اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثروتمندترین طبقه متوسط جهان در ایران!


ایران از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین طرفداران محصولات جدید موبایل محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن سن، شغل و درآمد خود اقدام به خریداری گوشی‌های گران‌قیمت می‌کنند.

عصرایران: رادیو بین‌المللی چین (CRI) در سایت خود نوشت: انتشار خبر پیدا شدن یک کیف حاوی مدارکی با ارزش یک میلیارد تومان توسط یک کارگر شهرداری در شهر بجنورد ایران که به صاحب اصلی آن تحویل شده، مورد توجه گسترده مردم این کشور قرار گرفته به طوری که بسیاری از افراد در جامعه درباره این رخداد اظهارنظر و حتی رویاپردازی می‌کنند.

با وجود آن که بیش‌تر جامعه ایران در انجام امور روزانه خود به امانت‌داری توجه دارند، اما تصور این که کسی یک میلیارد تومان را پیدا کند و آن را به صاحب کیف پس دهد، برای بسیاری از مردم جالب است که برای لحظاتی با او همزات‌پنداری می‌کنند تا بدانند داشتن آن مقدار پول چه لذتی دارد و چه توانایی‌هایی را به ارمغان می‌آورد.

یک میلیارد تومان در ایران رقم بسیار بالایی به حساب می‌آید که می‌توان با آن خانه و اتومبیل مدرن خرید و یا در بسیاری از فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرد. اما با توجه به این که در این کشور بانک‌ها سود بالایی به سپرده‌های مشتریان خود می‌پردازند، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند پول خود را در این راه سرمایه‌گذاری کنند.

به علت نواسانات پیاپی در بازار ایران که در 10 سال گذشته شدت یافته، خرید و فروش طلا، سکه و دلار همیشه سودآور بوده و این شیوه تجارت همواره مورد علاقه گروه بزرگی از جامعه ایران بوده است. در کنار آن، معامله اتومبیل نیز رونق بسیاری دارد به طوری که بیش‌تر مردم پیش از خریدن آن، افت قیمت خودرو به هنگام فروش را در نظر می‌گیرند.

 هرچند ممکن است بخشی از جامعه درآمد خود را برای امرارمعاش کافی ندانند، اما به اعتقاد جامعه‌‌شناسان، دو عامل رقابت با دیگران و همچنین عدم پذیرش زندگی مستقل جوانان بر این رخداد تاثیر گذاشته است.


تلویزیون‌های LCD و سه‌بعدی در همه کشورهای جهان به عنوان کالایی لوکس و گران محسوب می‌شوند که قشر متوسط به بالای جوامع نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند، اما در ایران بخشی از قشر کم در‌آمد نیز در کنار سایرین به خریدن این محصولات روی آورده‌‌اند و ماهانه اقساط آن را پراخت می‌کنند.

 یخچال‌های مدرن Side By Side و تبلت از دیگر کالاهایی است که خرید آن میان مردم ایران رواج پیدا کرده و گروهی نبودن آن در خانه را نشانه فقر می‌دانند.


ایران از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین طرفداران محصولات جدید موبایل محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن سن، شغل و درآمد خود اقدام به خریداری گوشی‌های گران‌قیمت می‌کنند. یکی از دلایلی که برخی صاحبنظران اقتصادی ایران را محل زندگی ثروتمندترین قشر متوسط در جهان می‌دانند، تعرفه 100 درصدی گمرک برای واردات هر دستگاه اتومبیل است.

ایرانی‌ها اکنون در حالی اتومبیل هیوندای سوناتا را با قیمت 50 هزار دلار خریداری می‌کنند که قیمت آن در بازارهای جهان حدود 30 هزار دلار است و در حقیقت ایرانی‌ها بابت هر خودرو خارجی حدود دو برابر قیمت آن در دیگر کشورها را می‌پردازند.


ثبت سفارش واردات اتومبیل به امارات متحده عربی، یکی دیگر از روش‌های کسب سود است. گروهی دیگر نیز حتی هنگام سفر به دبی یا مناطق مرزی غرب و جنوب، اجناسی را خریداری می‌کنند که تنها قصد فروش آن را دارند و هدف آن‌ها مصرف شخصی کالا نیست.

