاهو داشته باشند.

این نمایندگان کاملا مشخصند که چه کسانی هستند و همه هم از مجلس نمایندگان هستند. اینها به طور معمول هر سال از طریق لابی ایپک به اسرائیل برده می شوند و کل هزینه سفر اینها را پرداخت می کند و حدود دو هفته آنها را در اسرائیل می گرداند تا از سیاست های اسرائیل دفاع کنند. در این مورد هم ۱۰۰ درصد هدف اسرائیل مخالفت آنها با برجام است.

 

ولی در عین حال این نکته را هم مد نظر داشته باشید من اسامی تمام کسانی که به اسرائیل می روند را استخراج کرده ام، همه اینها از ابتدا مخالف برجام بودند و رفتن آنها به اسرائیل روی عقیده آنها تاثیری نخواهد گذاشت.

 

شاید قوی تر کند ولی به هر حال اینها تصمیمشان را گرفته و رای مخالفشان را می دادند چه به اسرائیل بروند و چه نروند. در نتیجه نباید چندان این سفرها را جدی گرفت.


اخبار سیاست خارجی - خبر آنلاین