اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه سه استاد غربی به 1+5: فرصت مبادله سوخت را از دست ندهید



 

 

 توصیه سه استاد غربی به 1+5: فرصت مبادله سوخت را از دست ندهید

 

سه استاد دانشگاه های غرب در آستانه مذاكرات استانبول به گروه 1+5 توصیه كردند كه فرصت ایجاد شده توسط ایران برای مبادله سوخت را از دست ندهند.

نماینده جمهوری اسلامی درآژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته با اشاره به اینكه با قرار گرفتن میله‌های سوخت تولیدی ایران در قلب راكتور تهران، دولت اجازه ادامه مذاكرات را نخواهد داشت، از مذاكرات استانبول به عنوان فرصتی تاریخی برای بازگشت غربی ها به میز مذاكرات یاد كرد.

علی اصغر سلطانیه روز سه شنبه درگفتگو با خبرنگاران مطبوعات و رسانه‌های فرانسوی افزود: زمان به ضرر طرف مذاكره در جریان بوده كه بایستی از فرصت پیش آمده هرچه سریعتر استفاده كنند.

وی افزود: با قرار گیری اولین میله‌های سوخت تولیدی ایران در قلب راكتور تهران، احتمالا مجلس شورای اسلامی دیگر اجازه ای به دولت برای انجام مذاكرات و یا امكان ارسال اورانیوم به كشور تركیه و یا خارج ندهد و در این صورت خودمان به ساخت آن ادامه خواهیم داد.

سه استاد غربی در گفت وگو با ایرنا تاكید كردند كه با محوریت بیانیه تهران در مبادله سوخت می توان موضوع هسته ای میان ایران و غرب را حل و فصل كرد.

'چن كین' استاد و تحلیلگر آمریكایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در این مورد یادآور شد: پیش از این، ایران با میانجیگری دو كشور تركیه و برزیل توافق كرد كه اورانیوم با غنای كم خود را با سوخت راكتور تهران مبادله كند.

وی تاكید كرد كه این توافق می تواند باعث حل موضوع شود و اكنون نیز می توان با محور قرار دادن آن مسائل را حل كرد.

استاد دانشگاه دانشگاه میدل بری آمریكا افزود: این توافق اقدام مثبتی بود كه نشان داد ایران به مذاكره تمایل دارد.

'اندرو ویلیامز' استاد روابط بین الملل در دانشگاه سنت اندروز انگلیس نیز در این مورد اظهار داشت بیانیه تهران برای مبادله سوخت، تنها راه برای حل بحران از طریق همكاری نزدیك دو طرف است.

این استاد دانشگاه تاكید كرد كه غرب نباید این فرصت را از دست بدهد.

'ادر بون' استاد دانشگاه در استانبول تركیه نیز بی توجهی غرب به بیانیه تهران را به ضرر آنها دانست.

او با اشاره به در پیش بودن مذاكرات استانبول تصریح كرد كه اكنون زمان همكاری فرارسیده است و غرب باید از این فرصت استفاده كند.

بیانیه تهران كه سه كشور ایران، برزیل و تركیه در اجلاس اردیبهشت 1389 در تهران در خصوص آن به توافق رسیدند دارای 10 بند بود.

یك) ما بر تعهد به عدم گسترش سلاح های هسته ای و مواد مرتبط با آن تاكید و حقوق تمامی اعضا از جمله حقوق جمهوری اسلامی ایران به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای و چرخه غنی سازی برای اهداف صلح آمیز و بدون تبعیض را یادآوری می كنیم.

دو) اعتقاد راسخمان را برای ایجاد فضای سازنده ، مثبت و غیرتقابلی بیان می كنیم تا به دوره ای از تعامل و همكاری رهنمون شود.

سه) معتقدیم تبادل سوخت هسته ای بستری برای شروع همكاری در عرصه های مختلف به خصوص همكاری هسته ای صلح آمیز شامل ساخت نیروگاه و رآكتورهای تحقیقاتی است.

چهار) بر اساس این مفاد، تبادل سوخت هسته ای، حركتی سازنده رو به جلو و نقطه شروعی برای همكاری میان ملت هاست.

این حركت ها باید به تعامل مثبت و همكاری هسته ای صلح آمیز هدایت شود و از هر گونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار و یا اظهارات تندی كه به حقوق و تعهدات ایران بر اساس ان پی تی لطمه می زند، پرهیز شود.

پنج) بر اساس مفاد فوق، برای تسهیل همكاری های هسته ای ذكر شده، جمهوری اسلامی ایران موافقت می كند كه 1200 كیلوگرم اورانیوم كمتر غنی شده در تركیه به امانت بگذارد.

