اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت مواد خوراکی

 

اخبار اقتصادی - گزارش‌های خرده‌فروشی بانک‌مرکزی نشان می‌دهد
تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی

آمارهای بانک‌مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات هفتگی قیمت مواد خوراکی پایداری قابل‌پیش‌بینی و مستمری ندارد.

ارقام قیمتی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ‌های یک گروه مواد خوراکی بعضا در یک هفته تغییر قابل‌توجهی داشته است، در حالی که در هفته‌های بعد از آن، اثری از تغییر قیمتی قابل‌توجه در گروه مذکور به چشم نمی‌خورد، همچنین در هفته‌های گذشته نوسان قیمتی اکثر کالاها طی هفته در دامنه یک درصدی بوده و تنها تورم هفتگی یک یا دو گروه از این میزان بیشتر بوده است.

 

تازه‌ترین گزارش خرده‌فروشی در 17 مرداد نیز عنوان می‌کند که طی هفته، قیمت میوه‌های تازه معادل 9 درصد کاهش و قیمت گروه تخم‌مرغ معادل 5/6درصد افزایش یافته، اما نوسان هفتگی سایر گروه‌ها به مراتب رقم کمتری (کمتر از 2 درصد) بوده است. در نتیجه با توجه به آمارهای هفته‌های گذشته، می‌توان پیش‌بینی کرد که تغییرات قیمتی در این گروه‌ها تداوم نخواهد داشت.


کاهش چشمگیر بهای میوه‌های تازه
گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به 17 مردادماه، از میان یازده گروه خوراکی، تورم هفتگی در چهار گروه «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه» و «قند و شکر» منفی بوده و سطح قیمتی آنها کاهش یافته است. در بین گروه‌های مذکور، کاهش 9درصدی «میوه‌های تازه» طی هفته قابل‌توجه بوده است.

 

این کاهش قیمت، تحت تاثیر افت بهای هفتگی برخی از میوه‌های فصلی مانند «انجیر، گلابی، هلو و سایر میوه‌های نوبرانه» این گروه بوده است. در این هفته قیمت «انجیر» طی هفته 8/35 درصد کاهش یافته است که بین کالاهای گزارش خرده‌فروشی بیشترین افت هفتگی را به نام خود ثبت کرده است. قیمت هر کیلو انجیر در هفته مورد بررسی حدود هفت هزار و 300 تومان گزارش شده است، حال آنکه در هفته قبل از آن، هر کیلو انجیر حدود 11 هزار و 500 تومان به فروش رسیده بود؛ بنابراین طی هفت روز، حدود 4 هزار و 200 تومان از قیمت این میوه کاهش یافته است. بنا بر آمار این گزارش، افت قیمت گلابی نیز طی هفته معادل 15 درصد عنوان شده است و قیمت هر کیلو از این میوه خوراکی در این هفته به 6 هزار و 900 تومان رسیده است.

 

در این گروه قیمت هلو نیز با 1/12درصد کاهش نسبت به هفته قبل حدود هفت هزار و200 تومان در هر کیلو گزارش شده است. سایر میوه‌های گروه مذکور نیز روند مشابهی داشته است و از سطح قیمتی آن طی هفته کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه ماهانه نیز سطح قیمتی این گروه معادل 6/9 درصد کاسته شده است، بنابراین می‌توان عنوان کرد که کاهش قیمت ماهانه قیمت میوه‌ها نیز تحت تاثیر هفته آخر ( هفته منتهی به 17 مرداد ماه) بوده است.  در حالی که قیمت میوه‌های تازه طی هفته کاهش قابل‌توجهی داشته است، اما در بازه سالانه تورم این گروه در مقایسه با سایر گروه‌ها رقم قابل‌توجهی است.

 

بر اساس آمار بانک‌مرکزی سطح قیمت میوه‌های تازه طی یک‌‌سال گذشته 4/24 درصد کاهش یافته است. برخی از کالاهای این گروه در بازه سالانه افزایش چشمگیری داشته‌اند، بر این اساس در بازه سالانه قیمت «گیلاس» معادل 3/52 درصد، هلو معادل 4/51 درصد و زرد آلو معادل 7/41 درصد افزایش یافته است. در این گزارش قیمت برخی از میوه‌ها مانند خربزه نیز طی یکسال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

    افت سالانه قیمت حبوب
همسو با کاهش قیمت میوه‌های تازه، قیمت سبزی‌های تازه نیز روند مشابهی پشت سر گذاشته است، البته میزان کاهش به مراتب رقم کمتری بوده است. بر اساس آمار‌های این گزارش قیمت سبزی‌های تازه در هفته منتهی به 17 مرداد نسبت به هفته قبل معادل 2/0 درصد کاهش یافته است. در بین کالاهای این گروه قیمت گوجه فرنگی معادل 2/2 درصد، بادنجان معادل 5/1 درصد، کدو سبز معادل 4/6درصد و سیب زمینی معادل 7/1 درصد طی هفته کاهش یافته است. در بازه ماهانه نیز 9/3 درصد از سطح قیمت گروه سبزی‌ها کاهش یافته است، اما طی یکسال گذشته 7/8 درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. 

