اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح وزارت بهداشت درباره توزیع بسته‌های مراقبتی میان زنان کارتن خواب



 

اخبار,اخباراجتماعی , بیماری‌های آمیزشی

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن پاسخ به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر لزوم توزیع بسته‌های مراقبتی پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی میان زنان کارت خواب و جلوگیری از تولد نوزادان بی‌هویت، در عین حال به گروه‌های پرخطر و آسیب پذیر توصیه کرد تحت نظر مشاور اقدام به بارداری کنند.

دکتر عباس صداقت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا ، در این باره گفت: ما در مراکز کاهش آسیب که تحت پوشش وزارت بهداشت و بهزیستی است، به گروه‌های در معرض آسیب آموزش و مشاوره می‌دهیم. همچنین در صورت نیاز بسته‌های کاهش آسیب و اگر مصرف کننده مواد باشند، بسته‌های درمان سوء مصرف مواد را همراه با آموزش و مشاوره دریافت می‌کنند. این مراکز در مناطقی که احتمال مراجعه گروه‌های در معرض آسیب وجود دارد، فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای گروه‌های پرخطر و زنان آسیب‌پذیر وسایل پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی و انتقال HIV پیش بینی شده که تامین و توزیع آن نیز همچنان ادامه دارد.

به گفته صداقت، ابتلا به ایدز، بارداری‌های ناخواسته و سقط‌های غیرایمن از جمله خطراتی است که زنان آسیب پذیر را تهدید می‌کند. وزارت بهداشت همسو با سیاست‌های دولت، بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و HIV تاکید می‌کند ، براین اساس تامین و توزیع وسایل پیشگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی و HIV برای گروه‌های پرخطر و زنان آسیب پذیر مدت‌ها است که آغاز شده وهمچنان ادامه پیدا می‌کند.

صداقت درباره نحوه شناسایی افراد پرخطر و آسیب پذیر برای مراجعه به مراکز کاهش آسیب گفت: ما برنامه‌ای داریم که جزو یکی از بهترین برنامه‌های ما شناخته شده است. طبق این برنامه، گروه‌های همسان افراد پرخطر، ‌بعد از جذب شدن به مراکز کاهش آسیب به عنوان یاور این مراکز ‌از گروه‌های پرخطر دیگر نیز دعوت می‌کنند که به مراکز کاهش آسیب مراجعه کنند و از خدمات کاملا رایگان آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین به افرادی از گروه‌های آسیب‌پذیر و پرخطر که تمایل به بارداری و بچه‌داری دارند، توصیه کرد که قبل از اقدام به آن برای اطمینان از بارداری سالم و ایمن، حتما تحت مشاوره اقدام به بارداری کنند تا ازبیماری‌هایی که امکان بروز آن در خود و نوزادشان وجود دارد، پیشگیری شود.


اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
زنان کارتن خواب و بی پناه تهران؛

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش آمار زنان باردار و کودکان در میان کارتن خواب های تهران



اخبار,اخباراجتماعی ,  زنان آسیب‌پذیر

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مامنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

فاطمه دانشوربا اشاره به فعالیت های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در بخش های خاص، اظهار کرد: شاهد آن هستیم که برخی حوزه ها از کمک اشباع شده و به شدت مورد توجه است و برخی دیگراز حوزه های نیازمند، کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

دانشور از پدیده رشد کارتن خوابی در شهر تهران از ابتدای امسال خبر داد و گفت: درحالی با رشد این آسیب اجتماعی شهر تهران مواجه هستیم که حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مامنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در شهر تهران مشکلات بر زمین مانده زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی داریم، افزود: امروز شناخت درست و صحیح چالش های اجتماعی شهر تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است در این رابطه منابعی را تولید و تالیف کنیم تا خیرین و کارآفرینان اجتماعی بیش از گذشته با این رویکرد یعنی توجه به نیازهای اساسی آشنا شوند.

دانشور به کارآفرینی اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش های حمایت و همراهی از آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که باید در تاسیس سازمان های مردم نهاد به آن توجه کردآن است که این نهادها باید در سطحی باشند که کمترین نیاز به حمایت مالی را داشته باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، تاکید کرد: کارآفرینی اجتماعی باید برای بقای خودش برنامه داشته باشد. این به معنای آن است که باید خیریه ها و مراکز حمایتی درآمد داشته باشند و مهمتر آنکه سود کنند تا امکان ادامه حیات آنها وجود داشته باشد.

دانشور با پرداختن به لزوم همکاری سازمان های مرتبط در حوزه آسیب های اجتماعی اظهار کرد: سازمان های متولی در این حوزه باید بیشتر به وظایفی که دارند توجه داشته باشند تا اقداماتی که مدیریت شهری در این خصوص صورت می دهد، به نتیجه مطلوب برسد.
 
 اخبار اجتماعی - مهر