اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثبت اسم یک دانشمند ایرانی در فضا


ابوریحان بیرونی درحالی که تنها 17 سال داشت توانست عرض جغرافیایی "کاث" منطقه ای در خوارزم را برپایه حداکثر ارتفاع ظاهری از خورشید محاسبه کند.

امروز 13 شهریورماه مصادف با تولد هزار و 38 سالگی ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی است که به دلیل خدماتی که به علوم نجوم و ریاضیات کرده است به عنوان یکی از برجسته ترین بزرگان جامعه جهانی علم شناخته می شود.

برپایه اطلاعات مندرج در دانشنامه بریتانیکا، "ابوریحان بیرونی"، ریاضیدان، مورخ، فیزیکدان، منجم، شاعر، داروساز، فیلسوف، انسان شناس و جغرافیدان پارسی 1038 سال قبل در چنین روزی یعنی در 4 سپتامبر 973 میلادی در خوارزم متولد شد و به همین علت امروز 13 شهریورماه در ایران با عنوان روز بزرگداشت بیرونی نامگذاری شده است.

وی که به زبانهای فارسی، عربی، سانسکریت و یونانی تسلط کامل داشت و با زبانهای سریانی و لاتین نیز آشنا بود زیر نظر "ابو نصر منصور" در علوم ریاضی و نجوم تحصیل کرد.

ابوریحان بیرونی درحالی که تنها 17 سال داشت توانست عرض جغرافیایی "کاث" منطقه ای در خوارزم را برپایه حداکثر ارتفاع ظاهری از خورشید محاسبه کند.

وی در 22 سالگی مطالعات مختلفی انجام داد که از جمله آنها می توان به تحقیق درباره فنون نقشه کشی اشاره کرد. تا قبل از رسیدن به سن 27 سالگی، بیرونی کتابی نوشت و در آن به شرح تحقیقات گذشته خود شامل کار بر روی اسطرلاب، سیستم اعشاری، هیئت، طالع بینی و تاریخ پرداخت.

وی توانست با بهبود بخشیدن رقم 6 میلیون و 314 هزار و 5 کیلومتری شعاع زمین که در 230 قبل از میلاد توسط دانشمند یونای "اراتوستنس" اندازه گیری شده بود این شعاع را 6 میلیون و 339 هزار و 6 کیلومتر محاسبه کند.

بیرونی شش قرن قبل از کوپرنیک و گالیله در تحقیقات خود به وضوح به چرخش زمین به دور خورشید اشاره کرده است و اگر گالیله توانست فازهای حرکت سیاره زهره را محاسبه کند بیرونی به محاسبه فازهای ماه پرداخت.



ویدیو مرتبط :
ثبت شفق قطبی از فضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک سیاره به نام دانشمند ایرانی ناسا ثبت شد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,فیروز نادری

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) یک سیارک (asteroid) را به افتخار همکاری فیروز نادری با این سازمان به نام این دانشمند ایرانی ثبت کرد.

به گزارش ایرنا ، دکتر فیروز نادری مدیرکل پژوهش های منظومه شمسی در سازمان فضایی ناسا، روی صفحه فیسبوک خود، با تایید این خبر نوشت: در مهمانی خداحافظی کاری اطلاع یافتم که سیارک 1989 EL1 از این پس، «نادری» نام خواهد داشت.

سیارک موسوم به 1989 EL1 که از این پس نادری نامیده خواهد شد، 10 کیلومتر قطر دارد و هر 4.4 سال یکبار به دور خورشید می گردد.

چرخش این سیارک به دور خود نیز 5.2 ساعت طول می کشد. مدار گردش این سیارک، بین سیاره های مریخ و مشتری است.

نادری که سال 1979 به سازمان ناسا پیوست در سال های 1996 تا 2000، مدیریت پروژه منشاء حیات و سال های 2000 تا 2005 نیز مدیریت پروژه های مریخ را برعهده داشت. بسیاری از دستاوردهای سازمان فضایی آمریکا در اکتشاف مریخ، در دوره مدیریت این دانشمند ایرانی به دست آمد.

نادری در فاصله سال های 2005 تا 2011 معاون مدیرکل طرح و برنامه ناسا و از آن سال تاکنون، مدیرکل پروژه های منظومه شمسی این سازمان بوده است. وی بزودی از این سازمان بازنشسته خواهد شد.

 

اخبار فرهنگی و هنری - ایرنا