اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثبات قیمت سکه/ احتمال کاهش بیشتر قیمت اونس طلا در تابستان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

افزایش ارزهای رقیب دلار

ثبات قیمت سکه

بهای طلا در بازارهای جهانی متاثر از اعلام نرخ بیکاری در آمریکا به زیر 1400 دلار بازگشت و بازار داخلی امکان افزایش قیمت سکه و طلا را از دست داد. بهای دلار البته در سطح قیمت روز پنج‌شنبه باقی ماند و سکه نیز تفاوتی ثبت نکرد.

همچنین در حالی که برخی انتظار داشتند امروز بازار ارز و سکه تاثیری از مناظره‌های انتخاباتی نیز بپذیرد، این اتفاق نیفتاد و قیمت‌ها ثابت ماند.

بازار در هفته آخر تبلیغات انتخاباتی همچنان منتظر نتایج بهتر و مشخص‌تری از رفتارهای دقیقه 90 نامزدها است.

اینکه برخی به نفع دیگری کنار بروند و انتخاب آسان‌تری پیش پای انتخاب کنندگان قرار دهند نیز واکنش‌های خاص خود را در بازار ارز به دنبال خواهد داشت. این اتفاق هنوز حادث نشده و تصمیم‌سازان اقتصادی همچنان در بالابردن تقاضای ارزی خود تعلل می‌کنند.

قیمت‌های داخلی

بهای دلاردیروزدر سطح همان 3670 تومان روز پنج شنبه باز شد و تا بعد از ظهر در همین سطح باقی ماند. روز پنج‌شنبه با وجود بازار نیمه تعطیل ارز و سکه، بهای دلار تقریبا بین 40 تا 50 تومان افزایش داشت.

برخی دلیل این اتفاق را تاثیرپذیری بازار از فشارهای تازه آمریکا برای تضعیف ریال ایران و تحریم خودروسازها  عنوان می‌کنند. بهای درهم امارات نیز در سطح همان 995 تومان تا 997 تومان باقی مانده بود. دیروز اما به گفته صرافان تعداد مراجعان برای خرید ارز بیشتر از فروشنده‌ها بود.

در بازارهای جهانی ارزش دلار قدری تقویت شده است. با این حال قیمت ارزهای مقابل دلار مانند یورو و ین ژاپن در بازار داخلی افزایش بیشتری داشته‌اند.

قیمت یورو 4840 تومان و پوند انگلیس 5680 تومان تعیین شدند که به ترتیب 40 تومان و 80 تومان افزایش قیمت ثبت کردند. بهای پول ژاپن نیز به ازای هر یک صد ین 3750 تومان بود که نسبت به اواسط هفته قبل تقریبا 100 تومان افزایش داشته است.

در بازار سکه قیمت هر سکه طرح جدید تقریبا 1 میلیون و 310 هزار تومان فروخته می‌شد. نیم سکه 700 هزارتومان فروخته می‌شدند که روز بدون تغییری را پشت سر گذاشتند. در عین حال ربع سکه 525 هزار تومان اعلام شد که نسبت به قیمت روزپنج شنبه سبزه میدان البته تغییری نداشت.

بهای هر گرم طلای 18 عیار دیروز با تقریبا 500 تومان کاهش به 123 هزار و 800 تومان رسید.

طلا در بازارهای جهانی

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی بامداد دیروز در سطح 1384 دلار بسته شد و عملا از سطح 1410 دلار بعد از ظهر جمعه با 26 دلار افت روبه‌رو شد.

با اینکه انتظار می‌رفت بالاماندن قیمت جهانی طلا به نوعی قیمت‌های داخلی را نیز تحت تاثیر خود گرفته و افزایش دهد، اما بازگشت قیمت آن به زیر 1400 دلار و سقوط منحنی قیمت در بازار نیویورک ضمن تقویت اندک دلار، شرایط قیمتی روز پنج‌شنبه را برای سکه و طلا ی داخلی و حتی بازار ارز تثبیت کرد.

غروب جمعه بالاخره گزارش آمار اشتغال ماه مه در آمریکا اعلام شد که در بخش‌های غیرکشاورزی 175 هزار شغل جدید ایجاد شده است. نرخ بیکاری در آمریکا نیز 6/7 درصد اعلام شد. این نرخ در حالی تقریبا برابر با 167 تا 172 هزار شغل جدید قابل انتظار اعلام شد که برخی انتظار داشتند تغییری در قیمت طلا از این منظر ایجاد نشود. با این حال تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها موجب افت قیمت طلا شد. 

برابری دلار به ین ژاپن روز پنج‌شنبه تا 6/96 هم رسیده بود که در پایان معاملات هفتگی تا 5/97 تقویت شد و قیمت طلا را دوباره در مسیر کاهشی قرار داد. انتشار آمار اشتغال بخش‌های غیرکشاورزی دپارتمان اشتغال آمریکا در حالی قیمت طلا را دوباره تحت کنترل خود گرفته است که روز پنج شنبه بخش خصوصی آمریکا تعداد مشاغل ایجاد شده توسط این بخش را تنها 135 هزار شغل اعلام کرد که به مراتب کمتر از حد انتظار کارشناسان بوده و ازاین رو انتظار برای تداوم سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو قیمت طلا را بالا برده بود. دلار در این روز به شدت تضعیف شده بود.

