اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح درباره جنجال یک کارشناس در تلویزیون


مجری برنامه «این شب ها»ی سیمای جمهوری اسلامی درباره مطلب چاپ شده دیروز كه در آن از بعضی مطالب از كارشناسان مسائل مذهبی انتقاد شده بود توضیحی داده كه ملاحظه میفرمایید.

روزنامه جمهوری اسلامی: مجری برنامه «این شب ها»ی سیمای جمهوری اسلامی درباره مطلب چاپ شده دیروز كه در آن از بعضی مطالب از كارشناسان مسائل مذهبی انتقاد شده بود توضیحی داده كه ملاحظه میفرمایید.

«اتفاقاً ساعاتی قبل از نگارش این سطور كه برای خرید نان رفته بودم، شهروندی، همین تكه از برنامه "این شب‌ها" را كه از ماهواره‌ها به صورت گزیده و دستكاری شده مدت‌هاست پخش و بازپخش شده، حواس میهن دوستی و تدین مردم ما را خراش و خارش می‌دهد، معترض شد!

به او توضیحاتی دادم كه در كنار جهت اطلاع اول شهریور نود و سه خوبست بدانید و آن را رسالتاً منتشر كنید: آن سؤال، یكی از ده‌ها سؤال و موضوعی بود كه ضمن حدود 20 برنامه كه درباره جان دادن، مرگ، قبر، برزخ و قیامت داشتیم، طرح شده بود؛ من ضمن آن همه بحث، یك بار پرسیدم «راستی زبان ما در آن دنیا چیست؟»؛ كارشناس هم مستند به نقلی از پیامبر اسلام - كه از جمله ذیل آیه 195 سوره شعرا (قرآن به زبان عربی روشن است) فرموده‌اند: ‌أ‌نا أحب العربیه لانها لغة أهل الجنه، (من عربی را دوست دارم؛ چون زبان اهل بهشت است.)- گفتند: «زبان در آن جهان، اساساً عربی است - البته نه از نوع عربی این جا؛ به همین دلیل هم تلقین میت و این‌ها به عربی است؛ در قیامت، زبان اهل بهشت، عربی است و زبان اهل عذاب، عجم است!» من پس از اظهار حیرت از این پاسخ قاطع و اشراف علمی ایشان، شوخی بی‌جایی كردم و گفتم: «خب؛ خدا را شكر كه من عربی بلدم!!» همین، دستاویز شبهه افكنان شد و در نتیجه كار وسیع رسانه‌ای چنین جا انداختند كه: 1 - هر كس عرب زبان است، به بهشت می‌رود! 2 - عجم، یعنی فارسی! و 3 - هر كسی فارسی زبان است به جهنم می‌رود!

درحالی كه اهل دقت و دانش می‌دانند كه منظور از این پاسخ این بوده كه زبان اهل بهشت در درون بهشت، عربی است؛ عجم هم به معنای زبان گنگ و نامفهوم است كه اهل دوزخ، گویا از شدت عذاب به لالی و گنگی می‌افتند و زبانی نامفهوم می‌یابند! و اگر عرب‌ها به فارس‌ها عجم می‌گفته‌اند از این جهت بوده كه زبان فارسی نزد ایشان مفهوم نبوده است!»


ویدیو مرتبط :
(قسمت اول ) جنجال ابراهیم حاتمی کیا در تلویزیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آن دو کارشناس محترم، دلایل فیلترینگ ویچت را اعلام کنند/ وزرایی که رأی مثبت داده اند توضیح دهند



اخبار ,اخبار اجتماعی ,دلایل فیلترینگ ویچت

 

اخبار اجتماعی - آن دو کارشناس محترم، دلایل فیلترینگ ویچت را اعلام کنند/ وزرایی که رأی مثبت داده اند توضیح دهند

دو احتمال مطرح می شود یا سایر نمایندگان دولت در این جلسه حضور داشته اند یا خیر. اگر حضور داشته اند براساس گفته های وزارت ارتباطات، رای آنها به فیلتر شدن وی چت مثبت بوده است. اگر حضور نداشته اند که باید خرده گرفت چرا در چنین جلسه مهمی حضور نداشتند؟

 شبکه اجتماعی "وی چت" قابل استفاده در گوشی های هوشمند موبایل به تازگی توسط "کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه" (موسوم به کمیته فیلترینگ)، مسدود شده است.

این شورا متشکل از 12 عضو است که 6 عضو آن وزیران کابینه یا نمایندگان آنها هستند.
اعضای این کارگروه به شرح زیر است:

1 - وزیر آموزش و پرورش یا نماینده وی
2- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا نماینده وی
3- وزیر اطلاعات یا نماینده وی
4- وزیر دادگستری یا نماینده وی
5- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده وی
6- وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی یا نماینده وی
7- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
8-رئیس سازمان صدا و سیما
9-فرمانده نیروی انتظامی یا نماینده وی
10-یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
11-یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب کمیسیون قضائی و حقوقی و تأیید مجلس شورای اسلامی
12-ریاست کارگروه (کمیته) به عهده دادستان کل کشور خواهد بود.

وزیران کابینه حسن روحانی از زمان آغاز به کار دولت جدید تاکنون بارها در مذمت برخوردهای سلبی  و چکشی با مقولات فرهنگی صحبت کرده اند.

از جمله اینکه در آخرین اظهارات، علی جنتی وزیر ارشاد با اشاره به گستره 71 درصدی استفاده کنندگان از برنامه های ماهواره در شهر تهران گفت:"در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید 5 سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم."

اما علی رغم این سخنان، به نظر می رسد همچنان شیوه های خنده دار در مقابله با پدیده های جدید ارتباطی ادامه دارد و آخرین آن هم "فیلتر کردن شبکه اجتماعی وی چت" بود.

 یک مقام ارشد وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات گفته است که این وزارتخانه در جلسه اخیر شورای فیلترینگ تنها مخالف فیلتر شبکه وی چت بوده است. حال دو احتمال مطرح می شود یا سایر نمایندگان دولت در این جلسه حضور داشته اند یا خیر. اگر حضور داشته اند براساس گفته های وزارت ارتباطات، رای آنها به فیلتر شدن وی چت مثبت بوده است.

اگر حضور نداشته اند که باید خرده گرفت چرا در چنین جلسه مهمی حضور نداشتند؟ (باتوجه به این که طبق قانون اگر وزیر هم نمی توانسته در جلسه مذکور باشد، حق اعزام نماینده داشته است.)

 حال که شورای فیلترینگ به فیلترشدن وی چت رای داده است انتظار جدی می رود استدلال ها و دلایل خود را علنی کند تا سایر مردم هم از دلایل و مستندات چنین تصمیمی آگاه شوند.
به گفته محمود خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  "گزارشی در کمیته فیلترینگ ارائه شده که "دو کارشناس" روی آن تحلیل فرهنگی _ اجتماعی ارائه کردند و بر اساس گزارش آنها تصمیم بر مسدود شدن این سرویس گرفته شده است."

حال درخواست می شود اولا این دو کارشناس معرفی شوند و جامعه هم با این دو نفر آشنا کارشناس آشنا شوند. ثانیا گزارش فرهنگی - اجتماعی آنها نیز منتشر شود تا مردم و کارشناسان داخلی هم از محتوای این گزارش با خبر شوند.

اخبار اجتماعی - عصر ایران