در شرایطی که بسیاری از ایرانی‌ها به کسب سود روزانه مشغول هستند، شنیدن این خبر که یک کارگر ساده شهرداری در یکی از شهرها کیفی با ارزش یک میلیارد تومان را پیدا کرده، برای گروهی از مردم اتفاقی رویایی و شیرین محسوب می‌شود. بسیاری از آن‌ها در ذهن خود تصور می‌کنند که اگر ناگهان یک میلیارد را پیدا می‌کردند، چگونه می‌توانستند با آن سرمایه‌گذاری کنند.

مردم مناطق مختلف جهان رویاهای متفاوتی در سر دارند که ممکن است داشتن اتومبیل سوپر اسپرت در ایالات متحده، خانه بزرگ در انگلیس و مینی‌بوس در افغانستان باشد، اما ایران از معدود نقاط جهان است که بیش‌تر مردم آن آرزوی مشخصی ندارند و در صورت یافتن چراغ جادو، از غول صاحب آن تنها مبالغ هنگفت پول تقاضا می‌کنند.

تاجران ایرانی که ممکن است دانشجو و یا حتی خانه‌دار باشند، به جای آن که آرزوهای خود را عملی سازند، ترجیح می‌دهند پولی که به دست می‌آورند را چند برابر کنند. به همین دلیل هرچند مردم امانت‌داری احمد ربانی را ستایش می‌کنند، اما همچنان در این فکر هستند که اگر خودشان چنین پولی داشتند، دست به چه اقداماتی می‌زدند تا آن مبلغ بزرگ‌تر شود.

این کارگر ایرانی مدتی قبل مدارکی به ارزش 588 هزار دلار (10 میلیارد ریال ایران) را پیدا کرده و آن را بلافاصله به مافوق‌های خود تحویل داد. این مرد 39 ساله پس از آن که برای انجام یک مصاحبه ویدئویی با وب‌سایت اتوبوس سوار بر یک لیموزین کرایسلر شد، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کمی بعد به نماد درست‌کاری و امانت‌داری تبدیل شد.


ویدیو مرتبط :
مقایسه طبقه متوسط ایران و با طبقه متوسط جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طبقه متوسط در ایران از بین رفته است



اخبار,اخباراجتماعی  ,تضاد طبقاتی

فاصله طبقاتی تنها به معنای فاصله اقتصادی افراد نیست، بلكه فرهنگ و سایر شئون زندگی نیز می‌تواند مورد تضاد و فاصله عمیق قرار بگیرد.

 تضاد و فاصله طبقاتی كه به معنای تفاوت در میزان برخورداری افراد یك جامعه از منابع ثروت است تقریبا در همه جوامع وجود دارد. با این حال عاملی كه سبب می‌شود افراد بتوانند پایین بودن طبقه اقتصادی خودشان را به نسبت دیگران قبول كنند، متفاوت بودن سطح لیاقت‌هاست. در جوامعی كه افراد با سازوكارهای درست و اصولی و بر اساس شایستگی و طی سلسله مراتب به جایگاه‌های روشن دست می‌یابند دارا‌تر بودن برخی افراد از برخی دیگر نمی‌تواند الزاما مشكل‌آفرین باشد. روانشناسان اجتماعی مشكلات روانی اعضای یك جامعه را در خلال رخدادهای خرد و كلان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بررسی می‌كنند و سعی می‌كنند در تلاطم مشكلات ریز و درشت اجتماعی و فردی برای او یك پناهگاه عمیق فكری ایجاد كنند.

به گزارش آرمان، اینكه چطور ممكن است فقر و نداری باعث سرخوردگی و رقابت ناسالم نشود مساله مهمی است كه حسن عشایری، پژوهشگر مسائل اجتماعی به واكاوی آن پرداخته است. او معتقد است در حال حاضر در وضعیت نامطلوب فاصله طبقاتی اقتصادی در كشور هستیم.
 
