اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکرار سخنان عجیب احمدی نژاد ، این بار توسط معاون پارلمانی اش:در رأس بودن مجلس مال قدیم هاست!



برگزاری انتخابات , رئیس جمهور , جایگاه مجلس

 

در حالی که ادعای پیشین رئیس جمهور در خصوص انکار جایگاه مجلس با واکنش های منفی زیادی مواجه شده بود ، این بار نوبت معاون او رسیده که به سمت بهارستان شلیک کند و مدعی شود که مجلس در رأس امور نیست!

این سخن در حالی آن هم از سوی محمد رضامیرتاج الدینی معاون "پارلمانی" رئیس جمهور اظهار می شود که 10 روز بعد در کشور انتخابات مجلس برگزار می شود.

جالب اینجاست میرتاج الدینی قبل از این که به دولت برود ، نماینده مجلس بود و وقتی در مجلس حضور داشت ، مجلس را در رأس امور می دانست ولی حالا که به دولت رفته ، می گوید: وقتی از مجلس به دولت رفتم نگاهم در این خصوص که "مجلس در راس امور است" تعدیل شده است!

آن طور که مهر روایت کرده ، معاون پارلمانی رئیس جمهور در برنامه سه شنبه شب "دیروز، امروز ، فردا" که از شبکه سوم سیما پخش شد ،گفته است:مجلس در تصویب قوانین در راس امور است و کلام امام باید در جای خودش به آن توجه شود. اصل 113 قانون اساسی می گوید بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور رئیس جمهور است و طبیعتا نظر امام نیز همین بوده است و این که گفته می شود مجلس در راس امور است در بعد نظارت و تصویب قوانین است.

میرتاج الدینی با اشاره به این حرف رئیس جمهور که در گذشته گفته بود مجلس در راس امور نیست، اظهار داشت: فرمایش امام زمانی مطرح شد که رئیس دولت را مجلس انتخاب می کرد اما الان رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند. نظام ما یک نظام ریاستی و پارلمانی است و به هر دوی این موارد باید در جای خودش توجه شود.

وی البته توضیح نداد که اگر مجلس در رأس امور نیست ، چگونه می تواند وزرا و حتی خود رئیس جمهور را استیضاح و عزل کند ؟ اگر مجلس در رأس امور نیست چرا ذولت موظف است قوانین مصوب آن را اجرا کند و گزارش بدهد؟ چرا دولت باید بودجه خودش را هم با تصویب مجلس خرج کند و نظایر این ها؟

حذف مجلس از رأس امور ، چه با بی کفایتی و بی عرضگی نمایندگان مجلس باشد و چه با تحمیل چنین نظرات عجیب و غریبی ، فرجامی جز کنترل ناپذیری دولت و استبداد دولتی ندارد.

البته سخن بر سر مجلس هفتم و هشتم و نهم و ... نیست ، چرا که برخی از مجالس با حضور وکیل الدوله ها و با انفعال خود ، عملاً مجلس را از کارکرد خود ساقط کرده اند ؛ سخن این است که برخی دولتمردان از شرایط موجود به نفع تثبیت اراده بی چون و چرای دولتی بهره می گیرند و می کوشند سقوط مجلس را تئوریزه کنند تا در آینده نیز حتی با سرکار آمدن مجالس قوی ، دولتی ها خیالشان از بابت مجلسی که در رأس امور نیست راحت باشد!

دولت چگونه مجلسی را دوست دارد؟

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در خصوص تعامل دولت و مجلس گفت: هر چقدر تعامل بین این دو قوه بیشتر باشد تسهیل در امور کشور بیشتر انجام می شود و اصل بر تعامل است نه چالش بین این دو قوه. قانون را نوشته اند تا قوای مجریه و مقننه با هم کار کنند نه اینکه پیکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر گاه دولت و مجلس با یکدیگر تعامل داشتند به نتیجه شیرینی دست یافتند. همچنین نشست های کارشناسی و مشترک بین دولت و مجلس نتایج خوبی مانند موضوع هدفمندی یارانه ها، ادغام وزارت خانه و برنامه پنجم داشت.

