اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جالب‌ترین اكتشافات 2010 (+عکس)



كشف ماهی دستدار، ماهی ترسناك ماهی‌خوار، خفاش میوه‌خوار با دماغ لوله‌ای شكل و مارمولك بچه زا بخشی از اكتشافات جالب ثبت شده در این فهرست هستند.

 

مجله «نشنال جئوگرافیك» در روزهای پایانی سال 2010 به معرفی 10 اكتشاف برتر این سال پرداخته است.

 

به گزارش ایسنا، كشف ماهی دستدار، ماهی ترسناك ماهی‌خوار، خفاش میوه‌خوار با دماغ لوله‌ای شكل و مارمولك بچه زا بخشی از اكتشافات جالب ثبت شده در این فهرست هستند.

 

1- ماهی كه دست دارد!به جای شنا كردن راه میرود!

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

این ماهی عجیب صورتی‌رنگ از باله های خود به جای شنا كردن برای راه رفتن در كف اقیانوس استفاده می‌كند. این ماهی یكی از 9 نمونه جدید ماهی است كه در ماه مه منتشر شد.

 

2- اسرار طومارهای بحرالمیت

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

رمزگشایی اخیر یك جام مرموز، حفاری تونل باستانی اورشلیم و سایر اكتشافات باستان‌شناسی ممكن است در كشف اسرار بزرگ كتاب مقدس كمك كند: چه ‌كسی طومارهای بحرالمیت (دریای مرده) را به تحریر درآورده‌است؟

 

یافته‌های جدید نشان می‌دهد كه طومارها كه حاوی چند مورد از قدیمی ترین اسناد كتاب مقدس هستند ممكن است كه گنجینه های خطی گروه‌های مختلف باشند كه در زمان جنگ پنهان شده‌اند.

 

3- كشف گونه عجیبی از ماهی در گرینلند

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

این ماهی ترسناك ماهی‌خوار موسوم به «آنگلرفیش» تا چندی پیش در آبهای «گرین لند» یك گونه بیگانه محسوب می‌شد. طبق تحقیقات منتشر شده در ماه فوریه، اندازه این ماهی 17 سانتی متر بوده و یكی از 38 گونه ماهی یافته شده در قطب شمال است.

 

4- كشف كشتی نوح در كوه‌های تركیه

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

یك تیم از كاشفان مسیحی در ماه آوریل مدعی شدند كه توانسته‌اند بقایای كشتی نوح را در زیر برف و بقایای آتش‌فشانی در رشته‌كوه آرارات در تركیه پیدا كنند.

 

 

5- خفاش «یودا»

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

حفاظت بین‌المللی در ماه اكتبر اعلام كرد، این خفاش میوه‌خوار با دماغ لوله‌ای شكل یكی از 200 گونه‌ای است كه كه در دو سفر علمی به پاپوآ گینه نو در سال 2009 كشف شدند.

 

این خفاش هنوز به طور رسمی ثبت یا نام‌گذاری نشده‌است.

 

6- سیاه‌چاله‌ها حاوی كهكشان هستند؟

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

ممكن است كهكشان ما نیز در یك چاله سیاه قرار داشته باشد كه خود جزء یك كهكشان بزرگتر است.

 

طبق تحقیقات انجام شده در بهار گذشته، سیاه‌چاله ها در حقیقت تونل‌های بین كهكشان‌ها هستند. ماده‌ای كه جذب سیاه‌چاله می‌شود به یك نقطه سقوط نمی كند بلكه از یك سیاه چاله سفید در انتهای دیگر چاله سیاه به بیرون پرتاب می‌شود.

 

7- اشكال هندسی كه پرده از دنیای باستانی آمازون برداشت

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

طبق یك تحقیق كه در ماه ژانویه منتشر شد، صدها دایره، مربع و سایر اشكال هندسی كه زمانی در جنگل پنهان شده بود، به یك جامعه باستانی ناشناخته كه در آمازون زندگی می‌كردند اشاره می‌كند.

 

تصویر ماهواره‌ای از بالای منطقه رود آمازون از سال 1999 بیش از 200 خاك‌ریزی هندسی را آشكار كرد كه منطقه‌ای با وسعت 250 كیلومتر را در بر گرفته‌بود.

 

محققان معتقدند كه ساختارهای این چنینی بیشتری در جنگل‌های آمازون پوشیده مانده‌اند.

 

8- مارمولك تكامل یافته بچه زا

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

در تابستان سال جاری، محققان طی تحقیقات خود در مورد تكامل با گونه‌ای مارمولك استرالیایی روبرو شدند كه به‌جای تخم‌گزاری، تمایل به بچه‌زایی دارد.

 

در زمین‌های پست گرم ساحلی نیوسات‌ولز، یك مارمولك شن‌زی با شكم زردرنگ و سه‌انگشتی زندگی می‌كند كه برای تولیدمثل تخم می‌گذارد. اما انواع دیگر این گونه كه در ارتفاعات بالاتر و سردتر زندگی می كنند بچه زا هستند.

 

 

9- «ساختارهای» فراجهانی

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

تحقیقات انجام شده در ماه مارس با جمع‌آوری ساختارهای نادیده و ناشناخته در دامنه آفرینش نشان داد كه «جریان تاریك» شانسی نیست.

 

در سال 2008 دانشمندان درمورد كشف صدها خوشه كهكشانی كه با سرعت 3.6 میلیون كیلومتر در ساعت در جهتی یكسان در حال جریان بودند گزارش دادند.

 

این حركت اسرارآمیز با مدل‌های كنونی برای توزیع جرم در كهكشان قابل توضیح نیست، بنابراین محققان نظریه جدیدی ارائه دادند كه طبق آن خوشه‌ها با گرانش ماده‌ای خارج از كهكشان شناخته شده كشیده می‌شوند.

 

در سال 2010 همان تیم تحقیقاتی دریافت كه جریان تاریك بیشتر از آنچه پیشتر گزارش شده بود در كهكشان گسترش می یابد.

 

10- دگرگونی محور زمین در اثر زلزله؛ تغییر طول روز

 

جالب‌ترین اكتشافات 2010

 

زمین‌لرزه فوریه در شیلی به حدی قدرت داشت كه تقریبا محور زمین را تغییر داده و باعث كوتاه‌تر شدن طول روز شد. این كشف توسط ناسا صورت گرفت و آن را در فهرست 10 كشف برتر سال قرار داد. زلزله 8.8 ریشتری شیلی با سرعت بخشیدن به چرخش زمین، طول روز را باید به اندازه 1.26 میلیونیوم ثانیه كاهش داده باشد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
تا اكتشافات بعدی شما را به باد میسپارم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس هایی جالب از دنیای زیر آب


تصاویر جالب از دنیای زیر آب