اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکرار بحران "خلیج خوک ها" در شبه جزیره "کریمه"



اخبار,اخبار بین الملل, تنش روسیه و امریکا


اخبار بین الملل - تنش روسیه و امریکا بر سر اوکراین ادامه دارد تکرار بحران "خلیج خوک ها" در شبه جزیره "کریمه"

تنش امریکا و روسیه بر سر وضعیت اوکراین و مناطق پیرامونی آن یادآور نبرد دیرینه امریکا و روسیه بر سر گسترش قلمروی نفوذ دو کشور است. رویدادهای اخیر یادآور "بحران موشکی در خلیج خوک ها"ی کوباست.

 شاید بحران "کریمه" آغازگر نبردی تازه میان امریکا و روسیه بر سر حفظ جایگاه خود در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان باشد. رویارویی رهبران دو کشور در مقابل یکدیگر یادآور آغاز جنگ سردی تازه میان دو ابرقدرتی است که از گذشته تا حال در حال رقابت تسلیحاتی و نظامی با یکدیگر بوده اند.

به گزارش "تدبیر"، شادی پس از پیروزی مردم اوکراین پس از سرنگونی "ویکتور یانوکوویچ" رییس جمهوری وابسته به روسیه آن کشور رویدادی زودگذر بود چرا که بحران تازه ای در جنوب آن کشور آغاز شد: بحران "کریمه".

روز پنجشنبه خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که افراد مسلح ناشناس ساختمان های دولتی در شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین را اشغال کرده اند. منابع خبری گزارش دادند که افراد  مسلح پس از ورود به ساختمان های دولتی پرچم های روسیه را به اهتزاز درآورده اند. خبر آشوب در "کریمه" پس از آن جدی تر شد که دولت اوکراین اعلام کرد روز جمعه هواداران روسیه در کریمه حریم هوایی آن منطقه خودمختار را مسدود کرده و کنترل فرودگاه را در اختیار خود درآورده اند.

در اختیار گیری کنترل مناطق کلیدی در کریمه کافی بود تا "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا شخصا در مورد تحولات اوکراین و مناطق پیرامونی آن اظهارنظر کند. رییس جمهوری امریکا به دولت روسیه نسبت به هرگونه مداخله نظامی در اوکراین هشدار داد و اظهار داشت که این اقدام می تواند "هزینه" و تبعات جبران ناپذیری را برای آن کشور به همراه داشته باشد.

با این حال منابعی غیر رسمی از ورود نیروهای نظامی روسیه به داخل کریمه خبر داده اند. منابع نزدیک به پایگاه تحلیلی "دبکا فایل" وابسته به نهادهای امنیتی رژیم اسرائیل گزارش داده اند که دولت روسیه 200 نیروی نظامی اضافی به داخل خاک کریمه فرستاده اند.


به دنبال افزایش تنش بر سر احتمال مداخله مستقیم نظامی روسیه علیه اوکراین و ورود نیرو به کریمه، "یوری سرگیف" نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری جلسه فوری اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مداخله نظامی روسیه در آن کشور شده است و با استناد به اصل 15 منشور سازمان ملل متحد درخواست تحقیق در مورد نقش "صلح و امنیت بین المللی" از سوی دولت روسیه را مطرح کرده است. 

 

در مقابل اما "ویتالی چورکین" نماینده روسیه در سازمان ملل صرفا خواستار به تعویق افتادن این جلسه شده و در مورد اظهارات نماینده اوکراین در آن سازمان به بیان یک جمله اکتفا کرده است :"نظری ندارم."

درگیری های کریمه نه تنها نشانه ای از اختلاف شدید امریکا و روسیه بر سر حفظ نفوذ خود در این منطقه است که نشان دهنده اختلاف عمیق در میان مردم اوکراین نیز می باشد. گروهی از ساکنین روس زبان این منطقه خواستار حفظ ارتباط نزدیک با روسیه هستند و برخی دیگر اعتقاد دارند که روسیه همواره مانعی در مسیر استقلال و پیشرفت اوکراین بوده است.

 

با این حال شواهد نشان می دهند بازیگران اصلی تعیین کننده سرنوشت "کریمه" و آینده اوکراین هم چون نیم قرن گذشته باز هم دو ابرقدرت بین المللی (امریکا و روسیه) هستند. تنش میان دو کشور بر سر وضعیت اوکراین و مناطق پیرامونی آن یادآور نبرد دیرینه امریکا و روسیه بر سر گسترش قلمروی نفوذ دو کشور است. رویدادهای اخیر یادآور "بحران موشکی در خلیج خوک ها"ی کوباست.

 

در 1962 میلادی بحران خلیج خوک ها آغاز شد و پس از هشدار "کندی" رییس جمهوری وقت امریکا به "خروشچف" رهبر وقت شوروی بیم آن می رفت که جنگ جهانی سومی آغاز شود با این حال در نهایت رهبران دو کشور با در پیش گرفتن موضعی عقلانی موفق شدند تا از وقوع جنگی ویرانگر جلوگیری کنند. اینک نیز چشم ناظران سیاسی به دو رهبر اندوخته شده است. همگان منتظر حرکت بعدی "اوباما" و "پوتین" در این شطرنج سیاسی هستند. 


                                        .............................................