این مواد در مالكیت ایران در تركیه خواهد بود و ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امكان نظارت بر این مواد را خواهند داشت.

شش) ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ظرف هفت روز از طریق كانال های رسمی پس از تاریخ اعلام این بیانیه، اعلام می كند.

متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین شامل كشورهای روسیه، امریكا و فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق یك توافقنامه مكتوب و سازوكارهای مناسب بین جمهوری اسلامی ایران و گروه وین كه به طور مشخص خود را متعهد به تحویل 120 كیلوگرم سوخت لازم برای رآكتور تحقیقاتی تهران كرده اند به طور مفصل تبیین خواهد شد.

هفت) از زمانی كه گروه وین تعهد خود را به شرایط این بیانیه اعلام كند، دو طرف به اجرای توافقنامه مذكور در بند شش ملزم خواهند بود.

ایران آمادگی خود را برای به امانت گذاشتن مطابق با توافقنامه ظرف یك ماه اعلام می نماید.

گروه وین نیز طبق این توافقنامه متعهد می شود 120 كیلوگرم اورانیوم مورد نیاز رآكتور تهران را ظرف یك سال به ایران تحویل دهد.

هشت) در صورتی كه مفاد این بیانیه مورد توجه قرار نگیرد، تركیه حسب درخواست ایران، LEU (اورانیوم كمتر غنی شده) را به ایران به سرعت و بدون قید و شرط برگشت می دهد.

نه) تركیه و برزیل از آمادگی مستمر جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفتگو با گروه 1+5 در هر مكان ازجمله تركیه و برزیل درباره دغدغه های مشترك براساس تعهدات دسته جمعی مطابق بسته و نكات پیشنهادی استقبال می كنند.

ده) تركیه و برزیل از رویكرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوق هسته ای كشورهای عضو ان پی تی قدردانی كردند و متقابلاً جمهوری اسلامی ایران از تلاش های سازنده كشورهای دوست، تركیه و برزیل، در ایجاد فضای همكاری برای استیفای حقوق هسته ای ایران تشكر كرد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
چگونه فرصت ها را از دست ندهیم؟ (از دست ندهید!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرصت بی نظیر «توافق» را از دست ندهید!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

 اخبار سیاست خارجی - توصیه سولانا به غرب؛
 فرصت بی نظیر «توافق» را از دست ندهید!

توافق هسته ای ایران تنها ابعاد ملی ندارد بلکه به اذعان کارشناسان نتایج منطقه ای زیادی را در پی خواهد داشت.

دیپلمات ها با توجه به بحران های منطقه ای و تمدید مجدد مذاکرات از ضرورت منطقه ای دست یابی به توافق جامع سخن می‌گویند. در این رابطه رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که غرب برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران فرصتی بی‌نظیر دارد چرا که یک توافق هسته‌ای برای ثبات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائز اهمیت است.


خاویر سولانا، رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی پراجکت سیندیکیت منتشر شده است تاکید کرده که یک توافق هسته‌ای برای ثبات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائز اهمیت است.خاویر سولانا در این باره نوشته است که افراطی‌گری در حال افزایش است. تنش‌ها با روسیه رو به گسترش است.

 

حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 3+3 هنوز قطعی نیست. در حالی که مشکلات داخلی هر یک از طرف‌های مذاکره کننده پیچیدگی‌های مضاعفی را به این جریان می‌افزاید. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز پس از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای اکنون با کنگره‌ای روبروست که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد و باید با آنها کنار بیاید.

 

همچنین در اروپا رشد اقتصادی ضعیف است که موجب شده رهبران بیشتر به درون خود نگاه کنند. بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که جهان در حال فرو رفتن در گرداب بی‌ثباتی است.سولانا به عنوان نماینده اصلی اتحادیه اروپا، مسئول مذاکرات با ایران در گروه 5+1 بر سر مسئله هسته‌ای ایران بود.

 

وی تاکید داشت که حق ایران برای استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد، نمی‌خواهد جلوی ایران را بگیرد و علی لاریجانی، مسئول سابق مذاکرات هسته‌ای و رئیس کنونی مجلس، را دوست خود می‌داند.سولانا در یادداشت خود ادامه داده که دستیابی به یک توافق با ایران در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای‌اش هنوز یک گزینه ناتمام در تجارت جهانی است. مذاکرات وین به نتیجه‌ای منجر نشد که بسیار برای ثبات منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است.