میرتاج الدینی در ادامه افزود : هر نوع بحث و کارشناسی و مخالف را حمل بر اختلاف ندانیم چرا که افراد سلیقه های مختلفی دارند و در شرایطی که 290 نماینده مجلس مستقل بوده و دولت نیز در حال انجام وظایف است انتظار اینکه اختلاف نظری نباشد درست نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: تعامل مجلس هفتم نسبت به مجلس هشتم با دولت بیشتر بود و اگر بخواهم نمره ای در این خصوص به مجلس هشتم بدهم نمره بین 12 تا 14 را انتخاب می کنم چرا که در مجلس هشتم تعامل سنگین تر شد، سئوال از وزرا بیشتر شد و آئین نامه های مجلس به قدری تند بود که دولت حق دفاع از خود نداشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه افزود: اگر مجلس و دولت همگن و همسو باشند بهتر است چرا که اگر مجلس یک حرف بزند و دولت حرف دیگر مدیریت اجرایی کشور دچار کندی عمل می شود و این موضوع را در حال حاضر میان دولت و مجلس شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی قانونی تصویب شد دولت باید آن را بپذیرد، اظهار داشت: دولت احمدی نژاد تابحال همین کار را کرده  و تمام قوانین را رعایت کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهوردر بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یک برداشت و فکری غلط در جامعه جا انداخته اند که هر نماینده ای از دولت دفاع کند وکیل الدوله است مگر رئیس جمهور وکیل مردم نیست.

میر تاج الدینی گفت: فکر کنم یک سال اول مجلس نهم و قوه مجریه هر دو قوا همسو و همگرا باشند.

توجیه "بیداری انسانی"

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مشی اصلی نظام در سیاست خارجی همان فرمایشات مقام معظم رهبری است که در مورد گسترش بیداری اسلامی در سطح دنیا مطرح فرمودند.

میرتاج الدینی گفت: مرحله اول بیداری اسلامی است و مرحله بعد از آن بیداری مستضعفان جهان و اینکه رئیس جمهور می گوید بیداری انسانی منظورش این است که انقلابیون مراقب باشند آمریکایی ها نظامشان را در دست نگیرند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
درگیری لفظی احمدی نژاد و لاریجانی و ترک مجلس توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به سخنان احمدی نژاد درباره مجلس



 

 

واکنش به سخنان احمدی نژاد درباره مجلس

 

کمتراز یک ماه بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباب ضرورت وحدت، سخنان رئیس جمهور می تواند موجب واکنش مجلسیان شود. آنگونه که جواد آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره معتقد است: طرح این گونه موضوعات با فرمایشات رهبر انقلاب در باب وحدت و تعامل بین قوای سه گانه برای حل مشکلات کشوردرمغایرت است.

روزنامه خبر نوشت:

«مجلس در راس امور است یا نیست؟» این پرسشی است که رئیس جمهور در آستانه سفر خود به نیویورک در یک گفت و گو مطرح کرده است، تا از این طریق بار دیگر سوالی را در محافل سیاسی درباره وزن قوا و اهمیت و جایگاه هر یک مطرح کند.

در این مصاحبه رئیس جمهور باردیگر خاص بودن دیدگاه های خود را نشان داده و در پاسخ به سوالی درباره رابطه قوا تصریح کرده است:«بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است». جمله معروف امام درباره اینکه مجلس در راس امور است عبارتی بوده که رئیس جمهور بدان استناد جسته و افزوده است:«بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند. ضمن این‌که در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری. رئیس جمهوری علاوه بر این‌که رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است».

مجمع تشخیص به روایت رئیس جمهور

این نخستین باری نیست که تفسیر رئیس جمهوردرباره یکی ازنهادها یا قوا موجب واکنش می شود. بعد از آنکه احمدی نژاد  در دیدار خصوصی  با اعضای کمیسیون اصل نود ابلاغ مصوبه قانونی مجلس درباره مترو را  اجرایی ندانست،این موضوع موجب اعتراض  نمایندگان مجلس شد و آنان بر قانونی بودن این مصوبه تاکید کردند. این رفت و برگشت های بهارستان و پاستورموجب شد سخنی جدید اززبان محمد رضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره این قانون بیان شود و آن عبارت بود از آنکه

«مجمع تشخیص نهادی برای شرایط اضطراری است و اینکه  مجمع در امور جاری دخالت کند در حوزه وظایف این نهاد نیست». سخنی که موجب مناقشه دولت و مجلس شد. و صدای بهارستان نشینان را در آورد.به گونه ای که در یکی از روزهای کاری مجلس در مرداد ماه جاری مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در تذکری اظهار داشت: برخی در دولت گفته‌اند که قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانون نمی‌دانند، در این میان از هیئت رئیسه مجلس تعیین و اعلام موضع مجلس در این رابطه را خواستاریم. این تذکر  موجب شد در نهایت نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر تأکید کند که: بر اساس اصل 112 قانون اساسی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت قانون است و در آن بحثی نیست.