تضاد طبقاتی به چه معناست و آیا این واژه فقط بیانگر شكاف اقتصادی است؟

فاصله طبقاتی تنها به معنای فاصله اقتصادی افراد نیست، بلكه فرهنگ و سایر شئون زندگی نیز می‌تواند مورد تضاد و فاصله عمیق قرار بگیرد. طبقه متوسط در كشور ما سال‌هاست كه روبه اضمحلال رفته است در حالی كه این طبقه عامل اصلی پاسداشت و نگهداشت فرهنگ یك جامعه است. در بعد اقتصادی شاهد این مسأله هستیم كه اقلیت ناچیزی از مردم در رفاه كامل به سر می‌برند و در رفاه اقتصادی بسیار مطلوبی به سر می‌برند، در مقابل افراد زیادی كه متاسفانه بخش وسیعی از مردم را تشكیل می‌دهند و تعدادشان قابل مقایسه با آن جمعیت محدود نیست در وضعیت معیشتی مطلوبی به سر نمی‌برند و شاید به سختی بتوانند امرار معاش کنند. نوسانات و تنش‌های اقتصادی در این چند سال اخیر نیز برخی‌ها را از آن چیزی كه بودند فقیرتر كرد، در حالی كه در مقابل برخی دیگر از این تنش‌ها به نفع خود استفاده كردند و پول‌های بادآورده بیشتری كسب كردند. فقیرتر شدن برخی‌ها در اثر فشارها تعبیر فقر را عوض كرده و مفهوم آن را از زندگانی به زندمانی تغییر داده است.

آیا تضاد طبقاتی می‌تواند باعث افزایش خشونت در جامعه شود؟

مشكل كار این نیست كه فقر و فاصله طبقاتی رقابت ایجاد می‌كند بلكه مشكل اساسی خشونتی است كه در پس این رقابت ایجاد می‌شود، در حالی كه این خشونت برای خود فرد، خشونتی توجیه‌پذیر است. وضعیتی را تصور كنید كه در آن یك جوان كه تازه به سن بلوغ رسیده و در جست‌وجوی یافتن هویت است فرد یا افرادی را در نزدیكی محل زندگی خود یا كمی بالاتر ببیند كه خودروهای میلیاردی سوار هستند در حالی كه خود او شاید توان خرید یك موتورسیكلت یا دوچرخه را هم نداشته باشد.

 

در ذهن این جوان این تفاوت‌ها و تعارض‌ها خشونتی را ایجاد می‌كند كه برای خود او و به ویژه برای جامعه بسیار خطرآفرین است. شاید روانشناسان از این افراد تحت عنوان عقده‌ای نام ببرند یا آنها را افرادی بدانند كه احساس حقارت می‌كنند اما ایجاد چنین وضعیتی در روان یك جوان طبیعی است. مشكل اینجاست كه آن فرد متمول، همه امكانات را در اختیار دارد. امكانات پزشكی، مسافرت به خارج و حتی دور زدن قانون در اختیار این افراد است و گویی می‌توانند با ثروت و دارایی خود همه‌چیز را به نفع خودشان رقم بزنند.

نوكیسگی و دستیابی برخی افراد به منابع ثروت به صورت یك‌شبه چه مشكلاتی را ایجاد می‌كند؟

كسانی كه به مقاطع بالای اقتصادی می‌رسند الزاما فرهنگشان نیز به تناسب افزایش دارایی رشد نمی‌كند و برای همین از این افراد تحت عنوان نوكیسه یاد می‌شود. فرهنگ افراد نوكیسه یك فرهنگ مخصوص به خودشان است كه این فرهنگ مورد تمسخر بخش بافرهنگ جامعه مانند معلمان، دانشگاهیان و اصحاب اندیشه است. در سال‌های اخیر در كنار فاصله طبقاتی در بعد اقتصادی شاهد فاصله فرهنگی و تضاد فرهنگی در كشور نیز هستیم كه این پدیده تا حدودی نشات گرفته از فاصله اقتصادی است.