 

بر اساس آمار بانک‌مرکزی، تورم گروه حبوب در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه منفی بوده است. بر این اساس سطح قیمت‌های این گروه 4/0 درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. همچنین در بازه ماهانه نیز 3/0 درصد از سطح قیمت حبوبات کاسته شده است؛ اما در بازه سالانه این افت قیمت قابل‌توجه بوده است. بر این اساس قیمت گروه حبوبات در یک سال گذشته 4/15 درصد کاهش یافته است. قند و شکر چهارمین گروهی است که در این هفته با افت قیمت مواجه بوده است. سطح قیمت‌های این گروه معادل1/0 درصد طی هفته مورد بررسی کاهش یافته است. در هفته مذکور، قیمت هر کیلو قند معادل 2 هزار و 700 تومان و قیمت هر کیلو شکر معادل 2 هزار و 400 تومان گزارش شده است.

    افزایش هفتگی قیمت تخم‌مرغ
بر اساس آمار خرده‌فروشی بانک‌مرکزی در این هفته 5/6درصد از قیمت تخم‌مرغ طی هفته افزایش یافته است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته روند قیمتی تخم‌مرغ نزولی گزارش شده بود. آمار ماهانه این کالای خوراکی نیز روند کاهشی را تایید می‌کند و با وجود افزایش در هفته اخیر، 4/2 درصد از قیمت تخم‌مرغ در بازه ماهانه کاهش یافته است. بر این اساس قیمت یک شانه دو کیلویی در هفته مورد بررسی به 8 هزار و 400 تومان رسیده است، حال آنکه قیمت شانه تخم‌مرغ در هفته قبل از این گزارش، حدود هفت هزار و 900 تومان بوده است.

 

قیمت یک شانه تخم‌مرغ در ماه گذشته نیز در حدود 8 هزار و 700 تومان گزارش شده بود. در هفته مورد بررسی علاوه‌بر تخم‌مرغ، قیمت گوشت مرغ نیز طی هفته معادل 6/1 درصد کاهش یافته است. بهای هر کیلو گوشت مرغ در هفته منتهی به 17 مرداد حدود 7 هزار تومان گزارش شده است. گزارش خرده‌فروشی عنوان می‌کند که در بازه ماهانه نیز 4/3 درصد به قیمت گوشت مرغ افزوده شده است. آمارها‌ حاکی از آن است که طی یکسال گذشته روند قیمتی گوشت مرغ افزایشی بوده است و در این بازه زمانی قیمت گوشت مرغ 10 درصد افزایش یافته است.

 

در هفته مورد بررسی گوشت قرمز نیز افزایش جزئی معادل 1/0 درصد را پشت سر گذاشته است. هر کیلو گوشت گوسفند معادل در این هفته حدود 31 هزار و 900 تومان عرضه شد و هر کیلو گوشت گاو به قیمت 32 هزار و 300 تومان عرضه شد.   در هفته مورد بررسی قیمت در 4 گروه لبنیات، برنج، چای و روغن نباتی طی هفته ثابت مانده است. قیمت گروه لبنیات بعد از تغییرات تناوبی قیمت کالاها در هفته‌های گذشته، در این هفته بدون تغییر مانده است، البته تغییرات هفته‌های قبل از این هفته باعث شده که در بازه ماهانه 2/8 درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. قیمت روغن نباتی علاوه‌بر بازه زمانی هفتگی، در بازه زمانی ماهانه نیز بدون تغییر بوده است، اما طی یک ماه گذشته پنج درصد به قیمت گروه چای افزوده شده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
دور ریختن مواد خوراکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی



اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی

بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در تهران در هفته منتهی به 5 . 2 . 93 را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت ۶ گروه ثابت، ۴ گروه کاهش و یک گروه افزایش یافته است.

به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در تهران در هفته منتهی به 5 . 2 .93 را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 5 اردیبهشت امسال منتشر شد.
 
بر اساس این گزارش لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی بدون تغییر بود و تنها سبزی‌های تازه 1.5 درصد رشد داشته است. همچنین گوشت مرغ 0.8 درصد کاهش، میوه‌های تازه 1.7 درصد افت قیمت، حبوب 0.4 درصد نزول و تخم مرغ 0.1 درصد کاهش یافته است.
 
1و 2 - لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 1 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 6450 الی 9300 تومان به فروش می‌رفت.
 
3 و 4 - برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 2 درصد تا 1.9 درصد کاهش یافت.
 
5 و 6 - میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه دو و نارنگی عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن‌ها از نظر کیفی در سطح پائینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.
 
میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یک معادل 5.6 درصد، نارنگی 4.2 درصد، گوجه سبز 11.2 درصد و هندوانه 8.4 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 6/. درصد تا 17.7 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای گوجه فرنگی معادل 2.1 درصد، بانجان 42.5 درصد و کدو سبز 17.4 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 2.5 درصد تا 7.9 درصد کاهش یافت.
 
7 و 8 - گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ معادل 8/. درصد کاهش داشت.
 
9، 10 و 11 - قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

اخبار اقتصادی - مهر