یکی از معامله گران بازار نیویورک نیز با اشاره به اینکه برخی از افراد همچنان متاثر از گزارش اشتغال بخش خصوصی آمریکا تصور می‌کنند که قیمت طلا تا 1450 دلار هم بالا می‌رود، گفت: همچنان برخی در کف بازار فروشنده‌اند.

روند قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان در گرو سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو است. جلسه بعدی فدرال رزرو 18 و 19 ماه ژوئن (اواخر خرداد) است که برنانکه رییس فدرال رزرو در دور قبلی تصمیم به کاسته شدن از میزان خرید اوراق قرضه را به همین تاریخ موكول كرده بود.

نظرسنجی هفتگی

در نظر سنجی این هفته کیتکو از میان 22 نفر شرکت‌کننده در این نظر سنجی 9 نفر قیمت طلا را برای هفته آینده افزایشی دیده اند،

7 نفر به کاهش قیمت آتی آن رای داده و 6 نفر نیز ثبات قیمت در همین سطوح را برای هفته آینده طلا ارزیابی کرده‌اند. همانند هر هفته دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی شخصیت‌های شرکت‌کننده در این نظر سنجی هستند.

احتمال کاهش بیشتر قیمت اونس طلا در تابستان  

همچنین کارشناسان اقتصادی معتقدند سرمایه‌گذاران درحال حاضر به بازار سهام خوش‌بین هستند و با این وجود در صورت عدم بحران در خاورمیانه برای تحریک اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار احتمال کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا در تابستان وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از میامی هرالد، بهای جهانی طلا دربهار سال 2011 میلادی 1887 دلار بود که در حال حاضر در پایین‌ترین حد دو سال اخیر مبادله می‌شود.

بر این اساس، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در حال حاضر فقط نسبت به سرمایه‌گذاری روی بازار سهام و خرید اوراق قرضه خوشبین هستند تقاضای خرید طلا در تابستان سال‌جاری با کاهش مواجه خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، کاهش قیمت طلا می‌تواند فرصتی را برای خرید طلا فراهم کند، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند در حال حاضر خرید طلا سودی برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت نخواهد داشت.

طلا از لحاظ سرمایه‌گذاری همانند سهام، اوراق قرضه و دارایی‌های دیگر جنبه مثبت و منفی دارد. جنبه مثبت آن این است که سرمایه‌گذاران به هنگام افزایش نرخ تورم از خرید طلا سود خواهند برد و برعکس به هنگام کاهش نرخ تورم افراد از خرید طلا زیان می‌بینند. کاهش قیمت طلا نشانگر این امر می‌باشد که نگرانی سرمایه گذاران از افزایش نرخ تورم کاهش یافته است.

اقدامات بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا نظیر تسهیل هرچه بیشتر سیاست‌های پولی ارزش پول واحد این کشورها را کاهش و قیمت طلا را افزایش داد.

زمانی که فروش طلا سودی ندارد تنها فرصت برای کسب سود این است که باید منتظر افزایش قیمت‌ها بود و سپس اقدام به فروش این فلز کرد. کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران کوتاه مدت توصیه می‌کنند خرید طلا در حال حاضر هیچ سودی نخواهد داشت و این افراد باید به خرید دارایی‌های دیگر روی آورند./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت سکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش قیمت سکه‌ در طرح خرید بانک ملی/ کمره‌ای: علت افت قیمت اونس و دلار است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کاهش قیمت سکه‌ در طرح خرید بانک ملی/ کمره‌ای: علت افت قیمت اونس و دلار است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره بانک ملی درباره کاهش قیمت سکه در طرح خرید نقدی بانک ملی به 575 هزار تومان گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز و اونس جهانی، قیمت اعلامی بانک مرکزی برای خرید سکه توسط بانک ملی کاهش یافته است.

عباس کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه قیمت سکه در طرح خرید نقدی بانک ملی متناسب با قیمت بازار تغییر می‌کند، اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون چند بار قیمت‌ها تغییر کرده و مقرر شده بود بانک مرکزی به صورت روزانه قیمت‌ سکه را به بانک ملی اعلام کند.

وی افزود: از زمانی که طرح آغاز شد قیمت خریداری شده بانک ملی 636 هزار تومان بود و از آن زمان تاکنون قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی و قیمت ارز کاهش یافته و به همین دلیل قیمت سکه در طرح خرید نقدی کاهش یافته است.

به گزارش فارس، براساس اعلام بانک مرکزی به بانک ملی قیمت سکه در طرح خرید سکه از 636 هزار تومان به 575 هزار تومان کاهش یافته است./فارس