 

طبقه جوان كشور ما در حال حاضر در اثر این تضادها و فاصله‌های بی‌دلیل طبقاتی و اقتصادی دچار سردرگمی شده است و نمی‌داند كدام روش را باید برای خودش برگزیند. برای جوان امروزی رسیدن به پایگاه اقتصادی بالا، مشابه آن كسانی كه حسرتشان را می‌خورد مقدور نیست در حالی كه نمی‌تواند و راضی نیست در طبقه‌ای كه خودش در آن زندگی می‌كند برای همه عمر باقی بماند و این بزرگ‌ترین تضاد را در ذهن او ایجاد می‌كند. افرادی كه در جوامعی زندگی می‌كنند كه در آن تحت تاثیر فشارها و تضادهای طبقاتی و اقتصادی هستند به طور حتم رفتارهای ضد اجتماعی خواهند داشت.

 

این افراد دیگر جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كنند و مردم آن را دوست خود نمی‌دانند و حتی در بسیاری از موارد دنبال ضربه زدن و انتقام گیری از اجتماعی هستند كه آن را مسبب توزیع ناعادلانه ثروت‌ها و دارایی‌ها می‌دانند. در بین افراد و به ویژه نسل جوانی كه شاهد و درگیر تضادهای طبقاتی هستند جرم و ارتكاب آن معنایی متفاوت دارد. برای این افراد جرائم مختلف از قبیل دزدی تعریفی متفاوت دارد چون آن را راهی برای گذران زندگی خود می‌دانند كه از آن گریزی نیست. از دزدی‌های خرد گرفته تا سرقت‌های كلان در كنار انجام انواع و اقسام كارهای خلاف و غیرقانونی نظیر قاچاق مواد مخدر برای كسب پول در این نگاه و سیستم فكری توجیه‌پذیر است و ممكن است از هر فردی كه در معرض چنین تضادهای اجتماعی و اقتصادی قرار دارد، سربزند در حالی که نباید چنین باشد و این موضوع نیازمند آسیب‌شناسی جدی است.

‌ آیا فقر می‌تواند مانع از تحقق توانایی‌ها و استعدادهای فردی شود؟

تنها راه علاج تضادهای طبقاتی آن است كه برای توزیع عادلانه ثروت در كشور تمهیداتی اندیشیده شود. اگر دنبال توزیع عادلانه ثروت در جامعه هستیم باید برای طبقه متوسط سرمایه‌گذاری كنیم تا بتواند دوباره احیا شود و بالندگی داشته باشد. طبقه متوسط ارتباط‌دهنده طبقات بالا و پایین اقتصادی است و اجازه نمی‌دهد شكاف‌های اقتصادی به خلأهای عمیق و غیرقابل‌جبران تبدیل شود. از سوی دیگر طبقه متوسط تربیت‌كننده نخبگان و افراد فرهیخته در همه جوامع است.

 

پول و ثروت برای خیلی از افرادی كه یك‌شبه به آن دست یافته‌اند عاملی برای رشد اجتماعی می‌شود و آنها تلاش می‌كنند با كارهای مختلفی نظیر خرید مدرك یا صندلی دانشگاهی در حقیقت با پول موقعیت و تحصیلات برای خود ایجاد كنند در حالی كه افرادی كه پول ندارند نمی‌توانند به خوبی تحصیل كنند و از توانایی‌ها و استعدادهای خود استفاده كنند؛ به این وضعیت تاخیر فرهنگی و اجتماعی گفته می‌شود.

 

در واقع فقر و نداری از سویی چرخه فقیر‌تر شدن برخی را تسریع می‌كند در حالی كه به همان میزان باعث افزایش فاصله فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود. امكان تحصیل در خارج از كشور و بهترین دانشگاه‌های جهان برای هر كسی مطلوب است، اما یك فرد فقیر نمی‌تواند حتی تصور كند كه به این دانشگاه‌ها پاگذاشته و بتواند در این كشورهای زندگی كند در حالی كه برای فرد متمول این امكانات فراهم است در حالی كه شاید استعدادها و توانایی‌های آن فرد فقیر بسیار بیشتر از فرد متمول باشد. تاخیر فرهنگی وضعیتی است كه در آن شایسته‌سالاری به حداقل می‌رسد.


 اخبار اجتماعی  -  آرمان