اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولد نخستین کودک جهان از رحم پیوندی


برای نخستین بار در جهان، یک زن سوئدی با استفاده از رحم پیوندی کودکش را به دنیا آورد.

خبرگزاری ایسنا: برای نخستین بار در جهان، یک زن سوئدی با استفاده از رحم پیوندی کودکش را به دنیا آورد.

رحم اهدایی از مادر این زن به او پیوند شده بود، از این رو این نخستین باری است که یک زن از همان رحمی که خود متولد شده، فرزندش را به دنیا می‌آورد.

این زن سوئدی 36 ساله در سپتامبر 2014 فرزند پسر 1775 گرمی خود را از طریق سزارین به دنیا آورد و دانشمندان امروز (شنبه) این دستاورد را در مجله پزشکی The Lancet اعلام کردند.

این زن که نام وی فاش نشده است، در اثر مشکل ژنتیکی، بدون رحم به دنیا آمده بود و یکی از 9 زنی بود که در سال 2013 رحم پیوندی‌شان را از اهداکنندگان زنده دریافت کرده بودند.

رحم پیوندی این زن از مادر 61 ساله وی گرفته شده بود که چندین سال قبل از جراحی، یائسه شده بود.

دریافت کننده که از تخمدان‌های سالم برخوردار بود، توانست تخم‌های سالم تولید کند که در گام بعدی و پیش از پیوند با استفاده از روش لقاح مصنوعی، بارور شدند و سپس 11 جنین بدست آمده منجمد شدند. متز برانستورم، استاد زنان و زایمان دانشگاه گوتنبرگ و همکارانش یک سال بعد از پیوند رحم، یکی از جنین‌ها را در رحم پیوندی کاشتند که سه هفته بعد منجر به بارداری موفق شد.

در سراسر 31 هفته اول بارداری، رشد جنین و جریان خون از طریق شریان رحم و بند ناف طبیعی بود. اما در هفته سی و یکم این زن با مشکل پره‌اکلامپسی به بیمارستان منتقل شد و با توجه به ضربان قلب غیر طبیعی جنین، پس از 16 ساعت تحت عمل سزارین قرار گرفت. نتیجه این عمل یک پسر سالم با وزن عادی زمان تولد برای سن حاملگی و با آپگار 9، 9 و 10 بود. (آپگار سیستمی برای تعیین سلامت نوزاد در دقیقه یک، پنج و 10 بعد از تولد با استفاده از مقیاس صفر تا 10 است که 9-10 به معنی کاملا عادی است).

در حال حاضر حال عمومی مادر و فرزند خوب بوده و پزشکان به آنها اجازه داده‌اند تا به خانه بروند.

از 9 زنی دریافت‌کننده رحم پیوندی، شش نفر باردار شده و به گفته پزشکانشان، احتمال تولد فرزند در آنها بالاست. همچنین از میان این زنان، تنها پنج زن از مادر خود رحم اهدایی را دریافت کردند، به این معنی که یک رحم می‌تواند دو نسل از یک خانواده را به دنیا بیاورد.


ویدیو مرتبط :
تولد نخستین نوزاد از رحم پیوندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر جشن تولد پیرترین گوریل جهان



 

تصویر جشن تولد پیرترین گوریل جهان

 

انگلیسی ها برای پنجاه سالگی پیرترین گوریلی که در این کشور زندگی می کند و همچنین پیرترین گوریل جهان جشن تولدی برپا کردند.

 

"مویلا" که به عنوان پیرترین گوریل جهان نیز شناخته می شود در این جشن تولد هدایای زیادی دریافت کرد که تمامی آنها با کاغذ کادوهایی بسته بندی شده بودند که نوع مواد آن مورد علاقه و متناسب با ذائقه گوریلها است همچنین کادوها مملو از کاه و غذاهای مورد علاقه "مویلا" بود.

 

۶ گوریل دیگر نیز در این مراسم که در پارک حیات وحش "هولتز" برگزار می شد حضور داشتند و با دیدن بسته های هدیه به شدت هیجان زده شدند.

 

به همین دلیلی پس از گذشت چند دقیقه تمامی کادوها به صورت گروهی باز شد و به غارت رفت.

 

"مویلا" از گونه گوریلهای Western Lowland به شمار می رود، گونه ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند و در حال حاضر تنها ۵۰ تا ۱۵۰ هزار نمونه از آنها در سرتاسر جهان باقی مانده است.

 

"مویلا" در سال ۱۹۶۰متولد شده است که در صورت احتساب سن او به سالهای انسانی او به اندازه ۱۰۰ سال عمر کرده است