سخنانی مغایر با وحدت

کمتراز یک ماه بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباب  ضرورت وحدت،  سخنان رئیس جمهور می تواند موجب واکنش  مجلسیان شود. آنگونه که  جواد آرین منش  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره معتقد است: طرح این گونه موضوعات با فرمایشات رهبر  انقلاب در باب وحدت و تعامل بین قوای سه گانه برای حل مشکلات کشوردرمغایرت است.

به عقیده او مخاطب سخنان  رهبر انقلاب در وهله اول روسای قوای سه گانه هستند که باید مولفه های وحدت را بشناسند و در جهت عملیاتی کردن عنصر وحدت تلاش داشته باشند .

سخنان امام اطلاق دارد

آرین منش در  پاسخ به اینکه آیا این سخنان امام درباره مجلس  معطوف  به دوران خاصی است  به خبر می گوید: اینکه باب جدید را باز کنیم که آیا این مجلس است که در راس امور است  حرف درستی نیست و از آن بوی وحدت به مشام نمی رسد و گامی در جهت گشوده شدن باب اختلاف  قوا سه گانه است. موضوعی که حجت  الاسلام ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی  هم آن را تایید می کند  و با اشاره  به قانون اساسی اشاره می گوید: قانون اساسی که تغییر نکرده است  و بعد از بازنگری هم مجلس  جایگاه خود را حفظ کرده است و تنها  تغییردر نخست وزیر بوده است و تغییری در ارکان  قوا رخ نداده است. او با بیان اینکه  فرمایش امام  را کسی نمی تواند تاویل کند و تغییر بدهد. خاطر نشان می کند: فرمایش  امام  اطلاق دارد  و این اطلاق  مربوط به همه دوران است. آرین منش هم سخن امام در ارتباط با مجلس  را همیشگی  دانسته ودرباره دلیل  و پشتوانه نظری این سخن می گوید: مهمترین دلیل این سخن  هم این است که مجلس یک فرد نیست. بلکه جمع و نمونه ای از کشور تلقی می شود و به تعبیری  عصاره فضائل ملت است و در بر دارنده همه سلایق فکری وسیاسی وقومی و دینی  است.بنابراین این  فرمایش امام درباره مجلس یک سخن همیشگی است وبه مجلس خاصی ارتباطی ندارد.

نشانه های کشمکش

در حالی که این عضو کمیسیون فرهنگی منشاء سخنان رئیس نوعی کشمکش ونزاع وبرتربینی از جانب یک قوه می داند که با روح قانون اساسی در تعارض است اما ابراهیمی معتقد است فرمایشات آقای رئیس جمهوراحتمالا در شرایط خاصی بیان شده است.جعفر قادری عضو کمیسون برنامه و بودجه همدرباره منشاء این سخنان هم تاکید می کند:به نظر می رسد این موضوع در جایگاه بحث های حقوقی است واگر بنا باشد بحثی درباره این جایگاه شود کاملا حقوقی است. او در عین حال با استناد به قوانین  معتقد است:اگر ابهامی هم درباره جایگاه قوانین وجود داشته باشد مرجع تفسیر قوانین عادی مجلس و مرجع تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است.

ریل گذاری قطار حرکت کشور

وی با اشاره به سخنان  مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس  می افزاید: ایشان در این باره تاکید کردند که مجلس نقش «ریل گذاری» دارد.

قادری خاطر نشان می کند:اینکه این ریل در چه جهتی گذاشته شود و برای  چه سرعتی ریل گذاری شود و اینکه آیا قطار در خط ریل حرکت می کند همه و همه تکرار صحبت های حضرت امام است وبه نوعی  نشان از اهمیت مجلس است.

وی با اشاره به جایگاه کمیسیون اصل نودم مجلس می افزاید: این کمیسیون علاوه بروظایف پیش بینی شده حق تحقیق و تفحص از سایر قوا را نیز دارد واین  نشان دهنده اهمیت مجلس به عنوان قوه مقننه کشور است.

نماینده مردم شیراز به قوانین برخی کشورها که درآن حتی رئیس جمهور حق دارد مجلس را منحل کند اشاره می کند و خاطرنشان می کند:در کشور ما قانون گذاری و نظارت حق مجلس است  وزمانی که قانونی که از طریق مجلس گذشت وشورای نگهبان هم تایید بکند و شورای نگهبان هم عدم مغایرت آن با  مسائل شرعی را تایید کند. هیچ قوه ای نمی تواند آن را اجرایی نکند.بنابراین پرداختن به اظهار نظر یک مقام مسئول در برهه فعلی شاید چندان با  مصالح کشور تناسب نداشته باشد...../تحلیل:تابناک