 

اما فضا کاملا مثبت است؛ ایران به تعهداتش طبق توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال گذشته حاصل شد عمل کرده و گروه 3+3 برای لغو تحریم‌ها از خود تمایل نشان داده است. بنابراین مذاکرات هسته‌ای تا ژوئن سال 2015 تمدید شده است.به گزارش ایسنا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین نوشته: غرب یک فرصت بی‌نظیر دارد. دست پیدا کردن به یک توافق برای جلوگیری از بروز یک مناقشه جدید در خاورمیانه ضروری است.

 

مذاکرات و دیپلماسی تنها راه برای رفع اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران در دراز مدت و عادی سازی نقش حساس ایران در امنیت منطقه است.وی در ادامه این یادداشت به دیگر مسائل جهانی و منطقه‌ای شامل تونس، برگزاری اجلاس همکاری اقتصای آسیا – اقیانوسیه در پکن، تشکیل کمیسیون اروپایی جدیددر ماه نوامبر و غیره پرداخته است.
ضرورت های ژئوپلیتیکی، توافق را ایجاب می‌کند


این اظهار نظر سولانا در حالی است که سید حسین موسویان دیپلمات پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در نوشتاری با اشاره به ضرورت های ژئوپلیتیکی و جایگاه کشورمان به عنوان باثبات ترین قدرت منطقه، تصریح کرده است که تحقق توافق هسته ای جامع می‌تواند به تقویت همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات منجر شود.موسویان در این یادداشت که تارنمای آمریکایی المانیتور منتشر کرده بیان داشته که تحولات خاورمیانه سبب شده است که ایران باثبات ترین کشور منطقه و یک قدرت منطقه ای باشد. در چنین شرایطی، کشورهای عربی یا درگیر ناآرامی هستند و یا در برابر شورش، بی ثباتی و خشونت به شدت آسیب پذیرند. همین تحولات می‌تواند انگیزه ای قوی برای بهبود روابط ایران و غرب به شمار آید.

 

نویسنده افزوده است: با توجه به برتری های طبیعی و جغرافیایی ایران در منطقه، شورای همکاری های خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، نمی‌تواند ابزاری برای توازن قوا تلقی شود. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنین درگیر ناآرامی و ظهور گروه های تندرو هستند و آن سوتر، قدرتمندی مصر نیز به واسطه فشارهای اقتصادی چشم انداز روشنی پیش رو ندارد.

 

این در حالی است که ایران و عراق، در سال های پس از سرنگونی صدام حسین به سوی اتحاد گام برداشته اند.از سوی دیگر، اتحادیه عرب با 22 عضو که به عنوان نماد قدرت کشورهای عرب ها به شمار می‌رفت، اکنون در عمل فروپاشیده است و کلا به حساب نمی‌آید. این اتحادیه اکنون شاهد چالش هایی چون اعضای ورشکسته و گروه های افراطی است.اعتبار آمریکا نیز به واسطه سیاست های 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر 'اسراییل' و چند دهه سرمایه گذاری نافرجامِ واشنگتن برای سازش در خاورمیانه،کاهش یافته است.افزون بر این، سیاست راهبردی آمریکا برای کاستن از تمرکز بر خاورمیانه و توجه بیشتر به شرق آسیا، به نوعی خلاء قدرت در منطقه خاورمیانه خواهد انجامید. خودداری واشنگتن از استقرار نیروهای پیاده در منطقه، پس از تجربه های تلخ در افغانستان و عراق، نشانه ای از کاهش توان ایالات متحده در مدیریت بحران های منطقه ای است.

 

شرایط یاد شده در حالی است که تروریسم به خطر شماره یک برای امنیت جهان بدل شده است و احتمالا کارشناسان غربی به این نتیجه منطقی می‌رسند که ایران تواناترین و باانگیزه ترین کشور برای مبارزه و برخورد با عناصر داعش است.در عرصه اقتصادی نیز اتحادیه اروپا به شدت نیازمند گاز ایران است تا بتواند در مقابل منابع گاز روسیه توازن ایجاد کند.از این رو، با توجه به چشم انداز تاریک فراروی بسیاری از کشورهای خاورمیانه و ظهور ایران به عنوان قدرت باثبات منطقه برای مبارزه با تروریسم، توافق هسته ای میان ایران و 1 +5 می‌تواند زمینه ساز همکاری بین‌المللی و منطقه ای با تهران برای ایجاد ثبات در منطقه و جهان اسلام باشد.
اخبار سیاست خارجی - ابتکار