پس از اشغال دو فرودگاه توسط مردان مسلح
نخست‌وزیر کریمه از پوتین درخواست کمک کرد

نخست وزیر شبه جزیره کریمه پیش از ظهر امروز شنبه از رئیس جمهور روسیه برای برقراری امنیت در این منطقه درخواست کمک کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، "سرگئی آکسانف" نخست وزیر شبه جزیره کریمه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در حال حاضر کنترل ارتش، پلیس و دیگر نیروهای امنیتی کریمه در دست دولت بوده و این نیروها فقط فرمان نخست وزیر را اجرا می کنند.
 
آکسانف که از حامیان اصلی جریان های روس گرا در کریمه محسوب می شود، در ادامه این بیانیه خواستار کمک "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه برای برقراری صلح و امنیت در این منطقه شده است.
 
این بیانیه پس از آن منتشر شده که شب گذشته مردان مسلح، کنترل دو فرودگاه در کریمه را به دست گرفته بودند. حکومت موقت اوکراین، روسیه را در پس تحولات کریمه می داند، اما مسکو دست داشتن در این رویدادها را تکذیب کرده است.
 
در همین رابطه روز پنجشنبه نیز مردان مسلح با حمله به پارلمان اوکراین، آن را به اشغال خود در آورده و اقدام به برافراشتن پرچم روسیه بر فراز آن کرده بودند.
 
کریمه شبه جزیره ای در شمال ساحل دریای سیاه است. این منطقه بخشی از اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه ای خودمختارمحسوب می شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل بوده و رئیس دولت نیز عضو هیئت وزیران اوکراین است. اکثر ساکنان این شبه جزیره روس زبان هستند.
 
روز گذشته همچنین اعلام شد که روسیه اقدام به اعزام نیرو به کریمه کرده است.
 
اوضاع کریمه بعد از تحولات هفته گذشته کی یف که منجر به کنار رفتن "ویکتور یانوکوویچ" از ریاست جمهوری اوکراین شد، به هم ریخت و در ابتدا تظاهراتی در حمایت از یانوکوویچ در آن برگزار شد، اما در روزهای بعد خبرهایی در مورد حمله مردان مسلح به مناطق مختلف در کریمه منتشر شد.
 
با ادامه این تحولات، می توان این طور تفسیر کرد که میدان جنگ روسیه و غرب از کی یف به کریمه منتقل شده و مسکو درصدد است تا شکست خود در کی یف را در این منطقه خودمختار جبران کند.
اخبار بین الملل - تدبیر, مهر
 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکرار بحران دریاچه ارومیه در خلیج گرگان


رسوب‎های آستارا جمع می‎شود و به گلستان می‎آید که آبراهه‎های موجود را غیرقابل بهره‎برداری کرده است که در آینده‎ای نه چندان دور آبراهه‎های گلستان به بحران دریاچه ارومیه گرفتار خواهند شد و انقطاع دریای خزر از خلیج گرگان اتفاق می‎افتد.

 خبرگزاری فارس: الله‎یار اسعدی امشب در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گلستان که به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری برگزار شد، اظهار کرد: رسوب‎های آستارا جمع می‎شود و به گلستان می‎آید که آبراهه‎های موجود را غیرقابل بهره‎برداری کرده است که در آینده‎ای نه چندان دور آبراهه‎های گلستان به بحران دریاچه ارومیه گرفتار خواهند شد و انقطاع دریای خزر از خلیج گرگان اتفاق می‎افتد.

وی بروز مشکلات خلیج گرگان را ناشی از پس‎روی دریای خزر اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر در این زمینه شد.

دولت سرمایه بندرسازی ندارد

رئیس بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه فعال شدن بنادر یکی از مطالبات مردم استان است، تصریح کرد: بندر خواجه‎نفس یکی از گزینه‎هاست، دولت سرمایه‎ای برای سرمایه‎گذاری در بنادر ندارد لذا بخش خصوصی باید ورود کند.

اسعدی؛ بندرسازی را یک صنعت گران خواند و بیان داشت: برای هر متر بندرسازی 15 الی 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی یادآور شد: لایروبی در دنیا هفت تا 9 دلار هزینه دارد که میلیون‎ها مترمکعب باید لایروبی شود تا کشتی پهلو بگیرد، دولت سرمایه ندارد که در این راستا هزینه کند لذا بخش خصوصی باید در این زمینه ایفای نقش کند.

گلستان قابیلت دریانوردی تفریحی و گردشگری دارد

رئیس بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در صورت حمایت سرمایه‎گذار در فاز نخست شاهد پهلو گرفتن کشتی سوختی در سواحل خواجه‎نفس تا دو سال آینده در این منطقه خواهیم بود.

اسعدی با اشاره به اینکه نظارت بر ساخت و سازهای مجاز دریایی و سواحل استان در حال انجام است از خدمات حمایتی تصادم‎های شناور خبر داد و افزود: در حال حاضر می‎توان روی قابلیت دریانوردی تفریحی و گردشگری مانور داد و از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: اگر گردشگری دریایی در منطقه آشوراده اتفاق بیفتد، کانال و معبر باز شود نسل شناورهای توریستی متفاوت خواهد بود.

این مسئول در پایان با بیان اینکه 10 کیلومتر خلیج داریم، یادآور شد: محیط زیست با هر گونه شمع‎کوبی در این منطقه که حمایت شده است مخالف بوده که برای دسترسی به ساحل دریای خزر 17 کیلومتر مسیر داریم که باید به آن دست پیدا کنیم.پ